fbpx

Sådan arbejder jeg med online kurser, blog og podcast som psykolog

Jeg bliver jævnligt spurgt af psykologer eller af andre lignende fagligheder om min blog, min podcast eller det at lave online forløb. De typiske spørgsmål lyder ofte på:

  • Hvordan producerer du dine online forløb, og hvordan får folk adgang til materialet?
  • Hvad med datasikkerhed – hvordan håndterer du mail, onlinesamtaler osv.?
  • Hvordan kommer jeg i gang med at lave en blog eller en podcast, og hvordan får man det lagt ud?
  • Er det vigtigt at have en e-mailliste, og hvordan fungerer det?

Jeg har et par enkelte gange hjulpet andre psykologer på vej ved at bruge lidt tid sammen med dem individuelt. Dette har været for at få gang i en strategi eller for at give praktisk hjælp. Jeg synes, at det er vildt spændende og sjovt, og derfor gør jeg det gerne indimellem.

MEN jeg kommer ikke til at springe ud som forretningscoach, ekspert i online markedsføring eller noget i den stil. Jeg er psykolog, og min interesse ligger primært i at hjælpe folk ad den vej. Derfor har jeg desværre heller ikke tid til at yde assistance til alle, der gerne vil i gang med at arbejde online.

I stedet har jeg for én enkelt gangs skyld tænkt mig at gøre noget helt andet, end jeg plejer her på bloggen. Jeg fortæller i dette indlæg, hvilke værktøjer, jeg bruger i mit arbejde med min blog, min podcast, mine onlineforløb og min psykologpraksis generelt. Jeg kommer ind på:

  • Mail og datasikkerhed
  • Online psykologsamtaler
  • Tirsdagsmailen
  • Hjemmeside og blogindlæg
  • Hvordan jeg producerer min podcast
  • Hvordan jeg producerer og leverer online kurser
  • Hvordan jeg afholder online foredrag
  • Min brug af sociale medier
  • Hvordan jeg markedsfører mine ting

Så ligger det der én gang for alle, og jeg kan henvise folk, der spørger om ting i den afdeling til blogindlægget – det er både smart for mig og smart for jer derude, der har brug for det!

Og lad os så ellers gå i gang.

 

Mail og datasikkerhed

Lad os tage det kedelige men absolut nødvendige først. Datasikkerhed. Alle psykologer og andre med GDPR (persondataforordningen) inde på livet får grå hår, bare vi hører ordet. Ikke desto mindre er det nødvendigt at tage stilling til. Jeg tog selv på workshop i Dansk Psykologforening, og det var en kæmpe hjælp. Hovedreglen er i al sin enkelhed, at man skal have en databehandleraftale med alle udbydere og/eller personer, der på nogen måde har adgang til data.

Én af de ting, der var sværest, var sikker og krypteret mail. Jeg endte, efter lang tids research og efter at have spurgt flere kolleger, med at vælge RMail fra Danastar. Dansk Psykolog Forening anbefaler RMail, og jeg synes, at brugervenligheden ift. klienter var vigtig, samtidig med at jeg stadig kunne bruge det fra min almindelige mail. Det fungerer rigtigt godt – en kæmpe lettelse at få styr på den del!

(Bemærk, at RMail samt de fleste andre ting, jeg anbefaler, koster noget. Gode, stabile og brugervenlige løsninger koster noget. Man betaler jo også husleje for gode fysiske lokaler. Hvad angår mail og andre steder, hvor der udveksles særligt personfølsomme oplysninger, så skal det bare være en løsning af god kvalitet, hvis jeg skal sove godt om natten…)

I mine psykologsamtaler bruger jeg desuden gammeldags papirjournal, der låses inde i et arkivskab. Enkelt og godt. Til fakturering bruger jeg Dinero.

Der har været gange, hvor jeg har været ved at opgive hele onlinedelen, fordi det er svært at navigere i løsninger og hvorvidt, de er sikre nok. Jeg blev dog mindet om af én af mine kolleger (Kit Jensen, som er en gammel psykologrotte, når det kommer til at arbejde online), at vi psykologer jo også har en etisk forpligtelse til at være der, hvor folk rent faktisk er.

 

Psykologsamtaler over video

En anden vigtig ting er sikker software til de samtaler, der foregår via video. Og igen – man skal bare kaste ét blik på langhårede diskussioner om dette emne på psykologernes fælles Facebookgruppe, før man mister lysten til nogensinde at bringe emnet op.

Jeg har klienter i ind- og udland, der ikke kan komme til mig, og som jeg derfor ser over video. Jeg bruger GotoMeeting, og GotoMeeting har den fordel, at man kan holde møde med mange på én gang, hvilket jeg nogle gange gør i forbindelse med mine onlineforløb.

