Søvnproblemer

 

 

Søvnproblemer

Nedenstående om søvnproblemer og gode tips til en bedre søvn er en fortsættelse af indlægget med yoga til en bedre søvn, som du finder lige her.

 

Årsager til søvnproblemer

Er man først røget derud, hvor man har alvorlige søvnproblemer, så kan det være nødvendigt med en målrettet indsats for at få genetableret en naturlig søvnrytme.

Ca 75% af søvnproblemer skyldes stress, og i tilfælde af stress, vil det at arbejde med søvnen også altid være symptombehandling. Har man søvnproblemer skal man først og fremmest forholde sig til, hvorfor man har svært ved at sove:

  • Er det på grund af reelle bekymringer, der skal tages hånd om eller på anden måde styr på?
  • Er det på grund af et alt for højt aktivitetsniveau uden pauser om dagen, så kroppen og nervesystemet ikke kan falde til ro
  • Er det på grund af for mange stimulanser som fx kaffe, sukker eller alkohol
  • Er det på grund af en skæv døgnrytme, der skal justeres, så søvnen faktisk falder om natten
  • Er det pga søvnunderskud gennem længere tid – de fleste mennesker skal have 71/2-9 timers søvn om natten
  • Er det på grund af for megen skærmtid og for meget kunstigt lys sidst på dagen?
  • Er det pga. angst?
  • Er det pga. stress og skal du evt. sygemeldes for at få søvnen igen?

Min erfaring er, at når man forholder sig til ovenstående spørgsmål og ellers sørger for at få en god balance mellem aktivitet og hvile i løbet af dagen, så kommer en god søvn som regel af sig selv.

Der er en tendens til, at jo større fokus, man har på søvnproblemer, jo sværere bliver det at sove. Når det så er sagt, så er der mange gode vaner du kan overveje at prøve. Start med den, du tror vil give størst gevinst.

Tips til en bedre søvn

  • Undgå kunstigt lys om aftenen – især det blå lys fra skærme.
  • Undgå stimulanser som kaffe, sort the, sukker og alkohol sidste på dagen
  • Skriv dine tanker ned inden du lægger dig til at sove
  • Hav et fast gå-i-seng-ritual på ca. 10 minutter hvor du fx drikker den samme the, skriver lidt eller laver en yogaøvelse.
  • Lyt evt til en hypnose eller afspænding
  • Sov i et køligt rum med frisk luft
  • Investér i en god seng
  • Sov evt. med ørepropper
  • Gå i seng og stå op samme tid hver dag, sov mellem 22-7
  • Vær fysisk aktiv i løbet af dagen og undgå for meget skærmtid. Især sidst på dagen men også i løbet af dagen
  • Tag et varmt bad, evt. et karbad med Epsom-salt, som afslapper musklerne og fjerner toksiner

Og så selvfølgelig: aftenyoga, som du finder lige her.

Alt det bedste og sov godt!