(Videoerne i dette indlæg er bragt med tilladelse fra de 4 yogaundervisere)

Jeg har brugt yoga mod stress i mange år. Både mod almindelig hverdagsstress og også mod alvorlig stress. I dette indlæg kan du lære lidt om, hvorfor yoga er gavnligt mod stress, og så har jeg samlet 6 af mine yndlingsyogasekvenser fra YouTube.

Så tænd et stearinlys, find yogamåtten frem, find en stille stund og klik play.

 

Mit første møde med yoga

Mit første møde med yogaen var, da jeg boede i London i 2000. Her fandt jeg et yogahold i den lokale kirke, og underviseren var en 90-årig mand ved navn Peter. Der var kun mig og et par ældre damer på holdet, og det var ikke fordi yogaøvelserne egentligt var særligt udfordrende.

Men… der var noget over Peter – noget meget ungdommeligt, selvom han var meget gammel. Og der var bare et eller andet over de yogatimer, der gjorde, at jeg blev ved med at komme.

Da jeg flyttede tilbage til Købehavn gik jeg i nogle år til yoga hos Simon Krohn – hvis yoga jeg nu bruger i Vejen Hjem – og lærte en hel masse. Yoga er blevet en vigtig del af mit liv, og lige for tiden dyrker jeg mest yoga derhjemme på gulvet.

Yoga er ikke bare yoga

Yoga er ikke bare yoga. Yoga findes i mange forskellige stilarter, grader af intensitet og sværhed, og ikke alle former for yoga egner sig som middel mod stress. Især de mere rolige og groundende øvelser er gode her.

Der er ikke noget, der slår god yogaundervisning på et hold. Både på grund af de individuelle instruktioner, man kan få af underviseren og muligheden for at stille spørgsmål, men især også på grund af den særlige energi og stemning, som en god yogalærer formår at skabe i rummet.

Selvom det ultimative er yoga på et godt hold, så er det også godt med yogaundervisning på video. Jeg bruger det selv jævnligt, fordi jeg ikke har tid til at gå på et fast hold, og er man ramt af alvorlig stress er det langt fra sikkert, man er i stand til at deltage i yogaundervisning. Her kan en video derhjemme være det optimale og i hvert fald en god start.

Yoga har dokumenteret effekt mod stress

Yoga er en ældgammel praksis og er kendt i mere end 2000 år tilbage i tiden, hvor man har brugt den til at skabe mental, følelsesmæssig og fysisk sundhed. De seneste årtier har yoga gjort sit indtog i Vesten, og efterhånden har den vestlige videnskab dokumenteret yogaens gavnlige virkning. Kliniske studier har b.la. påvist, at yoga gavner mod:

  • Stress
  • Angst
  • Depression
  • Smerter
  • Angst under graviditeten
  • Fødselsdepression
  • Søvnproblemer
  • PTSD

…samt en lang række fysiske lidelser.

Når yogaen virker mod så mange forskelligartede tilstande, så har det flere årsager, men en del af forklaringen er stress. Yoga modvirker stress, og fordi stress er en såkaldt medierende faktor i stort set alle fysiske og psykiske lidelser, har yoga altså automatisk en effekt  – direkte eller indirekte – på rigtigt mange lidelser.

At stress er en medierende faktor betyder, at uhensigtsmæssig stress nedsætter kroppens modstandskraft og indbyggede evne til selv at udbedre fysiske såvel som psykologiske ubalancer. Det vil sige, at uhensigtsmæssig stress kan betyde, at en lidelse opstår eller at symptomerne forværres. Omvendt kan optimal trivsel øge kroppens modstandskraft, og på den måde betyde at symptomer bedres eller slet ikke opstår til at begynde med.

Yoga kan derfor ses som noget nær et universalmiddel for alskens ubalancer i krop og sind. Og det bedste er, at der kun er gavnlige bivirkninger!

yoga mod stress

Yoga kan også fint dyrkes på egen hånd – snup et par minutter i hver af disse 3 stillinger inden sengetid, og du hjælper dit nervesystem ned i gear

Yoga og alvorlig stress

Er man ramt af en alvorlig stresstilstand, er det ikke sikkert, at man med det samme skal kaste sig over yoga. Jeg har mødt en del, der har haft så stærkt et ubehag eller voldsom uro i kroppen, at det at sætte sig ned på en yogamåtte og lave relativt stillesiddende og indadvendt yoga er alt for stor en udfordring.

