Selvhjælp til angst

Et lydforløb på 10 lektioner
med psykolog Birgitte Sølvstein

Hvis angst var nemt at håndtere…

Oplever du:

  • at angst gør visse situationer svære eller umulige at være i?
  • angstfyldte tanker, der kommer ud af kontrol?
  • angst i kroppen fx uro, hjertebanken, svimmelhed og ubehag?

Måske har du bebrejdet sig selv for, at du har angst. Hvorfor kan det ikke bare gå væk? Sandheden er, at du er mindst lige så klog og ressourcestærk, som alle andre. Men angst har det med at stjæle vores handlekraft og tro på os selv.

Det ville være rart, hvis vi kunne fjerne angst med et snuptag. Men ofte tager det tid og tålmodighed. Hvis det var nemt, ville du og mange andre jo ikke blive ved med at kæmpe med angst.

At blive fri af angst svarer lidt til at bestige et bjerg. Et indre bjerg. Måske er det dit livs udfordring. Det har i hvert fald været min. Du skal selv gå vejen, men det hjælper at have en guide med på turen. Derfor har jeg lavet forløbet Selvhjælp til Angst, som mere end 500 allerede har brugt som en vej ud af angst.

Læs mere herunder og giv dig selv den gave, det er, at kunne leve et liv med mere frihed, nærvær og glæde.


Selvhjælp til Angst er til dig, der:

  • Kæmper med enhver form for angst
  • Gerne vil have enkle øvelser og viden af høj kvalitet
  • Er indstillet på at gøre noget selv og åben overfor en helhedsorienteret tilgang
  • Gerne vil lære af en psykolog, der har personlig erfaring med, hvordan angst føles.

Selvhjælp til Angst er ikke en overfladisk løsning. Du får grundig viden om angst og øvelser, der ikke bare dæmper angst i øjeblikket men lærer dig at hive angst op ved roden over tid.

Selvhjælp til Angst når og hvor du har brug for det

Selvhjælp til Angst er et forløb på 10 lydlektioner (+ ekstra materiale). Du lærer at håndtere angst med enkle og effektive øvelser. Det er en blanding af videnskabeligt dokumenteret øvelser samt øvelser, som jeg har erfaring med, der virker.

Jeg har lavet de 10 lektioner på lyd, for jeg ved, hvor vigtigt det er at have hjælpen lige ved hånden.

Hver lektion tager omkring 30 minutter. Du bestemmer selv tempoet. Jeg anbefaler, at du tager lektionerne i rækkefølge og max. lytter til en session om dagen. De fleste bruger omkring 3 uger eller mere på at gennemgå de 10 lydsessioner samt ekstramaterialet.

OBS: I forbindelse med Corona har jeg produceret 4 ekstra lydsessioner specifikt målrettet den angst, som Corona kan skabe + åndedrætsøvelser, der styrker kroppens modstandskraft. Se længere nede.

OBS! Lige nu og frem til mandag d. 6. december kan du spare 500 kr.

Normalpris 1699 kr. (inkl. moms)

Pris lige nu 1199 kr. (inkl. moms)

Betal i 1 eller 2 rater

 Selvhjælp til Angst er til dig, der:

  • Kæmper med angst og er indstillet på at gøre noget selv
  • Gerne vil have enkle øvelser og viden af høj kvalitet
  • Er åben overfor en helhedsorienteret tilgang
  • Er træt af angst og villig til at tage kampen op for at få dit liv tilbage
  • Evt. går hos en psykolog eller læge men gerne selv vil gøre noget yderligere*

Kontakt mig eller tal med din læge eller psykolog, hvis du er i tvivl, om forløbet er det rette for dig.

Hvilke typer af angst kan forløbet hjælpe med?

Angst kommer i mange former og grader. Forløbet kan hjælpe med både let, middel og svær angst, og det kan som udgangspunkt hjælpe med de fleste typer af angst som fx:

  • Panikangst
  • Social angst
  • Helbredsangst
  • Generaliseret angst
  • Angst som følge af stress eller traumer
  • Specifikke fobier (angst for at flyve eller andet)
  • Tendens til bekymring
  • Angst der primært mærkes i kroppen

Bemærk, at der er tale om et selvhjælpsforløb. For nogle vil det være tilstrækkeligt, og for andre vil der være behov for behandling eller anden hjælp. Tal evt. med din læge eller psykolog, hvis du er i tvivl, eller send mig en mail, hvis du har spørgsmål. 


