Det siger deltagerne om RESET


Her kan du læse udpluk af samtlige evalueringer fra sidste forløb (februar/marts 2017).

Der var i alt 16 deltagere (plus en anden psykolog, der gerne ville lære om online stressbehandling), og jeg fik svar tilbage på evalueringen af 13 deltagere. Jeg kendte ikke nogle af deltagerne fra tidligere på nær Maria, som er en tidligere kollega.

Læs mere om forløbets indhold her.


Pernille

Hvad fik dig til at investere i lige præcis RESET?

Jeg var sygemeldt med stress. Havde ikke overskud til at skulle møde op og snakke med alle mulige mennesker (kommunens stresskursus). Jeg havde set nogle af dine videoer og læst noget af det, du havde skrevet. Synes at det ramte mig SÅ godt. Passede lige til mig.

Jeg var sygemeldt fra mit job som overlæge. Har haft stress længe og havde det rigtig dårligt. Kunne ikke finde ro. Meget dårlig søvn, selvbebrejdelser, dårlig samvittighed mm. Dyrkede meget hård motion, da jeg synes at det lindrede. Men fik det ikke bedre.

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Er blevet klogere på stress og meget klogere på mig selv. Blevet bedre til nærvær. Ikke god nok – men arbejder på det. Fået det bedre med mere ro og bedre søvn. Mærker mig selv mere og er kommet nærmere at skulle tilbage på arbejde, hvilket jeg glæder mig til

Hvilke elementer har hjulpet dig mest?

Har været rigtig glad for yogaen, “Nærvær” i modul 2, men også det om selvværd og den indre mentor. Der er så meget godt. Får nok også snart glæde af “Raskmelding”.

Jeg bruger fortsat flere af de tidligere videoer og lydsessioner. Især godt, når man ikke kan sove.

Ville du anbefale forløbet til andre?

Helt bestemt. Fordi det er rigtig godt og hjælper når man har stress. Jeg har været rigtig glad for RESET – det har hjulpet mig rigtig meget. Kæmpe ros til dig for et super flot online kursus og 1000 tak for nogle gode og informative uger.


Inger-Marie

Jeg har meget at takke dig for. Det har været et fantastisk godt forløb, og du har været virkelig oprigtig og nærværende i dine svar. Ingen standardsvar men altid udførlige og uddybende, kloge og empatiske svar. Det skal du have tusind tak for.

Hvorfor tilmeldte du dig RESET? 

Det var et opslag på Facebook, hvor der var et indlæg af dig. Det omhandlede, når børn er kilde til alvorlig stress. Jeg læste det, og genkendte mig selv i hvert et ord.

Jeg har aldrig før hørt nogen, der har sat ord på at ens børn kunne være årsag til stressen. Jeg har lidt af stress i mange mange år, og jeg oplever at det er tabu at sige højt, at man kan få stress i forbindelse med børnenes udfordringer. Derefter gik jeg ind på din hjemmeside, der var så dejlig overskuelig og lige til at forholde sig til.

Hvordan var din situation, da du tilmeldte dig RESET?

Da jeg tilmeldte mig forløbet, var jeg hårdt ramt af stress, og havde været sygemeldt i lidt længere end en måned. Jeg har været sygemeldt tidligere med stress, og dette forløb er det mest konkrete redskab jeg på noget tidspunkt har fået i forbindelse med stress.

Hvilke forandringer har du oplevet?

Jeg sætter større fokus på, hvornår jeg er nærværende.

Jeg bruger dine meditationer og bodyscanning, og din stemme er så god til det formål.

Det er fantastisk at vide, at jeg har forløbet liggende, og kan tage det frem når som helst.

Dine meget konkrete redskaber hele vejen igennem forløbet er en kæmpe hjælp for mig, og jeg har anbefalet dig til mange.

Det er årevis siden, jeg har haft det så godt, som jeg har nu.

Hvilke elementer hjalp dig mest ?

Jeg tror, at de første tre meget grundlæggende sessioner om “Stressbasics” og “Stressreducerende bevægelse” hjalp mig mest, fordi jeg havde så stort fokus på at ville “helbredes” og være “på” igen, og jeg kunne mærke, at du kunne hjælpe mig. Både med selve forløbet, og med dine mails og dine kærlige uddybende svar på folks individuelle spørgsmål, både skriftligt og mundtligt.

