Hvornår er jeg klar til at arbejde igen efter stress?

  • Den bedste og mest enkle metode til at vurdere om du er klar
  • Gør det enkelt for dig selv – tag én dag ad gangen
  • Tegn på at du ikke er klar (og hvad du så kan gøre)
  • Tydelige tegn på at du er klar
  • Når det giver mening at begynde, selvom du har tydelige tegn på stress
  • Hvordan du får hjælp af andre, når du ikke selv ved om du er klar
  • Hvad du gør, hvis du er klar men ikke har lyst til at vende tilbage til dit arbejde
Du kan også lytte til guiden som podcast lige her:

Listen to “Hvornår er jeg klar til at arbejde efter stress?” on Spreaker.

At komme sig over stress er som regel en lang proces

At komme sig efter stress er en proces, og en del af processen vil for manges vedkommende foregå, efter du har genoptaget dit arbejde.

Derfor skal du ikke vente med at arbejde, til du føler dig 100% fri af stress. Enkelte vil have den oplevelse, men de fleste begynder at arbejde, selvom der stadig er visse symptomer.

Så hvornår skal du begynde? Du skal begynde at arbejde igen, når du kan mærke, at du kan arbejde samtidig med, at din bedring fortsætter. 

klar til at arbejde efter stress

 

Du vil nok opleve et tilbagefald lige omkring opstart, og undervejs, vil du måske også opleve, at dine symptomer blusser op. Det, du skal holde øje med er, at du bliver ved med at få det bedre over tid.

Du er klar til at arbejde igen efter en stress-sygemelding, når du er nået til det punkt, hvor du bliver ved med at få det væsentligt bedre over tid. Det er vigtigt ikke at begynde for tidligt – de fleste har brug for absolut ro i en periode på minimum nogle uger. Men det er også vigtigt ikke at begynde for sent – forstået på den måde, at en meget langvarig sygemelding også kan være belastende i sig selv.

Hvornår er du som stressramt klar til at genoptage dit arbejde – det korte svar

Det bedste og mest enkle metode til at finde svaret, vil jeg gerne give dig med det samme:

Brug din mavefornemmelse!

Det kan virke som et noget abstrakt svar, men det er faktisk en meget konkret metode, du kan bruge til at vurdere, hvad dit næste skridt er.

Din mavefornemmelse, din indre stemme, din krop, din intuition…  Kald den hvad du vil – du har brug for at være i god kontakt med den. Både for at vurdere hvornår du er klar til at arbejde efter stress og for at holde dig fri af alvorlig stress i fremtiden.

Når du først kan høre din indre stemme tydeligt eller mærke din intuition, så har alt andet det med at falde på plads og blive meget enkelt. Hvis du ikke er i kontakt med denne dybe og vise del af dig selv, så har det som regel en meget høj pris. Derfor lægger jeg også meget stor vægt på, at du kommer i kontakt med kroppen og med dig selv i mit 10 ugers stressforløb.

Og hvordan gør du det?

klar til at arbejde efter stress

Det vigtigste at være opmærksom på, at det ikke handler om at tænke dig frem til svaret. Det handler heller ikke om, at du ikke er nervøs ved tanken. Du kan sagtens være bange for noget, selvom det er det rigtige skridt at tage.

Så tjek ind lige nu. Hvad siger din mavefornemmelse dig?

Måske kan du mærke det med det samme. Får du en synkende, ubehagelig “nej-agtig”-følelse, der fortæller dig, at det ikke er nu. Tænk på andre gange, du har mærket samme følelse, som du måske har ignoreret og som har vist sig at være en advarsel.

Eller måske kan du mærke en “ja-følelse”. Den vil typisk være åben, let, klar, nysgerrig eller en eller anden form for god fornemmelse, der giver dig en fornemmelse af at der er grønt lys.

Måske har du god kontakt til din indre stemme. Måske har du brug for stilhed, rum og ro – en lang gåtur eller en tur i skoven for at kunne mærke godt efter.

Hvis du ikke kan mærke din krop, dig selv eller din indre stemme kan det være et tegn på, at du ikke er klar. Læs videre og se, hvilke tegn, du kan pejle efter og gør ting, der bringer dig i kontakt med dig selv – overvej mit onlinebaserede forløb, som ved hjælp af yoga, meditationer, naturbaserede øvelser og andet bringer dig i dyb kontakt med dig selv.

Udover at lytte til din egen mavefornemmelse vil jeg til hver en tid anbefale dig også at rådføre dig med andre, der kender dig, og som du har tillid til. (Mere om det lidt længere nede.)

