Få styr på dit liv – det er meget at love! Men jeg havde selv en oplevelse af at få styr på mit liv, da jeg gik i gang med min første bullet journal for nu 4 år siden. Jeg har sværget til den enkle metode til planlægning og overblik lige siden og bruger det i mit arbejde og mit familieliv.
I denne episode (og i blogindlægget herunder) introducerer jeg dig til, hvad en bullet journal er, og hvordan du kommer i gang trin for trin.
Husk også at tjekke denne populære 3 timers onlineworkshop ud:
Stressfri planlægning med bullet journal-metoden
En bullet journal kan bruges af alle, der kan skrive
Modsat hvad mange tror, så handler en bullet journal ikke om at være kreativ eller bruge tid på at sidde og tegne eller lave sirlige lister i en notesbog. En bullet journal er først og fremmest et praktisk værktøj, og metoden blev oprindeligt udviklet af Ryder Caroll, som har ADHD og havde brug for noget, der kunne hjælpe ham til at holde styr på alt det, hans hjerne kæmpede med at holde styr på. Det viste sig, at hans metode var brugbar for alle, og den er nu verdenskendt og bliver mere og mere udbredt.
Metoden, jeg beskriver her, kan bruges af alle – selvstændige, ledere, almindelige medarbejdere, hjemmegående husmødre m.fl. Den er universel, og den er enkel og fleksibel, og måske netop derfor er den blevet så populær. Hvis du gerne vil være kreativ og tegne i din bullet journal, er det selvfølgelig en mulighed, men det er absolut ikke nødvendigt!
Læs eller lyt med i denne guide, hvor jeg fortæller om min egen tilgang til dette fantastiske værktøj. Jeg kommer bl.a. ind på følgende:
- Hvorfor jeg selv gik fra avancerede digitale apps til planlægning i en simpel notesbog
- Fordele ved at skrive i hånden og planlægge og notere i en bullet journal
- Hvorfor planlægning ikke handler om at nå mere men om at få mere ro til at nyde livet
- Hvad en bullet journal er – the basics
- Hvordan du kommer i gang – en trin-for-trin-guide
- Mine bedste tips til særlige sider i din bullet journal.
Hvorfor jeg skiftede fra avancerede planlægningsapps til en simpel notesbog
Jeg har i mange år brugt to-do-liste og en kalender, men da jeg blev selvstændig og især i takt med, at min podcast og diverse projekter voksede, fik jeg brug for et bedre projekstyringsværktøj. Jeg brugte tid på at lære om planlægningsstrategier og fandt et system med digitale apps, der virkede.
Eller… det virkede ikke helt alligevel. Jeg havde for det første følelsen af alligevel ikke at have det fulde overblik, fordi ting nemt blev væk i mit system. Ting der potentielt kunne indeholde uendeligt mange noter, idéer og to do’s. Jeg havde også følelsen af, at jeg arbejdede intenst men alligevel ikke nåede nok.
Jeg læste om en forfatter, der havde haft præcis sammen oplevelse, som nu sværgede til et bullet journal. Jeg havde hørt om konceptet før men tænkte umiddelbart, at en notesbog var alt for besværlig og ufleksibel at bruge frem for diverse apps. Men jeg blev klogere. Det er nu mere end fire år siden, og jeg kunne ikke forestille mig hverken mit arbejds- eller familieliv uden.
Fordele ved at planlægge og have to do-lister i en bullet journal
Nogle af de vigtigste fordele, jeg har oplevet ved at bruge en bullet journal, er:
- Planlægning og prioritering på papir giver et uforstyrret rum langt fra det distraherende internet og apps på min telefon.
- Dét at skrive i hånden går lidt langsommere, og det er en god ting. Det giver mig rum til reflektion og er en god modvægt til min naturlige utålmodighed.
- Jeg er mere forbundet med mig selv, når jeg skriver i hånden. Det involverer flere sanser, og jeg tror, der er en direkte forbindelse mellem hånden og hjertet.
- Jeg kan se, hvad jeg har udrettet, fordi mine afkrydsede to do’s ikke bare forsvinder ud i den blå luft, som de gjorde i min tidligere app.
- Jeg kan bladre mig igennem tidligere projekter og lære af mine erfaringer. Mine noter, idéer og lister er nemme at finde pga. det enkle index-system.
- Mindre stress og mere overblik – jeg når i højere grad i mål med mine projekter, fordi jeg er blevet bedre til at prioritere og hele tiden holde mig for øje, hvad jeg vil bruge min tid på.
