Morgensider – hvad er det? Læs med her og bliv klogere…

Dette indlæg henvender sig til de fleste. Jeg kender ikke ret mange, der ikke har svært ved at meditere. (Ok, jeg kender faktisk et par enkelte mennesker, der synes det er nemt at meditere. Men de gør det ikke – de har ro i sindet allerede og har ikke brug for det.)

Men for de fleste af os kræver det øvelse, og det bliver faktisk ved med at være svært. Men visse ting kan det alligevel godt betale sige at øve sig i. Også selvom vi aldrig mestrer det til perfektion. Som fx evnen til at:

  • koncentrere sig
  • være nærværende
  • lade være med at spilde tiden på at kæmpe mod virkeligheden som den er
  • mærke følelser og lade dem passere frit inden de forvandler sig til alle mulige andre problemer

Det er blandt andet det, vi øver os i og bliver bedre til, når vi mediterer. Hvis vi altså gør det rigtigt.

Nogle vil måske sige, at man ikke kan meditere forkert. Men det kan man!

Ikke alene er det ufattelig svært at samle selvdisciplin nok til at sætte sig ned og meditere dagligt. For de fleste (inklusive mig selv) skal der store kriser og voldsomt ubehag til, før jeg kan motivere mig selv til at meditere på jævnlig basis og i et omfang, der for alvor gavner. Udover det er det tilmed en kunst, der er meget svær at mestre.

Meditation lyder enkelt, og det er det også. Men det bliver det ikke nemmere af. Min egen og mange andres erfaring har vist, at hvis man skal have gavn af meditation i længden kræver det undervisning af en erfaren meditationslærer. Og det er langt fra alle, der lige har adgang til sådan en.

Man kan spilde ufattelige mængder tid på at meditere forkert

Nogle tror, jeg er modstander af meditation, fordi jeg forholder mig kritisk til den bølge af mindfulness, der går over landet i disse år. Og især forholder jeg mig kritisk til eksperter, der fremfører mindfulness som en enkel og mulig vej til stressreduktion for stort set alle almindelige mennesker. Og allerværst synes jeg det er, når jeg ser mindfulness blive brugt som blot endnu en timemanagement strategi i en allerede uholdbar og vanvittig situation. Alt kan bruges og misbruges. Også mindfulness og meditation.

Jeg er på ingen måde modstander af meditation som sådan. Jeg er tværtimod inkarneret fan af meditation og har selv taget kurser i og praktiseret klassisk meditation som fx mindfulness i perioder af mit liv med meget stort udbytte. Og har haft hårdt brug for det. Mere specifikt er jeg stor fan af de fordele man kan høste af en meditationspraksis.

Den liste er uendelig lang. Lad os bare opsummere den med evnen til at leve et mere lykkeligt og frit liv uanset livsomstændigheder. Så har jeg ikke sagt for meget. Og det vel at mærke på indersiden. Hvilket man med alderen finder ud af alligevel er det eneste, der tæller når det kommer til stykket…

Hvis meditation var så enkelt og nemt, ville der snart ikke være et stresset menneske tilbage i Danmark

Men det er der. Mange endda. Man kunne jo tænke at det er danskerne, der er noget i vejen med. Når der nu findes en metode, der er så oplagt, enkel og tilmed gratis, hvorfor bruger vi den så ikke? Det er da vanvittigt! Og desværre er det den konklusion mange af os kommer til. At det er os selv, der er for dovne, ustrukturerede, udisciplinerede, utilstrækkelige.

Vi burde simpelthen praktisere mindfulness. Så vi lægger lidt mere stress i stakken over ikke at kunne håndtere vores stress. Lidt ligesom når vi får det endnu mere dårligt med os selv, når vi opdager vi har et dårligt selvværd og vi ikke bare kan finde ud af at gøre det bedre. Ak!

For det kan da ikke, være metoden, der er noget galt med. Eller hvad? Mit svar vil være, at nej, der er da ikke noget galt med mindfulness og klassisk meditation som sådan. Mange har stor gavn af meditation. Men det er trods alt en metode, der er opstået i en helt anden tidsalder og ikke mindst en helt anden kultur end vores. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke stirrer os blinde på meditation som den eneste saliggørende, når vi gerne vil opleve mindre stress i livet.

Faktum er, at det er svært at meditere og mange opgiver hurtigt, hvis man da overhovedet kommer i gang.

En af hovedårsagerne til at netop mindfulness bliver fremhævet som en meditationsform til stressreduktion er, at den er ”evidensbaseret”. Dvs. der er forsket i den på en måde og i et omfang her i landet, så offentlige instanser synes, der er tilstrækkeligt bevis for, at den virker. Debatten om evidens er et kapitel for sig, som jeg vil springe let og elegant henover. Evidens er godt og vigtigt og rigtigt. Men det kan også forarme udvalget af metoder noget, da der selvsagt er grænser for, hvor mange metoder, der forskes i. Især her i vores lille land.

