I denne episode (som du kan lytte til eller læse på skrift herunder), fortæller jeg om 4 vigtige ting, du selv kan gøre lige her og nu, hvis du er ramt af stress.

Stress er et vidt begreb, og de ting, jeg nævner her er lige så relevante, hvis du er ramt af depression, angst eller noget andet svært.

Lyt og eller læs med og lad dig inspirere! Og hop over og tjek onlineforløbet “Vejen Hjem” her, hvis du selv er ramt af stress lige nu og gerne vil gøre noget aktivt for at få mere ro energi og glæde ind i dit liv.  

# 34 Ramt af stress – 4 vigtige ting du kan (og skal!) gøre her og nu

I episoden komme jeg ind ind på:

  • Hvordan du skal forholde dig, hvis du får stillet flere diagnoser med både stress, angst og depression hos lægen
  • At problemer kan være komplekse men at løsningen ikke behøver at være indviklet
  • At viden er magt
  • Hvordan du hjælper din krop i den rigtige retning, og hvorfor det er det bedste sted at starte
  • Betydningen af vaner
  • Self compassion som det nærmeste vi kommer et universalmiddel mod stort set alle psykologiske problemer
  • Og andet godt:)

Lyt til episoden her:

Husk du også kan lytte med på Apple Podcast/iTunes!

 

Links nævnt i episoden:

 

Herunder finder du episoden på skrift:

 

Ramt af stress – 4 vigtige ting du kan gøre her og nu

Her efter sommerferien er desværre højsæson for stresssygemeldinger – i august og september er der mange, der bliver sygemeldt med stress. Hvis det er dig lige nu, så er du altså på ingen måde alene.

Det kan også være du ikke er sygemeldt med stress eller angst men bare er hårdt ramt af livet. Måske arbejder du, måske gør du ikke, måske er du stresset pga dit arbejde, måske primært pga andre ting

Uanset hvad så vil det, jeg deler her i dag, være noget, der er relevant for alle uanset hvad og uanset, hvordan du er ramt, og så har jeg i noterne til podcastepisoden her også samlet en lille samling af artikler og blogindlæg og andre podcastepsioder, der kan være et sted at starte, hvis du har brug for at vide mere om stress og angst og hvad du selv kan gøre.

Mange diagnoser kan være tegn på ét enkelt underliggende problem

“Stress” er et vidt begreb og “angst” og “depression” er et vidt begreb. Ikke alle med stress oplever angst og omvendt ikke alle med angst er stressede, men mange oplever at stress og angst og også depression for den sags skyld hænger sammen.

Hvis du har været ved lægen, og han eller hun har sagt, at du både har symptomer på den ene og det andet, så lad være med at få krise over det og tænke, at du fejler  ikke bare én men tre eller flere ting. Se det på den måde, at sandsynligvis så er alle de her symptomer tegn på, at der er et grundlæggende problem.

Du er altså ikke nødvendigvis mere syg, bare fordi lægen stiller flere diagnoser. Bare fordi problemet virker komplekst behøver løsningen ikke være det.

Det er så heldigt, at mange af de teknikker, jeg anbefaler, som hjælper ved stress, aktiverer kroppens og sindets selvhelende ressourcer og derfor oplever vi, at et meget meget enkelt middel som fx en daglig yogarutine eller en gåtur i naturen kan have en kæmpe effekt på mange forskellige symptomer og tilstande.

Men lad os hoppe videre til det første punkt, jeg vil nævne her:

 

Viden er magt

Det er skræmmende at være ramt af stress, og det kan hjælpe rigtigt meget at have en grundlæggende viden om, hvad det er der sker i kroppen, hvorfor du reagerer som du gø,r og hvor almindelig og naturlig en reaktion det er. Og det samme gælder angst.

Hvis du er hårdt ramt af stress, kan du ikke nødvendigvis tage særligt meget information ind, og det er heller ikke meningen at du skal blive ekspert i stress, men i noterne til episoden herovenfor har jeg lavet en lille liste over artikler og andre podcastepsioder, som kan gøre dig lidt klogere. Måske har du spørgsmål som:

Skal jeg sygemelde mig med stress?

Er det og det symptom mon stress eller noget andet?

Hvor lang tid tager det at komme sig over stress, hvad gør man?

Det er ikke meningen du skal overvælde dig selv med information med vælg en eller to ting fra listen, der er relevante for dig.