Jeg kunne ikke have ønsket noget som helst mere. Jeg er meget glad og taknemlig for det hele, og den overskuelighed der er i forløbet. Jeg tænker, at overskuelighed og en let tilgang er yderst vigtig, når man har stress, og næsten intet kan overskue. Så tak for gennemsigtigheden.

Til sidst vil jeg sige, at det gennem hele forløbet, står klart for mig at du selv har været ramt af stress og angst. Det er en væsentlig faktor, at man rent faktisk kan mærke at du VED, hvad du taler om; du har prøvet det på egen krop. Det ønsker jeg jo ikke for nogen, men det betyder at man kan give sin viden videre og man har et helt andet afsæt end folk der kun “har læst om stress i en bog”.

Jeg sammenligner med et sundhedsforløb jeg på et tidspunkt deltog i, hvor kursusholderne tydeligvis ikke selv havde været ramt af hverken stress eller angst. Derfor blev man ofte mødt med at “man skal jo bare”.. , hvilket er noget af det værste man kan sige til stressramte. Intet er “bare”, når man er ramt, og det håndterer du helt fantastisk.


Heidi

Hvordan var din situation da du tilmeldte dig forløbet?

Jeg følte, at min situation var ret håbløs. Jeg havde det rigtig dårligt og var meget modløs.

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg har fået mere struktur på min dag, mine symptomer er blevet reduceret lidt, og jeg føler mig ikke længere modløs. Nu føler jeg, at jeg ved hvad jeg skal arbejde med for at få det bedre fremfor at famle i blinde og hele tiden begå “dyre” fejl.

Der er lang vej endnu, men nu er jeg på rette vej.

Hvilke elementer hjalp dig mest?

Særligt modul 1 omkring opbyggelse af en daglig praksis herunder særligt hvilke aktiviteter, man kan have gavn af.

Herudover synes jeg også den øvelse med værdierne – hvor man tog en test og efterfølgende skulle bede sit netværk besvare nogle spørgsmål – var rigtig god. Det gav mig et virkelig godt humør i flere dage bagefter.

Ville du anbefale forløbet til andre og hvorfor?

Klart – fordi det er den her tilgang med daglige input i ens eget tempo, som man har brug for som stressramt….

…Jeg er bare så glad og taknemmelig over, at jeg tilfældigvis faldt over det her forløb. Det faldt virkeligt på et tørt sted!


Tina

Hvad fik dig til at tilmelde dig lige præcis RESET?

Jeg fulgte i forvejen din tirsdagsmail og blev meget inspireret af især din tilgang til at bruge naturen som terapi (jeg er nu ligefrem begyndt at vandre!).

Jeg kan lide din tilgang til psykologi, som er teoretisk virkelig velfunderet, men også baseret på dine erfaringer, hvilket for mig gør det mere tilgængeligt, at der er et menneske bag, som selv har mærket og ved, hvad det handler om. 

Hvordan var din situation da du tilmeldte dig forløbet?

Jeg var sygemeldt med stress og i et andet forløb, men var meget optaget af din tilgang til det – at bruge naturen, at arbejde med kroppen først og siden værdier, styrker osv, 

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg har fundet tilbage til min barndomsglæde ved at være i naturen og går ture de fleste dage. Jeg har fundet indre ro ved at lave yoga de fleste dage, og jeg har fået en meget stor opmærksomhed på digital støj og mine dårlige vaner og er stadig i gang med at sortere og rydde ud i disse for hele familien faktisk.

Din viden om digital støj og vaner er brugbar – og så er jeg fan af Simon Krohns yoga.

Ville du anbefale forløbet til andre og hvorfor?

Helt bestemt – det har jeg allerede gjort.

Jeg oplever, at mange stressramte har svært ved at lave aftaler og skulle ud af døren til en bestemt tid, når de har det allerværst. Sådan havde jeg det selv og synes derfor, det er en stor fordel, at man kan tilgå materialet hjemmefra, når der er tid og især overskud til det. 


Kirstine

Har du været glad for forløbet?