 

Gør det enkelt – tag én dag ad gangen

For at gøre det mere enkelt at finde ud af, om du er klar til at arbejde igen, så mind dig selv om, at du jo ikke kan spå om fremtiden.

Du behøver ikke vide, hvordan det kommer til at gå om en uge, en måned eller et år. Du behøver bare mærke efter og finde ud af, om det er en god idé at begynde at arbejde. At give det et forsøg.

Selvfølgelig skal der være en plan, og du skal ikke kaste dig hovedkuls ud i noget, du ikke har overvejet. Men på den anden side, skal du her og nu blot beslutte dig for at gå i gang og så blive den erfaring rigere. Ofte er selve frygten for at komme igang den største barriere, og nogle gange skal vi forsøge tingene i praksis, før vi ved, hvad der fungerer eller ikke fungerer.

I dette indlæg om at vende tilbage til dit arbejde efter en stresssygemelding fortæller jeg, hvordan du bedst vender tilbage til dit arbejde, og her finder du et eksempel på genoptrapningsplaner, en tjekliste over ting, du skal have aftalt med din leder og andre brugbare ting. Men det du skal i første omgang er at tage beslutningen og minde dig selv om, at du kun kan og skal tage tingene én dag ad gangen.

Det princip – én dag ad gangen – vil tjene dig, når du skal tage beslutningen at begynde at arbejde igen efter stress, og det vil hjælpe dig, når du først er i gang.

klar til at arbejde efter stress

Tegn på, at du ikke er klar (og hvad du så skal gøre)

Der findes desværre ikke nogen skudsikker opskrift, du kan følge, der kan fortælle dig, om du er klar. Vi er alle forskellige, og det ene symptom kan være et klart advarselstegn for én person, men noget, der ikke betyder noget for en anden.

Med ovenstående i baghovedet, har jeg dog her lavet en liste, som er skabt ud fra min erfaring med mange stressramte. Igen, du kan ikke bruge den som en facitliste, men som en guide, der kan pege dig i retning af dit eget svar.

Inden du springer ned til listen, så vil jeg gerne dele min klare erfaring: de fleste stressramte (inkl. mig selv da jeg var ramt) vil gerne være klar længe inden, de reelt er klar. Stress tager som regel længere tid, end vi har tid og lyst til. Kroppen har sin egen visdom, og hvis du lytter til den, kan du ikke gå galt i byen.

Der hvor vi til gengæld nemt kan tage forkerte beslutninger er, når vi overhører vores egen visdom til fordel for at ville please andre og leve op til idéer og forventninger, vi har om, hvad vi kan og skal.

klar til at arbejde efter stress

Jeg er meget stor tilhænger af, at du begynder at arbejde – i hvert fald delvist – når du er klar. En sygemelding, der trækker for meget i langdrag gør ikke noget godt for nogen. Når det så er sagt, så er det også min erfaring, at fordi mange gerne bare vil have dig på sporet igen – inkl. den del af dig selv, der ikke har lyst til at være ramt af stress – så er det vigtigt at gøre noget ekstra ud af at lytte til tegn på, at du ikke er klar.

Tegn på at du ikke er klar til at arbejde efter stress:

  • Hvis du stadig generelt sover dårligt og sover for lidt
  • At du er grådlabil (græder meget) og føler dig følelsesmæssigt meget hudløs
  • At du er forvirret og meget i tvivl om, hvad du selv vil og kan og derfor let lader dig presse af jobcenter eller arbejdsplads
  • At du har konstant tankemylder og stærk uro og endnu ikke har fundet ro i krop og sind
  • At du ikke kan mærke dig selv og din krop
  • Har du svært ved at etablere en god struktur på din dag og at etablere gode vaner, der hjælper dig at få det bedre
  • At du får det fysisk dårligt ved tanken om et møde med din arbejdsplads eller ved tanken om at starte op
  • At du er meget lys- og lydfølsom og ikke har lyst til at være sammen med andre mennesker
  • At det udelukkende er din dårlige samvittighed eller pres udefra, der gør at du overvejer at starte op og ikke, at du selv vurderer, du er klar
  • At du slet ikke ved, hvorfor du blev stresset eller hvad der skal til for at du kan få det bedre
  • At du ved du vender tilbage til et meget belastende arbejdsmiljø eller andre uændrede forhold, som i første omgang overbelstede dig

En god måde at blive klogere på er ved at teste, hvordan du reagerer på kontakt med din arbejdsplads. Hvis du har en længerevarende sygemelding, skal du have jævnlig kontakt med din arbejdsplads. Hvordan har du det til de møder? Og hvorfor? Er der noget, der skal aftales eller afklares, der kan hjælpe dig til at blive mere klar?

