Kan man blive forelsket i en notesbog? Altså sådan rigtigt forelsket? Blive varm om hjertet ved synet af den og lidt rastløs, når den ikke er i nærheden.
Hvis man kan, så er jeg forelsket i min bullet journal. Det er nok den (materielle) ting i mit liv, jeg sætter allerstørst pris på sammen med min yogamåtte og min matcha-te. Det at bruge en bullet journal har været en kæmpe gave i mit arbejdsliv og liv i det hele taget, og dette indlæg vil forhåbentligt inspirere dig til at få din egen (du kan også lytte til det hele som en podcastepisode herunder).
Husk også at tjekke denne populære 3 timers onlineworkshop ud:
Stressfri planlægning med bullet journal-metoden
En bullet journal – er det ikke bare sådan et hyggeprojekt for kreative sjæle?
Da jeg hørte om en bullet journal for første gang for få år siden, synes jeg, det lød meget hyggeligt. Men ikke noget, jeg havde tid til. Jeg troede, det var en form for hyggeprojekt. Noget man sad og tegnede og skrev lidt i søndag eftermiddag.
Jeg havde ingen anelse om, at min egen bullet journal senere skulle gå hen og blive en uundværlig del af min hverdag. En form for hemmelig superkraft, jeg trækker på for at organisere diverse projekter, holde styr på mine idéer og to do’s. Og som hjælper mig med at opnå kortsigtede og langsigtede mål, og som i det hele taget hjælper mig med at bevare overblikket, prioritere rigtigt og få sindsro og glæde ind i min dag.
Men det blev det!
Hvem kan have glæde af en bullet journal?
I dag har jeg altid min bullet journal indenfor rækkevide. Det er min højre hånd og min ekstra hjerne. Her deler jeg mine erfaringer med at bruge en bullet journal og vil efter bedste evne forsøge at overbevise dig om, at du også har brug for én, uanset om du er:
- Selvstændig med mange projekter og forskelligartede opgaver
- Leder for én eller flere afdelinger
- Almindeligt ansat med forskellige arbejdsopgaver
- Har en stor familie eller et krævende familieliv
- Et menneske, der bare gerne vil have ro og overblik
Ud over det fortæller jeg også lidt om, hvad jeg ellers bruger til at organisere mit liv og dermed undgår at blive overvældet af stress over den mængde af aktiviteter og opgaver, jeg har pt. i både mit arbejdsliv og privatliv.
Læs (eller lyt med i podcastepisoden) her, hvor jeg kommer ind på:
- Hvorfor planlægning ikke altid er svaret på stress
- Hvorfor du skal bruge tid på at organisere dit arbejde
- Da jeg selv blev totalt overvældet af mine mange projekter
- Hvorfor jeg gik fra digitale apps til en bullet journal
- Hvordan en bullet journal fungerer og hvor du kan lære mere
- De fordele jeg har oplevet ved at organisere alt i min bullet journal
- Hvad jeg i øvrigt bruger til planlægning og organisering af mit arbejde
Og så deler jeg nogle billeder fra min bullet journal af noter, lister og hvad jeg ellers bruger den til. Herunder ser du fx. noter fra en workshop jeg var til med Mark Wollynn (selvom jeg faktisk plejer at tage kursusnoter i min dertil indrettede notesbog til når, jeg tager flere siders noter…)
Planlægning er ikke vejen ud af alvorlig stress
Før vi går videre til alt det gode, en bullet journal kan give dig, vil jeg gøre én ting klart. Stress kan ikke altid håndteres eller kureres med bedre planlægning. Slet ikke alvorlig stress. Er du først meget overbelastet, så er det sandsynligvis et helt andet sted, du skal starte. Nemlig at give slip på alle idéer om planlægning.
