Dette indlæg handler om naturterapi og havbad. Hvad du end gør med indlægget, så lov mig, at du i hvert fald kaster et blik på de fantastiske billeder fra Thy, som jeg har været så heldig at få lov at låne af en række fotografer, som alle er bosiddende i Thy. Og lyt også til lydene fra Thy som du finder lidt længere nede i indlægget. (Alle billeder er venligst udlånt af fotograferne og må ikke trykkes eller på nogle måder videreformidles med salg for øje.)

Indlægget kan altså bruges som en slags naturterapi i sig selv – selvom det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med the real deal.

febbersted

Foto: Kristian Amby. Febbersted i Thy

Vi kan snart få naturterapi på recept

Jeg forudser, at vi i løbet af få år kan gå til lægen og få naturterapi på recept herhjemme. Det kan man allerede i fx Japan. Så vær på forkant og læs med her, hvor du kan lære, hvordan du kan bruge naturen som middel mod stress. Det har man altid kunnet, men nu er videnskaben også ved at være med på noderne. Vi kan efterhånden begynde at forklare, hvorfor naturen gavner os så meget, og hvad der egentlig sker i kroppen, når vi opholder os i udenfor. Naturterapi er det nærmeste, vi kommer “pillen mod stress”, og så har den endda kun gavnlige bivirkninger.

I dette blogindlæg lærer du

  • Om hvorfor naturen Thy egner sig særligt godt som middel mod stress
  • Om hvordan naturen konkret gavner mod stress
  • Om hvor stress-hovedafbryderen sidder, og hvad det har med havbad at gøre
  • En trin-for-trin guide til det ultimative havbad mod stress
  • En minirejseguide til Thy på lavt budget for mennesker med stress
  • Sidst men ikke mindst får du en helt særlig 15-minutters havmeditation, som er optaget ved Vesterhavet i Thy.

Jeg siger jer, man får det godt af at producere denne her type blogindlæg, og jeg kan garantere, at du også vil få det godt at at læse, lytte og se med!

Hvorfor lige naturterapi i Thy?

Fordi der er meget af den. Altså natur. Når jeg siger, der er meget natur i Thy, så mener jeg MASSER af natur. Og den er vild og udstrakt, varieret og unik.

Vesterhavet amby vinter

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet i november

Jeg kan lige så godt sige det, som det er. Jeg er født og opvokset i Thy, så jeg er nok ikke helt neutral i min vurdering af Thy som det absolut bedste sted for naturterapi. Og jeg er sikker på, at der er mange andre steder rundt omkring i landet, som egner sig godt til at blive udskrevet på recept mod stress.

Naturen i Thy er…stor!

Men få steder kan altså måle sig med Thy. Nationalpark Thy har Nordeuropas største sammenhængende klitlandskab, store skovplantager, fugle- og vildtreservater og masser of fjord og hav. Der er bare noget særligt over Thy.

Herunder kan du høre lyde fra klitheden i Nr. Vorupør i Thy (længere nede kan du lytte til havet)

Når alt kommer til alt, behøver vi ikke rejse langt for at få gavn af naturen – vi kan sidde op ad et træ, kigge op på himlen eller lytte til regnen. Det, der er det vigtigste er, at vi rent faktisk opholder os i og ved naturen i længere tid ad gangen og lader den have en effekt på os. Men naturen i Thy er så…stor! Og det betyder faktisk noget. Det kan på den ene side være lidt overvældende, men på den anden side har stor natur evnen til at favne den konstante mentale overaktivitet, mange af os oplever som næsten altoverskyggende.

12489460_10208395552230280_4016645004377114757_o

Foto: Kristian Amby. Blot et kig på dette billede er ren naturterapi…

Hvis du er ramt af alvorlig stress, skal der andet til end 5 minutters gåtur ned til kiosken (hvor naturskøn den rute end måtte være) til at have en effekt på din krop og dit sind. Der skal langt mere til. Naturen i Thy er større og mere vild end de fleste andre steder herhjemme. Det kan blæse helt utroligt meget, og det gør det så meget, at læhegnene i Thy hælder stærkt mod øst. Afstandene er store og der er højt til himlen.