 

Begyndt med kroppen – det er det mest effektive

Næste punkt handler om,hvordan du i praksis kan hjælpe din krop, dit sind og hele dit system i den rigtige retning, hvis du er ramt af stress. Det jeg nævner her, er det første, jeg som regel sætter mine klienter og deltagere på mit stressforløb igang med, fordi det er vigtigt og det virker.

Hvis du skal nedbringe stress i dit system, er der en meget enkel måde, du kan begynde at gøre det på, og det er ved hjælp af kroppen. Du kan ikke tænke dig ud af stress, du kan ikke planlægge dig ud af stress. Tænkning har også sin plads, men lige nu og her – hvis du er overbelastet, urolig og udmattet – så er det vigtigt, at du starter med at bruge din krop på en måde, der skaber ro.

Der er mange mange årsager til, at du begynder at arbejde med kroppen, hvis du er ramt af stress, men helt enkelt, så er dit nervesystem delt op i det centrale nervesystem (det er hjernen og rygmarven) og det perifere nervesystem (det er resten af nerverne der breder sig ud i hele kroppen)

Dit perifere nervesystem – altså alle de nerver der løber rundt i hele kroppen er delt op i de

Efferente nerver – de sender information ud fra hjernen og til resten af kroppen – de udgør ca 20%

Og så er der de afferente nerver – de sender information fra kroppen og til hjernen – de udgør omkring 80%

Så dit nervesystem er ikke kun hjernen – det findes i hele kroppen. Som du kan se, så er kommunikationslinjen fra kroppen og op til hjernen ret så stor og effektiv, når der er langt flere nerver der kommunikerer den vej. Det vil sige, at i stedet for at prøve at overbevise dig selv mentalt om, at du skal slappe af og på den måde få hele resten af din krop til at slappe af, så er det meget mere effektivt at lade din krop kommunikere indad og opad kunne man sige.

Og hvordan gør du så det?

Én måde at gøre det på er ved at trække vejret dybt og langsomt. Når du trækker vejret dybt og langsomt – altså helt ned i maven – et stykke tid, så signalerer du til hjernen og resten af nervesystemet, at alt er ok. Det kan du gøre enten ved ganske enkelt at trække vejret dybt og i noterne til episoden har jeg linket til en video jeg har lavet med to åndedrætsøvelser.

En anden rigtig god måde at fordybe åndedrættet  og berolige dit nervesystem på er yoga og andre former for beroligende bevægelse. Det kan være rolige gåture i naturen, det kan være qi gong eller tai chi.

Én af deltagerne på mit forløb for stressramte, som jeg siger lidt om til sidst i episoden,  fortalte, hvordan det havde hjulpet ham enormt meget, at jeg havde sagt, at man ikke fik det bedre at at sidde og tænke over sin situation dagen lang som sygemeld,t men at det er vigtigt at bruge kroppen. Han havde virkeligt taget det til sig og var begyndt at fylde sin tid ud med aktiviteter som yoga og lidt havearbejde som han kunne mærke, han fik det bedre af, og han fik det langt bedre i løbet af de 10 uger, forløbet varede.

 

Få en enkelt god vane ind i din daglige rutine

Så kommer vi til næste punkt, som handler om at indføre én enkel god vane hver dag – helst først på dagen. Det her er det måske vigtigste råd, jeg kan give til dig, der er ramt af stress, men det er også lidt selvmodsigende, fordi hvis man er ramt af stress, så er en del af problemet ligesom, at det er svært at holde fast i gode vaner og gennemføre noget!

De fleste mennesker jeg møder ved udmærket godt, det ville være godt med gode vaner. Det betyder bare ikke, at det bliver nemmere at indføre dem! Det her med vaner fungerer ikke helt, som de fleste af os tror, og det er noget af det, jeg lægger allerstørst vægt på i mit forløb og hjælper folk med – det her med at få en god rutine ind til daglig – hvis man skal komme sig over stress – og det behøver ikke være noget omfattende. Det kan fx være:

  • At få en sund morgenmad
  • At begynde dagen med 10 minutters yoga
  • Meditation
  • At skrive lidt dagbog hver dag

Det er forskelligt, hvad der virker for hvem, men fælles for alle,der er ramt af stress, er, at det er den daglige indsats over tid der gør forskellen. Det at komme sig over alvorlig stress skal ses som en form for genoptræning af nervesystemet, og derfor er det her med den daglige rutine så vigtigt.