Mange moduler har vist sig spot on relevante for min situation med hjernerystelse og stress, fordi der med min hjernerystelse har vist sig at have en del følgevirkninger af stresslignende karakter. Rigtigt mange af modulerne er stærkt relevante og virkningsfulde og tankevækkende – jeg har taget nogle øvelser særligt til mig og bruger dem hyppigt.

Jeg har tidligere gået hos psykologer som led i en stress sygemelding for flere år siden, men synes ikke jeg for alvor fik håndgribelige værktøjer til at kunne arbejde videre med, når jeg kom hjem. Jeg var derfor nysgerrig, fordi RESET tilbyder så mange hands-on “selvhjælps-teknikker”, hvor man får meget konkrete og håndterbare teknikker til stresshåndtering.  

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Først og fremmest en rigtig god fornemmelse af at gøre noget proaktivt for min egen bedring.

Jeg er blevet væsentlige mere afklaret omkring grundsubstansen i de frustrationer der er fuldt med hjernerystelsen, og har herigennem erkendt, at mit stressniveau før hjernerystelse nok har været for højt over en længere periode.

Mange moduler har pinpointet for mig, at noget jeg har accepteret som normal tilstand, sådan set ikke bør være del af en acceptabel hverdag, men at man godt må have det væsentligt bedre end det.

Hvilke elementer har hjulpet dig mest?

Den indre kritiker/den indre mentor – dette var rigtig stor øjenåbner for hvor hård jeg formår at være overfor mig selv. Jeg tror du siger på et tidspunkt at man skal tale pænt til sig selv – noget i den stil. Måske det der ramte allermest plet for mig. 

Bodyscan – fordi den altid får mig ned i gear, ligegyldigt om jeg formår at være fokuseret eller ej, og den gør det tydeligt, hvor svært det tilsyneladende er blevet for mig at spænde af og holde kontakt med min krop.

Skriveøvelserne – fordi det har vist sig som den bedste lynafleder, når jeg har været mest frustreret og nede over situationen. Det har vist sig som en god måde at slippe det ud, der er smertefuldt mens man skriver det, men befriende når det er gjort.

Ville du anbefale forløbet til andre og hvorfor?

Bestemt, og jeg har allerede gjort det.

Og så vil jeg bare give stor ros, for rigtig rigtig mange gode værktøjer, som jeg kunne have haft rigtig god brug af under min stress sygemelding for flere år siden, men som jeg nu med glæde vil vende tilbage til når det hele kører lidt for stærkt, og jeg falder tilbage i gamle og dårlige vaner.


Monique

Hvorfor valgte du at deltage i RESET?

Jeg fik dine gratis mails anbefalet af en veninde, som også anbefalede dit forløb RESET til mig. Det gav god mening, idet jeg på daværende tidspunkt have været sygemeldt i længere tid. 

Har du oplevet forandringer i forløbet?

Hvad angår forandringer indadtil, har jeg kunne mærke en større afklarethed og ro i forhold til at have givet slip. Fx. at jeg sagde nej til et helt håbløst krav om tilbagevenden til arbejdet. Og så har også jeg arbejdet en del med, at jeg måske nu i en alder af 53 år, bør begynde at tage mit arbejdsliv op til revision.

Det som dit forløb har givet mig i disse processer er på forskellige tidpunkter at have styrket mig i at der “ikke er noget galt med mig!” og at få slået fast, hvordan det er en proces i tid at blive mere og mere stresset og dermed også en proces at vikle sig ud af stressen igen. Det har givet ro til at arbejde med det. Jeg ved det jo godt og har selv arbejdet med det, men når man så selv bliver ramt!!!

Dit forløb har også givet mig et godt overblik i at få skilt krop og sind ad – og hvornår arbejder jeg med det ene og hvornår det andet. Helt overordnet kan jeg vel sige, at du har formidlet et slags håb i dit forløb til mig!! 

Det har også givet mig en god struktur og et indhold i nogle af de uger hvor jeg synes det var hårdest at sidde hjemme alene i en sådan situation. I forhold til at det har været online, har det været helt genialt. Jeg har kunne gøre det helt i mit tempo og med de småafbrydelser, som jeg havde brug for.

