Motion mod stress og andre do’s and don’ts

Jeg skal være den sidste til at påstå, at der findes en enkel kur mod stress. Og det forskelligt, hvad der hjælper hvem. Men min erfaring gennem mit arbejde med flere hundrede alvorligt stressramte (inkl. mig selv) har lært mig, at der er nogle basics, som glæder for stort set alle.

Her får du en guide til 3 ting, du ikke skal gøre, når du lige er blevet sygemeldt med stress. Og tilsvarende 3 ting, som vil hjælpe dig til at få det bedre hurtigere.

Læs indlægget, lyt med i podcastepisoden eller se videoen lidt længere nede. Og del gerne med dem, du tror, kunne have gavn af det.

motion mod stress

Jeg ved det godt – det kan være svært at ændre træningsvaner. Især hvis du er vant til at bruge det som afstresning. Selvom du har været vant til, at bruge motion mod stress, så husk, at der gælder helt andre regler for en krop, der er i højstresstilstand. Hård motion stresser kroppen på en god måde, men kun hvis du ikke er overbelastet. Ellers vil det udmatte dig og fastholde din krop og dit nervesystem i en stresstilstand.

Jeg møder mange, der er vant til at træne hårdt, som siger, at de får ro at at træne og bruger det til at blive trætte af, så de kan sove. Men i langt de fleste tilfælde handler det om, at træning for en stund overdøver uro og stress og at der er tale om udmattelse frem for sund træthed. Intense træningsformer er typisk løb, spinning, langdistancesvømning, intens styrketræning og alt, der passer kroppen og sender pulsen i vejret.

Du bestemmer selv, om du træner eller ej og hvordan. Og du ved bedst selv, hvad du har det godt med. Men mærk selv efter, og overvej, om din træning virkeligt hjælper din krop og din hjerne i den rigtige retning. Du skal have en fornemmelse af, at bevægelse giver dig mere energi og gør dig afslappet og godt tilpas både under og efter aktiviteten. Det kan være svært at holde op med at træne hårdt, hvis du enten er afhængig af træning eller har været vant til at bruge motion mod stress, men jeg har mødt flere, hvor alene det at droppe højintens træning og skifte det ud med stressreducerende bevægelse gjorde en enorm forskel.

Selvom du skal passe på med intens træning, så er det en fejl at tro, at man skal droppe al træning og bevægelse. Bevægelse er vigtig medicin mod alvorlig stress, men det skal være den rigtige form for bevægelse. 

Jeg er så vild med at kalde det “motion” mod stress men bruger hellere “stressreducerende bevægelse”. Stressreducerende bevægelse gør dig stærk, smidig og rolig i krop og sind. Hvad den optimale træningsform er for dig, afhænger af hvor stressramt, du er, din personlige erfaring med træning og din nuværende fysiske form, men for mange er gode bevægelsesformer gåture i naturen, yoga, tai chi eller svømning et godt sted at starte. Efterhånden som dit stressniveau daler, kan du evt. øge intensiteten og varigheden af din træning.

Det handler meget om, hvor intenst du træner, og det vigtigste er, at du ved stressreducerende bevægelse arbejder på at få mere kropsbevidsthed og komme i kontakt med din krop. Paradoksalt nok kan vi træne i årevis uden at kunne mærke kroppen og for at komme væk fra os selv nærmere end for at være til stede i kroppen. Udendørs motion gavner mere end indendørs (peger forskning på), og for mange er fitnesscenteret en dårlig idé pga. for mange sanseindtryk.

motion mod stress

Jeg ved godt, det lyder lidt dratisk, og måske er du typen, der godt kan finde ud af at se et afsnit i ny og næ, uden at det tager overhånd. Desværre er Netflix og mange andre skærmaktiviteter ikke din ven, når det kommer til at få dit nervesystem i balance, og for de fleste er det bedst at droppe serier og andre skærmaktiviteter helt i en periode, hvis aftenerne normalt bliver brugt foran skærmen.

Overdreven skærmbrug og konstante input i form af nyheder, sociale medier, film og serier  (især først på dagen og efter 19) fastholder dit nervesystem i en højstresstilstand, og selvom du gør andre ting, der er hensigtsmæssige, kan dine skæmvaner gøre det næsten umuligt at få det bedre.

