Morgensider – hvad er det? Læs med her og bliv klogere…

Dette indlæg henvender sig til de fleste. Jeg kender ikke ret mange, der ikke har svært ved at meditere. (Ok, jeg kender faktisk et par enkelte mennesker, der synes det er nemt at meditere. Men de gør det ikke sjovt nok ikke – de har ro i sindet allerede og har måske ikke brug for det.)

Nogle vil måske sige, at man ikke kan meditere forkert. Men det kan man!

Ikke alene er det ufattelig svært at samle selvdisciplin nok til at sætte sig ned og meditere dagligt. For de fleste (inklusive mig selv) skal der store kriser og voldsomt ubehag til, før jeg kan motivere mig selv til at meditere på jævnlig basis og i et omfang, der for alvor gavner.

Udover det er det tilmed en kunst, der er meget svær at mestre.

Meditation lyder enkelt, og det er det også. Men det bliver det ikke nemmere af. Min egen og mange andres erfaring har vist, at hvis man skal have gavn af meditation i længden kræver det undervisning af en erfaren meditationslærer. Og det er langt fra alle, der lige har adgang til sådan en.

Man kan spilde ufattelige mængder tid på at meditere forkert

Nogle tror, jeg er modstander af meditation, fordi jeg forholder mig kritisk til den bølge af mindfulness, der går over landet i disse år. Og især forholder jeg mig kritisk til eksperter, der fremfører mindfulness som en enkel og mulig vej til stressreduktion for stort set alle almindelige mennesker.

Allerværst synes jeg det er, når jeg ser mindfulness blive brugt som blot endnu en timemanagement strategi i en allerede uholdbar og vanvittig situation. Alt kan bruges og misbruges. Også mindfulness og meditation. Som Simon Krohn sagde i et interview, jeg lavede med ham til min podcast. “Så lad da lortet ramle” i stedet for at give situationen kunstigt åndedræt med mindfulness.

Jeg er på ingen måde modstander af meditation. Jeg er tværtimod inkarneret fan af meditation og har selv taget kurser i og praktiseret klassisk meditation som fx mindfulness i perioder af mit liv med meget stort udbytte. Og har haft hårdt brug for det. Men det at meditere og få udbytte af det er ikke helt så enkelt, som det lyder på papiret.

 

Hvis meditation var så enkelt og nemt, ville der snart ikke være et stresset menneske tilbage i Danmark

Men det er der. Mange endda. Man kunne jo tænke at det er danskerne, der er noget i vejen med. Når der nu findes en metode, der er så oplagt, enkel og tilmed gratis, hvorfor bruger vi den så ikke? Og desværre er det den konklusion mange af os kommer til. At det er os selv, der er for dovne, ustrukturerede, udisciplinerede, utilstrækkelige.

For det kan da ikke, være metoden, der er noget galt med. Eller hvad? Mit svar vil være, at nej, der er da ikke noget galt med mindfulness og klassisk meditation som sådan. Det er bare sværere end som så at få ind i hverdagen. Derfor tror jeg, det er vigtigt med et bredt udvalg af metoder, så vi ikke som psykologer bare disker op med en standardmetode til alle klienter. 

Et alternativ til klassisk meditation er de såkaldte ”morgensider”

Morgensider har ændret mit liv på både små og store måder. Jeg praktiserer dem ikke længere dagligt, men det har jeg gjort i perioder, og det har altid været en stor hjælp og ført gode forandringer med sig. Derfor vil jeg gerne dele øvelsen her.

Egentlig er det ikke helt dækkende bare at kalde det en øvelse. Jeg anser det nærmere som en helt grundlæggende måde, vi kan forholde os til os selv på. Her forklarer jeg teknikken og hvordan du kan bruge den i dit eget liv.

Hvad er morgensider?

Begrebet ”morgensider” blev skabt af forfatteren Julia Cameron. Hun udgav i 1993 bogen “The Artist’s Way” (”Kreativitet” på dansk), som i mange år frem var en international bestseller, ikke bare blandt kunstnere og kreative, men som en generel guide til selvudvikling. Og det mest grundlæggende værktøj, Cameron foreslår i denne proces, er morgensider.

Hvordan skriver man morgensider?

Hver morgen, som det første du overhovedet gør, skriver du 3 sider på en blok eller en notesbog i størrelse A4. Allerhelst skal du stå op og sætte dig direkte hen for at skrive. Og ja, det skal være om morgenen. Og ja, det skal være i hånden!

Du skriver udelukkende stream-of-consciousness. Det vil sige, at du skriver det, der falder dig ind. Bliv ved med at bevæge hånden, indtil de 3 sider er skrevet. Det kan være om alt mellem himmel og jord, og det skal være fuldstændig ucensureret. Dine morgensider er private og skal gemmes et sikkert sted. Det er ikke meningen nogen andre skal læse dem.

