Har du 10 minutter?

Hvis ikke, så er det IKKE fordi, du mangler tid.

Det er højst sandsynligt fordi, du er fanget af Travlhed.

Og nej, det er ikke en slåfejl. Når jeg skriver Travlhed med stort, så er det fordi, det ikke bare er din travlhed. Det er vores fælles Travlhed. Kald det “rastløshed”, “stress” eller “uro”. Det jeg mener, er denne her fornemmelse af, at vi skal skynde os, og at vi kommer hurtigere frem mod det, vi egentligt mangler ved at sætte farten op, som gennemsyrer ikke bare dit og mit liv men hele samfundet. Med andre ord:

Det er ikke deres radio, der er noget galt med. Det er hele Danmarks Radio.

Det er faktisk store dele af verden, men lad nu det ligge. Pointen er, at hvis du ikke har 10 minutter om dagen til lige at geare ned, gøre én ting ad gangen, mærke dig selv, se din mand i øjnene, lytte til dine børn og ikke mindst se dig selv i spejlet, så er du fanget af Travlhed.

Det kan godt betale sig at lære Travlhed at kende, og det er det, vi skal i dette indlæg. Nederst opsummerer jeg, hvordan du undslipper Travlhed i 6 trin, og jeg deler et af mine yndlingsantitravlhedsdigte med dig.

Travlhed med stort T kan kapre os af forskellige grunde

Når travlhed kaprer dig er det ofte fordi:

  • Du har haft travlt i en periode, og nu ruller snebolden og Travlhed stopper ikke bare af sig selv. Nu er det ikke længere dig der har travlt – det er Travlhed der har dig.
  • Du har vigtige ting og svære følelser at forholde dig til, men umiddelbart er det nemmere at bruge Travlhed som en flugt og et midlertidigt helle.
  • Du befinder dig i en krævende, stressende, skræmmende og på alle måder reelt travl situation, og de få øjeblikke du har til at stoppe op bliver tromlet over af Travlhed, fordi den har kapret dit indre.

Eller af en kombination af ovenstående eller helt andre grunde.

Pointen er, at uanset hvad, så er det svært at stoppe, når du først af kapret. Det er som en snebold, der ruller. Som et hamsterhjul der tilsyneladende kører rundt af sig selv. Som en cykel uden bremser.

Vi har det med at tænke, at det har noget med vores to-do-liste at gøre, at vi har så travlt. At det er på grund af hvad andre mennesker eller ligefrem samfundet forlanger af os. Fordi “tingene” går stærkt, og så bliver vi også nødt til det.

Det hele går stærkt

Og det er rigtigt. Tingene går stærkt. Travlhed er ikke en personlig brist, der handler om at du har særligt svært ved at sige pyt og lave ingenting. Det har du måske, og det er helt klart dit eget ansvar at forholde dig til Travlhed. På den anden side mener jeg, det er godt at vide, hvad du er oppe i mod. Det, der driver Travlhed frem er ikke bare en indre psykologisk fornemmelse af uro men en tendens, der gennemsyrer hele samfundet.

Travlhed er derfor ikke bare dit problem men et fælles problem, som toneangivende sociologer skriver om i store vigtige værker, der handler om samfundets hastighed og om, hvordan Travlhed som tilstand har kapret os. En af de vigtigste hedder Hartmut Rosa og hans bog hedder Social Acceleration – a new theory of modernity. Jeg har kæmpet mig igennem halvdelen, og om ikke andet, så føles det som om tiden går lidt langsommere, når man læser tysk sociologi.

Og det er det selvfølgelig de færreste, der gør, men det Rosa skriver, angår os alle sammen. Han skriver om det paradoksale i, at vi objektivt set har langt mere tid til rådighed end man nogensinde har haft, men det opleves som om vi har langt mindre. Vores tidsfornemmelse har ændret sig, og det har alvorlige konsekvenser for vores psykologiske velbefindende.