Tirsdagsmailen

Tirsdagsmailen sender jeg ud via Mailchimp.

Jeg elsker Mailchimps design og deres support. Det er altid stabilt, det er en stor og kendt udbyder, og derfor er det også nemt at få hjælp til, hvis man skal have assistance.

Jeg sender ikke krypteret mails til læsere af tirsdagsmailen. Til gengæld skriver jeg altid nederst i tirsdagsmailen, at man ikke skal svare tilbage på mailen med personfølsomme oplysninger. Hvis man henvender sig, så tager jeg det enten over telefonen eller kommunikerer via en krypteret mail.

Tirsdagsmailen er mit primære link til læsere/lyttere/verden derude. Jeg har ikke satset på et følge på fx Facebook, men min e-mailliste er derimod meget vigtig.

 

Hjemmeside og blogindlæg

Min hjemmeside har jeg selv lavet i første omgang. Jeg valgte at få hjælp til selvhjælp fra et par konsulenter, så jeg selv kan lave ting om hen ad vejen. Det har vist sig at være en klog beslutning. Senere fik jeg en dygtig webdesigner til at lave et nyt site.

Det er en udfordring at lave en blog og en hjemmeside, der rent faktisk udstråler noget menneskeligt og ikke bare faglig ekspertise. Den skal på den anden side heller ikke blive for privat og banal. Jeg ved godt, det er en svær balance, men jeg tror, at mange psykologer kunne blive bedre til at vise, hvem de er, og hvordan de arbejder og på den måde blive bedre til at tiltrække de rigtige klienter.

Jeg har lavet min hjemmeside i WordPress, hvilket jeg kun kan anbefale efter engang at have haft en håbløs hjemmeside hos en anden mindre udbyder.

 

Blogindlæg

Jeg laver selv billeder til blogindlæg og andet i Photoshop og får nogle gange hjælp til den del. Det er ikke lige den billigste eller nemmeste løsning (Canva findes i en gratis version og er også en fin løsning), men for mig er det visuelle udtryk vigtigt. Det er ikke, fordi jeg kan særligt meget i den retning, men jeg er glad for at have lært “the basics”.

Hvad angår mine blogindlæg, så skriver jeg dem selv og har haft hjælp til korrektur i perioder. Jeg skriver som regel alt i Scrivener, og kopierer det så over i WordPress. Det er en løbende overvejelse for mig, om jeg skal få mere hjælp til min blog og min podcast, men jeg ender hver gang med at konkludere, at det er det vigtigt, at jeg selv er 100% til stede i det, der kommer ud på min blog og podcast.

 

Sådan producerer jeg min podcast

Jeg producerer selv min podcast. Jeg optager mine soloepisoder enten med en Yeti Pro mikrofon (som jeg snart skifter ud med en Røde Podcaster) og optager direkte ind i min computer, eller – hvis jeg er på farten – en Sennheiser Clipmic, som jeg optager direkte ind i min iPhone. Jeg optager mine interviews med en Zoom5 med to Clipmics tilsluttet. Jeg redigerer i Garageband.

Dét at få gang i at lave en podcast var en af de ting, som jeg havde lyst til at give op på mange gange pga. teknikken. Jeg har fået lidt hjælp af it-englen Janus og den professionelle podcastproducer Anders Guldberg, som har forbarmet sig over mig et par gange med tips og tricks.

Jeg synes ikke, at det er nogen nem kunst at lave en god podcast, og det kan være tåkrummende at høre mig selv på lyd. Men man vænner sig til det. Det er sjovt at have en podcast og et stort aktiv. Det tager dog oceaner af tid. For mig i hvert fald. Jeg vil tro, at jeg i gennemsnit bruger en hel arbejdsdag om ugen på min blog og/eller min podcast, men jeg er begyndt at uddelegere mere og mere omkring den opgave.

Online kurser

Jeg leverer mine onlinekurser via Simplero. Det er ikke en helt billig løsning, men for mig at se, er det den bedste, hvis man har en vis omsætning.

Betaling kører over samme platform, og jeg synes, at fordelene ved Simplero er, at ejeren er dansk (men bor i USA), der er mange danske brugere, og derfor er der styr på, hvordan dansk moms osv. fungerer, og der er endda også dansk support.

Jeg producerer selv mine online forløb, som primært består af video og lyd, og nogle gange får jeg hjælp til enkelte ting. Jeg redigerer i Screenflow, som er god, når man også skal undervise på skærm, som jeg gør. Jeg er begyndt at få meget mere hjælp til den del, men redigeringsprocessen er også en indholdsmæssig redigering, og derfor ender jeg tit med at konkludere, at det er vigtigt, at jeg gør det selv.