Foto: Kristian Amby. Læhegn i Thy

Det tager tid at komme derop

Så er der også det med Thy, at det tager lang tid at komme derop, med mindre man bor i Nordvestjylland i forvejen. Der er ikke motorvej til Thy – den stopper LÆNGE inden man er der. Der er desværre heller ikke nogen fungerende lufthavn lige pt. Jeg bor i udkanten af København, og jeg tror dårligt vi kan komme længere væk hjemmefra inden for landets grænser med mindre, man involverer en båd eller et fly. En tur til Thy med tog udgør sin egen form for naturterapi, da man kan sidde og kigge på smukke landskaber i timevis, før man er der.

Jeg indrømmer gerne, at er man hårdt ramt af stress, er turen i enten bil, tog eller bus måske for lang og uoverskuelig (men se min minirejseguide længere nede; den gør det så nemt, overskueligt og så billigt som muligt at tage til Thy, hvis du alligevel har lyst). Ellers er afstanden faktisk en fordel. En tur på 5-6 timer giver dig mulighed for at få sjælen med og til at efterlade diverse bekymringer derhjemme. Og fordi vi i Købehavn er de mest stressede i landet er det måske meget godt, at netop vi har længst til Thy.

Sådan afhjælper naturen stress

I et tidligere indlæg (Naturen som medicin mod stress) har jeg i detaljer beskrevet, hvordan naturen gavner mod stress. Her følger effekterne i punktform:

  • Opmærksomheden skånes og genoplades, fordi man i naturen bruger en uanstrengt form for opmærksomhed
  • Nervesystemet afspændes via en række fysiologiske og neurokemiske processer, som modvirker stress
  • Bedre problemløsning på grund af plads til ubevidst tænkning, der kræver, at vi sætter den mere aktive form for tænkning på standby
  • Humøret bedres, fordi ophold i naturen sætter gang i produktionen af hormoner, der giver velvære og positive følelser
  • At opholde sig i naturen giver en umiddelbar fornemmelse af meningsfuldhed, som modvirker stress
  • Naturen giver os mulighed for naturlig, moderat og alsidig bevægelse, som også beskytter mod stress

Listen over naturterapis gavnlige effekter på krop, sind og ånd er nærmest endeløs, men mange af dem kan ledes tilbage til en enkelt fysiologisk respons, som aktiveres, når vi opholder os i naturen i længere tid ad gangen; afslapningsresponsen.

Foto: Kristian Amby. Lupiner ved Vandet Sø

Afslapningsresponsen

Afslapningsresponsen er kort og godt en fysiologisk reaktion, som er den præcist modsatte af den reaktion, kroppen reagerer med under stress, nemlig stressresponsen. Når vi aktiverer afslapningsresponsen, medfører den en række målbare og forudsigelige fysiologiske ændringer i kroppen, som er gavnlige og som genopbygger kroppen og som modvirker stress. Disse ændringer inkluderer bla.:

  • Lavere stofskifte
  • Sænket blodtryk
  • Lavere hjerterytme
  • Lavere åndedrætsfrekvens
  • Gavnlige forandringer på molekylært niveau
  • Ændret udtryk af gener modsat af, hvad der ses ved stressresponsen

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk)

Der er efterhånden forsket en del i afslapningsresponsen, og udover stress er der stort set ikke det fysiske eller psykiske problem, som en systematisk aktivering af stressresponsen ikke hjælper på. Det skyldes blandt andet at stress er en såkaldt “medierende faktor” i stort set alle psykiske og fysiske lidelser. Det vil sige, at stress kan øge sandsynligheden for at en given lidelse opstår eller forværre symptomerne. Omvendt kan en aktivering af afslapningsresponsen betyde, at symptomerne mildnes eller helt forsvinder, fordi kroppen aflastet og får flere ressourcer til at helbrede sig selv.

Specifikke naturterapeutiske anvisninger på recept

Nu kommer vi til det sjove! Der er mange måder, man kan bruge naturen på som middel mod stress, og i dette blogindlæg følger en beskrivelse af en helt specifik metode; havbad. Når naturterapi skal udskrives er det nemlit vigtigt, at det ikke bare bliver noget med at “sørge for at få lidt frisk luft” eller “gå en tur i skoven”.

Nej! Al erfaring viser, at der skal helt specifikke anvisninger til, og de kommer herunder.

Havbad mod stress er der mig bekendt ikke forsket systematisk i (men send mig gerne en mail, hvis du kender til studier af havbad mod stress). Derfor har jeg lavet en guide, som bygger på min viden om kroppens fysiologiske stressmekanismer samt den forskning, der findes i havbadning og fridykning.