Det er ikke meningen, dit liv skal føles som én lang to-do-liste
Modsat hvad man skulle tro, så handler effektiv planlægning ikke om at presse så mange gøremål og projekter ind som muligt i din dag. Tværtimod. Som jeg lærer mine deltagere på mit stressforløb, så giver planlægning en god struktur på dagen, så der også er tid til at have absolut ingenting.
Meningen med en tilpas mængde planlægning og overblik (og derfor med en bullet journal) er:
- At vide, at du har alle løse ender, idéer, planer og gøremål parkeret på papir, så du kan give din hjerne fri.
- At du kan være til stede her og nu, fordi du har styr på dine planer og projekter.
- At du har overblik over dine prioriteringer, så du når det vigtige og trygt kan ignorere resten.
- At planlægge din tid, så der er plads til både arbejde, praktiske gøremål, fornøjelse og ren og skær afslapning og stilhed.
Din første bullet journal – the basics
En bullet journal er i bund og grund et notesbog med prikker i stedet for linjer. Det med prikker vender vi tilbage til lige om lidt. En bullet journal er, hvad du gør den til, men selvom det virker meget enkelt, så er det i virkeligheden et fleksibelt og supereffektivt arbejdsredskab.
Du kan bruge en bullet journal til at organisere både dit arbejds- og privatliv. Personligt har jeg én bullet journal til hele mit liv – mit arbejde, mine børn, mig selv, hus og have. ALT.
Formålet med en bullet journal er at få styr på dit liv. Ryder Caroll selv siger, at en bullet journal i bund og grund handler om at leve et liv med bevidste intentioner frem for bare at lade tiden gå. Min oplevelse har været, at jeg har fået samlet alle noter, idéer og to do’s ét sted i stedet for på diverse lister, notesblokke, hæfter og i diverse dokumenter og apps. Det er lidt som et eksternt harddrive til min hjerne – bare på papir.
3 grundlæggende ting, du skal vide:
1. Hvilken notesbog skal du bruge?
Du skal bruge en notesbog med prikker og sidetal. Jeg bruger selv Leuchturms A5 bullet journals, og jeg køber dem hos Viking, som har det største udvalg herhjemme. Der findes deciderede bullet journals, der er designet til den oprindelige metode, men jeg holder mig til den almindelige prikkede notesbog. Der findes vildt mange varianter af bullet journals – hovedsagen er, at du får skaffet et notesbog i første omgang.
2. Hvad skal du skrive med?
Jeg bruger ikke farver i min bullet journal – kun sort. Og som regel bruger jeg en sort Staedtler fineliner eller andet tilsvarende i tykkelse 0,3. Hvis du føler dig kreativ, kan du bruge tuchser eller fineliners i flere farver eller hvad som helst andet at skrive med, der ikke går igennem siderne.
3. Hvad skal du skrive i din bullet journal?
Det finder du ud af hen ad vejen. Et godt sted at starte er at skrive dine to do’s og idéer ned. Alt det, du ellers ville skrive ned på et stykke papir eller i en to do-app. Længere nede kommer jeg med tips til andre sider, du kan overveje at have i din bullet journal. Du vælger selv, om du også vil bruge din bullet journal som kalender. Personligt bruger jeg en digital kalender og har stort set alt andet min bullet journal.
OBS! Dette er ikke en komplet men til gengæld meget enkel guide til at komme i gang. Hvis du gerne vil vide mere om den oprindelige metode, så kan jeg anbefale, at du læser Ryder Carolls bog Bullet Journal Metoden.
Sådan kommer du i gang med din første bullet journal – en trin-for-trin guide
1. Afsæt tid
Du kan komme igang med din bullet journal på 5 minutter ved simpelthen bare at slå op på første side og gå i gang og så finde ud af, hvordan du vil bruge den hen ad vejen. Denne guide forudsætter, at du gerne vil gå lidt mere grundigt til værks, og til nedenstående guide skal du bruge 1-2 timer. Skim alle 10 trin igennem, inden du går i gang.
2. Den store indsamling af løse ender
Første trin er at indsamle alle dine “løse ender”. Du kan ikke få alt med i første omgang, men tag din kalender, din nuværende to do-liste, diverse løse noter osv. og læg dem foran dig. Tag så et stykke blankt papir og skriv ALT ned, du føler, du gerne vil huske og have overblik over. Alle store og små ting, du skal huske, løbende projekter, ting, der skal undersøges, ting, der skal købes. Hvad som helst men især de ting, du føler, du skal handle på enten nu eller senere, og som er vigtige ikke bliver glemt.
Del evt. disse ting op i en arbejdsmæssig og privat kategori. Nogle har en bullet journal til arbejde og en anden til private ting. Jeg har alt samlet i én og synes, det er mere praktisk, så jeg ikke skal slæbe rundt på to, og så min hjerne kun skal forholde sig til én bullet journal.
