Nogle vil måske sige, at man ikke kan meditere forkert. Men det kan man!

Ikke alene er det svært at samle selvdisciplin nok til at sætte sig ned og meditere dagligt. For de fleste (inklusive mig selv) skal der store kriser og voldsomt ubehag til, før jeg kan motivere mig selv til at meditere på jævnlig basis og i et omfang, der for alvor gavner.

Og udover det er det en kunst, der kan være svær at mestre.

 

Du kan risikere at spilde din tid med meditation

I værste fald kan du ende med at spilde din tid, men der er også risiko for, at du bruger meditation forkert. Nogle gange kommer vi til at bruge meditation som endnu en timemanagement strategi i en allerede uholdbar og vanvittig situation. Alt kan bruges og misbruges. Også mindfulness og meditation.

Som Simon Krohn sagde i et interview, jeg lavede med ham til min podcast. “Så lad da lortet ramle” i stedet for at give situationen kunstigt åndedræt med mindfulness.

Jeg er på ingen måde modstander af meditation. Jeg er tværtimod inkarneret fan af meditation og har selv taget kurser i og praktiseret klassisk meditation som fx mindfulness i perioder af mit liv med meget stort udbytte. 

Men det at meditere og få udbytte af det er ikke helt så enkelt, som det lyder på papiret, og derfor vil jeg gerne fortælle dig om en anden måde at meditere på, som måske passer bedre til dig.

Et alternativ til klassisk meditation er de såkaldte ”morgensider”

Morgensider har ændret mit liv på både små og store måder. Jeg praktiserer dem ikke dagligt lige for tiden, men det har jeg gjort i perioder, og det har altid været en stor hjælp og ført gode forandringer med sig. Derfor vil jeg gerne dele denne fantastiske praksis med dig.

Hvad er morgensider?

Begrebet ”morgensider” blev skabt af forfatteren Julia Cameron. Hun udgav i 1993 bogen “The Artist’s Way” (”Kreativitet” på dansk), som i mange år frem var en international bestseller, ikke bare blandt kunstnere og kreative, men som en generel guide til selvudvikling. Og det mest grundlæggende værktøj, Cameron foreslår i denne proces, er morgensider.

Hvordan skriver man morgensider?

Hver morgen, som det første du overhovedet gør, skriver du 3 sider på en blok eller en notesbog i størrelse A4. Allerhelst skal du stå op og sætte dig direkte hen for at skrive. Og ja, det skal være om morgenen. Og ja, det skal være i hånden!

Du skriver udelukkende stream-of-consciousness. Det vil sige, at du skriver det, der falder dig ind. Bliv ved med at bevæge hånden, indtil de 3 sider er skrevet. Det kan være om alt mellem himmel og jord, og det skal være fuldstændig ucensureret. Dine morgensider er private og skal gemmes et sikkert sted. Det er ikke meningen nogen andre skal læse dem.

Skriv dem hver dag i en fastsat periode uden undtagelse. Start fx med 2 uger.

Hvordan virker morgensider?

Morgensider vil ofte virke formålsløse, mens du skriver dem. Men efter et stykke tid, vil du opleve, at morgensider gør en forskel:

  • De renser sindet, så du resten af dagen føler dig mere klar og mere fokuseret
  • De tvinger dig til at tage stilling til vigtige temaer i dit liv og giver dig nye løsninger på problemer
  • Du kan se din negative ”selvsnak” eller det Cameron ville kalde din indre kritiker tydeligere og lade være med at tage den så højtideligt.
  • De hjælper dig til at komme i kontakt med følelser og tanker, du ellers ikke har adgang til, som du måske ikke har mærket i årevis og som trænger til at komme frem i lyset
  • Du kommer i kontakt med din kreativitet og får gode ideer ud af de blå, også resten af dagen

Der er mange måder at forklare, hvorfor morgensider virker som de gør. Julia Cameron ville sige, at morgensider er en måde at generobre dig selv og din kreativitet på. Primært generobrer vi den fra en internaliseret kritiker og perfektionist, vi som regel ikke engang er klar over eksisterer. 

Man kunne også sige, at morgensider hjælper os til at komme over på ” den anden side”. Forbi den indre kritiker og hen til vores egen stille men ægte og kreative stemme.

Lige når vi vågner, er der som regel et mellemrum

Jeg oplever, at morgensider er en effektiv måde at stilne sindet på.

For nogle af os er det sådan, at sindet meget hurtigt går i gang med at larme. Og vi mister kontakten til vores indre ro og mental klarhed inden vi nærmest er stået ud af sengen.

Men morgensider giver dig mulighed for lige at stoppe op og få fat i “mellemrummet” inden dine tanker får for stort et momentum. Et mellemrum mellem søvnen og det tidspunkt, hvor vores ego eller personlighed for alvor vågner op og sætter ind med vanemæssige måder at tænke og føle på.

Vi lægger som regel ikke mærke til dette mellemrum, fordi vi er så vant til bare lynhurtigt at falde ind i egoet, identificere os fuldt ud med det og køre videre på automatpilot med alt hvad dertil hører af forsvarsmekanismer, overbevisninger og følelsesmæssige reaktioner.

Man kunne sige, at morgensider er en måde at vågne op på. Altså ikke bare om morgenen. Men vågne op i det hele taget til den sandhed, at du er andet og mere end den personlighed og den ”dig” du er vant til at identificere dig med.

 

Hvornår virker morgensider ikke?

De virker, når du skriver dem. Så enkelt er det.

Det er nemt at læse noget og føle sig inspireret. Det er første skridt. Men det der fører til forandring er at handle på den inspiration.  Hvis det er vigtigt nok for dig, finder du tid og mulighed for at skrive morgensider.  Det er dog værd at huske, at vi er meget forskellige, og de metoder, vi kan bruge til at finde ro i sindet vil også være forskellige.

Hvis du er ekstremt overvældet af stress eller angst er det ikke sikkert, at morgensider er det rigtige for dig. Men lad det komme an på en prøve. Prøv i en uge og se hvad der sker.

Morgensider kan ikke give dig problemer, du ikke allerede har. Men de kan gøre dem tydelige

Det gælder fx ubehagelige følelser eller fortrængte minder. Det er det samme med meditation. Meditation skaber heller ikke ubalancer i sindet men kan bringe dem frem i lyset. Så oplever vi det nogle gange, som om problemerne dukker op, fordi vi mediterer eller skriver morgensider.

Derfor er morgensider heller ikke nogen uskyldig praksis. Den kan føre til stor forandring men kan også gøre voldsomme følelser og forstyrrende tanker tydelige. Derfor gælder denne simple flip-ud regel.

Hvis du ikke tror, du kan praktisere morgensider uden at blive overvældet på en ukonstruktiv måde, så lad være. Eller gør det i samarbejde med en psykolog eller en anden, du stoler på og evt. kan ringe til. I det hele taget gælder det for morgensider som med alt andet, at du skal bruge din kritiske sans. Og hvis du er i tvivl så spørg din læge, en psykolog eller en anden, hvis dømmekraft, du stoler på.

Morgensider eller meditation – eller noget helt andet?

Hvis du syntes om denne artikel – og det håber jeg, du gjorde – så del den gerne. Hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan finde ro på andre måder, så tjek denne lyd- og visuelle guide til afspænding i 5 gear ud eller dette interview, hvor jeg interviewer en anden psykolog om mindfulness.

Alt det bedste herfra

birgitte-underskrift-blog

Få min

morgenmeditation

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!