fbpx

Selvstændig psykolog – 10 ting du kan gøre for at optimere din hjemmeside og udvikle din forretning

Dette indlæg har jeg skrevet som en hjælpende hånd til mine mange selvstændige psykologkolleger derude. Lige nu har mange ikke ret mange opgaver i kalenderen og måske til gengæld har tid til overs. Her får du gode råd til, hvordan du kan bruge den tid bedst muligt og optimere din hjemmeside samt udvikle din forretning. Jeg har ingen økonomisk interesse i de ting jeg anbefaler – det er ganske enkelt ting, jeg selv har været glad for eller erfaringer, jeg har lært noget af..

Måske er du stærkt bekymret for din virksomhed og din økonomi pga. Coronakrisen, og det kan jo være svært at tænke de store tanker, når man er grebet af frygt. Jeg har derfor også skrevet et par ord om mine egne erfaringer med dyb krise og frygt for økonomisk usikkerhed, og hvordan jeg lagde det til side – én dag ad gangen. Og hvorfor en krise paradoksalt nok kan være et godt afsæt for sund udvikling. Både menneskeligt, psykologfagligt og forretningsmæssigt.

Og hvis du ikke lige er psykolog men måske en anden form for behandler eller bare selvstændigt erhversdrivende i det hele taget, så er her sikker noget, du kan bruge. Jeg giver dig 10 konkrete forslag til, hvad du kan gøre for at optimere din hjemmeside og udvikle din forretning, og jeg giver dig desuden et par forslag til, hvilke bøger og ressourcer, du kan dykke ned i for at blive klogere.

Men først lige et par overordnede ord om at være forretningsdrivende og lidt om min egen historie…

Men jeg er psykolog – ikke forretningsdrivende!

Hvis du er selvstændig psykolog, så har du en forretning. Også selvom du ikke selv betragter dig selv som forretningsførende. Da jeg åbnede min almindelige praksis for 6 år siden, så jeg ikke mig selv som virksomhedsejer. Forretningsudvikling var overhovedet ikke inde på lystavlen. Jeg var bare selvstændig psykolog med egen praksis. Det var først, da jeg for 4 år siden besluttede mig for at udvikle et onlinebaseret forløb til stressramte, det gik op for mig, at jeg blev nødt til at lære noget om markedsføring, forretningsmodeller og deslige.

På det tidspunkt syntes jeg, at ord som “markedsføring” og “forretningsudvikling” lød overfladisk og ikke som noget, en ordentlig psykolog beskæftigede sig med. Men det kom til at ændre sig. I dag ser jeg fx. god markedsføring og god psykologfaglighed som to sider af samme sag.

Jeg tror mange psykologer – især de, der har har praksis i mange år – har svært ved at indstille sig på, at de skal sælge og markedsføre deres ydelser. Vi psykologer er ikke noget særligt i den forstand, men det er der nok en tendens til, at vi føler. Sandheden er dog, at vi skal gøre os fortjent til, at folk køber vores produkter eller ydelser præcis som alle andre erhversdrivende.

Den holdning blandt psykologer kommer sig måske af, at vi tænker at det at være psykolog er en berettigelse i sig selv. Men tiderne har ændret sig. Før var der ikke var den store konkurrrence, og klienterne dukkede mere eller mindre automatisk op, hvis der stod psykolog på dørskiltet. Men den tid er slut. Der er langt flere psykologer og andre lignende fagligheder om buddet i dag. Til gengæld går god kvalitet aldrig af mode. Det vil sige, at hvis du leverer noget, der for alvor hjælper, gavner og glæder folk, så bliver du belønnet.

Da jeg selv måtte ændre kurs

Det var også var en krise, der gav mig anledning til at lægge mit liv og min forretning om. Ikke en kollektiv krise, som vi befinder os i lige nu, men en personlig krise. Jeg for 11 år siden fik jeg mit første barn, og han pådrog sig en hjerneskade samt epilepsi ved fødslen. Efter nogle år med et barn med særlige behov, konstant frygt for anfald, mange indlæggelser og et liv, der ganske enkelt var uholdbart på et praktisk og følelsesmæssigt plan, blev vi nødt til at gøre noget andet som familie.