Det kan føles som om, du kobler af fra tankemylder eller uro i kroppen, og afledning kan være en god strategi i et vist omfang. Især hvis du er meget voldsomt ramt. Det kan være ok at sætte dig selv stand-by på den måde inde mellem, men det er ikke en kur mod stress – tværtimod. Der skal andre midler til at lade dit sind og din krop falde til ro på en naturlig måde, så selvom det umiddelbart kan medføre ubehag og rastløshed, så overvej at slukke helt.

motion mod stress

Det kan virke radikalt, at jeg anbefaler en digital detox – dvs. ingen mobil eller skærme i øvrigt i fx 2 uger til en start. Mere og mere forskning tyder på, at skærmaktivitet stresser os rent fysiologisk og er belastende for hjernen, og dertil kommer de konstante input du får fremfor at bruge tiden på at restituere og skabe ro i sindet.

Problemet er, at de ting, du bruger lang tid på foran skærmen (sociale medier, mails, spil, serier, nyheder) fungerer lidt som sukker. Stærkt vanedannende, og det er svært bare at indtage en lille smule af gangen. Du vil blive overrasket over, at du får fysiske abstinenser, hvis du har haft et stort forbrug, men de går i løbet af et par dage.

Jeg har selv taget en detox til tider,  og når klienter eller deltagere på mit stressforløb tager en digital detox fortæller alle som én, at det gøre en voldsom forskel. En digital detox beroliger dit nervesystem, samler din opmærksomhed og aflaster din hjerne.

Når du lige er blevet sygemeldt med stress, er det ikke tidspunktet til at analysere på din situation eller tage store beslutninger om hverken dit arbejds- eller privatliv. Ikke hvis det overhovedet kan undgås. Din hjerne og krop er under hårdt pres, og det betyder blandt andet, at du ikke tænker særligt klart og ikke nødvendigvis har en god dømmekraft. Hvis du lige nu er stressramt og overvejer at sælge huset, blive skilt og skifte karriere, så vent!

Når jeg møder en alvorligt stressramt som psykolog, bruger jeg ikke tid på at analysere årsagerne. Det kommer vi til på et tidspunkt, men først når der er genoprettet et vist overskud og ro i tankerne. Hvis du har brug for at tage beslutninger, så tal med andre, du har tillid til kan se situationen udefra, og som kender dig godt nok til at vide, om en given beslutning vil være en god idé på sigt, når dit stressniveau er blevet normalt.

Hvis du skal have samtaler hos din læge eller psykolog, så skal de være konkrete og med udgangspunkt i, hvad du rent praktisk skal gøre for at få det bedre i første omgang. Det er overvældende og i værste tilfælde traumatisk, hvis man som alvorligt stressramt tvinges til at forholde sig til fx oplevelser på arbejdspladsen, arbejdsopgaver eller andet og lange samtaler er ikke hensigtmæssige.

motion mod stress

Mange af os – stressramte eller ej – er fanget i vores tanker det meste af tiden. Det kan komme som en overraskelse at finde ud af, at du ikke er dine tanker. I det omfang, du lærer at observere dem neutralt for hvad de er – tanker – i stedet for at være kapret af dem, vil du opleve, at de før eller siden falder til ro af sig selv.

De fleste stressramte oplever at have et voldsomt tankemylder, især i begyndelsen af sygemeldingen. Du kan ikke stoppe dine tanker, men du kan lære at få en passende afstand til dem, så du ikke pisker rundt i dem men i stedet finder ro.

En god metafor er, at du sidder i vejkanten og observerer en mere eller mindre trafikeret vej. Dine tanker og følelser er trafikken, og din opgave er at lære at observere trafikken og blive i vejkanten frem for at springe ombord i diverse køretøjer og lade dig transportere hid og did for til sidst at fare helt vild!

Det kan være godt at koble af med kreative sysler, havearbejde eller andet praktisk, der lige nøjagtigt kræver nok mental aktivitet til at aflede dig med ikke er for anstrengende. Og du kan arbejde direkte med at hvile mere i din ro ved fx. at meditere, dyrke stressreducerende bevægelse eller opholde dig i naturen. Nogle gange kan det være nødvendigt med professionel hjælp for at slippe tankemyldret – men det er hele indsatsen værd og vil tjene dig i alle sammenhænge fremover!

Jeg håber du blev inspireret. Hvis du er sygemeldt med stress eller tæt på, så overvej, om mit onlinebaserede stressforløb kunne være relevant for dig.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!