 Lidt om Selvhjælp til Angst 

  • Et enkelt og struktureret forløb på 10 lydlektioner + ekstramateriale. Du bestemmer tempoet og har adgang for evigt.
  • Hver lektion varer 20-30 minutter og indeholder praktiske øvelser.
  • Høj faglig kvalitet formidlet på en inspirerende og anvendelig måde, hvor Birgitte også deler personlige erfaringer.
  • Inkl. garanti. Er du mod forventning ikke tilfreds, kan du få dine penge retur i op til 10 dage efter køb.
  • Nemt at bruge. Det hele ligger på en samlet og overskuelig digital platform. Alt kan downloades til offline brug, og du har ubegrænset adgang.
  • Baseret på videnskabeligt underbyggede metoder, neuropsykologiske principper samt personlig og professionel erfaring.
  • Fuld anonymitet. Dine personlige data beskyttes.
  • Tilgængeligt med det samme. Tilmeld dig nu, og så er du i gang.

Det siger andre deltagere

Jeg har oplevet store forandringer. Jeg har lært mange helt konkrete ting og fået indsigt i angstens væsen, hvilket gør mig i stand til at være med angsten på en helt anden måde. Jeg har fået meget mere ro indeni.

Jeg har altid været på vej væk fra ubehaget indeni. Nu er jeg ved at lære en helt anden måde at rumme og være med angsten. Det er helt vildt. 

Jeg er blevet klar over, at angst har fyldt meget i mit liv. Som om, jeg har været spærret inde i et fængsel af angst og uhensigtsmæssige tanker og følelser. Jeg har fået håb, tro og mod på, at jeg kan for at komme til roden af problemerne, Jeg er dig inderligt taknemlig.

— Ditte

Allerførst TUSIND TAK for et super brugbart og helt fantastisk angstforløb. Jeg fik i forbindelse med kæmpe stresskollaps voldsom angst. 

Jeg har svært ved gode råd fra både professionelle og andre, når de ikke selv har prøvet angst. En helt afgørende faktor for mig var, at du har prøvet det. 

Jeg er blevet mere omsorgsfuld og accepterende overfor mig selv. Selvom jeg stadig er på en rejse med at leve med angsten, så har jeg fået en masse gode og brugbare redskaber. Jeg vil klart anbefale forløbet til andre.

— Anne Mette

Selvom jeg har gennemført forløbet og lavet opgaverne på mindre end en uge har forandringerne været fantastiske. Intet mindre. Meget intenst og med kæmpe effekt.

Jeg har virkelig lært så meget om mine oplevelser og forståelsen af dem. Jeg elsker havåndedrættet og meditationen er blevet en daglig ting. Yoga Nidra-øvelsen blev for alvor vendepunktet for mig. Alt faldt på plads, en kæmpe forløsning og en voldsom oplevelse – af de gode!

— Bo

Hvem er jeg, og hvorfor har jeg lavet et selvhjælpsforløb til dig med angst?

Jeg er psykolog og er uddannet ved Københavns Universitet i 2008. Jeg har en bred erfaring fra ansættelser i både det offentlige og det private. Siden 2014 har jeg været selvstændig psykolog på fuld tid, og siden 2016 har jeg haft en populær blog og podcast og skabt flere online forløb.

Mit speciale er stress og angst og relaterede problematikker. I mit arbejde med angst tænker jeg helhedsorienteret, og jeg tager især udgangspunkt i:

  • Nyere kognitive metoder som ACT og mindfulnessbaseret kognitiv terapi
  • Neuropsykologiske principper og viden om traumer
  • Kropsterapeutiske øvelser

Men… den primære grund til, at jeg har skabt Selvhjælp til Angst, er, at jeg selv har oplevet angst. Først som ung og senere som følge af traumer pga. et sygt barn. Jeg har forståelse for, hvor svært og ubehageligt det er at opleve angst. Det er ikke noget, man bare lige gør.

At blive fri af angst handler ikke altid om, at angsten forsvinder som dug for solen for evigt. Det ville være urealistisk at påstå, at mit forløb med garanti kan fjerne din angst for evigt.

Det vigtigste er, at du får din frihed og glæde tilbage – med eller uden angst – så du ikke bare skal overleve, men så du kan nyde dit liv og gøre de ting, du har lyst til og brug for at gøre.