Det var helt urealistisk, at vi begge to arbejdede fuld tid, og det var også urealistisk, at jeg arbejde med mange klienter og andre meget krævende opgaver, når jeg havde et lille barn, der krævede så meget. Jeg gav dog ikke op frivilligt, men det gjorde mit nervesystem heldigvis. Jeg måtte sygemelde mig med stress og angst i mange måneder, og herefter stod det klart, at jeg var nødt til at ændre mit arbejdsliv. Jeg havde indtil da en almindelig psykologpraksis og konsulentopgaver samt undervisning rundt omkring i landet.

Jeg havde brug for at arbejde færre timer, kunne arbejde hjemmefra en del af tiden og være mere fleksibel, når familiesituationen krævede det. Efter et enkelt besøg på kommunen stod det klart, at der ikke var nogen hjælp at hente ift. tabt arbejdsfortjeneste. Jeg tænkte ved mig selv, at hvis vi ikke kunne få hjælp, må der være utroligt mange, der ikke kan. Nå, men jeg smækkede med døren og gik derfra med én tanke i hovedet. “X kommune kan rende mig et vist sted. Jeg skal nok klare det selv og tjene mine egne penge.” Den beslutning har jeg været glad for, og det har været min drivkraft, men det kostede dyrt rent økonomisk i lang tid.

Jeg besluttede mig for at skabe et onlinebaseret forløb til stressramte, da det var en idé, jeg havde haft længe. Og så brugte jeg ellers et helt år, hvor jeg investerede 80% af min tid i at lære om, hvordan man egentligt skaber en forretning. Særligt hvordan man skaber en onlineforretning og hvordan man markedsfører effektivt. Jeg brugte en del penge på at par amerikanske forløb, jeg tog online, og det var guld værd. Men ellers var min primære investering den tidsmæssige.

I de første par år følte jeg, jeg tog en solid efteruddannelse i alt det, vi ikke lærer på universitetet, men som vi har brug for at vide som selvstændigt erhversdrivende. Det gav mig meget – også på et personligt plan. Efter det havde jeg en klar plan, som jeg har holdt mig til lige siden. Udover at jeg nu vidste, hvordan jeg skulle bygge min forretning op i praksis, bestod planen primært af vedholdenhed og tålmodighed og at blive ved med at stole på mig selv og lægge frygt for økonomi og fremtiden generelt på hylden.

Den sidste del var fast arbejde! Men det har siden vist sig at være en god evne at have. Fordi jeg har været i en situation, hvor jeg blev nødt til at håndtere store mængder frygt og uvished og uforudsigelighed, så blev jeg efterhånden god til det.den situation både med frygt omkring mit barn og min økonomi og mit arbejdsliv, så er jeg blevet god til at håndtere uvished. Noget helt andet er, at jeg har bygget en forretning op på en måde, hvor jeg godt kan tåle ikke at tjene penge i nogle måneder, og den form for soliditet er jeg også meget taknemmelig for at have have i disse tider.

Livet er jo i bund og grund uforudsigeligt, så hvis du også lige nu føler dig kastet ud på dybt vand på alle planer, så vid, at de evner, du tilegner dig nu vil tjene dig i fremtiden.

Kriser fører til udvikling – men processen føles ikke altid fantastisk

Inden jeg slutter af med at fortælle, at nu 4 år efter, går alt fantastisk og efter planen, så er der lige et par detaljer, der er værd at hæfte sig ved;

For det første var det skræmmende at erkende, at jeg ikke længere kunne arbejde som “almindelig” psykolog. Dels pga. mit barn, men også pga. hvordan jeg selv havde det, da jeg blev sygemeldt. Jeg kan stadig huske, da det gik op for mig, for jeg fik et decideret angstanfald på stedet, som jeg ellers ikke havde oplevet siden jeg var meget ung og aldrig havde troet, jeg skulle opleve igen. Med andre ord har jeg fuld forståelse for, at økonomisk frygt kan feje benene væk under de fleste.

