Her finder du et slags manifest, som er et opgør med perfektionisme. Jeg var nødt til at skrive det for at komme videre i mit eget liv – så perfektionismen ikke længere fik lov til at styre, hvad jeg gør og siger.

Jeg håber også, du kan bruge det til at genvinde kontrollen med dit eget liv, For er der én ting, der er helt sikkert. Hvis din perfektionisme får lov at bestemme, bliver det hverken sjovt eller godt.

Et indlæg om perfektionisme og hvordan man dropper den er egentligt et håbløst projekt. Mennesker med perfektionistiske tendenser vil ofte have svært ved at se, at perfektionisme er et problem. Perfektionisme? Ikke noget vi kender til! Bevares, vi har da sans for kvalitet og orden, men ellers tager vi det hele som det kommer. – men læs lige med her for en sikkerheds skyld:)

 

 

 

Perfectionism doesn’t make you feel perfect, it makes you feel inadequate

Maria Shriver

Skadelig perfektionisme

Når jeg taler om perfektionisme, så taler jeg om skadelig perfektionisme og ikke en sund perfektionisme eller om ambitioner, sans for kvalitet, excellence, ekspertise eller at stræbe efter det bedst mulige.

Der er himmelvid forskel på sund og usund perfektionisme, og det vi snakker om her er altså uhensigtsmæssig og overdreven perfektionisme. Mange af os forveksler perfektionisme med et drive mod at præstere, hvilket er en stor misforståelse.

I’m not a perfectionist at all. I find perfectionists boring because the real creative heart is in the mess somewhere

David Morrissey

10 ting alle skal vide om perfektionisme

De 10 strategier kommer lidt længere nede, men her kan du først læse 10 vigtige punkter om perfektionisme, og så får du lige historien om, hvordan denne blog var tæt på aldrig at se dagens lys på grund af min egen perfektionisme.

1: Perfektionisme er et personlighedstræk

Alle personlighedstræk kan være uhensigtsmæssige hvis de bliver for ekstreme, og det gælder også perfektionisme. Perfektionisme er ikke en diagnose eller en sygdom. Overdreven perfektionisme kan dog øge risikoen for fx stress, angst og depression.

Perfektionisme kan enten rettes mod dig selv (selvorienteret perfektionisme – hvilket er det mest almindelige) eller den kan rettes mod andre (andenorienteret perfektionisme) eller der kan være tale om, at du oplever, at andre stiller perfektionistiske krav til dig (socialtforeskreven perfektionisme).

Ofte vil perfektionisme få dig til at stille høje krav til både dig selv og andre, selvom kravene til andre ikke altid siges højt.

2: Overdreven perfektionisme stjæler din glæde

Forskellen på hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig perfektionisme er, at den uhensigtsmæssige perfektionisme har skadelige konsekvenser som fx. at du presser dig selv for hårdt, tilsidesætter vigtige behov, kritiserer dig selv, stiller urimeligt høje krav til dig selv, tilsidesætter forholdet til andre mennesker og at du mister dit perspektiv på hvor vigtigt eller uvigtigt noget er.

perfectionism brene

3: Perfektionisme dræber din produktivitet og kreativitet

Perfektionisme er  ikke din ven og at droppe din perfektionisme har ikke noget at gøre med at holde op med at stræbe efter gode resultater, arbejde hårdt, gøre sig umage eller gøre det så godt man kan.

Hvis du har svært ved at tage dig sammen til ting, du egentligt godt kunne tænke dig at prøve som fx at synge i kor og ikke kaster dig ud i ting, der egentligt betyder noget for dig eller generelt bliver overvældet ved tanken om at gå i gang med noget vigtigt, så overvej, om perfektionisme spiller en rolle.

Perfektionisme kan nemt afholde dig fra at gå i gang og dermed fra at lære noget. Alle dygtige videnskabsmænd, kunstnere og håndværkere er blevet dygtige af at øve sig og af at begå tonsvis af fejl. Jo mere, jeg har droppet perfektionismen jo mere produktiv og kreativ er jeg blevet.

4: Perfektionisme bunder i frygt – ikke i gode motiver

Modsat, hvad mange tror, har perfektionisme ikke noget at gøre med at ville udrette gode og værdifulde ting . Perfektionisme bunder i frygt for, at du ikke er god nok og derfor får den dig til at hige efter anerkendelse baseret på ydre resultater.

Derfor kan du aldrig stræbe dig ud af perfektionisme, da den dybest set er baseret på en overbevisning om, at du ikke er god nok. Den får aldrig nok. Andre gange er perfektionisme mere bare et udtryk for et ønske om kontrol, og vi kan nemt komme til at spilde værdifulde ressourcer og tid på ting, som ultimativt ikke er vigtige, men som giver os en falsk fornemmelse af kontrol.