Det har været vigtigt for mig at skabe et forløb, hvor jeg formidler viden og praktiske teknikker på en realistisk måde og i øjenhøjde fra menneske til menneske. Som en livline til dig i dit liv – lige når du har brug for det.

Her er de 10 lydlektioner, du får (evig) adgang til:

  1. LEKTION 1 : Du er ikke angst – men hvem er du så?
  2. LEKTION 2: Nøglen til det hele
  3. LEKTION 3: Vigtig viden om angst
  4. LEKTION 4: Tal til din krop og dit hjerte
  5. LEKTION 5: Ro i nervesystemet: Havåndedrættet
  6. LEKTION 6: Frihed fra tanker – Den forgiftede papegøje
  7. LEKTION 7: Hjerteøvelsen – Giv og få ro
  8. LEKTION 8: Dine skridt ud af angsten og ind i livet
  9. LEKTION 9: Nærværets sværd – Stærk angst
  10. LEKTION 10: Yoga nidra – Heling af angst

Hver lydlektion varer typisk mellem 20-30 minutter og indeholder en praktisk øvelse.

Øvelserne er, når det er relevant, også beskrevet på et arbejdsark, der kan downloades og udskrives.

Lydfilerne kan downloades, men ellers ligger de samlet og overskueligt på en digital platform, som du altid har adgang til med et enkelt klik.


Du får også adgang til ekstramateriale

Du får 4 ekstra lydfiler:

  • En guide til sammenhængen mellem stress, depression og angst og hvor du skal begynde, hvis du er ramt af det hele.
  • En guide der giver dig indblik i årsagerne til angst.
  • Information om forskellige typer af angst og hvad du især skal være opmærksom på.
  • En lydfil hvor jeg fortæller om mine personlige erfaringer med angst.

Pga. situationen med Coronavirus har jeg produceret 4 ekstra lydsessioner inkl. øvelser og arbejdsark

  1. Coronapandemien: Frygt, angst og forsvarsmekanismer
  2. Om OCD, sygdomsangst og angst for smitte – hvad du skal være særlig opmærksom på
  3. SLD-åndedrættet: Stille, dybt og langsomt åndedræt til ro og bedre iltoptag
  4. Brahmari-åndedrættet: Åndedræt med vibration for ro i nervesystemet og antiviral effekt

Her er svar på de 8 oftest stillede spørgsmål

Hvilken type angst egner forløbet sig til?

Alle typer af angst. Mange deltagere, der lider af sygdomsangst, social angst, generaliseret angst, panikangst og angst som følge af traumer, har især været glade for forløbet. Principperne er dog universelle og deltagere med fx specifikke fobier kan også havde glæde af øvelserne.

I én af forløbets ekstralektioner fortæller jeg om specifikke typer af angst, og her kommer jeg ind på, hvornår der kan være brug for behandling eller anden hjælp.

Hvis du er i tvivl, om forløbet kan hjælpe dig, så er du velkommen til at skrive til mig.

Hvilke metoder er forløbet baseret på?

Jeg bruger min faglige og personlige erfaring. Specifikke metoder, jeg læner mig op ad, er bl.a.:

  • ACT (Acceptance and Commitment Therapy) og compassionfokuserede metoder
  • Nyere kognitive og adfærdsterapeutiske principper
  • Neuropsykologi (bl.a. polyvagal teori)
  • Jeg trækker også på åndedrætsterapi, yogatraditionen og andre visdomstraditioner.
Hvordan fungerer det, og hvor foregår det?

Hjemme hos dig selv eller, hvor det passer dig. Det hele foregår online via sessioner på lyd og kræver blot en computer, tablet eller smartphone samt internetforbindelse. 

Alle lektioner er samlet ét sted på en brugervenlig digital platform. Filerne kan også downloades til offline brug.

Du tilmelder dig og får med det samme tilsendt en mail med adgang til alle 10 lydlektioner samt ekstramateriale.

Hvor lang tid skal jeg bruge på det?

I introduktionen fortæller jeg, hvordan jeg anbefaler, at du tager forløbet, men det er op til dig, hvor lang tid du bruger på det. Jeg anbefaler max. 1 lektion pr. dag, og mange bruger omkring 3 uger på at gennemgå de 10 hovedlektioner samt ekstramaterialet.

Alle lektioner indeholder praktiske øvelser og tager 20-30 minutter inkl. øvelser.