For det andet var de første par år en daglig kamp, der handlede om at blive ved at tro på mig selv, min forretning og min plan. Det var hårdt. Så hvis du tvivler på dig selv, så velkommen i klubben. Det gør alle, og det tror jeg faktisk er et sundhedstegn. Jeg kæmper stadig med det nogle dage, men ikke så meget. Nu hvor meget er lykkedes og udvikler sig på en god måde både forretningsmæssigt og i mit liv i øvrigt, er det alt andet lige nemmere at tro på, at tingene nok skal gå!

Den vigtigste erfaring jeg kan give videre er, at det jeg for 4 år siden oplevede som en kæmpe krise, dybt skræmmende og håbløst, lagde kimen til noget, der har udviklet sig til et givende arbejdsliv og en god og meningsfuld forretning. Det tog tid, jeg er stadig på vej, men på en god vej.

Som vi psykologer jo ved, så forandrer mennesker sig nødigt, og for de fleste af det kræver det seriøse kriser, for vi udvikler os af ren og skær nødvendighed. Kriser giver mulighed for udvikling – både menneskeligt og forretningsmæssigt – men det føles sjældent ret fantastisk, når vi står midt i det.

Så hvis du står midt i det, så tro på, at det nok skal gå. Som Winston Churchill engang sagde;

“If you’re going through hell, keep going”

Og til det vil jeg tilføje – du skal vel at mærke blive ved med at gå, hvis du er på vej i den rigtige retning. Og nedenstående 10 punkter er pejlemærker, du kan bruge, når du skal i den rigtige retning med dit selvstændige virke. Først 5 punkter, der handler om at optimere din hjemmeside og så 5 punkter, der hjælper dig med at udvikle din forretning.

 

10 ting du kan gøre for at optimere din hjemmeside og udvikle din forretning.

 
#1 Din omside er vigtig og skal skabe en relation

Vi psykologer bliver nødt til at have en seriøs snak over vores omsider. Altså den side på din hjemmeside, hvor du præsenterer dig selv. Når jeg kigger på psykologers omsider (og det gjorde jeg, da jeg researchede til min egen) faldt det mig for brystet, hvor meget vores omsider ligner hinanden. Og hvor kedelige de i grunden er. Min egen var indtil da kedelig og uinspirerende, så ingen løftede pegefingre her!

Overvej det lige og tag et kig på din egen. De fleste psykologers omside ligner mere en opremsning af kurser og faglige formåenheder, man ville sende ind til Dansk Psykolog Forening for at få godkendt en specialistuddannelse, end noget, der virker tillidsvækkende og giver et reelt indtryk af, hvem du er som menneske og som psykolog.

Det er fint at nævne din uddannelse og erfaring, men som vi ved er relationen og tillid altafgørende. Og relationen begynder altså for mange potentielle klienter, kursister eller kunders vedkommende på din omside. En god omside kan se ud på mange forskellige måder. Den kan være kort eller lang, meget formel eller mere personlig. De første par afsnit skal gerne være et møde med dig, der vækker tillid til, at du kan hjælpe dem med den udfordring, de står med.

Her er et par eksempler på et par omsider, jeg synes er autentiske og tillidsvækkende.

Det vigtigste at forstå omkring din omside er, at den ikke handler om dig, men om dem, der lander på den. De skal føle sig mødt. Uanset hvem du henvender dig til, skal du sørge for, at der er grobund for kemi og tillid, når klienter eller kunder kigger på din omside (og de gør de altid).

Når du skal skrive din omside, så kan du stille dig selv spørgsmål som:

  • Hvad lægger jeg især vægt på i mit arbejde?
  • Hvad interesseret jeg mig især for?
  • Hvad er jeg særligt god til?
  • Hvilke særlige personlige og faglige erfaringer har jeg med mig?
  • Hvor skiller jeg mig ud?
  • Hvad hjælper jeg især folk med?
  • Hvis jeg ikke havde travlt med at imponere eller at frygte kritik og bare skulle skrive frit fra hjertet, hvordan ville jeg så præsentere mig på min omside?
 