Sørg for at få den rette hjælp til at restituere og få dit nervesystem i balance. Når så på et tidspunkt er klar, så kan det være det er tid til at forholde dig til effektiv planlægning. Jeg ser alt for mange prøve at meditere, planlægge eller motionere sig ud af alvorlig stress. Når man mister perspektivet kan det virke som om, det er det, der skal til. Men du kan ikke bekæmpe stress med endnu mere stress.
Hvis du grundlæggende set har for meget proppet ind i din kalender, så vil selv verdens mest effektive to-do-system ikke hjælpe dig. Det vil blot være noget du bruger til at understøtte en uholdbar og uhensigtsmæssig situation.
Det er ikke meningen, dit liv skal føles som én lang to-do-liste
Og selvom du ikke er ramt af alvorlig stress, så er det stadig vigtigt, at du ser på dit liv og dine dage som noget, der først og fremmest skal nydes og leves. Ikke noget, der skal overleves og organiseres ned til mindste detalje for at du kan komme nogenlunde helskindet igennem din uge.
Meningen med god planlægning og med en bullet journal er, at der bliver mere plads til:
- At slippe alle to do’s og planer og bare være til stede her og nu
- At minde dig selv om, hvad der er vigtigt i dit arbejdsliv og øvrige liv og rent faktisk handle efter det
- At være super effektiv og produktiv, men det vil altid sige, at der også er plads til at trække vejret og lave ingenting
- Glæde, sjov, sanselighed, kreativitet og gode oplevelser
Hvorfor du skal bruge tid på at organisere dit arbejde og dit liv
Hvor meget tid bruger du på at lære om, hvordan du planlægger og organiserer dit arbejde og dit liv bedst muligt? Har du sat dig ind i, hvordan du holder fokus og bevarer roen, selvom du har travlt? Har du læst bøger om, hvordan du får ført store idéer eller komplekse projekter ud i livet. Sandsynligvis ikke.
Og måske har du ikke brug for det. Men jeg vil argumentere for, at langt de fleste mennesker ville have kæmpe glæde af lige at bruge lidt tid på at lære om, hvordan man planlægger og organiserer sit liv bedst muligt. For ellers er det en meget stor risiko for, at tingene entes overlades til tilfældighederne eller at andre eller dine egne dårlige vaner, overtager styringen med din tid og energi.
Måske tænker du, at du allerede er nogenlunge organiseret. At du ikke behøver vide mere om det. Og sådan tænkte jeg også. Jeg har altid godt kunnet lide lister og at planlægge ting. Men så blev jeg selvstændig, og enhver selvstændig vil kunne nikke genkendende til, at jeg nu skulle overskue mange forskellige ting, man aldrig før har skænket en tanke. Eller som jeg før havde folk til, da jeg var ansat.
Da jeg selv blev totalt overvældet af mine mange projekter
Det gik nu meget godt med at være selvstændig, men så fik jeg den ide, at jeg ville skabe et onlineforløb for stressramte. Det virkede umiddelbart som et nogenlunde overkommeligt projekt. Men fordi jeg ikke bare havde et team af medarbejdere, jeg lige kunne uddelegere diverse til, så skulle jeg lære alt fra bunden.
Og jeg mener alt! Lige fra, hvordan man laver en hjemmeside, hvordan man skriver et blogindlæg (og får nogen til at læse den), hvordan man skaber et onlinekursus der rent faktisk kan hjælpe stressramte og hvordan man opbygger en emailliste. Så var der også lige lydredigering, billedredigering og hvad der føltes som 100.000 andre små og store ting, som jeg ikke havde det fjerneste kendskab til.
Og nå ja, så var der lige det, at jeg også var mor til to små børn og havde mand, hus og have og noget, der gerne skulle ligne et liv ved siden af.
Jeg var totalt overvældet, inden jeg overhovedet var kommet igang. Jeg kunne ikke se, hvordan jeg skulle kunne overskue så mange projekter samtidig og gav nærmest op på forhånd. Men heldigvis gik jeg i et forløb hos en amerikansk mentor, der gjorde mig opmærksom på, at jeg først og fremmest skulle arbejde med, hvordan jeg skulle arbejde.
