Dette indlæg handler om naturterapi og havbad. Og lidt om Thy.

Hvad du end gør med indlægget, så lov mig, at du i hvert fald kaster et blik på de fantastiske billeder fra Thy, som jeg har været så heldig at få lov at låne af en række fotografer, som alle er bosiddende i Thy.

Og lyt også til lydene fra Thy som du finder lidt længere nede i indlægget. (Alle billeder er venligst udlånt af fotograferne og må ikke trykkes eller på nogle måder videreformidles.)

I dette indlæg lærer du

  • Om hvorfor naturen Thy egner sig særligt godt som middel mod stress
  • Om hvordan naturen konkret gavner mod stress
  • Om hvor stress-hovedafbryderen sidder, og hvad det har med havbad at gøre
  • En trin-for-trin guide til det ultimative havbad mod stress
  • En minirejseguide til Thy på lavt budget for mennesker med stress
  • Sidst men ikke mindst får du en helt særlig 15-minutters havmeditation, som er optaget ved Vesterhavet i Thy.
febbersted

Foto: Kristian Amby. Febbersted i Thy

Hvorfor lige naturterapi i Thy?

Fordi der er meget af den. Altså natur. Når jeg siger, der er meget natur i Thy, så mener jeg MASSER af natur. Og den er vild og udstrakt, varieret og unik.

Jeg er født og opvokset i Thy, så jeg er nok ikke helt neutral i min vurdering af stedet, men Thy gør indtryk på alle. Det er først og fremmest fordi naturen i Thy er så stor. Thy har Nordeuropas største sammenhængende klitlandskab, store skovplantager, fugle- og vildtreservater og masser of fjord og hav. Mange steder er der mere øde, end man normalt er vant til i dette lille land

Vesterhavet amby vinter

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet i november

Herunder kan du høre lyde fra klitheden i Nr. Vorupør i Thy (længere nede kan du lytte til havet)

 

Når alt kommer til alt, behøver du ikke rejse langt for at få gavn af naturen – du kan sidde op ad et træ, kigge op på himlen eller lytte til regnen. Det, der er det vigtigste er, at du rent faktisk opholder dig i og ved naturen i længere tid ad gangen og lader den have en effekt på dig.

12489460_10208395552230280_4016645004377114757_o

Foto: Kristian Amby. Blot et kig på dette billede er ren naturterapi…

Hvis du er ramt af alvorlig stress, skal der mere til end en kort gåtur. Selvom en kort daglig gåtur er et godt sted at starte.

Så er der det med Thy, at det tager lang tid at komme derop (med mindre man bor der i forvejen…). Der er ikke motorvej til Thy og der er ingen fungerende lufthavn lige pt. En lang togtur eller køretur er en del af processen og betyder, at du får sjælen med.

Sådan afhjælper naturen stress

I et tidligere indlæg (Naturen som medicin mod stress) har jeg i detaljer beskrevet, hvordan naturen gavner mod stress. Her følger effekterne i punktform:

  • Opmærksomheden skånes og genoplades, fordi man i naturen bruger en uanstrengt form for opmærksomhed
  • Nervesystemet afspændes via en række fysiologiske og neurokemiske processer, som modvirker stress
  • Bedre problemløsning på grund af plads til ubevidst tænkning, der kræver, at vi sætter den mere aktive form for tænkning på standby
  • Humøret bedres, fordi ophold i naturen sætter gang i produktionen af hormoner, der giver velvære og positive følelser
  • At opholde sig i naturen giver en umiddelbar fornemmelse af meningsfuldhed, som modvirker stress
  • Naturen giver os mulighed for naturlig, moderat og alsidig bevægelse, som også beskytter mod stress

Listen over naturterapis gavnlige effekter på krop, sind og ånd er nærmest endeløs, men mange af dem kan ledes tilbage til en enkelt fysiologisk respons, som aktiveres, når vi opholder os i naturen i længere tid ad gangen; afslapningsresponsen.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk)

Havbad som et unikt og overraskende middel mod stress

Ville det ikke være fantastisk at vide, hvor hovedafbryderen sidder? Altså den, der slukker for stress i krop og sind? Det viser sig, at fridykkere (dem der dykker uden ekstra ilt men bare holder vejret) rent faktisk ved, hvor den sidder og ved, hvordan man slukker den. ‘

Og heldigvis for alle os andre, der ikke lige er i stand til at holde vejret i lang tid og dykke ned på mange meters dybde, så kan vi allesammen benytte os af fridykkernes metode til at slukke for hovedafbryderen. Og det gør vi allerbedst ved at tage et havbad.

Forskning i naturens gavnlige virkning peger desuden på, at det især er udsigt til vand, der gavner os (når man sammenligner med udsigt til noget grønt) og derfor er der god grund til at tage horisonten ind en ekstra gang, når du bader.

Når det er lidt overraskende (i hvert fald for mig), at havbadning er et godt middel mod stress, så er det fordi man lige umiddelbart skulle tro, at det kolde vand ville give anledning til en form for fysiologisk “chok” og forøget adrenalinproduktion, som ikke er hensigtsmæssigt, hvis man er ramt af alvorlig stress.

