Beskytter dit arbejde dig mod stress? 6 spørgsmål til dit arbejdsliv

Der er ingen tvivl om, at arbejde kan medføre stress. Men har du tænkt på, at dit arbejdsliv også kan beskytte dig mod stress?

I dette indlæg vil jeg gerne gøre dig opmærksom på, at dit job helst ikke bare skal være noget, du lige med nød og næppe kan overkomme uden at blive for stresset. Det skal faktisk helst beskytte dig mod stress.

Det lyder måske mærkeligt eller urealistisk i dine øjne, men læs med (eller lyt med i podcastepisoden) og bliv klogere på, hvordan dit arbejde kan give dig mere styrke og ro.

Der er meget at hente i et godt arbejdsliv.

På et tidspunkt arbejdede jeg et sted, hvor jeg som psykolog havde samtaler med både ledere og medarbejdere på én af landets største arbejdspladser. Min egen leder, som også var psykolog, havde arbejdet med arbejdsliv i mange år. Hun sagde noget til en fælles supervison, jeg husker den dag i dag, fordi jeg blev så overrasket. Hun sagde:

Der er meget godt at hente i et godt arbejde, en god arbejdsplads og gode kolleger. Et godt arbejdsliv er ikke belastende – det er givende. Et godt arbejdsliv beskytter os mod stress.”

Fra da af blev jeg opmærksom på, at der er utroligt meget godt at hente i et godt arbejdsliv. Vi er vant til at se arbejdslivet som noget, der slider på os, men selvom selv det bedste arbejdsliv vil indebære op- og nedture, så er det godt at stile mod et arbejdsliv, der ikke tærer på vores ressourcer, men som giver os god energi og mere modstandskraft.

Der er en hel del ting, vi ikke er herre over i vores arbejdsliv, men der er meget, vi har indflydelse på. Og under alle omstændigheder er det værd at reflektere over dit arbejdsliv, og hvad du selv kan gøre, for at det bliver mere givende.

Her har du 6 vigtige spørgsmål til dit arbejdsliv. Ryd kalenderen et par timer, luk døren til dit kontor (hvis du er så heldig at have et…) eller gå en tur, mens du overvejer dem ét for ét og skriv så dine refleksioner ned og tal dem igennem med en anden. Du vil få tid og energi tilbage i rå mængder ved at investere bare en smule tid i at overveje dit arbejdsliv.

Vi bliver stressede af ikke at have et arbejde

Ingen tvivl om, at mange af os bliver stressede af at arbejde for meget, pga. et dårligt arbejdsmiljø eller andet. Men der er heller ingen tvivl om, at mindst lige så mange bliver stressede af ikke at have et arbejde.Og med arbejde mener jeg meningsfuld beskæftigelse. Det har ikke så meget at gøre med, om vi får løn, om vi er ansat eller hvad vi foretager os. Er der én ting, jeg har lært i min tid som psykolog, så er det, at vi mennesker ikke trives med ikke at have en meningsfuld beskæftigelse. Vi bliver simpelthen stressede og trives dårligt, hvis vi ikke foretager os noget meningsfuldt, der passer til os. Vi har et dybt behov for at arbejde, bidrage og føle, vi hører til.

Den befolkningsgruppe, der har det værst psykisk i Danmark er dem, der står udenfor arbejdsmarkedet. Det hjælper ikke at presse mennesker ud i jobs, de ikke kan overkomme, men for manges vedkommende ville et tilpas udfordrende arbejde give meget både socialt, psykisk og helbredsmæssigt. Og i mine år som psykolog på beskæftigelsesområdet har jeg mødt utroligt få mennesker, der i bund og grund ikke ønsker sig et godt arbejde – det har bare været systemet omkring beskæftigelsesindsatsen, der ofte stresser mere, end den gavner.

 

Jagten på det perfekte job er som jagten på den perfekte partner

Jagten på det perfekte job er som jagten på den perfekte partner: en illusion. Når det så er sagt, der er der partnere og jobs, der passer langt bedre til os end andre. Så det kan godt betale sig at være kritisk.

Præcis som når vi skal finde en god partner, er det nødvendigt, at vi kigger på os selv. Hvem er du egentligt? Hvad har du lyst til? Brug for? Hvad har du brug for at blive bedre til? Har du erfaringer fra tidligere parforhold, der har vist dig dine egne mønstre, der har brug for en justering?

Måske skal du have et nyt job, men hvis du skal være sikker på, at “nissen ikke flytter med”, så skal du være i stand til at se ærligt på dig selv og kunne indrømme, at der er ting, du har brug for at arbejde med. Og én af de ting er dine ubevidste grunde til at gøre ting. Hvorfor har du overhovedet det arbejdsliv, du har lige nu? Er det for at imponere andre? Bare en tilfældighed? Fordi alle andre gør det samme?

