fbpx

Psykologisk overlevelsesguide til isolation: 5 enkle ting, du skal gøre på daglig basis

Læs eller lyt med her under, hvor jeg giver dig en overlevelsesguide til social isolation og giver dig 5 konkrete ting, du kan gøre hver dag.

Når krisen rammer – og lige nu har den ramt hele verden – så er det vigtigt at fokusere på de basale ting, der skal til for at vi kan overleve. Her i Danmark er vi godt stillet. Vi har rent vand, frisk luft og adgang til mad og andre fornødenheder. Vi har en regering, der tager ansvar, en befolkning, der står sammen hver for sig og et sundhedssystem, der fungerer.

Overlevelsesguide til social isolation – pas på dig selv

Men ét er vores fysiske behov. Hvad med de psykologiske? Vi har det i forvejen ikke for godt i Danmark set over en bred kam, når det kommer til psykologisk trivsel. Og når hverdagen og dens rutiner og vores almindelige sociale fællesskaber pludseligt forsvinder fra det ene øjeblik til det andet, så er det desværre god grobund for stress, angst, depression og almindelig psykologisk mistrivsel.

Dine psykologiske behov forsvinder ikke bare fordi samfundet er i undtagelsestilstand. Mange af os er mere eller mindre i social isolation, og der er en god grund til, at man bruger den metode som straf. Vi mennesker er flokdyr og har det ikke ret godt med social isolation, og derfor er det vigtigt, du tager ansvar for at skabe en hverdag, som den ser ud for dig lige nu, hvor du passer på dig selv og hvor du kan trives bedst muligt.

Især ensomhed og mangel på mening og struktur er voldsomt stressende for os mennesker. Der er behov for at vi gør noget ekstra for at bevare god psykologisk trivsel, og her får du en kort guide til 5 helt basale ting, du kan gøre hver dag for at bevare et godt psykologisk helbred.

 

5 enkle ting, du kan gøre hver dag, som sikrer dig basal psykologisk trivsel

#1 Skab struktur og orden: Red din seng

Det er alfa omega, at du bevarer en god struktur på din hverdag. Dit hjem er lige nu en stor del af din verden, så sørg for, at der er rart at være, og at der er faste rutiner. Red din seng, når du står op (også selvom du ikke plejer). Klæd dig på, som du ville, hvis du skulle ud af døren og på arbejde.

Hold dig til faste tidspunkter for dine måltider og gå i seng og stå op til tiden. Hvordan du har det indeni har meget at gøre med dine rutiner og strukturen på din dag. Hold orden og lad være med at lade alt flyde. Ydre orden skaber indre ro.

 
#2 Bevæg dig – pulsen op én gang om dagen

Jeg ved godt, mange af os føler, vi har meget mindre tid, end vi plejer. Hvis du skal passe dit arbejde hjemmefra og hjemmeskole dine børn, føles det som om, der ikke er tid til noget som helst. Jeg har det selv sådan – hvor blev min tid af til at meditere, dyrke yoga eller bare nå mit arbejde? Ikke desto mindre bliver vi nødt til at prioritere bevægelse.

Jeg vil anbefale, at du får så meget bevægelse som overhovedet muligt. Fysisk styrke og stabilitet giver dig et stærkt og stabilt sind. Der er masser af muligheder for indendørs- og udendørs motion, men som minimum skal du bevæge dig én gang om dagen til et punkt, hvor du sveder. Jeg bruger ofte selv enten denne 7-minutters workout-app eller denne gratis 15-minutters morgen-workout. Men ellers kan du lave havearbejde, løbe op og ned af en trappe, lave armbøjninger eller hvad der nu skal til, for at du sveder.

#3 Tjek nyheder max én gang om dagen

Det gælder altid, at den information (nyheder, opslag på de sociale medier, reklamer, bøger, film), du indtager påvirker dig langt mere psykologisk, end du tror. Præcis som det du drikker og spiser er altafgørende for dit helbred, så har den information, du indtager dig også en kæmpe effekt på dit psykologiske helbred. Du kan betragte det som mental hygiejne.

Men lige nu skal du gøre dig ekstra umage, for hvis du ikke omgåes så mange andre, får du måske ikke ret mange andre input end nyheder og det, du indtager digitalt. Hvis du konstant tjekker nyheder, bliver du overvældet af frygt, og det er spild af tid. Find ét eller to pålidelige medier, der tager ansvar for at formidle situationen på en realistisk og balanceret måde og tjek dem én gang om dagen.

Fordyb dig i stedet i gode aktiviteter som samtaler med andre, lyt til musik, gå en tur i naturen, lav god mad, leg med dine børn, mal et maleri eller hvad du nu kan mærke, nærer din sjæl.

#4 Hav ægte og autentisk social kontakt hver dag

En SMS eller en mail er ikke nok. Dit nervesystem er socialt og har brug for ægte kontakt med andre – ellers får du det som en plante, der ikke bliver vandet. Ensomhed er ekstremt stressende for vores system, og vi visner rent psykologisk. Med ægte social kontakt mener jeg enten en samtale med en nabo over hækken eller med en anden, du møder på en gåtur eller over telefonen.

Hvis du er helt alene hjemme, så sørg for at række ud og tale med mindst én hver dag. Måske har du ikke en vej fuld af gode naboer, en kæmpe familie eller stor omgangskreds, du lige kan ringen til Og måske er du ikke vant til at række ud og ringe folk op. Men nu er det altså nu, du skal øve dig i at blive bedre til det. Kriser giver mulighed ofr udvikling – hvis du er ensom, så tving dig selv til at række ud eller gør noget for andre, der har brug for hjælp.

Dette gælder også, hvis du er hjemme med din familie. For at passe på dig selv og din familie er det vigtigt, du har kontakt til andre. Lav kaffeaftaler med veninder over telefon eller video eller snak med din tante, mens du laver aftensmad.

 
#5 Hold dig fra ting, du ikke kan styre

Sidste punkt er ikke nemt, men det er enkelt og meget vigtigt. Vi har alle noget, vi har svært ved at styre og som nemt kan kamme over i overforbrug eller ligefrem misbrug: sociale medier, diverse apps på din smartphone, alkohol, fastfood, sukker, computerspil eller nyheder.

Hvad det end er, så pas på dig selv ved at holde dig helt fra de ting, du har svært ved at begrænse dit forbrug af eller holde dig helt fra det. Svært men altafgørende, hvis du ikke vil falde ind i destruktive vaner, der kan ende med at ødelægge meget.

Jeg håber du blev inspireret. Kunne du lide dette blogindlæg, så tjek også disse ud:

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

2 kommentarer

  1. Avatar Merete Scherrebeck Møller siger:

    Det er en god tekst og podcast ❤️.
    Jeg beder til Gud inden jeg skal sove.
    Er det ikke også meditation?
    Jeg føler at Fadervor hjælper mig. Af og til 🤗🤗🤗❤️❤️❤️

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Merete. Bøn hjælper også mange, og jo, det er også en form for meditation. Jeg tror der findes mange former for bøn og mange former for meditation, og jeg tror at bøn for mange også handler om at stole på, at der er noget større, vi kan overgive os til og stole på. KH Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!