Havbad som et unikt men overraskende middel mod stress

Ville det ikke være fantastisk at vide, hvor hovedafbryderen sidder? Altså den, der slukker for stress i krop og sind? Det viser sig, at fridykkere (dem der dykker uden ekstra ilt men bare holder vejret) rent faktisk ved, hvor den sidder og ved, hvordan man slukker den. Og heldigvis for alle os andre, der ikke lige er i stand til at holde vejret i lang tid og dykke ned på mange meters dybde, så kan vi allesammen benytte os af fridykkernes metode til at slukke for hovedafbryderen. Og det gør vi allerbedst ved at tage et havbad.

Forskning i naturens gavnlige virkning peger desuden på, at det især er udsigt til vand, der gavner os (når man sammenligner med udsigt til noget grønt) og derfor er der god grund til at tage horisonten ind en ekstra gang, når du bader.

Foto: Kristian Amby. Tag et havbad ved solnedgang for ekstra effekt

Her kan du lytte til lyden af Vesterhavet (og et par skrigende badegæster,som – på grund af det kolde vand –  lyder lidt som havmåger…)

Havbad slukker for stresshovedafbryderen og giver godt humør

“Hovedafbryderen” er min oversættelse af det engelske begreb “the master switch of life”. Det øjeblik, dit ansigt er under vand eller endda bare rammer vandets overflade, begynder “hovedafbryderen” at slå fra.

Og hvad sker der så i kroppen? Blodet løber fra dine hænder og fødder til din kropskerne, din puls sænkes, dit sind går ind i en mere meditativ tilstand. Alt sammen i direkte kontrast til den tilstand, stressresponsen bringer kroppen i, og derfor er havbadning et unikt middel mod stress. Kroppens reaktion på vand minder en del om afslapningsresponsen, jeg beskrev ovenfor, og jo dybere og længere du dykker jo større vil forandringerne være, men et ganske almindeligt havbad på et par minutter vil også have en effekt. Dit hjerte, din hjerne og dine organer bliver påvirket for at kompensere for trykket under vand. Man skal ikke gøre noget – kroppen gør det helt af sig selv. Desuden udskilles endorphiner – et naturligt morfinlignende stof – som løfter humøret.

Hovedafbryderen eller “the master switch of life” blev dokumenteret grundigt af  svenske Per Scholander, der boede i USA og forskede i denne dykkerrefleks i flere årtier fra 1940 og frem. Denne særlige dykkerrefleks deler vi med andre vandpattedyr som fx delfiner og hvaler. Vi er født med den og mister den delvist, når vi lærer at gå. Den ligger dog latent i os resten af livet og kan genoptrænes. Ved dykning gennemgår kroppen de største forandringer, men forskning har påvist, at du bare skal plaske koldt vand i ansigtet for at starte refleksen.

Koldt saltvand sætter desuden gang i produktionen af endorphiner, som er kroppens “feel good”-hormoner, som er associeret med positive følelser og velvære. Der er noget der tyder på – og det er også min oplevelse – at saltvand har den største effekt.

Når det er lidt overraskende (i hvert fald for mig), at havbadning er et godt middel mod stress, så er det fordi man lige umiddelbart skulle tro, at det kolde vand ville give anledning til forøget adrenalinproduktion, som ikke er hensigtsmæssigt, hvis man er ramt af alvorlig stress. Det er derfor, man ikke anbefaler intens eller endda moderat træning til mennesker med stress. Motion vil nemlig få kroppen til at producere endnu mere adrenalin, som er er stresshormon og som kroppen allerede har for meget af ved alvorlig stress. Men der er altså noget, der tyder på – og min oplevelse er, at man tydeligt kan mærke, at kroppen ikke reagerer med forhøjet produktion af stresshormoner men netop med det omvendte.

Lidt længere nede i indlægget finder du specifikke instruktioner du kan bruge til at havbade mod stress.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Agger

Trin-for-trin guide til havbad mod stress

Herunder får du nøjagtige instruktioner i det ultimative havbad mod stress. Det er mig bekendt første gang, man har kunnet få den type instruktioner, så vær en first mover og prøv det før din nabo.