Det at gøre noget fast for dig selv dag ud og dag ind er også godt på mange andre måder – du får meget mere bevidsthed ind i din dag, og du får en større tillid til dig selv over tid, til at du kan holde fast i dig selv, uanset hvad der ellers sker i dit liv.

Det eneste, der giver dig ægte ro og glæde

Det sidste punkt, jeg har taget med her handler om, hvordan du skal forholde dig til dig selv, hvis du er ramt af stress, angst eller depression eller bare har det svært. Altså, hvordan skal du tale til dig selv, tænke om dig selv og hvordan skal du behandle dig selv.

Hvis du er sygemeldt med stress eller måske tæt på, og hvis du ligner de fleste mennesker, jeg har mødt, så reagerer du med:

  • Skam
  • Du kritiserer dig selv – bevidst eller ubevidst
  • Du presser dig selv over evne for at leve op til dine egne og andres forventninger
  • Du overhører din krops meget tydelige signaler
  • Du skræmmer dig selv med katastrofetanker om fremtiden
  • Måske plager du dig selv med tanker om ting, du har gjort eller sagt forkert i fortiden

Du giver ikke dig selv lov til at slappe af og få mentalt fri et eneste øjeblik, fordi du er bange, og fordi du tror, den eneste måde, du kan forandre situationen på, er ved at være hård ved dig selv.

Det jeg gerne vil invitere dig til, hvis du lige nu har det svært, og jeg har gemt det til sidst, fordi hvis du kun husker én ting fra episoden i dag, så vil jeg gerne have, at det er det, jeg siger nu:

Det eneste, der virker og det eneste, der hjælper dig til at få ægte ro og opnå ægte og god forandring det er , at elske og acceptere dig selv, præcis som du har det lige nu. Og nej, du og din situation er ikke en undtagelse, selvom jeg godt ved, vi altid tænker, vi er en undtagelse, fordi vi er specielt håbløse eller vores situation er specielt håbløs.

Det her lyder måske som et overfladisk råd – hvad skal du bruge det til, hvis du har det ad H til, lige er blevet fyret eller skilt eller ingen penge har? Men det er ikke et overfladisk råd. Det er efter min erfaring det mest effektive, banebrydende og tranformerende også det sværeste simpelthen at være med det der er.

Prøv lige at overveje det. Hvor meget af din tid har du gang i enten selvkritik eller bekymringer, og hvor meget af tiden tager du dig af dig selv og giver dig selv fuld opbakning ved at være der – ikke ved at forsøge at ændre på dig selv eller din situation.

Man kan kalde det meget det her. Selvkærlighed. Accept. Medfølelse. I nyere forskning kalder man det ofte mindful self compassion. Man har vidst det her altid, og det er et af livets store paradokser. Det er simpelthen ikke muligt at opnå dyb forandring, med mindre du accepterer dig selv og der, hvor du er lige nu fuldt og helt.

Det er altid første skridt

Forskning på flere og flere områder (fx. afhængighed, depression, angst og stress) peger på, at nøglen til forandring ligger i mindful self compassion. Det er ikke bare en hippie-agtig idé, men noget vi kan se gavner hjernen og kroppen helt ned på celleplan.

Men hvordan i alverden gør man det i praksis?

Der findes mange øvelser, man kan lave, men det er ikke indviklet. Når du har det svært, fx Når du føler dig stresset

  • Er ked af noget
  • Når du føler, tingene er svære eller helt håbløse
  • Hvis du oplever angst
  • Føler dig frustreret
  • Føler dig ensom

Så lær dig selv, at det er et signal om, at du først og fremmest skal tage dig af dig selv.

Det kan du gøre ved lige at trække vejret dybt et par gange, være bevidst om, at du ikke bare skal kaste dig ud i at handle eller tænke en hel masse, og så kan du berolige dig selv og støtte dig selv med ord. Måske lægger du en hånd på dit hjerte og siger at “det er ok” “det skal nok gå” “jeg er her uanset hvad”

På den måde skaber du tryghed indeni, og det smitter af på dit nervesystem, og det gør dig i stand til at handle på måder, der er konstruktive og det gør dig faktisk også meget bedre til at kommunikere med andre.

Tusind tak fordi du læste eller lyttede med.

Jeg håber du blev inspireret!

afspænding

Hej, må jeg sende dig noget?

Få emailserien "3 ting du skal gøre for ikke at hænge fast i stress og angst" bliv seriøst inspireret af Birgittes tirsdagsmail

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!