Nok om tysk sociologi, men du ved, hvad han snakker om. Den konstante fornemmelse af hele tiden at skulle nå noget og aldrig bare have tid til at være.

Så hvad gør vi?

Så hvad gør du, når du godt kan se, at travlhed har overtaget dit liv? Første skridt er at blive bevidst om, at det er vigtigt at kende til Travlhed. Og dernæst, at den ikke bare går over. Den forsvinder ikke uanset, hvor mange ting, du når på din to-do-liste. Måske er det hjælpsomt at overveje, hvad det modsatte af travlhed egentlig er.

For mig at se er det nærvær, som også indbefatter fokus og ro. Nærvær er et godt antitravlhedsmiddel, og jeg vil mene, vi alle har brug for store doser for at modvirke Travlheds tendens til at tage over.

Min egen erfaring er, at jeg godt selv ved, hvornår jeg er kapret af Travlhed, og hvornår jeg ikke er. Det er to vidt forskellige psykologiske tilstande og som regel kan jeg allerede fra morgenstunden mærke, om Travlhed har overtaget eller ej. Dermed ikke sagt, at det altid lykkes at skifte gear til nærvær, men på de gode dage gør det.

Det er ikke fordi jeg ikke er effektiv og ikke når meget, når jeg er ude af travlhed. Tværtimod er jeg som regel mere struktureret, og de ting jeg laver ender med at være af bedre kvalitet. Problemet er selvfølgelig, at når bolden først ruller, kan det være svært at stoppe, og når den for alvor ruller, stopper den nogle gange først med en alvorlig stresstilstand. Det har jeg set alt for mange gange i mit arbejde.

Derfor er et vigtigt spørgsmål at stille dig selv: Er jeg kapret af Travlhed lige nu?

Travlhed er ikke den eneste årsag til stress, men det er en af de store. Det er nemt at bebrejde os selv, når det når dertil, men det giver faktisk ingen mening. For længe inden vi når til en alvorlig stresstilstand, er vores gode dømmekraft og evne til at mærke os selv sat ud af spillet, og derfor er det stort set umuligt at stoppe op.

Det er derfor, vi har brug for andre mennesker til at hjælpe os med at stoppe op, og det er også derfor, vi har brug for at lære Travlhed at kende, så vi er på vagt langt tidligere i processen. Med andre ord skal du lære at se fornemmelsen af Travlhed som et advarselstegn.

Hvad hvis det er andre mennesker, der er skyld i din travlhed

Måske tænker du lige nu, at det er andre mennesker, der er skyld i din travlhed, og at du ikke selv er herre over den. Og det har jeg fuld forståelse for. Der er ingen tvivl om, at der er et stort pres på mange for at løbe stærkere. Og selvom vi nødigt indrømmer det, så er der også stor prestige i at have travlt. Travlhed signalerer, at du har vigtige ting at udføre, og at der er brug for dig.

Når alt kommer til alt, har du ultimativt kontrollen over, det tempo du lægger for dagen. I mange situationer vil det betyde, at du skal lære at leve med ting, der ikke bliver gjort. Og du kan være i en situation, hvor det bliver svært for dig at udføre dit arbejde med integriteten i behold, hvis du vælger ikke at drive rov på dig selv og i stedet lade visse opgaver være uløste. Det gælder især, hvis du arbejder med mennesker, og det gør de fleste af os jo, når det kommer til stykket.

Der er ingen tvivl om, at det langt hen ad vejen er samfundet, der driver Travlhed frem, men der er heller ingen tvivl om, at samfundet ikke kommer og redder dig lige foreløbig og beder dig om at sætte tempoet ned. Derfor bliver du nødt til selv at gøre det. Det kan være nødvendigt at lære at leve med andre menneskers utilfredshed eller at give slip på din egen trang til kontrol. Og i den sidste ende må du selvfølgelig gøre hvad du kan, for at du befinder dig et sted, hvor Travlhed ikke gennemsyrer arbejdsmiljøet.