Det er ikke fordi yogaen skaber uroen, medmindre du dyrker meget dynamisk yoga – du kan bare bedre mærke uroen, nu hvor du pludseligt sidder eller står stille.

At dyrke yoga er på mange måder at holde op med at flygte fra den enorme uro, man længe har mærket, hvis man er ramt af alvorlig stress. Men nogle gange er det for voldsomt bare at stoppe op med et. I stedet kan det være godt at sænke farten gradvist.

I teorien er det godt at mærke kroppen og lade sindet hvile på det, der nu engang foregår. Men i praksis kræver det en vis kapacitet og stabilitet. Og den har man ikke nødvendigvis, hvis man er hårdt ramt af stress. Det kræver enten kyndig vejledning eller, at man venter, til man er klar. Her kan det være bedre at foretage sig praktiske eller kreative ting, der afleder opmærksomheden lidt mere væk fra hvad der foregår i sind og krop.

Intens yogaindsats mod stress

Når det så er sagt, så er det min personlige erfaring, at det godt kan betale sig at give yoga et forsøg, selvom man i første omgang synes, det er svært og ikke har nogen effekt. Nogle gange skal man simpelthen bare afsætte tid til yoga og, medmindre man bliver overvældet og får det direkte dårligt, simpelthen praktisere i et stykke tid uden at forvente den store effekt.

Jeg har til tider, hvis jeg har været meget stresset, simpelthen fundet yogamåtten frem og sat videoer på og er blevet ved med at dyrke yoga (og gå ture og meditere) indtil jeg begynder at mærke effekten – hvilket nogle gange har taget flere timer eller flere dage med flere omgange af yoga, gåture og meditation.

Jeg siger ikke, det altid virker eller at jeg altid formår at sætte ind så målrettet, men det er min erfaring, at det nogle gange er godt med en intens indsats.



Hvordan virker yoga mod stress?

Der er mange grunde til, at yoga har en god effekt mod stress. Her kommer nogle af de vigtigste:

  1. Yoga er en aktiv form for meditation, hvor man har de forskellige fysiske øvelser at hænge opmærksomheden på, og derfor kan det for mange være nemmere og bedre end stillesiddende meditation
  2. Yoga er god træning af opmærksomheden, da en væsentlig del af yogaen handler om at fokusere opmærksomheden på kroppen og de øvelser, man er i gang med. Stress er kendetegnet ved en spredt og ufokuseret opmærksomhed, og yoga hjælper med at genoptræne opmærksomheden, hvis man hele tiden prøver at samle tankerne om yogaen.
  3. Yoga kan afhjælpe følelsesmæssigt skabte muskelspændinger og give mere direkte adgang til de underliggende følelser. Kroppen kan bruge en enorm mængde ressourcer på at indkapsle følelsesmæssig energi, og når dybe følelser som sorg eller smerte frigives, frigives samtidigt en enorm mængde energi og spændingsniveauet sænkes.
  4. Yoga på et godt hold med en god stemning kan også modvirke stress, da autentisk og afslappet samvær med andre mennesker er et vigtigt og meget effektivt middel mod stress. Fysisk nærhed med andre mennesker, der har ro i kroppen kan også være en stor hjælp, hvis man vel at mærke føler sig godt tilpas. Fysisk ro smitter simpelthen!
  5. Yoga betyder “at forene”, og yoga forener netop krop og sind, hvilket, når det ellers lykkedes er det modsatte af stress. Den mest direkte vej til ro i både sind og krop er absolut nærvær og accept af, hvad der foregår i kroppen. I yoga øges opmærksomheden på, hvad der foregår i kroppen, og i det omfang, man formår at være nærværende uden at skabe yderligere reaktioner på det, der foregår kan dette afhjælpe stress betydeligt.
  6. Yoga fremmer en lang række fysiologiske og neurokemiske processer, som gavner kroppen og modvirker stress. En stor del af disser processer kan betegnes samlet som afslapningsresponsen.
  7. I yoga er der ofte fokus på vejrtrækningen, og en dyb og rolig vejrtrækning og specifikke vejrtrækningsøvelser kan være meget effektfulde, når det kommer til at aktivere det parasympatiske nervesystem, som beroliger kroppen.