Det er derfor, man ikke anbefaler intens eller endda moderat træning til mennesker med stress. Motion vil nemlig få kroppen til at producere endnu mere adrenalin, som er er stresshormon og som kroppen allerede har for meget af ved alvorlig stress. Men der er altså noget, der tyder på – og min oplevelse er den samme – at man tydeligt kan mærke, at kroppen ikke reagerer med forhøjet produktion af stresshormoner men netop med at falde til ro.

Her kan du lytte til lyden af Vesterhavet (og et par skrigende badegæster,som – på grund af det kolde vand –  lyder lidt som havmåger…)

Havbad slukker for stresshovedafbryderen og giver godt humør

“Hovedafbryderen” er min oversættelse af det engelske begreb “the master switch of life”. Det øjeblik, dit ansigt er under vand eller endda bare rammer vandets overflade, begynder “hovedafbryderen” at slå fra.

Og hvad sker der så i kroppen? Blodet løber fra dine hænder og fødder til din kropskerne, din puls sænkes, dit sind går ind i en mere meditativ tilstand. Alt sammen i direkte kontrast til den tilstand, stressresponsen bringer kroppen i, og derfor er havbadning et unikt middel mod stress.

Kroppens reaktion på vand minder en del om afslapningsresponsen, som jeg siger noget om i denne podcastepisode. Jo dybere og længere du dykker jo større vil forandringerne være, men et ganske almindeligt havbad på et par minutter vil også have en effekt. Dit hjerte, din hjerne og dine organer bliver påvirket for at kompensere for trykket under vand. Desuden udskilles endorphiner – et naturligt morfinlignende stof – som løfter humøret.

Hovedafbryderen eller “the master switch of life” blev dokumenteret grundigt af  svenske Per Scholander, der boede i USA og forskede i denne dykkerrefleks i flere årtier fra 1940 og frem. Denne særlige dykkerrefleks deler vi med andre vandpattedyr som fx delfiner og hvaler.

Vi er født med den og mister den delvist, når vi lærer at gå. Den ligger dog latent i os resten af livet og kan genoptrænes. Ved dykning gennemgår kroppen de største forandringer, men forskning har påvist, at du bare skal plaske koldt vand i ansigtet for at starte refleksen.

Lidt længere nede i indlægget finder du specifikke instruktioner du kan bruge til at havbade mod stress.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Agger

 

Trin-for-trin guide til havbad mod stress

Herunder får du nøjagtige instruktioner i det ultimative havbad mod stress.

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet

Foto: Kristian Amby. Vesterhavet

Først et par generelle ting:
  • Vandet skal være koldere end luften
  • Det skal gerne være saltvand – Vesterhavet i Thy er selvfølgelig det ultimative!
  • Det er ansigtet, der gør forskellen. Dyk derfor gerne ned under vandet, eller sørg som minimum for at få vand i ansigtet.
  • Et kort havbad er nok – bad ikke længere end du har lyst til.
  • Bad med så lidt tøj som muligt, gerne helt uden
  • Obs: Bad aldrig alene. Slet ikke i Vesterhavet. Selv habile svømmere kan drukne få meter fra stranden på grund af stærke understrømme mange steder. Spørg de lokale, hvis du er i Thy. Eller bad i én af de smukke søer i fx Vandet eller Nors, som er nogle af Danmark reneste søer. Det er ikke saltvand, men til gengæld er der så smukt på en stille dag, at det kompenserer rigeligt.

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at havbade på, så læs disse instruktioner og brug de dele, du har lyst til. Guiden skal forstås som et forslag til det ultimative havbad – ikke et regelsæt.

  1. Inden du går i vandet brug et par minutter på at slappe af og kigge ud over horisonten. Læg mærke til lydene og indsnus duftene. Brug alle dine sanser.
  2. Gå i vandet, og sørg for at bade med ansigtet under vand så meget, du kan, mens du stadig er afslappet. Det vigtigste er at være så afslappet som muligt, også når du svømmer under vandet. Hvis du ikke slapper af ved at svømme under vandet, så lad være.
  3. Når du dykker ned, så lad være med at tage en kæmpe indånding men dyk bare ned og slap så meget af under vandet du kan. Tag luft ind og hold pauser alt det du har brug for. Det vigtigste er, at du føler dig afslappet, ikke at du holder vejret specielt længe eller dykker for enhver pris.
  4. Gå op på land og brug igen et par minutter på bare at slappe af. Brug igen alle sanser og læg mærke til dit åndedræt og effekten af havbadet på din krop. Ophold dig ved den gode fornemmelse – det tager ca 10-20 sekunder for hjernen at lagre en god fornemmelse i kroppen. I psykologien kaldes det “savouring”. At forlænge nydelsen ved noget.
Hvornår?
Foto: Christian Krabbe. Nørre Vorupør

Foto: Christian Krabbe. Nørre Vorupør på vej mod Stenbjerg

Hvis det stod til mig, så badede jeg i havet hver morgen året rundt. Og studier peger på, at badning året rundt er godt for helbredet på en række områder. Men mindre kan også gøre det. Prøv fx med 5 dage i træk og gerne samme tidspunkt hver dag. For mig er det ideelle tidspunkt om morgenen, men det kommer an på din døgnrytme – prøv bare så vidt muligt at havbade på samme tidspunkt hver dag.