Perfectionism is often an excuse for procrastination

Paul Graham

5: Perfektionisme stiller strenge og urealistiske krav

Hvis du er drevet af perfektionisme, vil du stille alt for strenge krav til dig selv eller andre, hvad end det gælder dit arbejde, din forældreevne, din kagebagning eller dine tanker, følelser eller handlinger – hvad som helst på indersiden eller ydersiden af dit liv.

Det vil også være svært for dig at acceptere dine fejltagelser og svagheder og mindre gode resultater, fordi perfektionisme er drevet af et misforstået forhold mellem gode resultater og indre værdi. Det betyder, at du kan blive overvældet af selvbebrejdelse og endda skam, hvis du ikke lever op til egne (urealistiske) forventninger, og modsat hvad man måske skulle tro fører det til dårligere resultater.

6: Perfektionisme er en sniger

Perfektionisme er meget ofte usynlig for den, der er ramt af perfektionisme. Du vil ofte synes, at de krav du stiller til dig selv og er almindelige og helt naturlige og at dine standarder for kvalitet og hvad der kan accepteres som godt nok, er ganske rimelige og nødvendige.

Perfektionisme er derfor lidt en sniger. Hvis du er 100% identificeret med din perfektionisme er det lidt ligesom at have fået blå maling i øjet uden at vide det – du føler dig bare overbevist om, at verden er blå.

7: Perfektionisme optræder på særlige områder

Din perfektionisme kommer som regel kun til udtryk i visse områder af dit liv som er vigtige for dig og for den kultur, du befinder dig i. Det er ikke noget tilfælde, at i vores kultur knytter perfektionisme sig ofte til udseendet, til boligen, karaktergennemsnit og arbejdsmæssige resultater. Jeg er selv perfektionistisk på visse områder og totalt doven og sjusket på andre områder.

Perfectionism is not a question for the best. It is the pursuit of the worse in ourselves, the part that tells us that nothing we do will ever be good enough – that we should try harder. Many people think of perfectionism as striving to be your best. But it is not about self improvement

Brene Brown

8: Overdreven perfektionisme og et sundt selvværd udelukker hinanden

Perfektionisme vil pr. definition måle og veje dig ud fra de kriterier, din perfektionisme nu engang har stillet, som vil afgøre, om du gør det godt nok eller ser rigtig ud eller bare i det hele taget er god nok.

Fordi perfektionisme stiller urealistiske krav som er umulige at indfri, vil du automatisk føle, at du ikke er god nok. Et selvværd baseret på, hvordan du lever op til visse standarder er pr definition et lavt selvværd. Et sundt selvværd kommer af en grundlæggende fornemmelse af at være acceptabel og værdifuld, simpelthen fordi man er et menneske og ikke på grund af ting man gør, ejer eller pga. et særligt udseende.

Perfektionisme gør det praktisk taget umuligt for dig at være tilfreds med dig selv.

9: Perfektionisme får dig til at fokusere på resultatet og ikke processen

En perfektionistisk tilgang til en opgave vil handle om resultatet og ikke processen. Og gæt hvad – livet er en proces! Fx vil hele pointen med en eksamensopgave ikke være at lære noget men udelukkende af få en god karakter. Pointen med at skrive en artikel vil ikke være selve skriveprocessen men det eneste, der vil betyde noget er, om læserne vil kunne lide den.

Perfektionisme ødelægger simpelthen glæden ved og værdien af processen, og det hele kommer til at handle om at “vinde” eller nå et specifikt mål. Perfektionisme er derfor også det modsatte af nærvær, glæde ved processen, meningsfuldhed og ro.

10: Perfektionisme misser totalt pointen

Når en perfektionistisk tankegang får lov at gennemsyre vores måde at se verden på misser vi totalt pointen med livet! Vi overser sand skønhed, som altid er naturlig, levende, sårbar og fyldt med skævheder og såkaldte fejl.

Vi mister fornemmelsen for hvad der har reel værdi her i livet og går glip af det bedste og vigtigste livet har at tilbyde, nemlig nære dybe relationer som kun skabes når vi tør være os selv og være ærlige, sårbare, spontane.

Vi mister også vores evne til at tage os selv og vores præstationer mindre seriøst og at gøre grin med vores egne fejltagelser og pinlige øjeblikke.

 

Den perfekte blog, der nær aldrig var blevet til noget

Denne blog var utrolig tæt på at blive offer for perfektionisme, og perfektionisme har gjort processen med at starte en blog ca. 500 gange mere stressende end strengt nødvendigt.

