I efteråret 2016 stillede jeg 6 kloge mennesker 3 enkle spørgsmål om stress. Det blev til et fantastisk indlæg med et spændende indblik i en række menneskers liv og måde at håndtere stress på. Indlægget 6 kloge mennesker om stress kan du læse lige her.

Her får du mine egne svar på de 3 spørgsmål, som mit liv ser ud lige nu.

Hvad stresser mig i min dagligdag?

Lige nu er det helt klart det at finde tid nok til at arbejde samtidig med, at jeg gerne vil være meget sammen med mine børn på 3 og 7 år. Jeg har en ret klar holdning til (og viden om), at så længe børn er små, har de brug for at bruge en stor del af deres tid sammen med deres forældre, og som familie prioriterer vi tid med vores børn. På den anden side har jeg meget, jeg skal og gerne vil nå rent arbejdsmæssigt. Ofte er jeg også mere motiveret til at arbejde end til at holde fri sammen med familien, hvilket kan lyde mærkeligt (det gør det i hvert fald i mine egne ører, da jeg langt fra altid har haft det sådan med mit arbejde.)

Lige nu er jeg så priviligeret at jeg er selvstændig og arbejder på mine egne projekter, og jeg har mulighed for stor fordybelse og kreativitet i mit arbejde. Det er ganske enkelt ofte sjovere at arbejde. Jeg holder min arbejdsuge på 30-37 timer, og min mand står lige for tiden i høj grad for aflevering, hentning og en stor del af det praktiske.

Noget andet der stresser er mængden af mange forskelligartede arbejdsopgaver, som det kan være svært at bevare overblikket over. Jeg har måttet bruge tid på at udvikle et to-do-system, der er mere avanceret end det, jeg havde tidligere, så jeg kan arbejde på mange projekter samtidig uden at blive overvældet.

Ultimativt er det, der stresser mig mest det at have et barn med en kronisk sygdom, som nogle gange bliver alvorlig. Det stiller nogle praktiske krav i det daglige, men det er især frygten og den følelsesmæssige stress, der kræver mange ressourcer. Det er den slags stress, der ikke kan håndteres væk, men som jeg hele tiden stræber efter at leve med på en så god måde som muligt. Og jeg er kommet langt, synes jeg.

Har jeg en daglig vane eller et ritual, der giver mig ro?

Hvis jeg skulle nævne én ting, jeg har brug for for ikke at få for meget stress i krop og sjæl, så er det fysisk bevægelse. Ideelt set bevæger jeg mig hver dag, meget gerne udenfor, og i perioder lykkes det – andre ikke.

Det at skabe faste daglige rutiner og vaner for mig selv, oplever jeg som en konstant udfordring i et hus med far, mor og børn. Jeg fungerer bedst med et morgenritual, der involverer udendørs motion og meditation, men det har mere været undtagelsen end reglen, siden vi fik børn. Min morgen er fyldt med børn, der ligger i dobbeltsengen, som jeg skal passe på ikke at vække, madpakker og andre praktiske gøremål. I det omfang jeg går tidligt i seng og får min nattesøvn, består min ideelle morgen af lidt yoga eller tai chi og meditation før mine børn står op, men jeg er heldig, hvis det sker et par gange om ugen.

Til gengæld har jeg et rimeligt fast ritual med at skrive lidt, når jeg går i seng. Jeg skriver lidt om dagen, der er gået, hvordan jeg har det og laver en taknemmelighedsliste. I det hele taget bruger jeg meget det at skrive til at få mental ro og bearbejde oplevelser.

Hvad tror jeg er det vigtigste, man som enkeltperson kan gøre for at undgå stress?

Jeg tror, stress er et komplekst fænomen, som vi ikke udelukkende er personligt ansvarlige for. Arbejdsrelateret stress opstår altid i en sammenhæng og har som regel meget med arbejdsmiljø, ledelse og de ressourcer der er til rådighed på arbejdspladsen at gøre. I det hele taget er samfundet ramt af en stressepidemi, som ikke kan løses udelukkende ved hjælp af individuel stresshåndtering.

Når det så er sagt, så tror jeg, at vi hver især må tage ansvar for det liv vi nu engang har, og her mener jeg, det er meget vigtigt  fx. at tilrettelægge en livsstil, der er holdbar i det omfang, det er muligt. Vi lever i et samfund med materiel overflod, og mange af os har muligheden for at bo billigere og bruge færre penge på materielle goder og så i stedet arbejde mindre eller have et arbejde, der giver mere mening. Det er helt klart ikke alle, der har den mulighed, men mange af os har.

Ellers vil jeg mene, det vigtigste, man kan gøre er at have styr på sit sind. En manglende evne til at være til stede i øjeblikket og nyde livet, mens det sker, ødelægger for det første livskvaliteten, men det fører også unødig stress med sig konstant at befinde sig i tanker om fortid eller fremtid. Digitale medier og et samfund, der hele tiden opmuntrer os til at være hurtigere er en stor modspiller, når det kommer til evnen til at være til stede med ren bevidsthed frem for i tankerne.

Derfor mener jeg, at mange, inkl. mig selv, har brug for en modvægt til at holde fokus på primært at være til stede nu som fx bevægelse, meditation, ophold i naturen eller praktiske og kreative aktiviteter og sunde fællesskaber, der kan få os tilbage til det vigtige i livet.

Kærlig hilsen

 

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "Mine 5 bedste metoder til at finde ro og få kontakt til din indre stemme" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!