Hvis du vil have mere ud af dit liv, så skal du leve langsommere. Paradoksalt men sandt.

Fordelene ved slow living er noget, jeg bliver mere og mere bevidst om i mit eget liv. Og måske har du også lyst til et langsommere liv? Jeg tror, at efterhånden som vi bliver mere og mere klar over de omkostninger, et hektisk liv har for os, jo mere vil vi vende os mod et langsomt men rigere liv.

#57 Simple living: lev langsomt!

Her kan du enten læse blogindlægget (længere nede) eller lytte til podcastepisoden, hvor jeg kommer ind på:

  • Hvorfor jeg laver matcha te hver morgen
  • At Danmark er et af de steder, vi lever hurtigst og hvad det betyder for vores helbred og velvære
  • Hvordan jeg har ændret syn på, hvad det at have en produktiv dag egentligt vil sige
  • En tysk sociologs værk, der fortæller os noget om vores konstante mangel på tid
  • 3 grunde til, at du skal begynde at leve langsommere
  • 5 praktiske tips til, hvordan du gør
  • Og meget andet godt:)

Lyt med her:

Links og andet nævnt i episoden:

—–

Min morgen bliver lidt langsommere med matcha te

Det tager lige lidt tid at lave matcha te; vandet skal koge, det skal have den rette temperatur, pulveret skal doseres, der skal piskes og hældes over i en kop. Og så skal den drikkes.

Og nu er det ikke fordi jeg har ro til bare at sidde og holde te-ceremoni hver morgen Jeg har børn, og de skal gøres klar til børnehave og skole. Men min matcha te tager lige tempoet ud af min morgen i et par minutter og jeg når i hvert fald at tage den første tår og lige trække vejret og mærke mig selv,

Og det gør min morgen lidt langsommere.

Den der haster afsted, kommer ikke langt

I Tao Te Ching siger Lao Tzu:

Den der haster afsted, kommer ikke langt

Det er et paradoks, at jo mere du haster gennem dit liv og prøver at nå det hele, jo mindre når du, og jo mere går du glip at dit egentlige liv. Til gengæld, når du stopper op, så kan selv den mest almindelige dag folde sig ud og være fyldt med oplevelser og nærvær og gode stunder.

Danmark er et af de steder, hvor vi lever livet hurtigst. Der bliver faktisk forsket i den slags – man kalder det pace of life). Man måler pace of life på forskellige måder (hvor hurtigt folk går fra A til B, internettets hastighed, arbejdstempo og hvor præcist man måler tiden i et land).

Det er interessant at se, at de lande med den højeste hastighed både er de lande hvor vi er mest stressede og har forskellige stressrelaterede lidelser, men samtidig har vi også en høj grad af tilfredshed med livet. Så det her med at være effektiv og udnytte tiden er en slags tveægget sværd, som både giver os et komfortabelt liv men også gør os stressede.

 

Er du også typen, der er god til at nå en masse?

Måske er du typen der er god til at nå ting og få en masse fra hånden. Sådan er jeg skruet sammen, og jeg kan se, hvordan det både er en styrke og en svaghed.

Hvor jeg tidligere tænkte, at en god dag er når jeg når en masse, så har jeg over de senere år ændret syn på min effektivitet. Jeg kan se, at hvis jeg har for højt et tempo i mit liv, så har det store omkostninger. Og jeg har også fundet ud af, at på en paradoksal måde, så er jeg mest produktiv, når jeg samtidig hiver travlheden ud af det jeg gør.

Det betyder ikke nødvendigvis at jeg er langsom – det er mere noget med at være 100% til stede i det jeg gør. Og så bliver kvaliteten og oplevelsen meget bedre – og jeg får mere ud af min dag og er mere målrettet og mindre udmattet, når dagen er gået.

 

Det er ikke bare dig – tiden går faktisk hurtigere

Et andet værk, der har betydet meget for min forståelse af travlhed og vores opfattelse af mangel på tid er den tyske sociolog Hartmut Rosas værk Social Accelation. Rosa skriver om, hvordan vi i vores kultur oplever et stigende tidspres og at hastigheden i samfundet er øget. Selvom mange ting er blevet nemmere for os og tager kortere tid – fx at sende en email vs. at sende et brev – så bruger vi i sidste ende mere tid på kommunikation.

Rosa beskriver også hvordan vores tid – døgnet rundt – er invaderet, fordi tiden ikke længere er opdelt i arbejde og fritid. Jeg tror, at det er vigtigt at være bevidst om disse samfundsmæssige strømninger hvad angår tid. Når man arbejder med stress, som jeg gør, så er det tydeligt at se, at det har konsekvenser, og i mit eget liv er jeg blevet meget bevidst om, at jeg gerne vil kapre min tid og min evne til at være nærværende tilbage og virkeligt leve mit liv i stedet for at lægge under for det her enorme samfundmæssige tidspres.

 

3 grunde til, at du skal gøre dit liv langsommere

1. Du bliver mere nærværende og det giver dig mere energi.

Når du lever langsomt, har du tid til at smage på tingene, dufte til tingene og mærke den friske luft på kinderne. Én af mine yndlingsbøger er The Power of Now af Eckhart Tolle (Nuets Kraft), og jeg oplever “nuets kraft” som en helt konkret ting.