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet

Først et par generelle ting:
  • Vandet skal være koldere end luften
  • Det skal gerne være saltvand – Vesterhavet i Thy er selvfølgelig det ultimative!
  • Det er ansigtet, der gør forskellen. Dyk derfor gerne ned under vandet, eller sørg som minimum for at få vand i ansigtet.
  • Et kort havbad er nok – bad ikke længere end du har lyst til.
  • Tag gerne svømmebriller med, så du kan svømme med ansigtet under vandet så meget som muligt.
  • Det er fint hvis du svømmer rundt men du kan også bare ligge stille i vandet.
  • Bad med så lidt tøj som muligt, gerne helt uden
  • Obs: Bad aldrig alene. Slet ikke i havet, og da SLET ikke i Vesterhavet i Thy, som kun er egnet til badning visse steder og i roligt vejr. Selv habile svømmere kan drukne få meter fra stranden på grund af stærke understrømme mange steder. Spørg de lokale, hvis du er i Thy. Der findes dog et “hawbad” i Nr. Vorupør, hvor der altid kan bades i havvand. Læs mere om havbadet i Nr. Vorupør her.
Så er vi klar til at gå i vandet

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at havbade på, så læs disse instruktioner og brug de dele, du har lyst til. Guiden skal forstås som et forslag til det ultimative havbad – ikke et regelsæt.

  1. Inden du går i vandet brug et par minutter på at slappe af så godt, som du nu kan. Måske har du selv en metode, men brug ellers denne vejrtrækningsøvelse. Træk vejret ind i 4 sekunder. Pust ud i 8 sekunder. Gentag 5 gange. Sørg for at trække vejret fra maven.
  2. Gå i vandet, og sørg for at bade med ansigtet under vand så meget, du kan, mens du stadig er afslappet. Det vigtigste er at være så afslappet som muligt, også når du svømmer under vandet. Hvis du ikke slapper af ved at svømme under vandet, så lad være. En enkelt dukkert er fint.
  3. Når du dykker ned, så lad være med at tage en kæmpe indånding men dyk bare ned og slap så meget af under vandet du kan. Tag luft ind og hold pauser alt det du har brug for. Det vigtigste er, at du føler dig afslappet, ikke at du holder vejret specielt længe eller dykker for enhver pris.
  4. Sørg også for at bruge et øjeblik – eller lidt længere tid – på at kigge på havhorisonten.
  5. Gå op på land og brug igen et par minutter på bare at slappe af. Du kan fx bare lægge mærke til dit åndedræt uden at forsøge at ændre det. Denne del af øvelsen er lige så vigtig som resten af havbadet, da det hjælper dig med at øge effekten af havbadet ved at opholde dig ved de gode fornemmelser i kroppen. Det tager ca 10-20 sekunder for hjernen at lagre en god fornemmelse i kroppen, så brug lidt tid på at hæfte dig ved behagelige følelser.
Hvornår og hvor ofte?
Foto: Christian Krabbe. Nørre Vorupør

Foto: Christian Krabbe. Nørre Vorupør på vej mod Stenbjerg

Hvis det stod til mig, så badede jeg i havet hver morgen året rundt. Og studier peger på, at badning året rundt er godt for helbredet på en række områder. Men mindre kan også gøre det. Prøv fx med 5 dage i træk og gerne samme tidspunkt hver dag. For mig er det ideelle tidspunkt om morgenen, men det kommer an på din døgnrytme – prøv bare så vidt muligt at havbade på samme tidspunkt hver dag.

Sol og varme på huden er desuden også gode antistressmidler, så hvis det er sommer, så snup en halv time på stranden! Hvis du har søvnproblemer, så overvej at bade ved solnedgang. Hjernen påvirkes kraftigt af synet af en naturlig solnedgang i retning af at producere søvnhormoner, og det kan derfor være en hjælp til bedre søvn.

Minirejseguide til Thy for stressramte på et lavt budget

Denne blog er reklamefri og nedenstående anbefalinger står for helt egen regning. Tjek evt. min blogetik for mere om ikke-eksisterende reklamer på denne blog.