#2 Billeder siger mere end 1000 ord

De gode eksempler, jeg nævnte ovenfor, har også det til fælles, at de har gode billeder. En god hjemmeside behøver ikke koste noget særligt, men billederne er ultravigtige og værd at investere i. En dygtig fotograf forstår af tage billeder, der passer til dig som person og til det formål, de skal bruges til.

Jeg skal snart have taget nye billeder og kommer til at bruge Anne Kring, som jeg synes, tager fantastiske billeder. Men et mindre budget kan også gøre det – det vigtigste er øjenkontakt og en stemning og stil i billedet der stemmer over ens med det signal, du gerne vil sende.

 
#3 Få en blog

Du behøver ikke have en blog som min, hvor jeg skriver en blogindlæg eller laver en podcastepisode én gang om ugen.  Meget mindre kan gøre det. Min blog er en central del af min markedsføring, og jeg bruger 1-2 arbejdsdage om ugen på den. Det kaldes content marketing, når vi markedsfører os med fx blogindlæg eller andet indhold. Jeg benytter mig stort set ikke af betalt markedsføring men bruger tid i stedet. Min blog driver så megen trafik fra Google og giver mig så mange læsere af mit nyhedsbrev, hvor jeg sælger mine onlineforløb, at jeg inddirekte lever af den.

For de fleste psykologer vil det være relevant at skrive et blogindlæg en gang imellem, så du ender med at have en række blogindlæg, der på forskellige vis repræsenterer hvordan du arbejder og hvem du er som psykolog.

Der kan siges meget om, hvorfor det er godt at have en række blogindlæg på din blog. Her er nogle af de vigtigste grunde:

  • Du giver folk viden og værktøjer, de umiddelbart kan bruge. Det er god karma og god forretning, for der er en tendens til, at når folk først har en god oplevelse med dig eller på din hjemmeside, vil de vende tilbage, når de har brug for hjælp. Det du giver ud på den måde vender tifold tilbage.
  • Du positionerer dig som vidende på et område, og man lærer dig langt bedre at kende, så man som klient eller kunde kan vurdere, om du er den rette psykolog.
  • Google elsker blogindlæg, og organisk (ikke-betalt trafik) fra Google er guld værd og det mest effektive, når det kommer til at omdanne en læser af et blogindlæg til en betalende kunde eller klient. Google belønner løbende opdatering, og et blogindlæg om måneden er et godt udgangspunkt. Hvis du kun kan overskue at skrive 3 om året er det dog langt bedre end ingenting.
  • Du opbygger en god relation. Som med alle andre relationer, så tager det tid at lære hinanden at kende. Din blog giver et udvidet kendskab til dig, og det vil betyde, at de klienter der ringer for at få en tid eller bestille en opgave allerede vil være et meget bedre match, end hvis de ikke ved noget om dig.
  • Et blogindlæg er en langsigtet investering. Måske virker det ikke som om, nogle læser det du skriver, men over tid vil et grundigt og velskrevet blogindlæg om et relevant emne tiltrække mange læsere. Et eksempel er psykolog Tom Steen Jensen, som har nogle få blogindlæg liggende på sin hjemmeside. Han skrev for nogle år siden et blogindlæg til dem, der har tinnitus, og han får løbende klienter der henvender sig netop pga. det blogindlæg.
  • Det er god faglig udvikling at skrive blogindlæg som psykolog. Du bliver tvunget til at tænke over, hvad du ved og mener om et emne, når du skal formidle det til andre.
  • Medier finder dig via dine blogindlæg. Hvis du afdækker et emne eller område grundigt fremstår du som ekspert, og medier vil kontakte dig for interviews. Det giver troværdighed og eksponering.

Ét er hvordan du rent praktisk får blogindlæg ind på din hjemmeside (se næste punkt). Noget andet er, hvordan d skriver gode blogindlæg. Den største barriere er for mange psykologer frygten for, hvad kolleger tænker. Den næste er at omdanne akademisk tænkning til noget, der er læseværdigt og brugbart for almindelige mennesker.

