Meditation på julelys

I dag vil jeg lære dig en helt særlig måde at slappe af på – nemlig ved at meditere på julelys.

I julen er du omgivet af stearinlys, og det kan du lige så godt udnytte til din fordel. Du skal bruge julelys som en påmindelse om, at du lige skal tage et øjeblik og trække vejret og komme til stede. Hvis du gør det få gange i løbet af dig dag i december, vil det gøre en kæmpe forskel.

Læs eller lyt (eller se) med her, hvor jeg lærer dig at meditere på julelys og guider dig ind i en meditation på lysets rolige flamme:

Brug julelys som stressforebyggelse

Lige efter jul er desværre højsæson for stresssygemeldinger, og det kan der være mange årsager til. Én af dem er uden tvivl, at vi har for travlt i december og ikke får holdt de pauser, vi har brug for. At lære dig selv at meditere på julelys i stedet for fx. at bruge dine mentale åndehuller på at finde ro og hvile hjernen, vil hjælpe dig til at komme igennem december uden at blive overbelastet. Det kan også hjælpe dig til lige at stoppe op og vurdere, om det du er i gang med nu også er så vigtigt og dermed tage bedre beslutninger og prioritere din tid.

For 3 år siden lavede jeg videoen, du ser herunder. Den var en del af en julekalender, jeg lavede til fordel for velgørenhed. I år er det ikke blevet til en julekalender, men jeg laver dette og et par andre blogindlæg (som du også kan høre som podcastepisoder), som giver dig inspiration til en jul med fred og ro.

Stress med måde

I videoen herunder fortæller jeg dig om stressresponsen og hvorfor det ikke er godt, hvis den aktiveres for meget og for længe. Stressresponsen er den reaktion, der går i gang i din krop, når dit system opfatter en trussel eller at du blot skal gøre dig klar til art håndtere en udfordring.

Det er sundt og godt at aktivere stressresponsen i passende mængder og intervaller – det styrker dig og gør dig mere robust. Stress med måde er en god ting. Problemerne opstår, når du konstant er stresset. Her begynder stressresponsen at slide på kroppen, og fysisk og psykologisk begynder det at have negative omkostninger.

Der er meget, du kan gøre for at undgå at blive for stresset op til jul. Læs her hvordan du kan forenkle din jul og her om hvilken julegave, du kan og skal give dig selv og dine børn (som er et godt middel mod stress).

 

Meditation på julelys

Du kan meditere på et julelys ved at sætte dig ned derhjemme og meditere i et stykke tid – fx 10 minutter. Men du kan også gøre det mere uformelt et øjeblik eller et par minutter fx. på din arbejdsplads eller på en restaurant.

Idéen er, at du samler din opmærksomhed om flammen og hviler dit fokus der et stykke tid, mens du giver slip på alt andet. Det er en god ting at kunne – også når du er ude og omkring og lige har brug for at samle dig lidt. Lysets flamme hjælper dig med at fokusere, og der er bare noget med en flamme, der drager opmærksomheden og som nærmest har en hypnotisk effekt.

Langt tilbage i tiden har vi mennesker ladet sindet falde til ro ved at kigge ind i ildens flammer, og i podcastepisoden herover guider jeg dig ind i en meditation på lysets flamme.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!