Og jeg tror, det er vigtigt med et bredt udvalg af metoder, så vi ikke som psykologer bare disker op med en standardmetode til alle klienter. Det er langt fra alle psykologer der arbejder sådan heldigvis. Men ærligt talt. Mindfulness bliver nærmest prædiket som et evangelie i stort set alle sammenhænge i en grad, så det efterhånden kan være svært at tænke sig til noget alternativ.

Et alternativ til klassisk meditation er de såkaldte ”morgensider”

Morgensider har ændret mit liv på både små og store måder. Jeg praktiserer dem ikke længere dagligt, men det har jeg gjort i perioder, og det har altid været en stor hjælp og ført gode forandringer med sig. Derfor vil jeg gerne dele øvelsen her. Egentlig er det ikke helt dækkende bare at kalde det en øvelse. Jeg anser det nærmere som en helt grundlæggende måde, vi kan forholde os til sindet på. Her forklarer jeg teknikken og hvordan du kan bruge den i dit eget liv.

Hvad er morgensider?

Begrebet ”morgensider” blev skabt af forfatteren Julia Cameron. Hun udgav i 1993 bogen The Artist’s Way (”Kreativitet” på dansk), som i mange år frem var en international bestseller, ikke bare blandt kunstnere og kreative, men som en generel guide til selvudvikling. Og det mest grundlæggende værktøj, Cameron foreslår i denne proces, er ”morgensider”.

Hvordan skriver man morgensider?

Hver morgen, som det første du overhovedet gør, skriver du 3 sider på en blok eller en notesbog i størrelse A4. Allerhelst skal du stå op og sætte dig direkte hen for at skrive. Eller blive liggende i sengen for den sags skyld. Jo før jo bedre. Og ja, det skal være om morgenen. Og ja, det skal være i hånden!

Du skriver udelukkende stream-of-consciousness. Det vil sige, at du skriver det, der falder dig ind. Bliv ved med at bevæge hånden indtil de 3 sider er skrevet. Hvis du holder op med at tænke (bare rolig, det varer højst et par sekunder) så bare skriv, at du ikke tænker på noget. Det kan være alt mellem himmel og jord, og det skal være fuldstændig ucensureret. Dine morgensider er private og skal gemmes et sikkert sted. Det er ikke meningen nogen andre skal læse dem.

Skriv dem hver dag i en fastsat periode uden undtagelse. Start fx med 2 uger.

Hvordan virker morgensider?

Morgensider vil ofte virke formålsløse, mens du skriver dem. Det er meningen. Men efter et stykke tid, vil du opleve, at morgensider gør en forskel:

  • De renser sindet, så du resten af dagen føler dig mere klar og mere fokuseret
  • De tvinger dig til at tage stilling til vigtige temaer i dit liv og giver dig nye løsninger på problemer
  • Du kan se din negative ”selvsnak” eller det Cameron ville kalde din indre kritiker tydeligere og lade være med at tage den så højtideligt.
  • De hjælper dig til at komme i kontakt med følelser og tanker, du ellers ikke har adgang til, som du måske ikke har mærket i årevis og som trænger til at komme frem i lyset
  • Du kommer i kontakt med din kreativitet og får gode ideer ud af de blå, også resten af dagen
  • Du får en fornemmelse af grundlæggende at være i kontakt med dig selv og din krop

Der er mange måder at forklare, hvorfor morgensider virker som de gør. Julia Cameron ville sige, at morgensider er en måde at generobre dig selv og din kreativitet på. Primært generobrer vi den fra en internaliseret kritiker og perfektionist, vi som regel ikke engang er klar over eksisterer. Denne indre ”stemme” kommer med konstante negative og kritiske kommentarer, der underminerer ethvert forsøg på kreativ udfoldelse eller livsudfoldelse i det hele taget. Og vi accepterer den som sandheden.

Morgensider hjælper os til at komme over på ” den anden side”. Forbi den indre kritiker og hen til vores egen stille men ægte og kreative stemme.

Jeg vil forklare det på denne måde: Lige når vi vågner, er der som regel et mellemrum

Et mellemrum mellem søvnen og det tidspunkt, hvor vores ego eller personlighed for alvor vågner op og sætter ind med vanemæssige måder at tanke og føle på. Vi lægger som regel slet ikke mærke til dette mellemrum, fordi vi er så vant til bare lynhurtigt at falde ind i egoet, identificere os fuldt ud med det og køre videre på automatpilot med alt hvad dertil hører af forsvarsmekanismer, overbevisninger og følelsesmæssige reaktioner.