Min erfaring er, at vi kan trives i mange forskellige typer af jobs, hvis arbejdsmiljøet er godt, hvis opgaverne udfordrer os tilpas, og hvis vi selv er i balance. Jeg tror ikke på “det eneste ene job”, eller at vi skal arbejde med noget vi “brænder for” for at have et godt arbejdsliv. Eller at vi nødvendigvis skal udleve alle vores drømme gennem arbejdslivet.

Nogle gange har vi fx bare et arbejde for at tjene penge, og måske er det primære i livet lige nu familien. I andre tilfælde kan det være, vi har det godt med at arbejde 60 timer om ugen og ikke lave ret meget andet. Der er ikke nogen rigtig eller forkert opskrift, men ved at svare på de 8 spørgsmål, kommer du nærmere din egen sandhed.

 

6 spørgsmål til dit arbejdsliv

 

1# Hvordan skal mit arbejdsliv se ud, så det passer ind i mit familieliv?

De fleste kæmper for at få tid til familielivet ved siden af jobbet. Men hvad med at stille det omvendte spørgsmål. Hvordan ønsker du dig dit familieliv skal se ud? Og hvordan kan du så få dit arbejdsliv til at passe ind i dit familieliv?

Ved at vende spørgsmålet om, sørger du for, at dit familieliv og dit eget liv er det primære. De færreste vågner op en dag og tænker “Jeg ville ønske, jeg havde prioriteret mit arbejde over mine børn og min familie”. Og dog. Måske er du mor, og måske har du prioriteret din familie for meget. Måske har du brug for at arbejde mere. Der skal være en balance, og kun du ved, hvordan det skal se ud i dit liv.

2# Hvad skal jeg give afkald på for at få et arbejdsliv, der tanker mig op?

Når du har stillet dig selv det første spørgsmål, tænker du måske, at det jo er meget godt men helt urealistisk, at du fx. kun vil arbejde 25 timer, hvis du skal have tid nok sammen med dine små børn. Eller at du måske kun tjener det halve, hvis du skal beskæftige dig med det, dit hjerte fortæller dig, du gerne vil.

Men så er det, du skal spørge dig selv: hvad vil jeg give afkald på? For det er ikke et spørgsmål om, om du kommer til at give afkald på noget, men om hvad du vil give afkald på, for alle valg koster noget. Det er bare et spørgsmål om, hvad du vægter højest i dit liv.

Ikke alle har mulighed for at foretage de helt store økonomiske prioriteringer, men en del af os har. Hvor du bor i landet, hvordan du bor, og hvordan din øvrige livsstil og dit forbrug er afgør for en stor dels vedkommende, hvor meget, du har brug for at tjene, og derfor hvor meget du skal arbejde eller hvordan. Men det kan også være andet, end penge, du skal give afkald på:

  • Status
  • Dit CV og din plan for dit liv, som du havde forestillet dig det
  • Ting, mennesker og arbejdsopgaver, du er glad for
  • Komfort og tryghed

3# Har jeg 20% tilbage?

Uanset hvor meget, du elsker dit arbejde, og hvor givende det er, så vil det dræne dig, hvis du trækker alle dine ressourcer ud af dig selv dag ud og dag ind i lang tid. En god tommelfingerregel er, at du skal have mindst 20% tilbage hver dag, når du kommer hjem fra arbejde. Og gerne mere, hvis du har børn.

Der er ikke noget galt med at arbejde meget, og at du bruger al din energi på dit arbejde, hvis du trives med det, og hvis det ikke går ud over dit helbred eller andre vigtige ting. Jeg kender et par enkelte mennesker der arbejder usandsynligt meget året rundt, som har det fint med det. Men de er undtagelsen.

Vi kan også have brug for at gå ned i tid eller holde helt orlov i perioder. Det er der ikke særligt mange af os, der indretter os efter, fordi normen er blevet, at alle som udgangspunkt skal arbejde derudad indtil pensionen. Sådan er virkeligheden bare sjældent. Ting sker, vi bliver syge eller skilt, vi mister nogen og har bare i perioder brug for ekstra rum og ro.

Mange af os overforbruger os selv og vores ressourcer hver eneste dag, og én af grundene er, at vi tror, vi når mere og kommer længere, hvis vi anstrenger os mere. Men det er ikke tilfældet. Vi når det rigtige og vigtige i vores liv, når vi tager den mere med ro, fordi vi bliver langt bedre til at prioritere, og fordi vi passer på os selv.

 

4# Hvordan kan jeg være mere mig selv på min arbejdsplads?

Intet er mere anstrengende end hele tiden at være en anden end den, vi egentlig er. Det gælder både i vores omgangsform på arbejdspladsen men også indholdet af arbejdsopgaver. Måske kan du spare en kæmpe mængde ressourcer ved at droppe facaden og bare være den, du er. Det giver andre lov til at være det samme.

Og passer dit job til den, du egentligt er? Hvis du er meget udadvendt og social vil du trives dårligt med et kontorjob, hvor du arbejder alene en stor del af tiden, og hvis du er en mere reflekterende person med behov for stilhed vil det være stressende at have et job med konstante møder og megen støj.

