Hvad kan være helende bevægelse?

Typisk kan følgende bevægelsesformer være helende:

  • Rolige gåture i naturen
  • Yoga
  • Tai chi
  • Qi gong
  • Dans
  • Svømning i moderat tempo, især udendørs

Men i princippet er det ikke så meget bevægelsesformen, som din tilstand under og efter, du har trænet, der afgør, om det er den optimale bevægelsesform for din krop.

En vigtig ingrediens for helende bevægelse er naturen. Naturen i sig selv heler dig, men studier har også vist, at motion udendørs gavner mere end indendørs træning og er nemmere at holde fast i. Et fitnesscenter med mange sanseindtryk er ikke nødvendigvis en god idé, hvis du er ramt af stress, men mærk selv efter.

 

Men kan man ikke være for træt til at bevæge sig?

Der kan være dage, du har brug for at hvile, men ellers: Nej, det kan man i princippet ikke. Det er mere et spørgsmål om, at du bevæger dig rigtigt, så du begynder at genopbygge din energi frem for at hænge fast i en ond cirkel med fysisk inaktivitet og mental overaktivitet.

Det er vigtigt, at du også genopbygger dine ressourcer med god kost. Sørg for at spise grønt og groft, sunde fedtstoffer og få masser af langsomme kulhydrater. Men udover det, er det vigtigt, at du kommer ud af en ond cirkel med træthed pga. inaktivitet, med tilpas meget bevægelse – og det kan i begyndelsen være en meget kort gåtur, hvis det er det, energien rækker til).

Lyt til, hvad din krop reelt set har brug for. Hvis du lytter grundigt efter, vil den fortælle dig, at den har brug for god kost, tilpas med bevægelse. Det er vigtigt, at du ikke lader det være op til din motivation, om du kommer ud af døren eller i gang med yoga. Der er forskel på at lade være med at gå en tur, fordi man ikke orker eller lade være, fordi man kan mærke, at kroppen har mere brug for fx. rolig yoga eller en meditation.

Vi det så sige, jeg mener, man SKAL bevæge sig? Ja, det vil jeg faktisk mene, vi alle har brug for for at trives. Det er det, vi er skabt til, og jeg har aldrig mødt et menneske, der ikke fik det godt at af bevæge sig. Vi behøver langt fra alle at løbe hverken hel- eller halvmarathon, men en aktiv livsstil med daglige gåture, cykelture og et par yogastillinger i ny og næ burde være en naturlighed for alle.

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 dage til mindre stress og angst" med 3 enkle øvelser til mere ro og glæde og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!