Er det et mindfulnessforløb?

Bevidst nærvær (eller mindfulness) er én af grundstenene i forløbet, men det indeholder mange andre praktiske øvelser, der går ud på noget helt andet. Mange oplever øvelserne og tilgangen som forfriskende og forklarende på en ny og inspirerende måde.

Kan det stå alene, eller er der også brug for, at jeg går til psykolog?

Det afhænger af din situation. Nogle tager forløbet sideløbende med et psykologforløb. Du kan evt. spørge din psykolog eller terapeut, hvis du er i tvivl. Mange tager forløbet uden at få andet hjælp. I forløbet fortæller jeg løbende, hvordan du afgør, om du har brug for yderligere hjælp.

Hvad hvis det ikke lever op til mine forventninger?

Jeg yder fuld tilfredshedsgaranti. Lever indholdet ikke op til dine forventninger kan du få dine penge retur i op til 10 dage efter tilmelding.

Kan jeg tale med Birgitte?

Jeg har valgt at producere forløbet som et selvhjælpsforløb til en pris, hvor de fleste kan være med. Det betyder til gengæld, at jeg ikke står til rådighed personligt. Har du spørgsmål til øvelserne eller, om forløbet er det rigtige for dig, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig på mail.

Det siger andre deltagere

Den største forandring, jeg har fået med ”Selvhjælp til angst”, er ro i kroppen, og jeg har opdaget, at selv små ændringer i daglige rutiner kan gøre en kæmpe forskel for både krop og sind.

Det har været det bedste, jeg har gjort for mig selv efter en periode med for højt arbejdspres og sorg efter flere tab. Du er ikke fordømmende og presser ikke en bestemt tilgang ned over hovedet. Jeg har gjort brug af de fysiske øvelser hver eneste dag, og det er nu blevet en vane for mig. Din måde at forklare tingene på er ukomplicerede, og kombinationen af øvelser og lektioner er perfekt. 

For mig har forløbet været en “game changer”. Jeg var skeptisk om et onlineforløb kunne gøre noget godt, og jeg må bare sige, at det er bedre end den psykolog, jeg går hos nu, og bedre end de afspændingsterapeuter jeg har besøgt, fordi du kommer hele vejen rundt med både øvelser og inputs. TAK Birgitte – du har givet mig SÅ meget med på vejen, som jeg aldrig vil glemme!

– Kirsten, 2021

Jeg vil bare sige tak for forløbet. Forløbet har givet mig håb og drømme om fremtiden tilbage. Jeg har indset, at tanker ikke er virkelighed, og at de ikke behøver at være en del af mig. Dette oplevede jeg især i øvelsen med ”Den giftige papegøje”. Det har givet mig mere mod på ting og nogle af mine gamle angstmønstre er blevet meget mindre.

Jeg vil anbefale forløbet til alle, der har tendens til for mange tanker. Det behøver jo egentlig ikke kun være angst men bare generelt tanker, som påvirker én negativt. Det ville jeg, fordi den måde vi reagerer på ift. vores tanker, har så meget at sige i forhold til vores liv, glæde, drømme, oplevelser af frihed og vores energi.

– Signe, 2021

Den største forandring, jeg har oplevet med forløbet ’Selvhjælp til Angst’, er, at jeg ikke længere reagerer på de tanker, som før ville fremkalde angst. Jeg vidste godt rationelt set, at bevidst nærvær kan reducere angst, men jeg har aldrig haft held med at gøre det i praksis og forstå det på et dybere plan. Men takket være dit forløb, så har bevidst nærvær rodfæstet sig forståelsesmæssigt, og jeg husker nu dagligt at fokusere på mit åndedræt og være bevidst nærværende.

Jeg havde ikke forestillet mig, at viden, øvelser og teknikker ville rodfæste sig på et dybere plan. Jeg vil anbefale forløbet til andre, der oplever angst og er klar på at prøve en ny tilgang. Dit fokus på at bringe ro i kroppen og bruge bevidst nærvær har været så givende, og så er du god til at forklare angsten og angstens mekanismer, så man virkelig forstår det.

– Malene, 2021

OBS! Lige nu og frem til mandag d. 6. december kan du spare 500 kr.

Normalpris 1699 kr. (inkl. moms)

Pris lige nu 1199 kr. (inkl. moms)

Betal i 1 eller 2 rater