Velkommen!

Jeg vil gerne byde dig velkommen til dette minikursus med 3 strategier, der hjælper dig med at håndtere angst. Jeg har selv oplevet angst, og der er mange helt almindelige mennesker, der kæmper med den samme udfordring. Du er ikke alene. 

I kurset her deler jeg viden og især praktiske metoder, der kan hjælpe dig til at give slip på angst i kroppen og i tankerne. Disse metoder medfører, at du kan gøre de ting, du har lyst til og brug for at gøre med en ro og en fornemmelse af styrke indeni.

Jeg håber, at du bliver inspireret af det, som du lærer her. Brug de metoder du kan mærke, virker for dig. Jo mere du bruger dem, jo mere former de dit nervesystem, og jo bedre virker de. Jeg er overbevist om, at hvis du tager idéerne og metoderne til dig, så vil du over tid have langt nemmere ved at håndtere angst. Og du vil opleve, at angsten gradvist bliver mindre.

Hvorfor oplever vi angst?

Angst er almindeligt. Vi kan opleve angst i form af mild uro og lettere anspændthed og hele vejen over til frygt og endda panik eller rædsel. Angst kan komme i form af fysiske fornemmelser, følelser eller tanker og er ofte en kombination af alle tre ting.

Frygt er en vigtig del af dit nervesystem, som har udviklet sig over flere hundrede millioner år. Frygt har hjulpet os med at overleve som art. Vi er udstyret med det, der kaldes kamp-flugt-frys-mekanismen, som gør os i stand til at håndtere trusler. 

Din hjerne er skabt til at fokusere på trusler, men for mange mennesker nu om dage udvikler denne tendens sig til problematisk angst. Det kan der dog gøres noget ved. Du kan ikke skaffe dig af med dit nervesystem eller med frygt, men du kan lære at håndtere de automatiske reaktioner på en måde, så du ikke bliver fanget i angsten.

Vi oplever angst af forskellige grunde, og her er de 3 vigtigste:

  1. Din medfødte biologi. Nogle af os er født med større tendens til angst end andre. Det betyder dog ikke, at du ikke kan ændre det, for hjernen og nervesystemet kan formes livet igennem.
  2. Så er der din historie. De ting, du oplever i dit liv, har en stor betydning. Din opvækst, hvordan du har lært at håndtere følelser og svære eller traumatiske oplevelser kan give angst.
  3. Aktuel stress og trusler. Hvis du lever med masser af stress eller en reel trussel – fx et utrygt arbejdsmiljø, et utrygt parforhold eller alvorlig sygdom, så kan det medføre angst.

I minikurset her kommer vi til at fokusere på, hvad du selv kan gøre i situationer med stærk angst. Jeg vil lære dig 3 øvelser:

  • Først en øvelse, der hedder kropsankeret, der får dine tanker og din krop til at falde til ro.
  • Så 5-4-3-2-1-øvelsen der kan hjælpe dig til at bryde med stærk angst eller panik.
  • Og så en øvelse, der hjælper dig med at bryde med angstfyldte tanker.

God fornøjelse.

Kærlig hilsen
Birgitte