Udadvendte personlighedstræk hyldes i høj grad i vores arbejdskultur, til trods for at forskning viser, at medarbejdere der er mere indadvendte ofte er mere værdifulde, og derfor er der ikke nogen grund til at lægge skjul på, at du fx. godt kan lide at arbejde alene eller foretrækker stilhed.

5# Er jeg i flow i løbet af min arbejdsdag?

Det er sundt og godt for os at fordybe os i noget andet end vores egne tanker. At “være i flow” henviser her til at arbejde koncentreret – en tilstand hvor tiden bare forsvinder. At have et arbejde, hvor du en del af tiden er i flow kan være et åndehul. Det er også derfor, nogle kommer til at begrave sig i arbejde som en flugt fra svære udfordringer, men når der er balance i tingene vil et godt arbejdsflow være noget, der fremmer din generelle trivsel.

Ingen er i flow hele tiden, men stil mod at være i flow en væsentlig del af din arbejdsdag. Og hvis du kan se, du ikke er i flow men derimod er stresset eller keder dig, så overvej, hvad der forhindrer et godt arbejdsflow.

For at kunne være i flow skal du have arbejdsopgaver, der passer til dig i sværhedsgrad, og som er meningsfulde. Og du skal have et arbejdsmiljø – både fysisk og psykisk – der gør det muligt for dig at arbejde koncenteret, og vi kan være i flow både i samarbejde med andre eller alene.

 

#6 Hvis jeg vidste, jeg kun havde 3 år tilbage af mit arbejdsliv og ikke skulle tænke på økonomi, hvad ville jeg så springe ud i rent arbejdsmæssigt?

Vi kan holde til langt mere og høste glæde, energi og mening i arbejdslivet, når vi arbejder med noget, vi kan mærke giver mening. Mange jeg møder med stress er ikke stressede, fordi de har for travlt men fordi de dybest set keder sig og ikke finder mening i deres job.

Hvis du drømmer om at prøve noget nyt, og hvis der er noget, du længe har haft lyst til, så lyt til den længsel! Lyt især til det, hvis det kommer fra den del af dig, der ikke er optaget af penge, tryghed eller prestige, men som gør noget af ren og skær lyst og nysgerrighed og oprigtig vilje til at hjælpe andre.

Du vil opdage, at du har alle mulige rationelle grunde til ikke at gøre det, du har lyst til. Eller at du frygter det eller bilder dig selv ind, at det nok alligevel ikke er muligt eller vigtigt.

Det er ikke sikkert, du skal skifte spor rent arbejdsmæssigt her og nu. En tryg arbejdsmæssig base og en gradvis overgang er for mange det bedste. Men:

  • Hvis du altid har drømt om at skrive, så begynd at skrive 2 timer om ugen, find en skrivegruppe eller deltag på et kursus.
  • Hvis du gerne vil være selvstændig så afsat et fast tidspunkt på ugen, hvor du arbejder med dit nye firma og find andre selvstændige, du kan udveksle erfaringer med.
  • Hvis du gerne vil arbejde med fx. dyr, børn eller ældre mennesker så find et sted, du kan arbejde frivilligt et par timer om ugen.
  • Hvis du gerne vil arbejde med noget kreativt, så skab plads til det enten privat eller arbejdsmæssigt ved at sætte et par timer af om ugen til det.

Ingen af os har et perfekt arbejde, hvor vi altid er i balance og aldrig bliver stressede. Og ingen af os kan eller skal planlægge, hvordan arbejdslivet skal se ud ned til mindste detalje. Men ved at reflektere over det arbejdsliv du har nu og foretage små ændringer, kan du bevæge dig i retning af et arbejdsliv, der giver dig mere glæde, energi og mening.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

6 kommentarer

  1. Avatar Kirsten Kjer siger:

    Jeg er meget glad for dine tirsdagsmails. De er inspirerende, kloge og er med til at give mig viden og ikke mindst håb om en ny og bedre balance mellem arbejde og fritid, efter et langt og slidsomt stresforløb.

  2. Avatar Kirsten Kjer siger:

    Jeg er meget glad for dine tirsdagsmails. De er inspirerende, kloge og er med til at give mig viden og ikke mindst håb om en ny og bedre balance mellem arbejde og fritid, efter et langt og slidsomt stresforløb.

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Tusind tak Kirsten. Et slidsomt stressforløb kan jo nogle gange være det, der skal til, før man finder ud af at finde balancen – tak fordi du læser med:)

    2. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Tusind tak Kirsten, er glad for at det kan bruges!

  3. Avatar Anonym siger:

    Er lige “faldet over din side”, har været nede med stress af to omgange. Især din forklaring på hvad der adskiller stress og angst er genial og til at forstå. Og din tilgang til mennesker og almindelige menneskelige reaktioner er prisværdig. Hvorfor skal stress og især angst være et tabu, når det nu er så udbredt.
    Tak

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Dejligt du kunne bruge det – tak for ordene:)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!