Hvor mange “afdelinger” har du i dit liv, der skal styres?
Og det gjorde jeg så. Jeg læste en stor stak bøger om emnet, tog et onlinekursus og endte med at blive grebet af emnet personlig produktivitet. Jeg tænkte “Hvorfor har jeg ikke vidst det her før?” og følte, jeg havde spildt oceaner af tid. Og nærmest fra det ene øjeblik til det andet blev jeg mange gange mere effektiv og kreativ, end jeg nogensinde havde været.
Jeg lærte, hvordan jeg skulle organisere alle mine mange to-do’s og at betragte min virksomhed som bestående af mange forskellige afdelinger. Jeg var “ansat” i samtlige afdelinger og var så også manager og direktør. Jeg skulle både lede og fordele arbejdet og så udføre det.
Og tilbage til dig. Måske har du også mange “afdelinger”, du både skal bestyre i dit liv. Eller måske bare et par stykker. Uanset hvad, så kan jeg anbefale dig at bruge lidt tid på at overveje, hvordan du bevarer overblikket bedst muligt. Ellers ender du med konstant at have fornemmelsen af at have løse ender, der ikke er styr på.
Hvorfor jeg gik fra digitale apps til en bullet journal
Det system, jeg skabte i første omgang var bygget op omkring digitale værktøjer. Det fungerede godt i lang tid, men så var det som om, det alligevel blev svært at holde styr på. Der var jo uendelige mængder af plads i diverse apps, og jeg kunne fx. med et snuptag kopiere mange to-do’s til næste måned.
Dråben blev, da det gik op for mig, at jeg arbejdede som en hest, men hver dag alligevel følte mig håbløst bagud. Min to-do-app fungerede på den måde, at når noget var gjort, så forsvandt det ud i intetheden. Og tilbage var så kun den alenlange liste af to-do’s jeg stadig ikke havde nået.
Jeg faldt tilfældigvis over noget, en forfatter havde skrevet om samme følelse. Han havde nu fået en bullet journal og styrede samtlige projekter og to do’s på papir. Og nu kunne han rent faktisk se, hvad han havde udrettet. Det virkede som noget, jeg havde brug for, og det ramte mig også på et tidspunkt, hvor jeg bare generelt var i gang med at rydde op og gøre min tilværelse mere sanselig og enkel. Og ja – så har jeg bare altid elsket notesbøger!
Hvordan en bullet journal fungerer i praksis
Ophavsmanden til bullet journals er designeren Ryder Caroll, der kæmpede med at bevare overblikket pga. en opmærksomhedsforstyrrelse. Han endte med at udvikle en metode, alle kan bruge og som millioner af mennesker over hele verden nu sværger til.
En bullet journal er, hvad du gør den til og er et meget fleksibelt arbejdsredskab. Alt i alt er det en notesbog, du kan bruge til at kunne se tilbage på det, du har oplevet og udrettet, organisere dit liv her og nu og planlægge din fremtid. Ryder Caroll selv siger, at en bullet journal i bund og grund handler om at leve et liv med bevidste intentioner frem for bare at lade tiden gå.
Hvilken notesbog kan jeg bruge?
Du skal bruge en notesbog med prikker og sidetal. Jeg bruger selv Leuchturms A5 bullet journals, som kan købes i mange danske boghandler efterhånden. Nogle bruger mange farver – jeg bruger for det meste bare min sorte Staedtler fineliner. Jeg kan godt lide at være kreativ engang imellem, men i bund og grund er den et arbejdsredskab, og mine daglige noter er ikke hverken kreative eller sirlige hvilket billederne her på siden vidner om!).