Sol og varme på huden er desuden også gode antistressmidler, så hvis det er sommer, så snup en halv time på stranden.

Hvis du har søvnproblemer, så overvej at bade ved solnedgang. Hjernen påvirkes kraftigt af synet af en naturlig solnedgang i retning af at producere søvnhormoner, og det kan derfor være en hjælp til bedre søvn.

Minirejseguide til Thy for stressramte på et lavt budget

Min blog er reklamefri og nedenstående anbefalinger står for helt egen regning. Tjek evt. min blogetik for mere om ikke-eksisterende reklamer på denne blog.

Denne rejsevejledning er velegnet til stressramte, fordi den er enkel og leder dig direkte ud til et naturskønt sted: Nr. Vorupør ved Vesterhavet. Lige til at gå til. Du behøver ikke gøre andet end at læse denne miniguide for at vide alt, hvad du behøver for at tage afsted. Til gengæld er den selvfølgeligtlangt fra udtømmende. Hvis du er knap så stressramt og har overskud til at researche lidt, så tjek visitthy.dk

Den ultimative naturoplevelse er selvfølgelig at sove i det fri. Det kan  du gøre kvit og frit ved at benytte et af de mange shelters eller frie teltpladser i Nationalpark Thy. Personligt ville jeg ikke selv kunne overskue den overnatningsform, hvis jeg var ramt af stress, men hvis du føler for det, så gør det endelig.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Nationalpark Thy en tidlig morgen

Om Nr. Vorupør

Thy har mange  fantastiske steder, og Nr. Vorupør er et af dem. Nr. Vorupør ligger midt i Nationalpark Thy og er et af de sidste steder i landet, hvor man stadig trækker kuttere direkte op på stranden med spil. Klitmøller er muligvis lidt mere cool og Hanstholm, Agger noget mere afsides, men i Nr. Vorupør kan man, hvis man er heldig, stadig se en af de gamle fiskere sidde  på bænken nede ved stranden og skue ud over havet.

Transport

Du kan komme til Thy med bil, tog eller bus.

Du skal tage toget eller bussen til Thisted og dernæst kan du tage bussen fra Thisted til Nr. Vorupør. Planlæg din rejse, for der er ikke så mange afgange.

Overnatning

Jeg vil anbefale dig at bo i sommerhus i Vorupør – det er relativt billigt, og du kan få sommerhuse helt ud til klitlandskabet og meget tæt på havet. Vorupør Feriehus Udlejning har de bedste priser og den ubestridt hyggeligste betjening i form af Jeppe Sørensen og hans søn Søren Sørensen. Og deres priser er betydeligt lavere end andre udlejeres. Tjek deres sommerhuse ud her.  Priserne varierer i højsæsonen mellem ca. 3000-6000 kr for en uge i sommerhus. Udenfor sæsonen er det ca. halv pris.

Indkøb og spisesteder

Køb friskfangede fisk på stranden eller i fiskehandlerne nede ved vandet. Ellers er der supermarkeder samt en slagter og bager i Nr. Vorupør. Vesterhavscaféen har ubestridt den bedste udsigt og et fantastisk stjerneskud. Ellers kan Stenbjerg Kro, Agger Darling og Hanstholm Madbar på det varmeste anbefales, hvis du vil køre lidt.

Påklædning

Det kan blæse en del og gør det ofte, så medbring vindtæt og varmt tøj.

Foto: Kristina Kristensen. Når jeg siger, det blæser i Thy, så mener jeg det. Det blæser dog sjældent så meget, som ses her på billedet taget i januar 2015 under orkanen Egon. Molen i Vorupør er skjult af bølgerne.

Havbadning

Bad aldrig alene og tal med de lokale om, hvor der kan bades. Som nævnt er der ofte stærk understrøm i Vesterhavet, og selv habile svømmere kan drukne få meter fra land.

Andre aktiviteter

Udover havbadning er der et væld af andre naturaktiviteter: vandring i klitlandskabet og på standen, gåture i skovene, cykling på cykelstierne, der dækker det meste af nationalparken. Tjek også det kreative fællesskab Hennested ud, hvor du kan droppe ind til keramik og andre hyggelige og afstressende arrangementer.

Foto: Thomas Jensen (www.dacoon.dk). Nationalpark Thy en tidlig morgen

Thy byder også på surfing i verdensklasse, og Vorupør er en del af verdenskendte Cold Hawaii. Men igen, med mindre, du allerede er en habil surfer, er det ikke sikkert, at det at lære at surfe vil sænke dit stressniveau. Men man ved aldrig! Tjek Cold Hawaii ud her.


Vil du prøve en havmeditation optaget ved Vesterhavet i Thy?

Så lyt med ved at klikke på dette link.

Håber du blev inspireret:)

Alt det bedste

birgitte-underskrift-blog

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 ting du skal gøre for ikke at hænge fast i stress og angst" bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!