Jeg har LÆNGE haft ideen til denne blog og lyst til at starte den. Som det selvbevidste menneske jeg er, ville jeg selvfølgelig ikke lade perfektionisme stå i vejen for, at den kom i luften. Det burde egentligt være en smal sag at starte bloggen, men jeg opdagede hurtigt, at min perfektionisme alligevel stillede sig i vejen.

De 5 kg

For det første skulle jeg tabe mig 5 kg. Det siger sig selv. Det har jeg forsøgt siden jeg fik mit yngste barn på nu 5 uden skyggen af held.

Den vågne læser sidder måske nu og undrer sig over, hvad vægt egentligt har at gøre med muligheden for at starte en blog. Og jeg synes ikke, jeg kunne få taget billeder, før jeg lignende den slanke og atletiske version af mig selv, jeg havde bestemt var den rigtige.

Perfectionism attaches itself to what is values in the culture

Gloria Steinem

Udstyret

Der var ingen tvivl i mit sind om, at jeg skulle have det helt rigtige udstyr, så min blog kunne fremstå professionel og flot. Ligner jeg en, der kan producere video eller lyd, der er af mindre end perfekt kvalitet? Nej vel? Det ville kræve mange penge men også mange ressourcer at sætte mig ind i diverse remedier. Det kunne jeg ikke lige overskue.

Styr på mig selv

Jeg er egentlig rimelig afklaret med, at jeg er et ganske almindeligt menneske med mine egne styrker og svagheder. Og dog.

Ser du, jeg var overbevist om, at jeg skulle have en fornemmelse af at have mere styr på mit liv, før jeg kunne starte en blog. Jeg skal ikke være perfekt, men alligevel…bare lidt perfekt. Og det bliver jeg aldrig….

If I waited for Perfectionism I would never write a word

Margaret Atwood

 

Hvorfor bloggen alligevel er i luften

Når denne blog alligevel ser dagens lys idag er det primært fordi, jeg heldigvis også har en portion sund fornuft, og fordi min mand og andre veninder og kolleger har mindet mig om, at jeg har mere end rigelig god grund og baggrund for at blogge og podcaste, og hvad jeg ellers har lyst til.

Og kors hvor har jeg allerede lært meget, som jeg aldrig ville have lært, hvis jeg havde ladet min perfektionisme stå i vejen for at prøve det af. Oger får du mine 10 bedste strategier til at bekæmpe perfektionisme, som jeg selv har brugt til at gå fra “den perfekte blog, der ikke blev til noget” til “den uperfekte blog, der rent faktisk kom ud i verden.”

voltaire

10 effektive strategier mod perfektionisme

 

1: Se de sande omkostninger

Som beskrevet ovenfor kan perfektionisme have enorme omkostninger. Tag dig tid til at blive bevidst om, hvor perfektionisme spiller en rolle i dit liv og lav en liste over de sande omkostninger. Du vil måske blive overrasket hvis ikke ligefrem forfærdet.

Det vil hjælpe dig til at ignorere din perfektionisme og fokusere på ting, der er vigtige.

2: Spil en sang for din perfektionisme

Jeg ved godt, man måske forventer et lidt mere sofistikeret råd af en psykolog, men jeg lover dig, det virker!

Min perfektionisme forsvinder som dug for solen, når jeg spiller sange for den, den ikke kan lide. Prøv selv. Jeg kan fx. anbefale India Aries “I am not my Hair” eller Destiny’s Childs “Survivor”.

A person who never makes a mistake never tries anything new

Albert Einstein

 

3: Vis din sårbarhed

Lær dig selv at vise din sårbarhed, dine fejl og dine mindre flatterende sider til andre. Og her mener jeg ikke noget med at lægge sjove billeder op på Facebook, som ikke reelt viser din sårbarhed men mere er en nøje tilrettelagt måde at virke ærlig på.

Jeg mener: tal med virkelige mennesker om virkelige problemer. Hvis du ikke har været vant til at praktisere sårbarhed, så kan det meget vel være den største gave, du kan give dig selv (og andre).

4: Eksekvér

Sæt dig selv en realistisk deadline for de ting, du skal lave og hold den. Det vil hjælpe dig med at undgå, at du bruger for lang tid på detaljer, du ikke har tid til. For mig er det et must at have virkelige deadlines som fx at noget skal udgives eller læses af andre på et bestemt tidspunkt. Ellers fortaber jeg mig i sproglige formuleringer, billedredigering og andre ting, som måske er sjove og virker vigtige, men ultimativt er spild af tid.

5: Prioritér

Din to-do-liste kan nemt blive kapret af din perfektionisme, og det sker ofte på den måde, at den får dig til at undgå de vigtige, spændende og svære ting og i stedet holder du dig til overskuelige opgaver, som du ved, du kan nå, og som du efterfølgende med stor tilfredshed kan tjekke af på listen.

