fbpx

7 grunde til at skærmtid ikke er god hvile for din stressramte hjerne (+ 7 alternativer)

Er det sundt eller ikke godt at se serier, hvis man er stressramt? Er det fint at bruge sociale medier som afkobling fra tankemylder eller er det bedst at gøre noget andet?

Her har jeg fokus på, hvorfor skærmtid ikke er en god pause, hvis du er ramt af stress. Nogle stresseksperter anbefaler, at du sætter dig i sofaen og ser serier for at slappe af. Det anbefaler jeg ikke. Læs mere her om hvorfor det kan være en dårlig idé. Eller lyt med i podcastepisoden:

Det er ikke fordi, jeg mener at skærmtid altid er skadeligt. Og der er ingen løftede pegefingre her. Jeg kender fra egen erfaring, hvor svært det kan være at styre forbruget af digitale medier. Og budskabet er heller ikke total afholdenhed, for der er mange gode ting at hente via digitale medier. Skærmtid handler som så meget andet om balance og hvor vidt, dine skærmaktiviteter samlet set bidrager til eller ødelægger din trivsel.

 

Bruger du også skærmtid som pause, fordi en ekspert har anbefalet det?

Jeg gør det selv, og du gør det sikkert også. Bruger din smartphone som en mental pause. I toget, når vi venter i køen i supermarkedet, i pauser, når vi ikke orker at gå i gang med noget svært eller kedeligt, når vi er rastløse, når vi bare lige skal tjekke…

Dertil kommer tiden foran computeren i løbet af arbejdsdagen og foran fjernsynet om aftenen. Danske børn og voksne ligger i den helt høje ende globalt, når det kommer til skærmtid, og nyere forskning tyder på, at der er en klar sammenhæng mellem lang tid foran skærmen og dårlig fysisk og psykologisk trivsel . Det varierer selvfølgeligt meget alt efter aldersgruppe og andre faktorer, men under alle omstændigheder bruger vi lang tid foran skærmen, og det er blevet en måde at koble af på.

Alt tyder på, at for megen skærmtid ødelægger vores trivsel. Vores mentale og fysiske helbred kun blevet ringere i tage med den stigende digitalisering. Og er du stressramt er det utroligt vigtigt, du ikke bruger for lang tid foran skærmen. Det kan forhindre dig i at få det bedre og være en belastning for en hjerne, der allerede er hårdt ramt.

Det er afgørende (men svært) at få bugt med dårlige skærmvaner, hvis du lige nu er stressramte, og længere nede giver jeg dog gode alternativer. Men først lidt mere om, hvorfor skærmtid ikke er en god pause for en stressramt hjerne. Hvis du selv gerne vil dykke mere ned i emnet, kan jeg desuden anbefale følgende bøger:

  • Offline af Imran Rashid og Søren Kenner
  • The Shallows af Nicolas Carr
  • The Distracted Mind af Adam Gazzaley og Adam Rosen
  • Deep Work af Cal Newport

 

Hvorfor skærmtid ikke er godt for stressramte

Men hvad hvis du er alvorligt ramt af stress og ikke kan ret meget? Er der ikke eksperter, der anbefaler, at du sætter dig i sofaen og ser en masse serier og bare kobler af? Jo, det er der, men det er ikke min anbefaling. Det er der flere grunde til, men her får du 7 vigtige grunde.

 
Det kunstige lys stimulerer produktion af stresshormoner

Stress er for mange lig med søvnproblemer. Det kunstige lys fra skærmen (især efter mørkets frembrud) kobler os fra hjernens naturlige døgnrytme og holder os vågne længere end vi ellers ville være. Hjernen stimuleres til at producere søvnhæmmende hormoner svarende til stresshormoner.

 
Det er stærkt vanedannende

En del skærmaktiviteter som fx. nyheder, spil og tv er afhængighedsskabende. Dermed bliver der tale om en slags “pseudoafkobling”, hvor vi reelt set ikke lader op men nærmere er i en form for trance og drives frem af en tvangsmæssig adfærd. Det er ikke smart og slet ikke, hvis du er ramt af stress, hvor du  derimod skal forsøge at etablere gode vaner, der øger din trivsel.