Hvis du stadig ikke er klar, hvad gør du så?

  • Overvej, om du mit 10 ugers stressforløb er noget for dig
  • Overvej hvad der skal til. Har du brug for selv at gøre noget til daglig, fx. en gåtur i naturen eller en anden form for bevægelse, der kan hjælpe dig i den rigtige retning. Eller er der noget, din arbejdsplads kan gøre som at lægge en plan, fjerne arbejdsopgaver eller andet.
  • Undersøg om din arbejdsplads har en psykologordning, du kan benytte dig af, så du kan få hjælp
  • Hvis du har været sygemeldt meget længe, så overvej, om du skal give det et forsøg, selvom du er i tvivl. Men igen – lyt til din indre stemme.

Eller læs/lyt til disse blogindlæg, som vil pege dig i den rigtige retning:

Og kig dig generelt om på min blog og podcast, hvor du finder inspiration og praktiske øvelser specifikt rettet mod alvorlig stress.

 

Tydelige tegn på, at du er klar til at arbejde efter stress

Det er ikke sikkert, du når til et punkt, hvor du er 100% sikker på, at du er klar, Men kan du svare ja til de fleste af disse spørgsmål, kan det være tegn på, at du er klar:

  • Er dine fysisk stresssymptomer reduceret væsentligt? Fx smerter og uro eller svimmelhed.
  • Sover du bedre – søvnen skal helst være på plads
  • Mærker du øget glæde og energi, og har du haft en fornemmelse af et øget overskud i et stykke tid, fx nogle dage eller et par uger?
  • Har du god kontakt til din krop og har du fået etableret gode daglige rutiner som fx yoga eller en gåtur?
  • Begynder du at kunne huske bedre, koncentere dig bedre og kunne bevare overblikket over flere ting?
  • Har du en fornemmelse af, at det vil gavne dig at komme igang, selvom du måske er lidt nervøs ved tanken?
  • Glæder du dig til at se dine kolleger og har du lyst til at komme igang med dit arbejde
  • Er der lagt en klar plan for tilbagevenden, som du føler dig tryg ved?

Hvis du kan mærke, du er klar, så læg en plan med din leder og husk, at den kan justeres, når du kommer i gang.

 

klar til at arbejde efter stress

Det er en god idé at læne sig op ad andre, men det er også en god idé at overveje, hvilke interesser og hvilken viden, der er i spil. Jobcentret har naturligvis en interesse i at din sygemelding bliver så kort som muligt. Ikke fordi sagsbehandlere er dårlige mennesker men fordi lovgivningen er som den er. Din læge kan vide meget eller meget lidt om stress. Din arbejdsgiver kan enten have mulighed for at tage et stort hensyn, eller måske er der andre hensyn, der prioriteres højere.

Derfor vil mit råd være at lytte til én eller flere andre, der kender dig godt, og som har dit helbred og dine bedste interesser på lang sigt for øje. Det kan fx være:

  • En partner eller ven/veninde, som du har tillid til og har erfaring for ikke bare taler dig efter munden men som plejer at give dig kloge og ærlige input
  • Én du kender, der selv har været stressramt, som du føler, du kan spejle dig i
  • Din læge, hvis du har tillid til hans eller hendes viden og erfaring
  • En erfaren psykolog – mange arbejdspladser har en psykologordning til medarbejdere.
  • Dine leder eller en kollega, hvis du føler dig tryg ved det. Ideélt set er din tilbagevenden et samarbejde mellem dig og din arbejdsplads.
  • Din sagsbehandler i kommunen, hvis vedkommende er troværdig og kan adskille lovgivning og kommunens interesser fra, hvad der tjener dig bedst

Når du så har samlet diverse input, så lyt igen til din indre stemme. Og tag et skridt i den retning, du kan mærke, er den rigtige.

Når det giver mening at begynde at arbejde, selvom du har tydelige tegn på stress

Giver det nogensinde mening at begynde at arbejde, selvom du kan mærke, det presser dig på en dårlig måde? Ja, det kan det gøre i nogle tilfælde, hvis alternativet – at blive ved med at være sygemeldt – er værre.