Gode blogindlæg kan være:

  • Om et emne eller målgruppe, du har særlig erfaring med. Vær gerne så specifik som muligt. Jo mere specifik, des mindre konkurrence vil der være på emnet. Fx fædre med efterfødselsreaktioner, unge med stress, ældre mennesker der er ensomme eller traumer som følge af seksuelle overgreb. I stedet for bare “stress” eller “depression”.
  • Noget der interesser dig. Selvom du ikke føler, du har speciale i noget særligt, så vil der være særlige problemstillinger, emner eller målgrupper, du især interesserer dig for. Skriv om dem. Da jeg begyndte at blogge skrev jeg om natur og havbad. Det er henad vejen blevet
  • Om et emne folk søger efter på nettet. Det kan godt være, du som psykolog kalder det angst, men hvis folk kalder det “jeg har det mærkeligt og er svimmel” så er det måske bedre at tage udgangspunkt i det. Eller “Jeg er bange for, at der er noget i vejen med mit hjerte” i stedet for sygdomsangst.
  • Om personlige erfaringer. Du behøver ikke at skrive om dit privatliv eller give ret mange detaljer, men det er tillidsvækkende, hvis du tør stå frem med dine egne erfaringer. Det viser, at du baserer dit arbejde på et levet liv og ikke bare på en terapimanual.
  • Skrevet i et klart og enkelt sprog. Drop unødigt fagsprog. At du kan forklare et komplekst emne på en måde, så alle kan forstå det, er et tegn på, at du selv har forstået det.
  • Med historier og billeder. Vi mennesker lærer af historier – de gør langt større indtryk end facts. Brug historier fra dit eget eller andres liv til at understrege pointer.
4# Få hjælp til din hjemmeside men lad være med at bruge en formue

Hvis du ikke har den fjerneste anelse om, hvordan du skal få et blogindlæg ind på din hjemmeside, så få hjælp. Og hvis du skal have ny hjemmeside, så skal du nok også have hjælp til det. Det behøver ikke koste en formue.

En helt almindelig WordPressside med et enkelt design kan anskaffes for meget lidt. Min nuværende hjemmeside har ikke kostet ret meget – det dyreste var billederne, jeg fik taget. Jeg skal snart have en ny hjemmeside, som koster en del, men jeg har også en meget stor blog, og min forretning kan bære den investering nu. Til de fleste vil en hel enkel hjemmeside til få tusinde kroner være tilstrækkeligt.

Jeg benyttede mig af sidemandsoplæring, da jeg startede op. Jeg tog et onlinekursus i, hvordan man finder rundt i WordPress til husbehov, og så hyrede jeg en wordpresskender til at sidemandsoplære mig, så jeg selv kunne skrive blogindlæg. Det tager tid at sætte sig ind i, men det er ikke raketvidenskab. Jeg laver alt på min blog selv inkl. billeder og får kun freelancehjælp til de mere tekniske sider af sagen.

Det samme glæder markedsføring. Gå i en stor bue udenom markedsføringsbureauer der koster meget, og som lover dig skyhøje placeringer på Google og en lind strøm af klienter. I hvert fald skal du ikke binde dig for flere måneder ad gangen, før du har set konkrete resultater. Jeg har mødt mange psykologer, der har spildt mange penge på den måde.

Jeg tog et par onlinekurser i SEO (søgemaskineoptimering) og fik igen sidemandsoplæring, så jeg fik styr på, hvordan jeg skulle optimere mine blogindlæg. Google fungerer langt hen ad vejen som det virkelige liv. God kvalitet, vedholdenhed og mund-til-mund anbefalinger af din hjemmeside vil over tid lønne sig. Jeg har aldrig betalt Google for placeringer og ved derfor ikke noget om det. Men igen…der findes ikke nogen nem eller hurtig løsning, når det gælder at bygge en god forretning op, og jeg er sikker på, at naturlige placeringer på Google til hver en tid vil være mere effektive end annoncer.