Man kunne tro, at det er omfanget af arbejdsopgaver, der afgør, hvor meget Travlhed fylder, men det er langt fra den eneste faktor. På et tidspunkt arbejdede jeg i en stor kommune, og det var tydeligt at se, at fx. hjemmeplejens forskellige lokalafdelinger håndterede præcis samme mængde arbejde med præcis samme ressourcer meget forskelligt. Der hvor der var en god ledelse med forståelse for, at Travlhed ikke fører noget godt med sig, trivedes medarbejdere i stor stil. Der hvor Travlhed havde kapret både ledelse og medarbejdere stod stresssygemeldingerne i kø.

Gør det, du har allermindst lyst til

En god men svær metode til at bryde ud af Travlhed og få fast grund under fødderne igen er ganske enkelt at stoppe. Drop to-do-listen, drop idéen om det du skal nå derhjemme eller på dit arbejde. Gå imod alle dine instinkter, der ellers fortæller dig, at du har travlt og IKKE har tid til at stoppe op.

Det er ikke fordi du nødvendigvis skal smide dig på sofaen og lave ingenting. Selvom det kan være relevant at gøre nogle gange, indtil det igen er sikkert at gå igang på en ordentlig måde. Nej, det de fleste af os har brug for er faktisk at være i gang UDEN at blive kapret af travlhed. Vi har brug for at kunne arbejde fokuseret, roligt og i et bæredygtigt tempo. Vi skal lære at arbejde og være i gang med aktiviteter på en nærværende måde, så Travlhed ikke får overtaget.

Det er en kunst, men den kan læres. Ikke at man bare kan udradere Travlhed fra sit liv én gang for alle. Det punkt er jeg i hvert fald ikke selv nået til. Men jeg er efterhånden nået dertil, hvor jeg har lært, at Travlhed ikke er en hjælp men derimod forhindrer mig i at arbejde effektivt og på en måde, der holder over tid.

Jeg har erfaret, at det at have travlt og tilsyneladende udrette en hel masse ikke er svært. Ikke for mig. Det svære er at holde mig fri af Travlhed og være nærværende i det, jeg gør. Jeg er selvstændig, og det kan måske virke som om, at man så har frihed til at gøre præcis, hvad der passer én, når man har lyst. Jeg sætter pris på den frihed, jeg har, men den frihed består primært i selv at sætte mine rammer, som jeg så til gengæld arbejder under og skal leve op til præcis som i alle andre stillinger.

Opsummering: sådan undslipper du Travlhed i 6 trin

Selv om i vi alle godt ved, at man ikke kan opsummere livet og dets udfordringer i hverken 5 eller 1o trin, gør jeg det lige alligevel. Her har du mine anbefalinger, når det kommer til dit arbejde med at få bugt med Travlhed. Som du kan se af følgende trin, er det ikke noget, man gør én gang for alle men i stedet noget, man gør igen og igen.

  1. Bliv bevidst om Travlhed
  2. Tag ansvar for dit eget tempo og beslut dig for, at du ikke vil lade Travlhed styre dit liv
  3. Stil dig selv spørgsmålet: er jeg kapret af Travlhed lige nu?
  4. Gå imod Travlhed ved at stoppe op, gøre mindre og gøre én ting ad gangen. Også selvom det strider imod dit travlhedsinstinkt.
  5. Få erfaringen, at et langsommere og mere nærværende tempo bringer dig hurtigere i mål
  6. Gå tilbage til 1 og gentag processen, når du igen bliver kapret af Travlhed

Og lad mig så slutte af med et af mine yndlingsdigte, som står på mit skrivebord. Det er skrevet af en kinesisk filosof for mange, mange år siden, men allerede dengang var det åbenbart en udfordring at tage den med ro:

Har du tålmodigheden til at vente

til dit sand bundfælder sig

og vandet er klart.

Kan du forblive ubevægelig

til den rette handling

viser sig af sig selv

Lao Tzu

birgitte-underskrift-blog

Hej, må jeg sende dig noget?

Få listen "20 perfekte gaver til en stressramt" og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!