fbpx

Yoga for bedre søvn

Mangel på søvn er roden til alt ondt
Et af de helt klassiske stressymptomer, mange af os oplever er søvnproblemer. Og søvnproblemer skal tages alvorligt, fordi mangel på søvn er roden til alt ondt. Når jeg her bringer dig yoga for bedre søvn, så er det fordi det er et af de bedste midler, jeg kender og selv bruger for at få en bedre søvn.

En forstyrret døgnrytme kan kræve en stor indsats at få vendt. Derfor er det vigtigt at fastholde en god døgnrytme og fremfor alt bevare evnen til at få en god nats naturlig søvn. Og et af de bedste midler jeg kender til netop det, er altså yoga.

Jeg bruger selv aftenyoga i perioder, og selvom jeg for det meste bare laver “min egen” yoga, så snupper jeg også nogle gange en god Youtube-yogavideo. Der findes rigtig god yoga for en bedre søvn Youtube – endda nogle uden irriterende reklamer.

Jeg har tidligere lavet et indlæg med 6 gratis yogavideoer med stress, hvor jeg skriver mere detaljeret om, hvordan yoga gavner mod stress. Du kan også se dette blogindlæg med yoga, der får dig helt ned i gear.

Men nu er tiden altså kommet til yoga speficikt målrettet en bedre søvn.

I dette indlæg får du 4 gode aftenyogavideoer samt tips til en bedre søvn

Der findes mange former for yoga, men den mere langsomme og rolige yoga er genial som en let form for bevægelse og afspænding. Yoga har en lang række gavnlige effekter på kroppen, og meget af det handler om, at du med yoga aktiverer den sympatiske del af dit nervesystem, som sørger for at få kroppen til at falde til ro. Jo mere, du koncentrerer dig om din yogapraksis, jo bedre, for et fokuseret sind vil også automatisk få din krop til at falde mere til ro.

Generelt anbefaler jeg hatha eller yin yoga som aftenyoga, og det er godt med lange sekvenser. Her får du dog videoer, der er mellem 10-20 minutter lange, da det kan være rart at gå igang med noget der har en overskuelig varighed til en start.

Generelle tips til aftenyoga
  • Hav kun en smule blødt lys tændt
  • Læg mobilen og andre forstyrrende elementer væk og sæt på lydløs
  • Brug evt. æteriske olier eller røgelse af god kvalitet med beroligende dufte af fx. lavendel eller cedertræ
  • Hvis du ikke bruger en video, så hav evt. noget afslappende musik i baggrunden som fx Deva Premals Dakshina
  • Sørg for at have varmt nok tøj på, da en aftenyogapraksis ikke vil give dig særligt meget varme i kroppen
  • Sørg evt. for at forbedrede dig og gøre klar til natten, inden du går igang, så du kan gå direkte i seng efter yogaen

Yoga for bedre søvn

Yoga for Bedtime – Yoga With Adriene. 20 minutter

Sekvensen er god for alle fra absolut nybegyndere til øvede og indeholder blandt andet gode åndedrætsøvelser. Og så er det meget hyggeligt, at underviseren også har nattøj på:)


Bedtime Yoga – Yoga TX. 20 minutter

Igen en god sekvens for alle niveauer med mange gode øvelser for ryggen og skuldrene og også mange gode stræk for benene. Vær opmærksom på, at man skal være forsigtig i yoga. Også selvom der er tale om lange, rolige stræk. Skader kommer ofte, når man går ud af et langt stræk, så vær opmærksom på dine egne grænser.


Beginner Bedtime Yoga Sequence – Greatist Yoga. 10 minutter

En meget rolig sekvens, hvor mange øvelser foregår liggende. Jeg ved så ikke lige, om man skal foresøge sig med at lave yoga udendørs som på videoen. Så skal det i hvert fald være sommer!


Easy Nighttime Yoga and Meditation – Brett Larkin. 15 minutter

Denne sekvens indeholder mange foroverbøjede stillinger, som virker beroligende og de sidste 5 minutter er en åndedrætsøvelse samt en groundende meditation.


Læs videre her om søvnproblemer og mine bedste tips til at få en bedre søvn.

Og ellers; god fornøjelse med aftenyogaen!

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!