Dette indlæg er kort men godt og indeholder sandheden om motion mod stress, TV-serier og andet godt.

Se videoen lidt længere nede eller læs indlægget og bliv klogere.

Det er en guide til 3 af de vigtigste ting, du ikke skal gøre, når du lige er blevet sygemeldt med stress. Og tilsvarende 3 ting, der er meget vigtige at gøre.

Jeg kan godt blive lidt lang i betrækket (som min far fra Thy ville sige), når jeg læser eller hører om råd til stressramte, som ikke bare er forkerte men direkte skadelige – fx. om motion mod stress.

Nu er det ikke fordi, jeg er tilhænger af hverken at tale andres metoder ned eller få det til at lyde som om, der findes én løsning, der passer til alle. Det er der ikke, og det er svært at komme med generelle råd til stressramte, men her får du altså alligevel en kondenseret vejledning, som jeg vil mene gælder for alle.

Dyrk ikke hård motion mod stress!

Selvom du har været vant til, at bruge motion mod stress, så husk, at der gælder helt andre regler for en krop, der er i højstresstilstand. Hård motion stresser kroppen på en god måde, hvis du ikke er overbelastet. Til gengæld er det ikke godt, hvis du allerede har for mange stresshormoner i kroppen.

Mærk selv efter. Det vil være individuelt, hvor grænsen går, men du skal gerne have en fornemmelse af, at bevægelse giver dig mere energi og gør dig afslappet og godt tilpas både under og efter aktiviteten. Det kan være svært at holde op med at træne hårdt, hvis du enten er afhængig af træning eller har været vant til at bruge motion mod stress, så trap ned gradvist, hvis du under ingen omstændigeder kan holde dig i ro og få hjælp til det, hvis det er for svært på egen hånd.

Brug stressreducerende bevægelse i stedet!

Bevægelse er afgørende, og det er en kæmpestor fejl, når stressramte rådes til at droppe fysisk aktivitet. Du skal bruge din krop hver dag, og motion mod stress er gavnlig – men det skal være den rigtige form for bevægelse.

Jeg er egentligt ikke så vild med at kalde det “motion mod stress” men bruger mere stressreducerende bevægelse og afspænding. Det vil være individuelt og afhænge af din personlige erfaring og fysiske form, men for mange er yoga, tai chi, qi gong, gåture eller svømning et godt sted at starte.

Det vigtigste er, at du ved stressreducerende bevægelse arbejder på at få mere kropsbevidsthed og komme i kontakt med din krop. Udendørs motion gavner mere end indendørs, og for mange er fitnesscenteret udelukket pga. for mange sanseindtryk.

Efterhånden som dit stressniveau daler, kan du øge intensiteten og opbygge en god fysisk form.

MOTION MOD STRESS

Hvad er do’s og hvad er don’ts når det kommer til alvorlig stress? Der findes ikke et svar, der glæder alle, men denne vejledning passer til langt de fleste stressramte

Se ikke serier!

Jeg er ked af at sige det, men det gavner dig ikke at se store mængder fjernsyn, Netflix eller at scrolle på Facebook dagen lang. Det gavner jo ingen, men hvis du er stressramt, er det slet ikke godt. Tværtimod fastholder det dit nervesystem i en højstresstilstand, og det er vanedannede og kan få dig ind i vaner, der fastholder dig i en stresstilstand, og som kan være ualmindelig svære at komme ud af.

Det kan føles som om, du kobler af, men i virkeligheden undertrykker du dine tanker og følelser på en måde, som er uhensigtsmæssigt, når du har tankemylder – hvilket mange stressede har. Lad være med at overgive dig til fristelsen, selvom jeg ved, det er svært! og lær at lade dit sind falde til ro på en naturlig og langtidsholdbar måde.

Når det så er sagt, så er vi alle mennesker, og hvis du har set mange serier, så fred være med det, så længe du er opmærksom på, at du skal trappe ud, hvis du vil hjælpe dig selv bedst muligt.

Tag en digital detox!

Det kan virke radikalt, at jeg anbefaler en digital detox – dvs. ingen mobil eller skærme i øvrigt i fx 2 uger til en start. Mere og mere forskning tyder på, at skærmaktivitet stresser os rent fysiologisk og er belastende for hjernen, og dertil kommer de konstante input du får fremfor at bruge tiden på at restituere og skabe ro i sindet.

En digital detox beroliger dit nervesystem, samler din opmærksomhed og aflaster din hjerne. Prøv det og bedøm selv og brug i stedet tiden udendørs, på bevægelse eller på kreative sysler, hver gang du får lyst til at tjekke.

Du vil blive overrasket over, at du får fysiske abstinenser, hvis du har haft et stort forbrug, men de går over i løbet af højst et par dage.

Lad være med at analysere på din situation!

Når du lige er blevet sygemeldt med stress, er det ikke tidspunktet til at analysere på din situation eller tage store beslutninger om hverken dit arbejds- eller privatliv. Din hjerne og krop er under hårdt pres, og det betyder blandt andet, at du ikke tænker særligt klart og ikke nødvendigvis tager særligt gode beslutninger. Hvis du lige nu er stressramt og overvejer at sælge huset, blive skilt og skifte karriere, så klap hesten og vent.

Det er for overvældende at give sig til at analysere på årsagerne til din stress, og hvis du skal have samtaler hos din læge eller psykolog, så skal de være konkrete og med udgangspunkt i, hvad du rent praktisk skal gøre for at få det bedre. Det er overvældende og i værste tilfælde traumatisk, hvis man som alvorligt stressramt tvinges til at forholde sig til fx oplevelser på arbejdspladsen, arbejdsopgaver eller andet og lange samtaler er ikke hensigtmæssige.

Lær at lade tankerne være!

De fleste stressramte oplever at have et voldsomt tankemylder, især i begyndelsen af sygemeldingen. Du kan ikke stoppe dine tanker, men du kan lære at få et mindre anstrengt forhold til dem.

Du er ikke dine tanker og i det omfang, du kan lære at observere dem neutralt for hvad de er – tanker – i stedet for at være kapret af dem, vil du opleve, at de før eller siden falder til ro af sig selv.

En god metafor er, at du sidder i vejkanten og observerer en mere eller mindre trafikeret vej. Dine tanker og følelser er trafikken, og din opgave er at lære at observere trafikken og blive i vejkanten frem for at springe ombord i diverse køretøjer og lade dig transportere hid og did for til sidst at fare helt vild!

Det kan være fint at koble af med kreative sysler, havearbejde eller andet praktisk, der lige nøjagtigt kræver nok mental aktivitet til at aflede dig med ikke er for anstrengende, men det er vigtigt, at du ikke flygter fra dit tankemylder men lærer at lade det være, som det er.

Nogle gange kan det være nødvendigt med professionel hjælp for at slippe tankemyldret – men det er hele indsatsen værd og vil tjene dig i alle sammenhænge fremover!


Jeg håber du kunne bruge vejledningen her til noget. Del den meget gerne, hvis du kender nogen, der kunne have gavn af den, og skriv dig op til min tirsdagsmail, hvis du gerne vil modtage nye inspirerende blogindlæg propfyldt med faglig viden om stress serveret i øjenhøjde – hver tirsdag.

Hvis du lige nu er sygemeldt med stress, så hop over på min guide til sygemeldte, som du kan lytte til, læse eller se på film lige her. 

Motion mod stress

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "20 perfekte gaver til en stressramt" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!