Ja – alt i alt har det været styrkende at mødes med dig dagligt. 

Hvilke dele af RESET kunne du især bruge?

Din beskrivelse omkring stress og afspænding i 5 gear synes jeg var utrolig inspirerende og god!!

Dine mere fysiologiske og biologiske beskrivelser af kroppens mekanismer, synes jeg også har været utrolig meningsgivende.

De sessioner hvor du har et kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på stress og arbejdspladsen, synes jeg også har været meget styrkende. Også når du taler om vores  egne værdisæt – det har virket utroligt styrkende på mig! Virkelig meningsgivende. Både på et privat, men også et fagligt plan, er jeg blevet inspireret og bekræftet i at min egen tilgang på mit arbejde har været god nok.

Vil du anbefale RESET til andre?

Jeg har anbefalet dit forløb og dine gratis-mail til andre. Især fordi jeg så godt kan lide din stil! Jeg oplever at du taler i et “vi” og ikke i et “dem og os” – altså “dem” – de syge og “os” – de raske.

Jeg oplever også, du har en helt afslappet holdning til det at være “eksperten” – f.eks. ikke at skulle kunne svare på alt, lige på en studs. Lyder måske mærkeligt, men virker godt på mig. Og samtidig med oplever jeg, at du er meget faglig velfunderet i forhold til hvad der ligger af litteratur og forskning. Dejligt!!

Tusind tak for et godt og gennemgående meget relevant, meningsgivende og meget sjæls-styrkende forløb. Jeg glæder mig til at modtage dine mails fremover.


Marianne

Hvad fik dig til at investere i RESET?

Jeg ledte på nettet efter hjælp i forbindelse med stresscoaching og fandt dig. Prøvede dine meget hjælpsomme gratis sessioner og tænkte, at jeg havde lyst til mere fra din hånd.

Jeg ville virkelig gerne hjælpes af en der havde forstand på stress og det giver tillid at vide at “hjælperen” selv har prøvet at være helt nede i hullet.  

Hvordan var din situation, da du tilmeldte dig forløbet?

Dette nedbrud var efter et nok 4 årigt forløb med udfordringer, heriblandt meget udfordrende kollega relationer, som bla. fik mig til at føle mig mindre værd. Dertil kom en truende skilsmisse, flere nye tiltag på arbejdet, konflikter i kollegagruppen og manglende ledelse.

Jeg havde for mange opgaver, som jeg ikke kunne overskue at sortere i og en evig følelse af ikke at slå til hverken på arbejdet eller i mine relationer eller at kunne følge med i livet omkring mig…

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg har mærket mig selv igen. Jeg kan mærke mine følelser, hvilket jeg ikke kunne første gang, du bad mig om det. Jeg er klar over, at jeg forstuvede min hjerne – ikke ved at jeg gjorde alting forkert, ikke kunne sige fra etc – men fordi der var for mange ting i mit liv, som jeg ikke kunne magte mere uden hjælp, og det fik jeg i rigt mål gennem forløbet.

Jeg er blevet klar over at jeg gik på kompromis med mine værdier, og at jeg skulle få dem klart frem igen for at se det.

Jeg er blevet glad og klar til at komme stille og roligt igang med mit arbejde igen.

Jeg har lært at skelne mellem ting, der er vigtige og nødvendige for mig at gøre og ting, jeg føler jeg bør gøre. Jeg er blevet klar over at selv priviligerede mennesker, som jeg er, har brug for ikke kun at give, men også få omsorg, forståelse, plads, pauser osv.

Jeg har også lært, at jeg skal huske åndehullerne, tiden til mig selv, som kan være gåture, yoga, bodyscan, fantasirejser eller en tur i kirke 

Hvilke elementer hjalp dig mest?

Det samlede hele har været super godt.

At finde sin indre mentor var spændende at arbejde med og super vigtigt for mig, der altid har haft så meget jeg “skulle” for alle andres skyld, at jeg har glemt at give mig tid til at finde min indre mentor. 

Ville du anbefale forløbet til andre?

Ja, jeg har allerede anbefalet det til både andre stressede og fagpersoner. 