 

Online foredrag

En gang imellem laver jeg online foredrag, og her bruger jeg Webinar Ninja. Det er en super god software, den er stabil og har plads til rigtig mange deltagere. Det er en ret dyr løsning (jeg var heldig at falde over et tilbud), så med mindre man holder mange webinarer, så kan man nok godt finde en billigere løsning.

Andre gange bruger jeg GotoMeeting, som også kan optage, men det har slet ikke samme funktionalitet, når det gælder tilmelding og efterfølgende udsending af optagelse.

Sociale medier

De første to år, efter jeg var begyndt at blogge, brugte jeg Facebook en del. Facebook har været et stort aktiv for mig. Ingen tvivl om det. Jeg har dog aldrig satset på at få mange “følgere” på Facebook, da mit mål altid har været at nå langt ud med min blog, podcast og tirsdagsmail. Det har derfor kun været med de mål for øje, at jeg har brugt sociale medier.

Efter sommerferien i 2020 tog jeg dog en beslutning om at lægge Facebook på hylden. Det gjorde jeg faktisk mest fordi, jeg synes, at især min private Facebook tog mit fokus. Jeg ønsker heller ikke at være afhængig af Facebook i min forretning. Instagram bruger jeg lidt for hyggens skyld, men det er ikke en essentiel del af min forretning. Derudover kommer jeg til at være mere på Linkedin fremover, bl.a. for at finde gode interviewemner til min podcast.

Jeg havde også lyst til at koncentere min energi om mine tirsdagsmails, min blog og min podcast. Jeg kan godt lide idéen om, at lyttere og læsere selv aktivt vælger det til. Min e-mailliste vokser præcis lige så meget som før, så det har ikke haft nogen negativ effekt. Uanset hvad så synes jeg, at det er prisen værd at få mere fokus.

 

Hvordan når jeg langt ud, og hvem køber mine forløb?

Jeg har brugt meget lidt på betalt annoncering – min strategi har været at nå langt ud med min blog, podcast og min tirsdagsmail, og dertil har jeg sat mig ind i Googles spilleregler. Som jeg ser det, så har jeg lagt arbejdstimer i at formidle ting, der kan hjælpe og inspirere frem for, at jeg betaler for placeringer på Google. Enkelte gange har jeg fx brugt annoncering på Facebook, og det kommer jeg måske – måske ikke – til at bruge i fremtiden.

Når jeg er nået relativt langt ud, så tror jeg primært, at det er, fordi jeg er ret struktureret omkring min blog, podcast og tirsdagsmail. Jeg laver et indlæg eller en podcastepisode om ugen, og det holder jeg fast i. Derudover så er jeg glad og taknemmelig for, at mange deler indholdet enten via mail eller sociale medier.

Jeg forsøger at lave noget, der er brugbart og hjælpsomt, og typisk er det mennesker, som har fulgt mig gennem længere tid eller er faldet over et blogindlæg eller en podcastepisode, som køber mine forløb eller henvender sig til mig for at få samtaler.


Og det var det 🙂

Det hele virker måske enkelt og ligetil (eller også gør det ikke) – i realiteten har jeg brugt flere år på at få nogenlunde overblik over, hvordan de forskellige ting fungerer, og jeg har købt mig til masser af hjælp til selvhjælp.

At blive bekendt med de forskellige værktøjer og muligheder tager tid, men det er sliddet værd, når det så virker. Jeg sætter stor pris på både at kunne arbejde “almindeligt” som psykolog og have onlinedelen, som giver mulighed for både stor kreativitet, fleksibilitet og at nå ud på en helt anden måde.

Jeg håber, at det var relevant og nyttig viden for dig derude, som har lyst til at arbejde online.

OBS: Ingen affiliate links eller aftaler med de produkter, jeg nævner her. RMail har givet mig et års brug af produktet. Det var ikke nogen betingelse, at jeg anbefalede det videre, og jeg havde valgt RMail alligevel, fordi min fagforening og kolleger anbefaler det.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

2 kommentarer

  1. Sonia siger:

    Kære Birgitte,

    Tak for alle gode råds!
    Jeg er selv autoriseret psykolog og ledig. Jeg drømmer om privat praksis og trods min stor erfaring er jeg bange for dansk er ikke mit modersmål. Jeg taler flydende og er uddannet fra KUA i 2005 men er bange for jeg ikke får klienter nok.
    Jeg synes også om din egen fremtræden. Meget autentisk!
    Ønsker dig meget held og lykke med det hele.
    Venlige hilsner

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak Sonia. Dejligt det kan bruges. Jeg er sikker på, du har unikke gaver, som du skal bruge som psykolog. Det tager tid at bygge en praksis op uanset hvad, men en anden kulturel baggrund er kun en fordel. Hvis der er nogen, der ikke synes det, så er de alligevel ikke dine optimale kunder/klienter:) KH Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.