(Videoerne herunder er bragt med tilladelse fra instruktørerne.)

Yoga er noget nær et universalmiddel mod stress – eller kan i hvert fald være det.

Yoga er nemlig ikke for alle til hver en tid. Jeg har selv haft perioder, hvor yoga ikke fungerede for mig, og jeg kender adskillige, der fortæller, at yoga ikke lige har været noget for dem. Måske har man haft så megen stress og uro, at det har været for overvældende at dyrke yoga og fokusere direkte på kroppen, eller også passer yoga simpelthen ikke som bevægelsesform.

Der er mange former for yoga, og når jeg har valgt Yin Yoga i dagens indlæg, så er det fordi der i Yin Yoga er fokus på at slappe af, afspænde kroppen, give slip og finde ind i dybe stræk, man typisk holder i flere minutter.

Yin Yoga er helt klart oplagt, når det kommer til stress, men er man meget stresset kan det tage tid at nå til det punkt, hvor man får mere ro af at slappe af i lange yogastræk. Nogle oplever at det hjælper at gå, jogge eller svømme en tur først. Eller gøre noget andet praktisk.

 

Yin yoga med fokus på rygsøjlen

I yogatraditionen har man i mange år sagt, at en smidig rygsøjle er tegn på en sund krop. Med andre ord vil det at holde din ryg stærk og smidig være lig med at holde hele din krop sund. At stress og følelser kan blive til muskulære spændinger er der ikke noget hokus pokus over.

Man har efterhånden kortlagt, hvordan kroppen reagerer rent fysiologisk på følelser, og selvom langt fra alle smerter og fysiske symptomer, kan siges at være skabt af psykologiske faktorer, så er der en del af dem, der er.

De senere år er der i forskning der undersøger sammenhængen mellem krop og sind rent neurofysiologisk kommet fokus på vagusnerven, som er en vigtig kranienerve, der går fra nederste kant af kraniet og ned gennem kroppen til stort set alle vigtige organer. Vagusnerven er central for fordøjelsessystemet, som er kendt som kroppens “anden hjerne”. I fordøjelsessystemet produceres neurotransmittere, som er de signalstoffer hjernen også producerer. En vagusnerve med en god tonus er lig med en sund fordøjelse, og en sund fordøjelse er vigtigt for psykologisk trivsel.

Der findes mange gode måder at stimulere vagusnerven på, men Yin yoga er én af de bedste!

60 minutters yin yoga med fokus på rygsøjlen

35 minutters yoga med fokus på afslappende stræk

 

Yin yoga med fokus på hofterne

Rent fysiologisk er hofterne et andet sted, hvor stress og alle mulige følelser har det med at sætte sig. Kroppens kamp-flugt-frys-mekanisme mobiliserer især arme og ben, men meget ofte flygter vi jo ikke i rent fysisk forstand og vi mærke sjældent de kraftige følelsemæssige impulser, der huserer i kroppen.

Vi er ikke er vant til at lægge mærke til dem, og bevidst eller ubevidst undertrykker vi diverse impulser. Vi lever i en kultur, der lægger vægt på en høj grad af følelsesmæssig kontrol, og vi ender nemt med at gå og “gemme” på energi og følelser, der sætter sig som en generel følelse af anspændthed og uro.

35 minutters dybes træk af især hofterne for lidt mere øvede og fleksible mennesker!

Om yoga som middel mod stress

Jeg har i et andet blogindlæg skrevet om, hvordan yoga virker mod stress, og her beskriver jeg den videnskabeligt dokumenterede effekt af yoga lidt nærmere. I indlægget finder du desuden 6 gode yogasessioner mod stress.

Der er ingen tvivl om, at yoga er et godt middel mod stress, men når alt kommer til alt, så er yoga et godt middel mod symptomerne på stress. Yoga kan sjældent stå alene som løsning, fordi det er vigtigt at du også er bevidst om årsagerne til dine stresssymptomer. Det samme gælder desuden meditation.

God fornøjelse med yoga’en 🙂

birgitte-underskrift-blog

 

 

 

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 ting du skal gøre for ikke at hænge fast i stress og angst" bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!