Når du stopper op i nuet og bare er der, så flyder der en kraft ind i dit liv, som fylder dig med livsenergi. Lidt som at sætte stikket i igen. Når der mangler noget i dit liv, så lad være med at fylde mere i det. Tag tempoet ud af din dag og vær der – det er som regel dig selv og dit nærvær der mangler!

2. Du bliver gladere af at gøre dit liv langsommere.

Modsat hvad du tror, så bliver du mere tilfreds med dit liv, hvis du gør mindre. Det giver dig tid til virkeligt at opholde dig ved de helt enkle ting som fx synet af en blomst eller dine børn, der sover. I psykologien har vi et udtryk der hedder savoring, der betyder at nyde noget og ligesom forlænge den nydelse ved at opholde os ved det.

Når du nyder noget bevidst og giver dig god tid, så giver du din hjerne tid til at transportere oplevelsen fra korttidshukommelsen til langtidshukommelsen, og oplevelsen lagrer sig i dig på en helt anden måde. Det er det, man kan kalde positiv neuroplasticitet – at du simpelthen vænner din hjerne til at nyde ting og stille og roligt vil du opdage, at du føler dig langt gladere og mere taknemmelig hver dag

 

3. Du tager bedre beslutninger og lever dit liv med meget mere intention

Her er hvad de fleste af os kommer til at gøre: Vi kigger på vores to-do-liste og går i krig med den med det samme og når kun halvdelen. Vi stresser rundt og er til sidst så trætte, at vi bare tænder for Netflix og aldrig rigtigt får taget stilling til hvad det egentligt er vi har så travlt med.

Det her med at vriste dig ud af den her travlhedstilstand i dit eget liv kan være meget meget svært, fordi det betyder, at du skal tage stilling til dit liv. Og travlhed og konstant aktivitet kan være som en form for afhængighed, som mange af os er fanget i. Når du begynder at leve din dag langsommere med vilje, så bliver du for også nødt til at vælge mere med omhu – hvad vil du bruge tiden på, når du nu har besluttet dig for ikke bare at have travlt med 10 ting men bare én.

Og når du sænker tempoet kan du mærke hvordan du har det, og du kan begynde at lytte til din mavefornemmelse i stedet for det konstante tankemylder vi er fanget i så længe vi er for stressede.

Der er mange mange fordele ved at tage tempoet ud af dit liv, men det her var 3 af dem, og her kommer så 5 idéer, du kan bruge til at gøre dit liv langsommere – og du kan begynde allerede i dag

 

5 praktiske tips til at gøre dit liv langsommere

1. Planlæg din langsomhed.

Det virker måske helt ude i hampen, men det virker. Sæt tid af til at være langsom og sæt dobbelt så lang tid af, som du normalt ville. Så sæt hele fredag eftermiddag af til at læse i én bestemt bog eller til at købe ind til en suppe og brug flere timer på at lave den. Eller sæt hele fredag eftermiddag af til at lave ingenting.

2. Brug tid på madlavning.

Det er meget paradoksalt. Vi danskere er måske dem, der bruger flest penge på vores køkkener i verden men vi er samtidigt nogen af dem, der bruger mindst tid på at lave mad. Jeg kan anbefale, at du begynder at bruge mere tid på at lave langsom mad. Simplethen bevidst bruger lang tid på at lave mad.

Jeg kan godt lide selv at fermentere, og det tager lang tid både at tilberede og derefter skal man vente længe på selve fermenteringen. Men ellers kan du bage langsomt, skrælle æbler til mos eller noget helt tredje, og måske går du endda så langt som til at dyrke dine egne grøntsager. Havebrug og planter er noget, der for alvor kan hjælpe dig med at blive langsom og tune ind på livet.

 

3. Tag en langsom gåtur udenfor i naturen og lad mobilen blive hjemme.

Vi taler ikke om en powerwalk, og det skal ikke være for at komme i god form eller for at poste din tur på Instragram. Men en langsom gåtur, hvor du bare er der hvor du er. Eller sid på en bænk og lyt til fuglene. Måske er dit sind hektisk men hvis du går langsomt og bliver ved med at vend tilbage til der hvor du er, så vil du stille og roligt kunne mærke, at dit sind falder til ro.

4. Beskyt din tid fra at blive invaderet af konstante input.

Tag tempoet ud af din dag ved lægge din smartphone i skuffen og fokusér 100 % på at være der hvor du er. Det vil automatisk gøre din dag langsommere, fordi du ikke overvælder dig selv med information og konstante mulige to do’s.

5. Flyt

Det her er måske ikke noget, du lige kan gøre her og nu eller noget, du har lyst til at gøre overhovedet, men faktum er, at det betyder noget  hvor du bor. Det betyder noget for din oplevelse af dit tempo i dit liv, om du bor midt i en stor by med masser af trafik og mennesker der har travlt, eller om du bor et sted, hvor tingene går langsommere. Når jeg kommer til Thy hver sommer, så falder jeg til ro. Og det er selvfølgelig fordi vi er på ferie, men tingene går også bare langsommere. Så flyt til et sted der er langsommere eller tag på ferie til et langsomt land.

Jeg håber du blev inspirere til at gøre dit liv langsommere – tak fordi du læste med:)

tilstedeværelse

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!