Og nu, hvor yogaens gavnlige effekter er på plads er det tid til at fokusere på det, det hele handler om: YouTubeyoga mod stress.

Det skal du bruge

  • Behageligt tøj, du kan bevæge dig i
  • En yogamåtte (selvom jeg også nogle gange bare laver yoga på gulvet)
  • Evt. et tæppe
  • Evt. puder til at støtte dig til (det bruger jeg selv kun sjældent)
  • En bærbar, tablet eller smartphone
  • Sund fornuft: har du skader så overvej, om der er øvelser, du skal springe over

 


Mine 6 favoritvideoer fra Youtube med yogasekvenser mod stress

(Bragt her i indlægget med tilladelse fra de 4 yogaundervisere i videoerne)

Yoga For Anxiety and Stress. Yoga With Adriene – 28 min.

Adriene er en af mine yndlingsyogaundervisere på YouTube. Hendes videoer er velproducerede og nemme at følge. Hun har en afslappet yogastil, som kan følges af alle – også absolut begyndere. Hun holder ikke stillingerne så længe, hvilket kan være en fordel eller ulempe alt efter, hvad du foretrækker. Denne yogasession indeholder bla. en god åndedrætsøvelse og balanceøvelser, som altid er gode mod stress, fordi det er svært at tænke på 1000 andre ting, hvis man skal holde balancen.


Quick Stress Fix. Yoga With Adriene – 5 min.

Endnu en video fra Adriene, som fokuserer på at fjerne spændinger i overkroppen samt en balanceøvelse. Nogle gange kan det være godt med en meget kort sekvens. Hvis du har det ligesom mig, og ofte har børn der kravler rundt på dig, mens du laver yoga, kan det være godt ikke at have ambitioner om at lave yoga i flere halve timer. Få minutter om dagen kan gøre en stor forskel.

 


Yoga for Stress Relief: Lesley Figthmaster – 38 min

Lesley er en anden rigtig god yogalærer på Youtube. Udover yogaen taler hun nogle gange ind over videoerne med citater og andre visdomsord, som er meget hyggeligt. (Andre gange er det måske lidt forstyrrende). Denne yogasekvens er rigtig god og går i dybden først med en sekvens af solhilsner der giver varme i kroppen og så med lange dybe stræk, der får kroppen til at falde til ro.

 


Yin Yoga for Deep Stretching with Lesley Fightmaster – 50 min

Jeg vender ofte tilbage til denne yogasekvens, som består af en lang række dybe stræk. Alle kan være med, men vær opmærksom på, at nogle af strækkene er meget dybe og kan være belastende for knæ og ryg. Jeg springer selv over en enkelt af øvelserne, fordi mine knæ ikke kan lide den. Selvom yoga virker skånsomt, kan  man sagtens få skader – og den eneste skade, jeg selv har fået af yoga var ved at langt dyb stræk. Så vær opmærksom på din krops grænser.

 


Yoga for Opening the Shoulders. Eckhart Yoga – 12 min.

Denne sekvens bruger jeg nogle gange om aftenen, hvis jeg har spændinger i skuldrene – et sted, hvor stress har det med at sætte sig i kroppen for rigtigt mange mennesker.


Yoga for Relaxation and Stress. Tim Senesi – 15 min

Tim Senesis yogavideoer er gode, og jeg bruger nogle gange andre af hans videoer til morgenyoga. Hans stil er generelt lidt mere dynamisk og styrkepræget, men denne yogasekvens er afslappende og består af liggende stillinger.


Det var alt for nu. God fornøjelse med yogaen og namaste!

birgitte-underskrift-blog

 

 


 

 

Få min

morgenmeditation

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!