Denne rejsevejledning er velegnet til stressramte, fordi den er enkel og leder dig direkte ud til et naturskønt sted: Nr. Vorupør ved Vesterhavet. Lige til at gå til. Du behøver ikke gøre andet end at læse denne miniguide for at vide alt, hvad du behøver for at tage afsted. Til gengæld er den selvfølgeligtlangt fra udtømmende. Hvis du er knap så stressramt og har overskud til at researche lidt, så tjek visitthy.dk

Den ultimative naturoplevelse er selvfølgelig at sove i det fri. Det kan  du gøre kvit og frit ved at benytte et af de mange shelters eller frie teltpladser i Nationalpark Thy. Personligt ville jeg ikke selv kunne overskue den overnatningsform, hvis jeg var ramt af stress, men hvis du føler for det, så gør det endelig.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Nationalpark Thy en tidlig morgen

Om Nr. Vorupør

Thy har mange  fantastiske steder, og Nr. Vorupør er et af dem. Nr. Vorupør ligger midt i Nationalpark Thy og er et af de sidste steder i landet, hvor man stadig trækker kuttere direkte op på stranden med spil. Klitmøller er muligvis lidt mere cool og Hanstholm, Agger noget mere afsides, men i Nr. Vorupør kan man, hvis man er heldig, stadig se en af de gamle fiskere sidde  på bænken nede ved stranden og skue ud over havet.

Transport

Du kan komme til Thy med bil, tog eller bus.

Du skal tage toget eller bussen til Thisted.

Find din rejse med tog her: dsb.dk

Find din rejse med bus her: http://www.abildskou.dk/

Fra Thisted går der bus mod Nr Vorupør, men tjek køreplanen her, for den går ikke så ofte. (Ps: hvem vil ikke gerne med en bus, der stopper ved “Hawblink?)

Foto: Thomas Tomz Henriksen. Kutter i Vorupør, der som et af de eneste steder i landet stadig trækker op på standen med spil

Overnatning

Jeg vil anbefale dig at bo i sommerhus i Vorupør – det er relativt billigt, og du kan få sommerhuse helt ud til klitlandskabet og meget tæt på havet. Vorupør Feriehus Udlejning har de bedste priser og den ubestridt hyggeligste betjening i form af Jeppe Sørensen og hans søn Søren Sørensen. Tjek deres sommerhuse ud her.  Priserne varierer i højsæsonen mellem ca. 3000-6000 kr for en uge i sommerhus. Udenfor sæsonen er det ca. halv pris.

Indkøb

Køb friskfangede fisk på stranden eller i fiskehandlerne nede ved vandet. Ellers er der supermarkeder samt en slagter og bager i Nr. Vorupør.

Påklædning

Jeg vil bare lige sige, at det kan blæse en del og gør det ofte, så medbring vindtæt og varmt tøj.

Foto: Kristina Kristensen. Når jeg siger, det blæser i Thy, så mener jeg det. Det blæser dog sjældent så meget, som ses her på billedet taget i januar 2015 under orkanen Egon. Molen i Vorupør er skjult af bølgerne.

Sproget

Forvent ikke at du kan forstå “hawbomål” som er den lokale dialekt, men det går nok. Selv indfødte Thyboer kan have svært ved at forstå dem. Prøv med tysk, det kan de fleste på grund af de mange tyske turister:)

Havbadning

Bad aldrig alene og tal med de lokale om, hvor der kan bades. Som nævnt er der ofte stærk understrøm i Vesterhavet, og selv habile svømmere kan drukne få meter fra land.

Andre aktiviteter

Udover havbadning er der et væld af andre naturaktiviteter: vandring i klitlandskabet og på standen, gåture i skovene, cykling på cykelstierne, der dækker det meste af nationalparken.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Nationalpark Thy en tidlig morgen

Thy byder også på surfing i verdensklasse, og Vorupør er en del af verdenskendte Cold Hawaii. Men igen, med mindre, du allerede er en habil surfer, er det ikke sikkert, at det at lære at surfe vil sænke dit stressniveau. Men man ved aldrig! Tjek Cold Hawaii ud her.

Skulle du få lyst til at tage en tur til Klitmøller, som også er en del af Cold Hawaii, så kan du om sommeren i godt vejr få udendørs yogaundervisning med udsigt ud over havet. Jeg har ikke selv prøvet det, men det forlyder at både yogaundervisningen og udsigten er fantastisk. Du kan finde Cold Hawaii Yoga på Facebook her.


Vil du prøve en havmeditation optaget ved Vesterhavet i Thy?

 

Og kunne du li’ dette blogindlæg? Det håber jeg, du kunne. Hvis du vil holdes opdateret på nye blogindlæg og andet godt, så skriv dig op til min tirsdagsmail herunder.

Alt det bedste herfra

birgitte-underskrift-blog

 

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "Mine 5 bedste metoder til at finde ro og få kontakt til din indre stemme" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!