Forløbet er så givende, veltilrettelagt og fuld af gode elementer, som jeg ikke ville have undværet. Du forstår at gøre klart, at man skal tage det, man kan bruge, når man er klar og at der ikke er en bestemt opskrift på heling efter stress, men at man kan få det bedre. 

Det er et massivt forløb, men jeg ville ikke have undværet noget, men det har taget en del tid, og det har været godt for mig. Det er også super godt at jeg kan vende tilbage til det fremover. Det er det man kan savne ved et almindeligt forløb hos en psykolog måske.


Bo

Hvad fik dig til at tilmelde dig lige præcis RESET?

Læste først en af dine blog og hørte et foredrag med dig som lød meget “givende” – specielt fordi du selv har været igennem periode med stress.

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg er blevet bedre til at “acceptere”, at nogle ting er som de er uden at det er et stort problem for mig

Hvilke elementer hjalp dig mest?

At der er et “fast program” – altså noget at gå i gang med for selv at gøre noget ved tilstanden.

Opgaverne med at kortlægge stressen hos mig – hvad der udløser den – fik mig til at tænke over hvad som skal/kan ændres.

De fysiske med gåture og yoga

Ville du anbefale forløbet til andre?

Ja!


Maria

Forløbet fungerede som en øjenåbner og i løbet af forløbet blev jeg klar over, hvor stresset, jeg egentligt var.

Jeg har fået et andet overblik over, hvordan stress og kommen sig over stress er forbundet med forskellige dimensioner af mit liv – værdier, produktivitet, fokus, fysisk bevægelse, søvn, kost, nydelse, selvomsorg, prioriteringer og sindsro.

Jeg har også fået en bevidsthed om, at stress ikke er en isoleret størrelse men på godt og ondt og i stort og småt er vævet ind i livet og måden, jeg vælger at leve det på. Det giver en god fornemmelse af, at jeg kan gøre noget for at undgå stress på mange måder, som også er gode for mig i det hele taget.

Jeg har konkret fået gode input til en optrapningsplan og til, hvordan jeg kommunikerer med kommunen – enkel og konkret hjælp til at navigere i en kontekst med diverse krav, som kan virke uoverskuelig, når man er lav på energi og ressourcer.

Jeg ville ønske, at jeg havde haft forløbet mens jeg var fuldtidssygemeldt, da jeg tror det kan give en rigtig god struktur for dagene og en følelse af, at man bruger tiden til at få det bedre.

Jeg deltog ikke i livesessionerne men hørte optagelserne – de fungerede rigtigt godt som en måde at føle sig som del af et fællesskab, selvom man følger forløbet på egen hånd.


Tine

Hvad fik dig til at investere i RESET?

Jeg spurgte den psykolog, jeg går hos, om det kunne være et godt supplement, og det var hun enig i. Jeg kunne godt lide tonen i din beskrivelse af forløbet, og så så det ud til at indeholde den ‘opskrift’ jeg eftersøgte, fordi jeg ikke selv kunne skabe overblik over, hvad jeg skulle gøre for at få det bedre; altså værktøjer serveret nemt tilgængeligt, uden at jeg skulle ud af døren på et bestemt tidspunkt.

Hvordan var din situation da du tilmeldte dig forløbet?

Jeg var sygemeldt med stress for 2. gang. Havde været sygemeldt i ca 2 måneder, da vi startede. Havde i den periode overstået den værste udmattelsesfase, men havde stadig meget svært ved at skabe overblik, koordinere etc. Og jeg manglede konkrete værktøjer til at skabe ro i krop og sind; altså yoga øvelser, meditationer etc.

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

 Nogle af de forandringer jeg har oplevet er, at jeg nu går en tur hver dag på en rute med ro og natur, jeg mediterer dagligt (nogle gange selvopfundet på min gåtur, andre gange kropsscanning eller en af de andre lydfiler). Og jeg kan mærke at det hjælper.

Hvilke elementer hjalp dig mest?

Helingstilstand, Tænkning og det om raskmelding.

Derudover har jeg jo taget meget andet med mig. Tanken om accept og compassion dukker oftere og oftere op, og sessionen om naturterapi fik mine øjne op for, hvordan jeg får mere ud af mine gåture, og de meget håndgribelige lister ift. kosttilskud og ‘ekstern hukommelses’-apps var dejligt overskuelige at gå til.