# 5 Overvej at have et nyhedsbrev

Nogle undrer sig over, at jeg kan have en bæredygtig forretning, når jeg ikke har noget kæmpe følge på de sociale medier. Min gode forretning skyldes udelukkende, at jeg tog et godt råd til mig fra begyndelsen: få en emailliste. Det har jeg gjort via mit ugentlige nyhedsbrev tirsdagsmailen. I begyndelsen (de første 2 år) gik det relativt langsomt. Heldigvis havde vedkommende i samme moment forberedt mig på, at det tager flere år, så jeg var (meget mod min natur) tålmodig og vedholdende.

Med tid, flid og held er tirsdagsmailen blevet til et populært nyhedsbrev. Her tjener jeg de fleste af mine penge, fordi de mennesker, der køber mine forløb (som koster en del) stort set altid har modtaget mit nyhedsbrev i en periode. Du behøver ikke sende dit nyhedsbrev ugentligt men kan fx sende ét om måneden med et link til de nye blogindlæg, som du jo skriver jvf. punktet ovenover.

Andre ting du kan sende ud i dit nyhedsbrev er kurser du udbyder, personlige refleksioner, anbefalinger osv. Vær dog opmærksom på, at hvis dit nyhedsbrev skal bruges som effektiv salgskanal, skal du give noget 5 gange før du så tillader dig at sælge noget 1 gang (er i hvert fald min filosofi…).

Jeg bruger Mailchimp, som jeg sværger til. I dette blogindlæg kan du desuden se, hvad jeg ellers bruger af forskellige typer af software og løsninger til hele mine online forretning, podcast´mv.

#6 Vær dig selv og ignorér frygten for hvad andre psykologer tænker

Nu hopper vi over til, hvordan du kan udvikle din forretning. Hvis jeg skulle nævne én ting, jeg ved står i vejen for de fleste psykologer, når det kommer til at udvikle en forretning, så har det ikke noget at gøre med manglende faglig kunnen, mangel på idéer eller tekniske udfordringer. Vi bremser os selv længe inden vi kommer så langt, for vi er bange for kritik fra andre psykologer.

Det er sørgeligt men sandt. Jeg har hørt uendeligt mange psykologer nævne det som den egentlige barriere, når de fortæller om, hvorfor de ikke bare skriver et blogindlæg, skriver en bog, fører en idé ud i livet eller i det hele taget kaster sig ud i det, de drømmer om. Og hvorfor kan det være?

Vi er hårde ved hinanden. Tonen i diverse facebookgrupper er ikke altid lige rar. Og så er der en kedelig tendens til fagsnobberi blandt psykologer. Det er jo godt at have kritisk sans og sans for kvalitet, og jeg er selv meget glad for min uddannelse. Men det er ikke så godt, når vi får for travlt med at leve op til en kedelig norm eller med at kritisere andre. Det klæder os ikke som fagstand udadtil, men det værste er, at indadtil i faggruppen bremser det kreativitet og udvikling. Og gode forretninger.

Så hvordan dropper man frygten for kritik fra andre psykologer. Det tror jeg ikke rigtigt man gør. Det er i hvert fald ikke lykkes med. Jeg kæmpede selv meget med det i begyndelsen, og det var frygtindgydende at få stor opmærksomhed i medierne i begyndelsen. Jeg har været heldig og har stort set kun fået roser med på vejen. Men jeg har da også fået dårlige anmeldelser af min podcast og ubehagelige kommentarer. Det er ikke rart.

Igen og igen kommer jeg frem til, at jeg ikke er sat i verden som psykolog for at høste ros og anerkendelse fra andre psykologer men for at hjælpe mennesker via mit fag. Det er ikke fordi jeg ikke er åben overfor kritik. Men jeg har fundet ud af, at de psykologer jeg respekterer og kender forstår at levere den på en konstruktiv måde. Så det er dem, jeg lytter til. Som selvstændig kan du nok nikke genkendende til, at det at udvikle en forretning er personlig udvikling på speed, hvis man vil bryde igennem lydmuren og ikke lade sig bremse af frygt.

Det handler altså om at være dig selv – også som psykolog og i din forretning. Alt andet er dræbende, kedeligt og vil sjældent være særligt effektivt. Som Jung sagde:

The priviledge of a lifetime is to become who you truly are

Det gælder altså også i din forretning.

