fbpx

Anna Bogdanova om at genopbygge kroppen og hjernen efter stress

Er du ramt af stress, angst eller depression, eller har du bare en krop, der er træt og gør ondt? Så er denne podcastepisode noget for dig.

Jeg taler jeg med Anna Bogdanova om, hvordan man hjælper en krop og et nervesystem og en hjerne, der er udmattet af stress med at komme på sporet igen. Anna har selv været ramt af alvorlig stress og er i dag en af landets mest kendte sundhedseksperter, og det er med god grund! Lyt og lær – Anna har mange gode pointer!

Anna Bogdanova er ekspert i stressfri træning med maksimal effekt og minimalt tidsforbrug og forfatter til bøgerne Skyhøj Forbrænding, Veldrejet, Smertefri og Express Opstrammer — og står bag træningsklubben En Stærk Sag.

Hun er uddannet i psykologi, forandringsprocesser, træningsfysiologi, sports- og træningsernæring, moderne smerteteori og stresscoaching. Anna har 12 års erfaring som personlig træner og har haft 12.000+ kvinder igennem sine online træningsforløb, som med sit innovative format og formidling udløste Talent 100 anerkendelsen i Berlingske Business i 2019.

Som vicedirektør hos EuropeActive, en non-profit organisation, er Anna desuden med til at sætte standarderne for onlinetræning og hele sundheds- og fitness-sektoren i Europa.

#52 Anna Bogdanova om at genopbygge kroppen og hjernen efter stress

Lyt til vores samtale, hvor vi kommer ind på:

  • Hvad der skete, da Anna gik ned med stress med et brag
  • At hjernen passer på dig og først vil samarbejde med dig igen, når du giver den ro, regelmæssighed og basal næring
  • Hvorfor genoptræning af sanserne er vejen ud af stress
  • Hvad kroppen prøver at fortælle os med diffuse smerter, angst og andre ubehagelige symptomer
  • Hvordan du kan fodre din hjerne med tryghedssignaler, uanset hvilken situation, du er i
  • At både Anna og jeg er ret skeptiske overfor intervention med hormoner udefra, når det gælder en stressramt krop, men at god næring, rigtig søvn, bevægelse og frisk luft og sollys er den eneste enkle men effektfulde løsning
  • Duftøvelsen
  • At du ikke skal gå igang med en kur eller et træningsprogram, hvis du er hårdt ramt af stress
  • Hvor mange kalorier, man som kvinde skal indtage for at få næring nok
  • Og MEGET andet godt!

Lyt med her:

Husk, du også kan lytte til podcasten i din podcastapp på din telefon!

Links nævnt i episoden:

Jeg håber, du blev inspireret:)

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

11 kommentarer

  1. Ea siger:

    Tusinde tak for en fantastisk god og brugbar podcast. Jeg vil købe bogen med det samme .

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Ea. Dejligt det kan bruges:) KH Birgitte

  2. trine siger:

    ogå takker herfra – har også bestilt bogen <3

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak Trine:)

  3. Marie siger:

    Tak Birgitte og tak Anna Wauw for et afsnit som lige er vedkommende, hvor jeg står i mit stress forløb. Har også altid trænet meget løb, mtb og styrke. Og det er så svært og frusterende at kroppen efter flere forsøg ikke kan- selvom jeg har haft en lang periode med gåture og mindfulness. Var kommet igang igen, men et øget pres ude fra har gjort at kroppe lukker ned igen. Annas tilgang giver så meget mening – en ny vej jeg skal gå – tusinde tak🙏 Skal investere i bogen❤️

    Til dig kære Birgitte
    Er så taknemmelig for at have fundet din podcast. Har lige fundet den i weeekenden og har lyttet til et par stykker nu. Pudsigt nok har Psykologen i Øret startet op lige da jeg kollapsede sommeren 2017. Dine podcast er så inspirende og giver mig håb til livet og det at være menneske❤️
    Tak🙏

    Kærligst Marie

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Tak fordi du lytter med Marie. Er så glad for, at du kan bruge det hele:) Min podcast har udviklet sig over tiden til (synes jeg selv:)) og er meget glad for netop dine ord om at den giver håb – det er meningen med det hele!!

  4. Mathilde siger:

    Kære Birgitte og Anna, skøn og god podcast. Anna fortæller i podcasten, at hun brugte halvandet år på at nå frem til der hvor hun kunne begynde at løfte vægte igen. I snakker også en del om hvad der sker af forandringer i hjernen og hvor lidt Anna kunne huske fra dag til dag. Anna nævner dog ikke, hvor langtid det tog hende og reparere hendes hjerne efter hendes voldsom kollaps, mest hvordan hun arbejdede med kroppen. Det kunne være ret interessant at høre om <33

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Mathilde
      dejligt du kunne bruge samtalen:) Ja, det kunne have været godt at få med, og måske fortæller hun om det andre steder. Jeg ved i hvert fald, at for mit eget (og andres) vedkommende kan det tage nogle år at komme sig, men det afhænger utroligt meget både at historien og omstændighederne, så det kan være svært at sige noget generelt om.
      KH Birgitte

  5. Charlotte Britz siger:

    Kære Birgitte

    Tak for muligheden for at lytte til dine podcasts. Jeg er stresssygemeldt og må dele nogle op i mindre dele. Og på trods af det har jeg svært ved at huske alt bl.a. ved Anna Bogdanova. Har hørt den flere gange.

    Samtidig er der for mig for mange træningsfagudtryk bl.a. ‘træningspas’ som jeg bruger energi på at gætte mig til forståelsen af. Jeg tænker at podcasten også er til os der ikke har trænet i nogle år.

    Jeg savnede også at Anna fik lidt mere taletid, da jeg jo som stressramt ikke kan rumme så mange info, så vil jeg da prioritere konkrete fakta fra Anna.

    Samt at det var Anna der fik lov at opsummere de vigtigste ting af hendes træningstips.

    Vh
    Charlotte

  6. Tak for fantastisk podcast ❤️ imponerende at i deler jeres viden til alle os der nyder at følge med og lære mere ❤️

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak og dejligt, det kunne bruges:)
      KH Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.