Stress og kost – hvad har det med hinanden at gøre?

I dette indlæg får du vigtige grunde til, at stress og kost skal tænkes sammen, og ikke mindst får du 3 fantastiske opskrifter, som er lige til at gå til, og som din hjerne vil takke dig for, hvad end du er ramt af stress eller ej.

Indre ro er i høj grad en fysisk ting, og vi er nok forskellige på dette punkt, men personligt oplever jeg, der er en direkte sammenhæng mellem hvad jeg spiser, og hvor megen ro jeg har i kroppen.

Stress kan skyldes mange ting, og at omlægge sin kost vil sjældent være nok til for alvor at få has på problemet. Når det så er sagt, så er det min erfaring, at især hvis du er ramt af alvorlig stress og har en krop, der er udmattet over længere tid, kan det at lave enkle forandringer i din kost gøre en stor forskel for, hvor hurtigt det går i den rigtige retning.

Hvad Darwin vidste om stress og kost

 

De seneste 5-10 år har vi fået så megen forskning på området, når det gælder kostens betydning for ikke blot fysisk men også psykologisk trivsel. Det er jo logik for burhøns, at kroppens tilstand har en indvirkning på sindet, men mange af os har nok alligevel haft en tendens til at tænke, at psykologiske problemer primært skal behandles med psykoterapeutiske metoder.

Det viser sig dog efterhånden mere og mere tydeligt, at meget ofte kan psykologiske problematikker som stress, depression, angst og ADHD bedres ved hjælp af kostændringer. Helhedsorienteret behandling af bagvedliggende ubalancer kaldes ofte funktionel medicin, og jeg har en lidt nørdet sideinteresse, hvor jeg med stor iver læser bøger af læger; som fx Brainmaker af David Perlmutter, A Mind of Your Own af Kelly Brogan og lignende.

Det kan virke som en ny ting, men det er det selvfølgelig ikke. I mange folkelige og medicinske traditioner er kosten central, og måske er det i virkeligheden mest i den etablerede videnskab i Vesten, at man helt har glemt, at mad er medicin.

Selv Darwin var klar over sammenhængen:

I find the noodle and the stomach are antagonistic powers. What thought has to do with digesting roast beef, I cannot say, but they are brother faculties

Charles Darwin til hans søster Caroline (1838)

Maven er “den anden hjerne”

 

Få ting – om noget – påvirker kroppen og dermed også hjernen, som den mad vi spiser.

Kosten kan have en stor betydning for vores modstandsdygtighed mod stress, og god kost kan hjælpe os til at genvinde energien, når vi først er ramt. Stress er først og fremmest er en fysisk tilstand, og alene af den grund giver det mening at give kroppen de bedst mulige betingelser for at genvinde balancen, og her er kost, frisk luft og lys samt bevægelse de  væsentligste faktorer.

Ikke alle problemer kan løses ved at styrke kroppen direkte, men der er ingen tvivl om, at det gør os langt bedre i stand til at håndtere stress og udfordringer generelt.

Vi ved alle, at tanker og følelser som fx. angst påvirker os direkte fysisk. Angst kan give dårlig mave, anspændte muskler eller uro. Knap så mange ved måske, at trafikken går i begge retninger. Din fordøjelse og dine musklers styrke og din krops smidighed har en direkte indvirkning på dine følelser og tanker.

Din fordøjelse og dine musklers styrke og din krops smidighed har en direkte indvirkning på dine følelser og tanker.

Maven kaldes også “den anden hjerne” med henvisning til, at i maven findes bakteriekulturer, og her produceres en hel del signalstoffer – de samme som også produceres i hjernen. Et eksempel er kroppens “lykkehormon” serotonin, som for en meget stor dels vedkommende produceres i maven.

Det er altså ikke kun i hjernen men i særdeleshed også via maven, man kan påvirke hjernekemien i en god retning.

Opskrifter der vil sænke dit stressniveau

 

Der er mange gode madblogs, der specialiserer sig i mad, der er sund og god. En af mine favoritter er Jane Faerbers Madbanditten. Jeg har også en af hendes kogebøger, som jeg er ret vild med.

Her har jeg fået lov til at bringe 3 af Janes opskrifter, som er nemme og enkle, og som jeg selv laver meget ofte. Klik på billederne, og du vil blive transporteret fluks til selve opskriften

Golden Milk – antistressdrik der mætter og varmer

 

Jeg har opdaget konceptet golden milk for ikke så længe siden, og denne opskrift er min yndlings. Gurkemeje har fantastiske egenskaber – blandt andet antiinflammatoriske. Drikken er lidt chai-agtig. Bare stærkere og sundere! Jeg foretrækker min usødet med lidt økologisk fløde, men ellers er kokosfløde eller -mælk også en mulighed. Jeg har min egen lille krukke stående med en Golden Milk-blanding, så jeg ikke skal blande hver eneste gang, jeg vil lave en kop.

Klik på billedet for at se opskriften.

stress og kost

Billederne er venligst udlånt af Jane Faerber og må ikke kopieres

 

Chia-knækbrød

 

Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg gjorde, før jeg kendte opskriften på disse fantastiske chia-knækbrød. De er super nemme at lave, og jeg spiser dem til morgenmad og også gerne mellemmåltider. På en god dag spiser mine børn dem også. Chia-frø er en meget næringstæt lille sag og indeholder blandt andet alle 8 aminosyrer, vi skal have tilført gennem kosten. Frøet er desuden sprængfyldt med antioxidanter og fibre.

Se opskriften ved at klikke på billedet herunder

stress og kost

Billedet er venligst udlånt af Jane Faerber og må ikke kopieres.

 

Laks med avocadopesto

 

Mine børn er ret konservative hvad angår mad, og det kan være op ad bakke at lave det, jeg selv betragter som spændende og sund mad for gang på gang at finde ud af, at de nok bare helst vil have pasta med kødsauce, kylling og frikadeller. Så det er ikke fordi vi som familie hver dag får noget der ligner ideel kost. Denne ret vil de dog (som regel) spise, og både laks og avocadepesto er en super god måde at få nogle af de sunde fedtsyrer indenbords.

Klik på billedet for at se opskriften.

stress og kost

Billederne er venligst udlånt af Jane Faerber og må ikke kopieres

 

 

Bon appetit:)

KH Birgitte

Jonatan Spang

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "Mine 5 bedste metoder til at finde ro og få kontakt til din indre stemme" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!