Hvis du ikke kan arbejde – hvis din krop og hjerne siger tydeligt fra, så vil det ofte være sådan, at du bare ikke kan. Og så er det jo nemt. Men hvad med i de tilfælde, hvor du har gode grunde til at arbejde, selvom du godt kan mærke, at du bliver overbelastet?

Lad os kigge på mulige gode grunde:

  • Du bliver nødt til at forsøge, fordi du ellers mister dit arbejde. Det kan være en grund til at prøve men er det ikke altid. I mange tilfælde er det bedre at tænke langsigtet på dit helbred frem for at presse dig selv over evne for at beholde et job her og nu. Men igen – der kan være grunde til, at du giver det et forsøg
  • Hvis du har været sygemeldt meget længe og ikke får det bedre. Nogle gange kan det være vejen frem at forsøge at komme igang igen, selvom det indledningsvist er svært.
  • Hvis du har været sygemeldt længe og er socialt isoleret og kan mærke, du ikke får det bedre. Hvis din arbejdsplads er din sociale livline, kan det være bedre at arbejde (delvist) end at være helt isoleret. Er der én ting, vi mennesker ikke får det bedre af, så er det social isolation.
  • Hvis det er et vigtigt led i din jobcenterproces. Nogle gange kan det være et vigtigt afklarende skridt i jobcentersammenhæng at forsøge at komme tilbage til dit arbejde. Tal med din sagsbehandler eller rådfør dig med en uvildig, der kender systemet, hvis du er den situation.

Grunde, der ikke er gode, men som du måske kan være overbevist om er gode:

  • At du bekymrer dig om hvad din arbejdsplads andre tænker eller at det skader din karriere. Det kan være nødvendigt at arbejde med de tanker, så det ikke bliver en konstant indre stressfaktor, men er ikke en god grund til at presse dig selv over evne.
  • At din arbejdsplads, dit jobcenter eller andre, synes du er klar, selvom du tydeligt kan mærke, at det er du ikke
  • At du har svært ved at være alene og strukturere din dag. Hvis du kan, så begynd på dit arbejde, men ellers så få hjælp til at strukturere din dag, så du kan komme igang med gode vaner, der hjælper dig til at få det bedre.

 

Hvad hvis du har det bedre men ikke har lyst til at vende tilbage til dit arbejde?

I nogle tilfælde kommer du frem til, at selvom du i teorien er klar, så har du ikke lyst til at vende tilbage til dit arbejde.

Det kan være, der er et dårligt arbejdsmiljø eller en dårlig ledelse eller måske føler du ganske enkelt ikke, dit arbejde passer til dig længere. Mange oplever, at værdier ændrer sig efter en stresssygemelding, og det er naturligt og almindeligt, at du har ændret dig i en grad, der gør det svært at komme tilbage til det samme job.

Hvis du kan (uden at blive overbelastet) så vil jeg generelt anbefale dig at tage tilbage på din arbejdsplads i første omgang. Med andre ord: at rejse dig, hvor du er faldet. Så kan du enten søge et nyt job derfra eller bare sige op. Generelt er det dog aldrig en god idé at sige dit job op, hvis du er sygemeldt eller er i fare for at blive det. Tal altid med din tillidsmand eller fagforening.

En anden mulighed, som mange overvejer er at gå på deltid for at undgå stress fremover eller bare for at leve et liv, der er mere i overenstemmelse med dine værdier. Det kan være en god idé – så længe det ikke bare bliver en måde, du selv betaler for en delvis sygemelding på.

klar til at arbejde efter stress

Overvej det nøje, før du tager en beslutning om at få ned i tid og husk også, at hvis du gør, så skal mængden af dine arbejdsopgaver, møder osv. følge med arbejdstiden, fordi du ellers ender med at skulle arbejde mere på færre timer til en lavere løn.

Hvis du har mulighed for og lyst til at gå på deltid, så overvej det på sigt. Et spændende, meningsfuldt, kreativt og effektivt arbejdsliv er ikke nødvendigvis lige med et fuldtidsjob, og vi har alle faser af livet, hvor det giver mening, at arbejdstiden er lidt lavere.

Det samme gælder orlov. Der kan være tidspunkter i dit liv, hvor du har lyst til eller brug for at tage orlov. Igen – overvej nøje, at en selvbetalt orlov ikke skal være en sygemelding i forklædning, men ellers kan der siges meget godt om en gang imellem at gøre noget helt andet i livet for at komme i dyb kontakt med dig selv og måske også dine nærmeste.

Jeg håber du kunne bruge guiden til at blive mere afklaret.

Kærlig hilsen

tilstedeværelse

 

 

 

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!