Nøglen
I begyndelsen af din bullet journal laver du en “nøgle”. Det vil sige en oversigt over, hvad de forskellige symboler, du bruger, betyder. Ryder Caroll anbefaler en super enkel nøgle, og det holder jeg mig også til. Jeg har et symbol for opgave, færdiggjort opgave, flyttet opgave, en note og et symbol for “vigtigt”. Herudover har du et index – en indholdsfortegnelse, der over tid vil vise, hvad din bullet journal indeholder. Det er én af de store styrker ved bullet journals at du hurtigt kan finde tingene igen, fordi der er en indholdsfortegnelse.
Du bestemmer selv
Udover det er det ganske valgfrit, hvad du putter i din bullet journal. Ryder Caroll har en standardmetode, som jeg brugte i begyndelsen og siden har tilpasset til mine egne behov.
Og ja, det er mere besværligt at skrive tingene ned i en notesbog og dermed skulle kopiere fx to do’s og vigtige lister, men det er hele pointen! Ting eller handlinger, der ikke er vigtige nok til at bruge 2 sekunder på at skrive ned igen, fortjener nok ikke en plads i dit liv.
Sådan bruger jeg min bulletjournal + de største fordele, jeg har oplevet
I min bullet journal har jeg bla.:
- En oversigt over mine mål for det pågældende år
- Månedsoversigter
- Ugeoversigter
- Skriveidéer
- En liste over bøger, jeg gerne vil læse
- Sider dedikeret til større projekter som fx når jeg skal producere et nyt forløb eller skrive noget omfattende
- Særlige sider til noter fra møder med fx. revisor, min rådgiver og terapeut (når jeg tager mange noter typisk under et kursus eller når jeg læser en fagbog, tager jeg dem i min store Leuchturm A5 notesbog, som også har et index.)
- Taknemmelighedsliste og ønskeliste
- Lister til større praktiske projekter som renovering af vores hus
- Sider der omhandler hvad jeg gerne vil holde fokus på ift. mine børn
- En liste over drømme for det næste årti
Med andre ord, har jeg mange lister og oversigter! Men det jeg først og fremmest bruger den til er hver dag at lave en side, hvor jeg skriver, hvad jeg gerne vil nå både arbejdsmæssigt og privat den dag. Hver måned laver jeg en oversigt over need-to-do’s både arbejdsmæssigt og privat og nice-to-do’s både arbejdsmæssigt og privat. Altså ting jeg skal eller gerne vil gøre den pågældende måned. Derudover laver jeg i begyndelsen af hver uge en oversigt over det samme, hvor jeg henter to-do’s fra månedsoversigten samt alt det, der dukker op hen ad vejen.
Udover mine planlagte to do’s bruger jeg også min daglige side til at notere stort og småt. Ting jeg udretter, skal huske, idéer jeg får, citater jeg hører i forbifarten eller hvad som helst. På dem måde er der ikke noget, der går tabt, og jævnligt (eller som minimum når jeg skifter til en ny bullet journal samler jeg op på diverse).
Med tiden bliver jeg mere og mere glad for min bullet journal. De største fordele, jeg har oplevet er:
- Mindre stress og mere overblik – jeg når i mål med mine projekter, fordi jeg er blevet bedre til at prioritere og hele tiden holde mig for øje, hvad jeg vil bruge min tid på
- Jeg opnår små og store mål. Fordi jeg har mine overordnede mål og daglige to-do’s samlet samme sted, skaber det en sammenhæng, og det bliver tydeligt, hvis jeg spilder min tid
- Jeg ELSKER at skrive tingene ned i hånden frem for digitalt og have det hele samlet ét sted – diverse idéer og noter. Før var de spredt for alle vinde, og jeg kunne ikke finde dem, når jeg skulle bruge dem.
- Mindre tid foran en skærm – jeg reflekterer meget bedre på papir
- Det at jeg er tvunget til at overføre mine to do’s manuelt fra måned til måned har en kæmpe forebyggende effekt, fordi jeg får et meget realistisk billede af, hvad jeg bilder mig selv ind, jeg kan nå.