Derudover gjorde det en stor forskel for mig, at få tænkt min praksis igennem, og det hjalp mig til at få udvalgt nogle af de ting, der var mest vigtige for mig at få gjort hver dag – og nu får jeg det gjort 🙂

Ville du anbefale forløbet til andre?

Ja, helt klart. Fordi du serverer megen relevant, håndgribelig og kondenseret information i en samlet pakke, samt konkrete værktøjer som man kan komme i gang med derhjemme, i stor som lille skala, alt efter hvordan ens situation og behov er.

Og så ellers bare tak!! Jeg er så glad for de værktøjer jeg allerede har taget i brug, og glæder mig til at fortsætte arbejdet med resten. Jeg er sikker på at det altsammen vil hjælpe mig videre i den rigtige retning. 


Christina

Hvordan var din situation da du tilmeldte dig forløbet?

Jeg stod foran en sygemelding med stress, da jeg af en kollega blev præsenteret for dit online forløb. For mig gav det god mening at gå proaktivt til værks og prøve selv i samarbejde med dit program at påvirke mit forløb med stress. 

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg fik følelsen af, at det er helt okay at give slip og bare være i nuet og gøre det, der følelses rigtigt.  Jeg meldte mig syg og gav mig lov til at være sygemeldt i 8-9 uger.  

Jeg har forandret mit liv og måden, jeg lever på. Jeg går hver dag. Jeg spiser ikke slik og kager, og jeg har lagt en plan for min fremtid, og jeg er begyndt at løbe. 

Hvilke elementer hjalp dig mest?

Natur terapien – vigtigheden i det

At være i nuet – og nyde livet lige her og nu

At tilgive sig selv og ikke mindst din egen historie om dit første stressforløb. Der kunne jeg virkelig genkende mig selv i, og jeg fik en følelse af, at det er okay at være sygemeldt og passe på sig selv og vende tilbage til et job for eventuelt at stoppe kort efter raskmeldingen, hvis ikke jobbet er det rette for en. 

Vil du anbefale RESET til andre?

Jeg vil bestemt anbefale det til andre. Det har været rart, at selvom det er 6 uger så kan jeg gøre det i mit tempo. Det er rigtig godt du har lavet det på den måde samt at vi altid kan tilgå materialet.


Mette

Hvad fik dig til at tilmelde dig RESET?

Jeg havde først læst din kronik i Kristeligt Dagblad og derefter fulgt din blog og kunne umiddelbart rigtig godt lide din tilgang til stress. Kombinationen af at være fagligt velfunderet samtidig med at slå fast, at der ikke findes lette løsninger til behandling af stress – det tiltalte mig.

Tænkte også, at det kunne være en god idé med et næsten dagligt input, så længe jeg gik hjemme og var fuldtids sygemeldt.

Hvilke forandringer har du oplevet som følge af forløbet?

Jeg har opdaget yogaens positive indflydelse på min krop og sjæl.

Jeg er blevet bekræftet i, at jeg allerede i overvejende grad lever på en måde, som er hensigtsmæssig. Men har også fået nye ideer til initiativer, der skal afprøves. Og så har har været rigtig godt for mig at høre en psykolog, der ikke bare taler om arbejdsrelateret stress.

Ville du anbefale forløbet til andre?

I HØJ grad. Fordi jeg både synes det er af høj faglig kvalitet, hvor du kommer ud i mange kroge, og jeg synes også, at du er rigtig god formidler og giver mange forslag til, hvad man selv kan gøre.


José

 

Forløbet har været rigtig godt. Jeg fik en bedre forståelse for hvad stress er for en størrelse og hvad man selv kan gøre for at få det bedre.

Jeg var meget stresset da jeg startede med forløbet. Især yoga øvelser og afspænding har været rigtig godt for mig. Jeg fik opbygget nogle gode vaner og prøvede at gøre noget godt for mig selv hver dag.

Jeg vil helt klart anbefale forløbet til andre. Jeg synes det er et meget gennemtænkt forløb, og der manglede ikke noget – tværtimod…