3. Beslut dig for en “nøgle”
“Nøglen” er en række tegn, der fortæller dig, hvad type note du har tage, og hvad status er på den. Billedet herunder viser en typisk nøgle, jeg bruger, og du kan udvikle din egen hen ad vejen. Mit bedste råd er at holde det enkelt. Skriv nøglen op på første side i bogen.
4. Del dine gøremål op i nu, senere og måske
Der er mange måder, du kan organisere din bullet journal og dine store samt små projekter på (“projekt” betyder i denne sammenhæng bare alle gøremål, der kræver mere end én handling). En enkel måde at få overblik på, det er at samle alt fra “den store indsamling” og dele det op i 3 kategorier:
- Nu (med det samme eller i løbet af få dage eller uger)
- Senere (næste måned eller næste år)
- Måske (idéer, ønsker og ting, du gerne vil nå, men som ikke er absolut nødvendige)
Du kan lave oversigten i din bullet journal eller på løst papir (du kommer til at fordele dem på forskellige sider i de følgende punkter).
5. Lav en månedsoversigt
Jeg plejer at dedikere en side til hver ny måned. Her skriver jeg alt ned, jeg gerne vil gøre i den kommende måned måned. Uanset hvor i måneden, du er, når du begynder din første bullet journal, så begynd med indeværende måned og tag ting fra din liste over kategorien “Nu”.
Jeg laver hver måned en nogenlunde prioriteret liste for både arbejdsmæssige og private ting. Måske giver det mening for dig kun at have én samlet liste eller måske flere. Jeg deler også mine gøremål op i need-to-do’s både arbejdsmæssigt og privat og nice-to-do’s både arbejdsmæssigt og privat.
6. Lav en ugeoversigt
Det er forskelligt, hvad der virker for hvem, men jeg planlægger altid én uge ad gangen og henter ting fra min månedoversigt over til den enkelte uge. Jeg deler også min ugeoversigt op i arbejdsmæssigt og privat.
Her skriver jeg de store og små ting ned, jeg vil nå i løbet af ugen og igen i nogenlunde prioriteret rækkefølge. Hvis noget tager mange timer, deler jeg det op i mindre dele, så det ikke bare bliver: “skriv blogindlæg og lav podcast om en guide til at komme i gang med en bullet journal”. Dette kan tage mange timer, så istedet deler jeg det op som følgende:
- Lav udkast til guide (1/2 time)
- Skriv første halvdel af blogindlæg (2 timer)
- Skriv næste halvdel af blogindlæg + billeder (3 timer)
- Indtal podcast (1 time)
- Send videre til assistent til korrektur og redigering (10 min)
- Tjek igennem (15 min)
Møder og aftaler på bestemte tidspunkter står i min digitale kalender, men alt andet står på min ugeoversigt i min bullet journal inkl. fx forberedelse til møder.
7. Lav en fremtidsoversigt
“Fremtidsoversigten” er én eller flere sider, du dedikerer til de ting, der kommer op, som hører til længere frem i tiden end indeværende uge eller måned. Du kan dele din fremtidsoversigt op i måneder og skrive tingene ind, hvor de passer, men jeg har altid bare en lang liste. Det vil være ting, du skal gøre senere, men som ikke har en fast dato (hvis de har en fast dato, så hører de til i din kalender).
I fremtidsoversigten skriver du alle dine ting fra punktet “senere” ned, og når du laver din månedlige gennemgang (se længere nede) tjekker du din fremtidsoversigt for projekter, der er blevet aktuelle.
8. Lav dit index
Én af de smarte ting ved en bullet journal er, at du laver et index (en indholdsfortegnelse.) På den første side, skriver du sidetal ned på de forskellige lister. Personligt skriver jeg ikke sidetal ned på uger og måneder men på stort set alt andet (se billede herunder) for typer af forskellige sider og lister. Et emne har ofte flere sider, og her skriver du bare i index, hvilke sider, du har skrevet om emnet på. Fx har jeg møder med en rådgiver, og jeg tager løbende noter til vores møder. I mit index har noter fra de møder adskillige sidetal. Du behøver altså ikke på forhånd vide, hvor meget noget fylder.
Efterhånden som du fylder dine bullet journals ud (jeg bruger typisk 3 om året), kan du nemt gå tilbage og slå op i index og finde dine noter fra et bestemt kursus, en liste over idéer eller en opskrift.