 
# 7 Vælg en niche. Du kan ikke være ekspert i alt

Jeg tror faktisk, at dygtige og erfarne psykologer kan arbejde med et meget bredt udvalg af opgaver. Men har du en ny virksomhed, så er det en god idé at kunne fortælle præcis hvem du kan hjælpe med hvad. Det skal fremgå klart af forsiden på din hjemmeside. Det virker paradoksalt, men jo mere snæver en niche, du kan etablere din forretning i, jo hurtigere vil den voksne.

Igen, det handler om din markedsføring og kommunikation udadtil. Mit område er stress og angst (hvilket dårligt nok kan siges at være en niche). Det betyder ikke, at jeg ikke beskæftiger mig med mange andre ting. Men min blog og mine onlineforløb kredser om de emner samt visse vinkler på de emner.

Dit ansigt udadtil er dit såkaldte brand. Du har et brand om du vil det eller ej. Og du kan gøre dit brand bedre og mere sammenhængende og effektivt ved at arbejde med følgende:

  • Dit visuelle brand. Hvilke farver og hvilken stemning skal min hjemmeside udstråle. Hvilken teksttype og hvilke billeder kan understøtte mit brand
  • Dine professionelle værdier. Hvorfor arbejder du med, hvad du gør og hvordan gør du det. Dine værdier – hvorfor du gør noget – skinner igennem, og klare værdier skaber tillid
  • Din målgruppe. Præcis hvem henvender du dig til?
  • Dit produkt. Hvad sælger du – hvilket problem løser det for folk og hvad er din særlige tilgang?
  • Udtalelser fra tidligere klienter eller kunder skaber også troværdighed
#8 Vælg din livsstil og byg din forretning ud fra det

Mange tænker det omvendt. Først skal jeg bygge en forretning op, og så er der også lige mit familieliv og min livsstil. Jeg var tvunget til at starte et andet sted; hvilket liv har jeg, og hvilken forretning passer ind i det? Og det tror jeg er et godt sted at starte for alle. Jeg kender fx. en psykolog, der drømte om at skabe et stort psykologhus med mange ansatte og adresse på Kgs. Nytorv. Det er hun mere eller mindre lykkedes med, men det arbejdsliv, hun har, ville slet ikke passe til min hverdag.

Så hvilken hverdag vil du gerne have? Og hvad passer bedst til din personlighed? Vil du have mange samtaler, undervisning, konsulentopgaver ud af huset, kontorarbejde, kolleger eller megen alenetid? Hvordan kan du skrue en forretning sammen, der understøtter den livsstil, du ønsker dig?

Balancen bliver aldrig perfekt. Der vil altid være noget, vi mangler eller har for meget af. Jeg har fx kun samtaler en enkelt dag og få møder ellers. Resten af min tid er ret fleksibel, og så længe jeg har min bærbare computer kan jeg udføre en stor del af mit arbejde. Jeg elsker friheden og de kreative muligheder, men jeg savner nogle gange at have flere psykologkolleger omkring mig til daglig. Og nogle gange at være en del af en større organisation, så jeg kunne gøre en større forskel. Men når alt kommer til alt, så er jeg meget glad og taknemmelig for det arbejdsliv, jeg har.

#9 Ingen kan give dig en model for, hvordan du skal udvikle din forretning

Nu kommer jeg til at sige noget, der virker lidt selvmodsigende. På den ene side var det guld værd for mig at tage et forløb hos en amerikansk coach, hvor jeg lærte om at bygge en online forretning op. Men det gode var, at hun var nuanceret nok til at sige, at ingen har en færdigsyet model for, hvordan man kan skabe en god og sund forretning.

Der er ikke nogen hemmelighed, genvej eller trick, du kan købe dig til for at stable en god forretning på benene på ingen tid. Personligt er jeg gået i en stor bue udenom diverse tilbud om den slags. Det er jo fint at lære the basics om at blogge eller noget andet men livet (og forretningslivet) er heldigvis mystisk og uforudseligt, og ingen kan fortælle dig præcis hvad du skal gøre eller hvor lang tid, det tager.

