Her giver jeg dig en aftenmeditation, som du kan bruge som en god måde at give slip på og finde ro.

Hvis du har svært ved at sove eller bare gerne vil slutte din dag af på den bedst mulige måde, så lyt til den som det sidste du gør.

Herunder finder du aftenmeditationen inklusiv min intro, og lidt længere nede kan du downloade selve meditationen uden intro til brug, når du skal sove.

Aftenmeditation hjælper dig til en bedre søvn

I løbet af dagen får vi mange indtryk, og mange af os har travlt og føler os stressede. Det kan være svært bare lige at lukke ned for et meget aktivt sind og en urolig krop.

Det at bruge lidt tid på at give slip kan være en stor hjælp, og det at være bevidst om, hvordan du slutter din dag og lige give dig selv et øjeblik til at tømme sindet, give din krop lov til at give slip kan gøre underværker for din søvn.

Mange af os kommer til at gøre lidt det modsatte. Vi drøner måske derudaf indtil vi falder udmattede om foran fjernsynet og får sket ikke sluttet dagen af på en ordentlig måde. Det kan få tingene til at ophobe sig: spændinger i kroppen, bekymringer, tankemylder, løse ender – også løse ender rent følelsesmæssigt.

Over tid kan det sætte sig i krop og sind og vi mister vores ro og evne til at give slip og falde i en god dyb søvn.

 

Afslut din dag på en bevidst måde

Det vigtige er, at du vænner dig til at afslutte din dag på en bevidst måde. Du kan gøre det ved at skrive lidt i en dagbog, hvis du er typen der godt kan lide at skrive. Skriv lidt om hvilke gode oplevelser du har haft, ting der ikke gik helt som du ønskede – hvad du gerne vil gøre anderledes i morgen måske, så du lever mere i overenstemmelse med hvad der er vigtigt for dig.

Du kan også give slip på dagen ved at lave et par yogaøvelser på gulvet. Stræk din krop, mærk dig selv, giv slip på den energi der har ophobet sig i løbet af dagen.

Og når du så går i seng så brug de allersidste minutter af dagen på en aftenmeditation. De tanker, du fylder dit sind med lige inden du falder i søvn er meget vigtige. De lagrer sig i din krop og betyder meget for, hvordan din søvn bliver og for, hvordan du har det, når du vågner.

 

Giv slip og hav tillid

Denne her meditation hjælper dig med at give slip på spændinger i kroppen og give slip på tanker, der fylder. Det kræver, at du tør give slip på kontrollen, og for mange af os kan det være en udfordring.

Du skal stole på, at du trygt kan give slip – og det kan føles svært og angstprovokerende. Men når du øver dig i at give slip, vil du opleve det paradoksale, at du faktisk får mere fast grund under fødderne.

 

Lav din egen version af aftenmeditationen

Brug denne her aftenmeditation inden du skal sove. Lyt til den nogle gange – lær den udenad og lav så øvelsen selv uden min stemme. Det er godt at blive guidet, men det er også godt at kunne lægge det fra dig på et tidspunkt og gøre det i dit helt eget tempo og med dine egne ord.

Med tiden vil du finde din helt egen aftenmeditation

Jeg guider jeg dig til bevidst at plante gode tanker i dit sind, som du kan tage dig med ind i søvnen og helt ind i den nye dag der venter i morgen. Efterhånden finder du ud af, hvilke tanker, det er vigtigt for dig at plante, og du kan frit vælge, hvad du vælger at tænke lige inden du falder i søvn.

God fornøjelse med aftenmeditationen – du kan også downloade den uden introduktion herunder (den er gratis i en periode – du skriver dig op til mit nyhedsbrev, som kan afmeldes med et enkelt klik).

 

Kærlig hilsen

tilstedeværelse