9. Gå i gang med at bruge din bullet fra dag til dag og få overblik og ro i sindet
Så er du klar til at gå i gang! Oplevelsen af at få styr på alle løse ender og have overblik over dit liv kommer efterhånden, som du tager din bullet journal i brug og finder ud af, hvordan du bruger den bedst.
Jeg gør dét, at jeg hver dag slår op på en ny side i min bullet journal og skriver datoen øverst. Og så bruger jeg 5 minutter på at skrive de vigtigste ting ned, jeg skal nå og huske den dag og evt. nogle flere, jeg gerne vil nå, hvis jeg har tid. Jeg har både en arbejdsmæssig og privat liste.
Nøglen er at skrive ting ned i prioriteret rækkefølge og så gå i gang med den vigtigste, så du ikke spilder tiden med gøremål, der ikke er din vigtigste prioritet. Det er også vigtigt ikke at overfylde din dag hverken arbejdsmæssigt eller privat. Det kommer jeg altid til, men jeg arbejder konstant på at skrive et mere realistisk antal gøremål ned. Den prioriterede rækkefølge gør dog, at jeg som regel kommer videre med vigtige projekter.
Du kan evt. skrive ud for hvert gøremål, hvor lang tid hver ting ca. tager. Det gør jeg i både min ugeoversigt og i min daglige oversigt. Det ender som regel med, at det bliver tydeligt for mig, at jeg regner med at kunne nå 60 timers arbejde på en 30 timers arbejdsuge og også lige nå 10 projekter i weekenden, hvor jeg egentligt gerne vil slappe af. Så må jeg i gang med at prioritere og strege ud. Og huske mig selv på, at ting tager længere tid, end jeg regner med, og at der skal være tid til pauser og uforudsete ting, som jo altid dukker op.
Udover mine planlagte to do’s bruger jeg også min daglige side til at notere stort og småt. Ting, jeg udretter, skal huske, idéer, jeg får, citater, jeg hører i forbifarten eller hvad som helst. På den måde er der ikke noget, der går tabt, og jævnligt (eller som minimum når jeg skifter til en ny bullet journal) samler jeg op på diverse ting, jeg har skrevet ned.
10: Den ugentlige og månedlige gennemgang
En altafgørende del af at bruge en bullet journal til at skabe overblik og blive god til at prioritere er den ugentlige og månedlige gennemgang.
Den ugentlige gennemgang laver jeg typisk fredag eftermiddag, søndag aften eller mandag morgen. Her gennemgår jeg alle noter fra ugen inden. Jeg overfører to do’s til den kommende uge fra ugen inden og fra den månedlige oversigt. Jeg gennemgår også alle noter for at se, om der er noget, der skal skrives på en liste som fx et citat eller en idé eller bare noget, jeg gerne vil huske. Når jeg har gennemgået den forgangne uge, laver jeg en ny ugeoversigt som beskrevet ovenfor.
Den månedlige gennemgang sker ved udgangen af hver måned. Her kigger jeg på, hvad jeg har nået, om der er noget, der skal videreføres eller droppes. Og så laver jeg en ny månedsoversigt, hvor jeg planlægger, hvad jeg skal og vil nå i den kommende måned, og her kigger jeg også på fremtidsoversigten og min kalender. Efter den månedlige gennemgang laver jeg en ny månedsoversigt som beskrevet ovenfor.
Mine yndlingslister + andre sider, jeg har i min bullet journal
Her til sidst vil jeg dele med dig, hvilke lister jeg har været særligt glad for og bruger i hver eneste bullet journal. Du kan have lister og sider dedikeret til et hvilket som helst emne; dine kæledyr, dine idéer til en haveplan, karakterer i din kommende roman, julegaver til dine børnebørn.. hvad som helst. Her er mine yndlingslister:
- En oversigt over mine mål for det pågældende år rent arbejdsmæssigt
- Vigtige opmærksomhedspunkter for hvert af mine børn
- En liste over drømme for det næste årti
- Skriveidéer til min blog og til bøger, jeg måske skriver en dag
- En liste over bøger, jeg gerne vil læse
- Kursusnoter, noter til når jeg skal deltage i et interview, noter til podcastepisoder
- Sider dedikeret til større projekter, som fx når jeg skal producere et nyt forløb, eller vi skal renovere noget i huset
- En løbende ønskeliste til hvert medlem af familien
- Liste over citater
- Liste til mine samarbejdspartnere – min assistent, min webdesigner, min revisor, min rådgivningsdame, min videomand og min markedsføringsdame har hver deres side
- Pakkeliste.
Og det var det – nu er du klar til at gå i gang med at bruge din bullet journal!
Hvis du blev inspireret af dette indlæg, så tjek også følgende ud:
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Tilmeld:
Kærlig hilsen