Hvad jeg har lært om at udvikle en sund forretning som psykolog indtil videre er:

  • Det betaler sig at være et menneske og ikke skjule sig bag en psykologtitel eller metoder, der burde virke
  • Man skal holde hvad man lover og ikke love mere, end hvad man kan holde
  • Vær dig selv – folk synes det er uendeligt meget mere interessant og givende end standardversionen af en psykolog
  • Investér i din forretning. Tid og penge. Det behøver ikke være kæmpe summer, men det kan godt betale sig at investere i viden og godt udstyr.
  • Vedholdenhed. Hvis du bliver ved og er villig til at lære af dine fejl, så kommer du før eller siden i den rigtige retning.
  • Sig hvad du ikke ved, og at du som psykolog ikke har de vise sten. Det giver troværdighed og en fornemmelse af, at du har levet et liv.
  • Find ud af, hvad folk reelt set har brug for hjælp til og kombinér det med din særlige måde at arbejde med problemet på. Du kan eller skal ikke opfinde den dybe tallerken, men det er vigtigt du tager udgangspunkt i et reelt behov og leverer en løsning, der hjælper.
  • Lær af folk, der ved noget om det, du ikke selv ved noget om: markedsføring osv.
  • Drop idéen om at du ikke er god nok, ved nok eller kender de rigtige.
#10 Handling giver dig klarhed

Sidste punkt bliver kort. Du kan ikke tænke dig til, hvordan du skal udvikle en god forretning. Det er fint at have en forretningsplan, men du kommer kun videre, når du kaster dig ud i det og forsøger dig frem. Handling giver dig klarhed, og det er først når du fx kaster dig ud i at skrive et blogindlæg om noget eller udvikle et kursus, du finder ud af, hvad de reelt set skal indeholde. Mine første mange blogindlæg og podcastepisoder var akademiske og alt for lange og indviklede. Mine første forsøg på at lave et onlineforløb var tvivlsomme. Jeg er kun blevet bedre, fordi jeg er blevet ved. I årevis!

Og det var alt hvad jeg havde for nu, Håber ovenstående er noget, du kan bruge. Det koster tid og tanker – men ikke nødvendigvis ret mange penge. Hvis du har et stort budget eller gode forbindelser, der kan hjælpe dig, så er det jo godt. Men hvis ikke, så fortvivl ej. Hvis du går i gang med ovenstående, er du allerede godt på vej.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

12 kommentarer

  1. Anonym siger:

    Super hjælpsomt, tak????

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak:)

  2. Anonym siger:

    Super fedt indlæg her i krisen, hvor der er tid og mulighed for at tage en 180 grader kig på visionerne

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Dejligt det kunne bruges:)

  3. Camilla siger:

    Tusind tak for inspiration og et kærligt spark til at følge sine drømme.

    Hvilken hjemmeside bruger du, som ikke er så dyr? Og hvilket relevant støtte har du fået i dette? Hvis jeg må spørge 🙂

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Camilla
      selv tak. Jeg fik ny hjemmeside sidste år, og den var ikke billig. Men tidligere havde jeg en simpel WordPressside, som jeg fik hjælp til at lave selv. Du kan fx. spørge WordPressBuddy – de har rimelige priser.

  4. Line siger:

    Tusinde tak for at dele ud af dine guldkorn, Birgitte <3

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak Line:)

  5. Stinne Mølgård siger:

    Tusind tak for at dele erfaringer og gavmilde råd Birgitte. Jeg vil straks bruge nogen af dem, for jeg er ved at starte privat praksis.

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Selv tak Stinne – dejligt det kan bruges:)

  6. Tinna siger:

    Hej Birgitte,
    Tak for dine gode råd 🙂 Jeg står midt i en stresssygemelding, og er ved at finde ud af, hvordan jeg kan opbygge en bæredygtig forretning for mig selv og min familie. Nu glæder jeg mig til at komme i gang.
    Kh
    Tinna

    1. Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Tinna
      Selv tak og god vind på rejsen. Det kan du uden tvivl. Det tager tid, tålmodighed og nok et par grå hår i processen (det gjorde det i hvert fald for mig), men det er det hele værd!
      KH Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.