- Det at jeg har delt mine to do’s op i arbejdsmæssige og private og at jeg giver dem en ligeværdig plads, gør at jeg får prioriteret mine private projekter og mål og ønsker højere.
Hvad jeg i øvrigt bruger til planlægning og organisering af mit arbejde
I dag sværger jeg til min bullet journal og har den altid ved min side. Jeg bruger den dog ikke som kalender. Her bruger jeg Googles kalender, men jeg pønser på at gå over til at bruge en papirkalender igen. Jeg har også stadig min digitale to-do-app Omnifocus, men jeg bruger den ikke ret meget, og kun hvis jeg ikke lige har min bullet journal på mig eller til links til artikler større mængder tekst, som er for besværlige at skrive i hånden.
På samme måde bruger jeg også stadig Evernote (en stak digitale notesbøger) til visse ting som fx. mit kørselsregnskab, min redaktionsplan, som ændrer sig hele tiden, links til opskrifter og ting med større mængder tekst eller billeder og andet digitalt materiale. Jeg tager dog stort set alle mine noter i hånden enten i min bullet journal eller i min store notesbog.
Derudover lader jeg et princip om, at jeg kun arbejder 30 timer i gennemsnit og holder minimum 6 ugers ferie om året, styre min uge. Simpelthen for ikke at komme til at arbejde for meget. Det tvinger mig til at prioritere benhårdt, til at være effektiv og blive færdig til et bestemt tidspunkt hver dag.
Jeg arbejder 30 timer, fordi jeg ikke vil bruge for meget af mit liv på at arbejde, og som selvstændig kan arbejdstiden meget nemt tage overhånd. Der har jeg været! Jeg har mig selv, en familie og et privatliv, jeg gerne vil dyrke og sidst men ikke mindst, fordi jeg har fundet ud af, at jeg kan være mindst lige så effektiv og tjene mindst lige så meget på 30 timer, som hvis jeg arbejder langt mere.
Som en ramme om det hele gør jeg en del ud af at planlægge mit år, så jeg har overblik over, hvad jeg gerne vil opnå og prioritere både arbejdsmæssigt og privat. Og jeg er endda kommet så langt i min virksomhed, at jeg får hjælp af det fra en rådgiver. En kæmpe luksus og en stor hjælp. Planen er fleksibel men gør, at jeg på daglig basis har en fornemmelse af, hvad jeg skal bruge tid på og hvad der er mindre vigtigt.
Hvis du selv vil i gang
Jeg brugte selv nogle timer på at komme i gang, og den tid har jeg gået igen mange gange siden. Jeg vil først og fremmest anbefale dig at kigge på Ryder Carolls hjemmeside. Her kan du også se en video, der helt enkelt beskriver hvad en bullet journal er. Du kan se hans TedX-talk her, hvor han fortæller mere om sin historie og hvorfor det er vigtigt at rydde op i dit sind, leve et intentionelt liv og hvordan du gør.
Derudover kan jeg på det varmeste anbefale hans bog Bullet Journal-metoden. Det virker måske som lidt overkill ligefrem at læse en hel bog om, hvordan man fører en bullet journal, men det er en fantastisk bog, der handler om at leve et godt liv og hvordan man omsætter vigtige drømme og værdier til praksis. Læs den!
Og derudover er det jo bare at komme igang. Køb en bullet journal og begynd din egen. Som med alt andet her i livet, er det er learning by doing. Hvis du vil se vilde eksempler på, hvor smukke og cool, bullet journals kan være, så kan du tjek danske Trine Lykke ud på Instagram eller Ryder Carolls officielle bullet journal account.
Men husk – at have en bullet journal handler for de fleste ikke om at den skal se perfekt ud men om at få livet til at fungere i praksis. Og det fremstår ganske uperfekt for de fleste af os!
Jeg håber du blev inspireret. Hvis du har den mindste fornemmelse af, at du har lyst til og brug for en bullet journal i dit liv, så prøv det af.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Tilmeld:
Kærlig hilsen