 
Du mister din kontakt til kroppen

Når du er stressramt, har du brug for at genoptræne din kontakt til kroppen og hjernens evne til at fokusere. Skærmaktiviteter har ofte den modsatte effekt. Du mister kontakten til din krop og konstante input er underholdende, der gør hjernen og dine kognitive evner dovne.

 
Du overvældes af negativ information

Overforbrug af nyheder, sociale medier og film overeksponerer os til negativ information og overstimulerer os rent følelsesmæssigt. Hjernen er indrettet til at lede efter det opsigtsvækkende, skræmmende og skandaløse. Det er spændende men ikke godt, hvis du allerede har et nervesystem i alarmberedskab.

De forkerte systemer i hjernen stimuleres

Du har 3 grundlæggende systemer i hjernen. Læs mere om dem her. For mange af os er det sådan, at trusselsystemet og det ressourceopsøgende system er overaktiveret, mens hvilesystemet er underaktiveret. De fleste skærmaktiviteter forhindrer hvilesystemet i at træde i kraft.

 
Der går tid fra mere gavnlige aktiviteter

Tid foran skærmen tager ganske enkelt tid fra aktiviteter, der ville være mere gavnlige og effektive, når det gælder afspænding, afkobling eller søvn. Dårlige skærmvaner kan fastholde dig i en stresstilstand, hvorimod sunde vaner kan genopbygge ro i krop og sind.

Zeigarnik-effekten ødelægger din koncentration

Uafsluttede opgaver (som også kan være åbne browservinduer, mails og beskeder du har set men ikke besvaret, nyheder du ikke kan handle på men som alligevel gør et indtryk på dig, lægger sig i underbevidstheden som ufærdige opgaver. Man kalder det Zeigarnikeffekten. 

 
Du bruger tid og energi på multitasking

Det tager lang tid for hjernen af omstille sig fra én aktivitet til en anden. Med en fint ord hedder det skifteomkostninger. Hver gang vi skifter aktivitet, som fx lige tjekker vores telefon for så at vende tilbage til det, vi er i gang med, går der et stykke tid, før vi igen er på sporet i den oprindelige opgave. Det kan ende med at koste en stor del af vores tid og energi.

 

Men er Netflix så forbudt?

Netflix er ikke forbudt, men se serier med omtanke. Serieplatforme er som mange andre digitale tjenester designet til at stjæle mest muligt at din tid og endda din nattesøvn. Derfor kan det være svært at styre, og min tommelfingerregel for stressramte er max. en halv times skærmtid efter aftensmaden og gerne slet ingen.

Det er heller ikke ligegyldigt hvad du ser. Det er klart mere afstressende at se hyggelige og opløftende ting end voldelige og oprivende ting. Men igen – hjernen har en tendens til at opsøge det negative og bemærkelsesværdige. Så nogle gange skal vi øve os i at lade være med at gå med vores indbyggede trang til dårlige nyheder.

Man kan bruge stort set alt som enten en god pause eller uhensigtsmæssig flugt (selv sunde aktiviteter som fx. meditation og motion). Ting der ikke er sunde i overmål, som fx. chokolade, alkohol eller serier, kan være godt i begrænset omfang.  Hvis du er stressramt og gerne vil komme dig hurtigst muligt (og hvem vil ikke det) anbefaler jeg dog en digital detox på fx. 8 dage for at give hjernen helt fred.

7 alternativer til skærmtid, der giver ro i krop og sind

Det kan godt at have en lille mental liste over ting, der er gode alternativer til skærmtid. Når trangen til at gribe din smartphone eller smide dig i sofaen foran fjernsynet melder sig, så tjek ind med dig selv en ekstra gang. Er det en god idé eller kunne det være bedre med en anden type pause?

Og vær opmærksom på, at nedenstående liste måske ikke giver umiddelbar ro. Det at komme ud af en stresstilstand er ofte lidt som at lande et fly. Der kan være turbulens på vejen ned. Når du ikke længere er afledt kan det virke som om, du pludseligt har masser af uro i krop og sind. I stedet for at flygte fra, hvordan du har det, kan det være godt at være med det.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!