fbpx

Har du også haft for travlt for længe? Brug åndedrættet som bro tilbage til ro og nærvær.

Lyt eller læs med her, hvor jeg fortæller om, hvad der sker, når vi har for travlt for længe, og hvordan du kan bruge åndedrættet som bro tilbage til din ro og tilstedeværelse her og nu.

Åndedrættet – en bro tilbage til her og nu og til din ro og dit nærvær

I podcasten kommer jeg ind på:

    • At jeg selv har haft for travlt for længe, og hvad jeg har lavet i weekenden:)
    • At selv hyggelige ting i fritiden kan blive for meget
    • Hvorfor lige præcis åndedrættet er en effektiv vej tilbage til ro i krop og sind
    • Hvorfor ro ikke handler om at fremtvinge ro i kroppen eller en bestemt følelse
    • Du lærer forskellige “hold” på pande, bryst eller mave alt efter, hvad du har brug for
    • Og andet godt:)

aandedraettet

Hvad der sker, når du har for travlt for længe, og hvordan du finder tilbage

Jeg har selv haft en periode på et par måneder, hvor jeg har haft ret så travlt kun afbrudt af en juleferie, som jo heller ikke ligefrem var ren afslapning. Vi kan godt have travlt i perioder, men det er vigtigt at komme ud af travlheden igen, så krop og sind ikke hænger fast i den hektiske aktivitet, så det udvikler sig til uhensigtsmæssig stress.

Får nylig kunne jeg godt mærke, at nu var min grænse ved at være nået i forhold til, hvor meget længere, jeg kunne blive ved med hele tiden at arbejde. Jeg arbejder som regel omkring 30 timer og som udgangspunkt ikke aften eller weekend. Så efter en lang periode med arbejde på stort set alle tidspunkter, når jeg ikke lige skulle være der for mine børn, så havde jeg seriøst brug for at lande og finde ro i krop og sind.

aandedraettet

Der hvor det går galt for os er, når der ikke er rum og ro til et lavere tempo i en periode og gode og lange pauser. Vi planlægger livet helt urealistisk og tror, at vi kan arbejde fuld tid, have en familie og være i fuld gang år ud og år ind uden faser, hvor der er mere ro på. Men for os alle gælder det, at vi også har brug for rolige sæsoner – både når vi rammes af svære ting i livet, men i det hele taget er det også bare naturligt at have rum og ro til reflektion og at genoplade batterierne.

Sådan bruger du åndedrættet som middel mod stress

Der er jo mange veje til ro i krop og sind men for os alle gælder det, at det at komme i kontakt med kroppen, bringer os i kontakt med nu’et, og når vi er i kontakt med nu’et falder krop og sind automatisk til ro. Og at forbinde dig med åndedrættet, forbinder dig automatisk med din krop, og derfor er det en effektiv måde at komme ind i nu’et og dermed ud af stress og travlhed.

Du kan bruge åndedrættet på flere måder. Du kan lave aktive åndedrætsøvelser, og du kan lave forskellige former for bevægelse, hvor du er bevidst om åndedrættet. Men der, hvor jeg godt kan lide at begynde er ganske enkelt at lade min opmærksomhed samle sig om mit åndedræt præcis som det er.

Det er en måde, jeg finder mig selv på, og noget, jeg lærer mine klienter og deltagere på mit stressforløb, og i slutningen af podcast-episoden herover guider jeg dig ind i en enkel men kraftfuld meditation med opmærksomhed på åndedrættet.

Lyt med og lær blandt andet, hvordan du skal lade din opmærksomhed lande på åndedrættet som en blomst, der lander på en blomst. Og at meditation på åndedrættet ikke handler om at din krop eller dit sind skal tvinges i ro men at du udvider din bevidsthed. Og så bliver der automatisk mere plads, og krop og sind falder til ro af sig selv.

Giv dig selv en pause – nu!

Jeg håber du lader dig selv tage en pause og lige lader din opmærksomhed hvile på åndedrættet, så du selv kan opleve, hvor stor en forskel det kan gøre på kort tid.

Hvis du vil dykke mere ned i åndedrættet som vej til nærvær og trivsel, så tjek disse blogindlæg og podcastepisoder ud:

Og hvis du gerne vil lytte til andre meditationer, så finder du flere her:

Kærlig hilsen

tilstedeværelse

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!