Har du nogensinde stået og manglet en komplet liste over stresssymptomer?

Nej, vel? Men nu får du den alligevel.

Det gavner ikke at informere om skadelige stressymptomer

Det er ærlig talt ikke særlig rart, at læse om alskens skræmmende stress-symptomer, og slet ikke hvis man selv er ramt. Man får det ikke bedre af det, og det hjælper heller ikke på forhånd at informere om det potentielt skadelige ved stress. Hvis det gjorde, ville problemet ikke være så stort, og ofte skader det mere end det gavner at tordne frem med skræmmende information om stress. Som om, vi ikke godt ved, at det er skadeligt!

Så hvorfor har jeg alligevel lavet denne omfattende oversigt over stresssymptomer, som de kan komme til udtryk fysisk, følelsesmæssigt, mentalt, kognitivt og adfærdsmæssigt?

Fordi det nogen gange kan være en hjælp af blive bekræftet i, at diverse uforståelige og uforklarlige symptomer “bare” er stress.

Obs. Hvis du har fysiske symptomer, der bekymrer dig, skal du selvfølgelig altid gå til lægen for at blive undersøgt.

Stressymptomer er tegn på overbelastning

Stress er en totalskade, og når kroppen og sindet overbelastes dukker der alle mulige symptomer op lige fra relativt uskadelige gener som lidt øget svedtendens til potentielt livstruende hjerteanfald. Heldigvis stopper kroppen som regel selv op længe inden, situationen bliver livstruende. Hvor belastende vi end synes, kroppen kan være, når den reagerer på måder,der  slet ikke passer ind i vores kalender, så skal vi være taknemmelige. Den formår nemlig at tage hånd om situationen og få os til at stoppe op, når vi ikke selv kan eller vil.

stresssymptomer

77 almindelige stresssymptomer

Nedenstående er ikke en komplet liste over stresssymptomer, for der findes i sagens natur nærmest uendeligt mange. Det er en liste over de mest almindelige, og jeg håber den kan bruges som en slags påmindelse om, at når vi er i en kritisk stresstilstand, så reagerer systemet på et utal af måder, som sjældent er farlige, men som til gengæld skal tages alvorligt, inden de bliver det.

Fysiske stresssymptomer

  • Udmattelse
  • Smerter i kroppen
  • Hovedpine
  • Problemer med fordøjelsen
  • Ondt i maven
  • Anspændte muskler
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Indre uro
  • Nedsat immunfunktion – gentagne infektioner
  • Allergier og andre kroniske lidelser bryder ud eller bliver værre
  • Rysten
  • Kulde- og varmefornemmelser
  • Fornemmelse af at have en hjelm på hovedet
  • Manglende kontakt til kroppen
  • Hjertebanken
  • Tics
  • Svedtendens
  • Tissetrang eller diarré
  • Knugen i brystet
  • Tørhed i munden
  • Søvnproblemer
  • Manglende appetit
  • Hudproblemer og eksem
  • Hårtab
  • Kvalme
  • Hyperventilation
  • Åndenød
  • Osteklokkefornemmelse
  • Uvirkelighedsfornemmelse
  • Stressudløste fysiske lidelser
  • Symptomer på funktionelle lidelser som fx. fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom
  • Hjerteanfald

Kognitive stresssymptomer

  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Svært ved at læse eller skrive
  • Manglende overblik
  • Manglende evne til at indlære
  • Forvirring
  • Mentale blackouts
  • Lydfølsomhed
  • Lysfølsomhed
  • Svært ved at følge med i en samtale

Følelsesmæssige stressymptomer

  • Indre vrede og vredesudbrud
  • Tristhed
  • Angst
  • Manglende kontakt til følelser
  • Depression
  • Sammenbrud
  • Skam og lavt selvværd
  • Tidligere traumer genaktiveres

Mentale stresssymptomer

  • Tankemylder
  • Bekymringer
  • Overtænkning
  • Uklar tænkning
  • Selvbebrejdende tanker
  • Katastrofetanker om fremtiden
  • Grublerier over fortiden
  • Unuanceret tænkning/ sort-hvid tænkning
  • Manglende evne til nærvær, konstant opslugt at tanker
  • Bange for at blive vanvittig
  • Tanker præget af opgivenhed og håbløshed

Adfærdsmæssige stresssymptomer

  • Tendens til social tilbagetrækning
  • Kort lunte
  • Manglende empati og manglende interesse i andre
  • Grådlabilitet – let til tårer
  • Hektisk aktivitet og tale
  • Passivitet og apati
  • Manglende sexlyst
  • For stort forbrug af stimulanser eller mad
  • Manglende appetit
  • Overdreven træning
  • Mangel på normale motionsrutiner
  • Manglende erkendelse af at stress er et problem
  • Søvnproblemer

Jeg håber, denne liste over stressymptomer kan give dig en fornemmelse af, at stress kan fremkalde stort set alle tænkelige symptomer. Det er vigtigt at vide, at selv meget alvorlig stress kan bedres over tid, men at det netop tager tid. Lang tid endda.

Er man først i den situation, at krop, sind og sjæl er alvorligt stressbelastet er der behov for rehabilitering. Stille og roligt, dag efter dag er det muligt at genopbygge kroppens og sindets ressourcer. Det kræver tålmodighed og ikke mindst at man ved, hvad der skal til.

Er du sygemeldt med stress eller tæt på? Så overvej, om mit online forløb for stressramte er noget for dig. Meld dig til min tirsdagsmail eller send mig en mail for at få besked om, hvornår næste hold starter.

Alt det bedste

stresssymptomer

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "20 perfekte gaver til en stressramt" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!