Skriv dem hver dag i en fastsat periode uden undtagelse. Start fx med 2 uger.

Hvordan virker morgensider?

Morgensider vil ofte virke formålsløse, mens du skriver dem. Men efter et stykke tid, vil du opleve, at morgensider gør en forskel:

  • De renser sindet, så du resten af dagen føler dig mere klar og mere fokuseret
  • De tvinger dig til at tage stilling til vigtige temaer i dit liv og giver dig nye løsninger på problemer
  • Du kan se din negative ”selvsnak” eller det Cameron ville kalde din indre kritiker tydeligere og lade være med at tage den så højtideligt.
  • De hjælper dig til at komme i kontakt med følelser og tanker, du ellers ikke har adgang til, som du måske ikke har mærket i årevis og som trænger til at komme frem i lyset
  • Du kommer i kontakt med din kreativitet og får gode ideer ud af de blå, også resten af dagen

Der er mange måder at forklare, hvorfor morgensider virker som de gør. Julia Cameron ville sige, at morgensider er en måde at generobre dig selv og din kreativitet på. Primært generobrer vi den fra en internaliseret kritiker og perfektionist, vi som regel ikke engang er klar over eksisterer. 

Man kunne også sige, at morgensider hjælper os til at komme over på ” den anden side”. Forbi den indre kritiker og hen til vores egen stille men ægte og kreative stemme.

Jeg vil forklare det på denne måde: Lige når vi vågner, er der som regel et mellemrum

Et mellemrum mellem søvnen og det tidspunkt, hvor vores ego eller personlighed for alvor vågner op og sætter ind med vanemæssige måder at tænke og føle på. Vi lægger som regel slet ikke mærke til dette mellemrum, fordi vi er så vant til bare lynhurtigt at falde ind i egoet, identificere os fuldt ud med det og køre videre på automatpilot med alt hvad dertil hører af forsvarsmekanismer, overbevisninger og følelsesmæssige reaktioner.

Man kunne sige, at morgensider er en måde at vågne op på. Altså ikke bare om morgenen. Men vågne op i det hele taget til den sandhed, at du er andet og mere end den personlighed og den ”dig” du er vant til at identificere dig med.

 

Hvornår virker morgensider ikke?

Hvis du kun læser om morgensiderne men ikke skriver dem vil de ikke have nogen effekt. Underligt nok!

Det er nemt at læse noget og føle sig inspireret. Det er første skridt. Men det der fører til forandring er at handle på den inspiration.  Hvis det er vigtigt nok for dig, finder du tid og mulighed for at skrive morgensider.  Det er dog værd at huske, at vi er meget forskellige, og de metoder, vi kan bruge til at finde ro i sindet vil også være forskellige. Hvis du er ekstremt overvældet af stress eller angst er det ikke sikkert, at morgensider er det rigtige for dig. Men lad det komme an på en prøve.

Morgensider kan ikke give dig problemer, du ikke allerede har. Men de kan gøre dem tydelige

Det gælder fx ubehagelige følelser eller fortrængte minder. Det er det samme med meditation. Meditation skaber heller ikke ubalancer i sindet men kan bringe dem frem i lyset. Så oplever vi det nogle gange, som om problemerne dukker op, fordi vi mediterer eller skriver morgensider. Derfor er morgensider heller ikke nogen uskyldig praksis. Den kan føre til stor forandring men kan også gøre voldsomme følelser og forstyrrende tanker tydelige. Derfor gælder denne simple flip-ud regel.

Hvis du ikke tror, du kan praktisere morgensider uden at blive overvældet på en ukonstruktiv måde, så lad være. Eller gør det i samarbejde med en psykolog eller en anden, du stoler på og evt. kan ringe til. I det hele taget gælder det for morgensider som med alt andet, at du skal bruge din kritiske sans. Og hvis du er i tvivl så spørg din læge, en psykolog eller en anden, hvis dømmekraft, du stoler på.

Morgensider er på mange måder en mental praksis. Det vil sige, det især er tankeindholdet og vores måde at forholde os til vore egne tanker og følelser på, vi arbejder med. Derfor kan det være en god ide også at have en kropslig aktivitet som gåture, yoga, svømning, løb, tai chi osv. som supplement.

Morgensider eller meditation – eller noget helt andet?

Hvis du syntes om denne artikel – og det håber jeg, du gjorde – så del den gerne. Hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan finde ro på andre måder, så tjek denne lyd- og visuelle guide til afspænding i 5 gear ud eller dette interview, hvor jeg interviewer en anden psykolog om mindfulness.

Alt det bedste herfra

birgitte-underskrift-blog

Få minikurset "3 ting du skal gøre for ikke at hænge fast i stress og angst".

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!