Hvis jeg blev tvunget til at vælge ét universalmiddel mod en alvorlig stresstilstand, så ville valget uden tvivl falde på en naturterapeutisk retræte.

Naturen er en vigtig hjælper, når det gælder stress. Som forebyggelse med også som læge, når først, du er ramt. Mange klienter har fortalt mig, hvordan de helt spontant har søgt ud i naturen, og hvordan det har hjulpet dem.

Og hvis de ikke gør det af sig selv, så anbefaler jeg det på det kraftigste. Og mange deltagere på mit forløb for stressramte vender tilbage og fortæller, at det netop er de naturterapeutiske øvelser, der har givet dem allermest ro, energi og glæde.

 

Hvad er en retræte?

Når jeg siger retræte så mener jeg ikke nødvendigvis noget storstilet, dyrt eller avanceret. Jeg mener bare at planlægge et lidt længere ophold i naturen, hvor formålet er at du opholder dig i naturen for simpelthen at være der.

Ikke andet.

En retræte handler om at trække sig tilbage fra dit almindelige liv, og derfor skal det også være et vist tidsrum. Jeg vil anbefale dig at afsætte minimum 4 timer eller gerne en hel dag. Det kan også være flere dage, hvis du har mulighed for det og mod på det.

Jo mere natur jo bedre, men ikke alle har mod på eller mulighed for pludselig at tage ud i det fri i flere dage. Og det er absolut heller ikke nødvendigt for at opnå en helende effekt.

 

Naturen heler – tag små skridt

Flere og flere studier peger på naturens helende effekt, både når det kommer til fysisk sundhed og psykologisk velvære. Bla. har man forsket i skovterapi i Japan i flere årtier. Skovterapi går i al sin enkelhed ud på, at man opholder sig i skoven og indtager skovens atmosfære. Det viser sig at selv få timers skovterapi fordelt på få dage har en påviselig og målbar effekt på krop og psyke.

Hvis du er hårdt ramt af stress, har du nok ikke behov for en retræte, der kræver en hel masse planlægning. En plan om at tage i skoven og skiftevis gå og sidde forskellige steder er helt fint. En tur på landet hvor du simpelthen vandrer gennem marker og gør nogle ophold eller en tur til havet er også ganske fint.

Du kan selvfølgelig også tage længere ud i vild natur og leje et sommerhus eller bo i telt eller i et shelter, hvis du gerne vil afsted i flere dage. Men små skridt er som regel de bedste ved alvorlig stress.

 

Planlæg din egen retræte

Det vigtigste ved en naturterapeutisk retræte er, at den skal være fredfyldt. Det gør ikke noget, at du skal anstrenge dig lidt, hvis det er noget med at gå med en rygsæk eller vandre et stykke, men det er ikke meningen, du skal tage på en krævende vildmarkstur. I det hele taget er det vigtigt, at du føler dig tryg og kan finde vej.

Her er en oversigt over ting, der er gode at være opmærksom på, når du tager en retræte ud i naturen:

  • Overvej hvad du har lyst til og brug for. Et brusende hav? En stille skov? Åbne vidder?
  • Ingen mobil (eller sluk den helt)
  • Overvej om det skal være et velkendt eller et nyt sted
  • Tænk over, om du vil alene afsted, eller om det er bedst med en makker.
  • Ingen bøger eller andre input i løbet af retræten. Formålet er at være i direkte kontakt med naturen.
  • Planlæg din retræte. Sørg for at have mad og det udstyr med, du skal bruge, så du ikke skal bekymre dig om praktiske detaljer.
  • Vær godt klædt på, så du ikke enten fryser eller har det for varmt
  • Forvent ikke, at krop og sind falder til ro med det samme. Giv det tid.

Er du ramt af stress, og vil du gerne hjælpe dig selv bedst muligt?

Så overvej, hvordan du kan genskabe din kontakt til naturen. Den er vigtigere end du tror.

 

Har du brug for hjælp?

Hvis du vil have en hjælpende hånd, så overvej, om “Vejen Hjem – 10 uger til ro, glæde og energi” er noget for dig. Mange deltagere får arbejdspladsen til at betale forløbet.

Her ledes du gennem et helt modul med guidede naturterapeutiske øvelser og meget andet i de i alt 10 moduler. Her er alt hvad du skal bruge, og da det er onlinebaseret kan du deltage uanset, hvor du bor. Læs mere om forløbet her.

Og god tur ud:)

afspænding

 

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 dage til mindre stress og angst" med 3 enkle øvelser til mere ro og glæde og bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!