Men hver morgen er der et mellemrum. Det er ikke det eneste tidspunkt, vi kan opleve et mellemrum på, men om morgenen er det der altid. Nogle gange kun et splitsekund. Tjek det ud næste gang du vågner! Eller måske ved du det allerede. Hvis du nogensinde prøvet at være i krise, fx dyb sorg i en periode, har du måske oplevet, at lige når du vågner om morgenen har du det fint et ganske kort øjeblik. Før virkeligheden rammer dig, og du husker hvordan det hele står til? Det kan være som at blive ramt af en mur.

Det er det mellemrum jeg snakker om. Det er jo ikke virkeligheden der rammer dig. Den har været der hele tiden. Det er derimod din vanemæssige måde at forholde dig til virkeligheden på, dine minder, osv. der rammer dig. Ikke at der er noget i vejen med det, eller at der nødvendigvis er en måde helt at undgå denne mur på.

Hvis du er et menneske, vil du have et ego. Men det er faktisk muligt at sætte en kile ind mellem din søvn og dit ego, der ellers står på spring for at kapre dig. Du kan blive i det mellemrum lidt længere, og morgensider er en måde at gøre det på og på den måde komme lidt tættere på den du egentlig er.

Faktisk er det en måde at vågne op på. Altså ikke bare om morgenen. Men vågne op i det hele taget til den sandhed, at du er andet og mere end den personlighed og den ”dig” du er vant til at identificere dig med. For de fleste af os er det en stor lettelse. I virkeligheden kan det gøre hele forskellen mellem et miserabelt og et lykkeligt liv og er måske det vigtigste, vi kan gøre for os selv. At vågne op. Med morgensider, med meditation eller noget helt andet.

Hvornår virker morgensider ikke?

Hvis du kun læser om morgensiderne men ikke skriver dem vil de ikke have nogen effekt. Underligt nok! Det er nemt at læse noget og føle sig inspireret. Det er første skridt. Men det der fører til forandring er at handle på den inspiration.  Hvis det er vigtigt nok for dig, finder du tid og mulighed for at skrive morgensider.

Det er dog værd at huske, at vi er meget forskellige, og de metoder, vi kan bruge til at finde ro i sindet vil også være forskellige. Hvis du er ekstremt overvældet af stress eller angst er det ikke sikkert, at morgensider er det rigtige for dig. Men lad det komme an på en prøve.

Morgensider kan ikke give dig problemer, du ikke allerede har. Men de kan gøre dem tydelige

Det gælder fx ubehagelige følelser eller fortrængte minder. Det er det samme med meditation. Meditation skaber heller ikke ubalancer i sindet men kan bringe dem frem i lyset. Så oplever vi det nogle gange, som om problemerne dukker op, fordi vi mediterer eller skriver morgensider. Derfor er morgensider heller ikke nogen uskyldig praksis. Den kan føre til stor forandring men kan også gøre voldsomme følelser og forstyrrende tanker tydelige. Derfor gælder denne simple flip-ud regel.

Hvis du ikke tror, du kan praktisere morgensider uden at blive overvældet på en ukonstruktiv måde og flippe ud, så lad være. Eller gør det i samarbejde med en psykolog eller en anden, du stoler på og evt. kan ringe til. I det hele taget gælder det for morgensider som med alt andet, at du skal bruge din kritiske sans. Og hvis du er i tvivl så spørg din læge, en psykolog eller en anden, hvis dømmekraft, du stoler på.

Hvis du har stærke symptomer på fx stress angst eller depression, så kan det være en hindring men behøver ikke være det. Jeg har engang skrevet mig ind i et voldsomt angstanfald men har mange andre gange skrevet mig ud af et. Jeg havde også engang en klient, der havde problemer med en voldsom vrede, som blev endnu mere uhåndterlig, når han forsøgte at skrive sig ud af den. Forskning i denne slags skriveøvelser tyder ikke på, at det er skadeligt eller på nogen måde risikabelt, hvis man bare følger flip-ud reglen.

Morgensider er på mange måder en mental praksis. Det vil sige, det især er tankeindholdet og vores måde at forholde os til vore egne tanker og følelser på, vi arbejder med. Derfor kan det være en god ide også at have en kropslig aktivitet som gåture, yoga, svømning, løb, tai chi osv. som supplement.

Morgensider eller meditation – eller noget helt andet?

Hvis du syntes om denne artikel – og det håber jeg, du gjorde – så del den gerne. Hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan finde ro på andre måder, så tjek denne lyd- og visuelle guide til afspænding i 5 gear ud.

Alt det bedste herfra

birgitte-underskrift-blog

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "Mine 5 bedste metoder til at finde ro og få kontakt til din indre stemme" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!