Hvis du har noget vigtigt, som du ved, din perfektionisme prøver at afholde dig fra at gå igang med, så sæt det pågældende ØVERST på din liste og forbyd dig selv at gøre andet, før du har arbejdet på det første punkt.

richard perfectionism

6: Lær at kende forskel på din egen indre stemme og din perfektionisme

Dette er vigtigt. Når du lærer at kende forskel på din egen indre stemme og perfektionisme, er du kommet langt. Det er enkelt men kræver, at du lytter grundigt efter. Perfektionisme har altid et element af frygt – kontrol er også ultimativt baseret på frygt – og derfor kan du ved at lære din krops reaktion på frygt at kende, nemt skelne mellem de to.

  • Frygt vil som regel få din krop til at snøre sig sammen eller være anspændt og urolig på den ene eller den anden måde.
  • Din egen indre stemme vil være mere neutral, rolig, nysgerrig og have en fornemmelse af åbenhed. Den kan godt være urolig, men det er en mere let og spændende form for uro – sommerfugle i maven på den gode måde.

7: Giv perfektionismen et navn og et ansigt

Vi har alle mange modsatrettede personlighedstræk, og selvom de fleste af os præsenterer en rimelig almindelig facade udadtil har vi alle skøre, sjove eller problematiske personlighedstræk, som bor inden i os. Giv din perfektionisme et navn og et ansigt. Det kan være en person fra din fortid, eller én du finder på. “Perfekte Preben” “Kedelige Kirsten” eller “Bekymrede Beate”.

Overvej hvordan han/hun ser ud, hvilket tøj hun har på, hvad hun typisk siger til en ny idé osv. Når du personliggør din perfektionisme på denne måde bliver det nemmere (og sjovere) at holde den lidt på afstand.

8: Bliv mindre optaget af anerkendelse og kritik

Denne her giver mening i teorien men er svær i praksis. Men den er besværet værd.

Den dag, du bliver mindre optaget af at gøre ting for at få anerkendelse og også er mindre optaget af, hvor vidt du får kritik, vil perfektionisme højst sandsynligt ikke længere spille er særlig stor rolle. Ubevidst styres mange af os enten af frygten for kritik eller behovet for anerkendelse i alt hvad vi gør. Det er ganske naturligt og er egentlig ikke et problem.

Perfektionisme er baseret på behovet for anerkendelse og frygten for kritik og misbilligelse, men her er problemet; Så længe du lader dig styre for meget af behovet for andre mennesker anerkendelse, vil du aldrig finde ud af, hvad du egentligt har lyst til, og det bliver svært at bidrage med noget nyt, kreativt og gavnligt.

Sjovt nok betyder det, at du for alvor kan bruge dig selv til at gøre gavn i verden, fordi du vender dit fokus mod meningsfulde ting, som altid på den ene eller den anden måde også kommer andre til gavn. Det betyder ikke, du bliver ligeglad med, hvad andre synes. Det betyder bare, at du ikke er styret af frygten for kritik i alt hvad du gør.

9: Stil dig selv dette spørgsmål

Denne sætning har jeg lært af Richards Carlson. Han skriver, at hvis du står i en situation, kan du teste, om der er et reeelt problem eller om det bare er din perfektionisme, der er på spil ved at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvis det ikke var for min holdning, ville der så stadig være et problem? I mange tilfælde vil du opdage, at hvis du ændrer din indstilling og dropper perfektionismen, vil problemerne blive betydeligt mindre.

 

Perfectionism is the voice of the oppressor, the enemy of the people. It will keep you cramped and insane your whole life

Anne Lamott

 

10: Accepter din perfektionisme

Prøv ikke at skille dig af med din perfektionisme, for det kan ikke lade sig gøre. Få i stedet et mindre seriøst forhold til den og hav respekt for den.

Selvom jeg har skrevet meget her om, hvor problematisk perfektionisme er, så prøver den først og fremmest at passe på dig. Sådan er det altid med vores frygt. Uanset hvor irriterende vi synes det er, så er hensigten bag perfektionismen venligt ment.

Perfectionism is a Dream killer. Because it’ just fear disquised as trying to do your best

Mastin Kipp

 

Hvad ville du gøre lige nu, hvis du droppede perfektionismen?

Lad ikke perfektionisme få så stor magt i dit liv, at du ikke kaster dig ud i spændende, vigtige og gavnlige projekter. Og lad ikke perfektionisme skabe unødig stress.

Nu har jeg i hvert fald sikret mig, at jeg ikke går i graven uden at prøve at have en blog.

Hvis du kunne droppe perfektionismen, hvad ville du så gøre?

Alt det bedste herfra

birgitte-underskrift-blog

 

 

 

 

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 ting du skal gøre for ikke at hænge fast i stress og angst" bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!