Egentligt skulle jeg nå alt muligt arbejdmæssigt her til formiddag. Min mand har taget børnene med ud af huset, fordi jeg skulle arbejde. Men min hjerne er gået på feriemode, og de ting, jeg skal lave haster ikke helt vildt.

Så jeg sidder og tænker på, hvad vi skal lave i påskeferien….

Kombineret med, at jeg længe har villet lave et indlæg om gode aktiviteter til børn, der ikke involverer en skærm, så kommer her 10 idéer til ferieaktiviteter i børnefamilien, der styrker sanserne, skærper opmærksomhedsevnen og giver god kontakt.

Det handler ikke så meget om, at skærmtid er et problem i sig selv men mere, at det er vigtigt, at vi sørger for at bruge tiden på aktiviteter, der giver os det, vi ikke får, når vi sidder med en skærm:

  • Bevæget kroppen
  • Stimuleret sanserne
  • Øjenkontakt
  • Kropskontakt
  • Vedholdenhed og fokuseret opmærksomhed

I indlægget her er der fokus på børn, men skærmfri tid er vigtigt for alle, så læs (eller lyt) med og tag hvad du kan bruge.

Er det nu også så slemt med de skærme?

Er skærme pr. definition en dårlig ting? Selvfølgelig ikke. Der er stor forskel på, hvad vi selv og børn bruger skærmen til og hvor længe. Pointen er ikke så meget, om børn spiller eller ser Netflix en del af ferien – men nærmere om de også bruger en væsentlig mængde tid på aktiviteter, der styrker dem.

Og lad mig lige sige med det samme, at dette skal ikke opfattes som et moraliserende indlæg fra en mor, der gør alt det rigtige. Jeg har mindst lige så meget brug for at minde mig selv om vigtigheden af skærmfri tid. Især når min søn på 9 plager om at spille eller se noget på en skærm. Og det gør han meget. Og jeg synes det er svært.

Det er nemt at få lyst til at kaste håndklædet i ringet. For hvad er op hvad er ned. Hvilke spil er skadelige, og hvilke er ikke. Men når alt kommer til alt, så er det vores ansvar som forældre at beskytte vores børn og deres hjerner mod de meget store spillere, der er på techmarkedet, som kun er interesseret i én ting: at få du og dine børn til at bruge mest muligt tid og opmærksomhed på diverse digitale medier.

Nogle børn er ekstra sårbare og har særligt brug for skærmpause

Min søn på 10 har en medfødt hjerneskade, og bliver meget hurtigt træt og overvældet rent socialt. Det nemmeste i verden ville være at give ham en skærm, for så er der ro. Og det gør vi også nogle gange. Men vi bliver nødt til at holde igen, fordi han på ingen måde selv kan styre det.

Nogle børns hjerner er ekstra sårbare – det gælder fx med ADHD, autisme og andre funktionsnedsættelser, udviklingsforstyrrelser eller bare børn, der er stressede. Disse børn har ekstra meget brug at hjernen får pauser men også for at træne vedholdenhed og kognitive færdigheder, og det gør man ganske enkelt ikke ved at lade sig opsluge af spil og serier.

Med min datter er det lidt anderledes. Hun er 5 og har ikke den store interesse i spil. Til gengæld er hun draget af alt, hvad der minder om Barbie, prinsesser og deslige. Her føler vi mere, det er noget med at sørge for, at hun ser noget, der har en ordentlig kvalitet og bliver præsenteret for sunde og stærke pigeidealer.

 

Når forældre er forældre værst

Det er en af de vigtigste forældreopgaver vi står overfor – at tage ansvar for vores børns digitale vaner og dermed mentale trivsel. Men her er vi forældre nogle gange hinandens værste fjender. For ikke alle kan eller vil tage stilling. Og jeg har mere end én gang oplevet, at forældre der enten ikke magtede at sætte sunde grænser for deres børns digitale vaner eller måske oprigtigt talt tror, at det ikke betyder noget, skyder med skarpt på andre forældre, der insisterer på et sundt skærmforbrug.

For nylig oplevede én af mine veninder, hvordan personalet i hendes datters SFO på et forældremøde afviste forældre, der stillede spørgsmålstegn ved deres spilpolitik. Personalet påstod, at der ikke var forskningsmæssigt belæg for, at børn ikke kunne spille fx Counterstrike, selvom de var langt yngre end den anbefalede alder.

 

Hvad er vigtige værdier i din familie?

Min veninde har ressourcerne til at gå hjem og finde diverse forskningsmæssigt belæg. Men det er jo ikke pointen. Det er et spørgsmål om sund fornuft og også om menneskelige værdier.

Jeg tror mange forældre (og SFO-ansatte) føler sig magtesløse og derfor vælger at trække på skulderne og give op. Eller skyder med skarpt på andre, fordi det at gøre op med egne vaner og holdninger er for svært.

Og det kender jeg godt. Og her tror jeg virkeligt, at mottoet “Fremgang ikke perfektion” er godt at anvende. Det handler ikke om, at vi skal være perfekte forældre eller insitutioner. Men vi skal heller ikke vende det blinde øje til.

Et godt sted at starte som familie er, at finde ud af, hvad der egentligt er vigtige værdier. Tag en snak med din ægtefælle og dine børn. Og du vil opdage, at der er visse ting, som er meget, meget vigtige.

For os er det fx:

  • Nærvær og hygge
  • Bevægelse
  • Oplevelser og rejser
  • Tid til leg
  • At være i naturen
  • Slik (ja…det er altså en vigtig værdi for mine børn!)
  • Orden i huset, så der er hyggeligt at være
  • Tryghed – at de voksne ikke skændes eller skælder ud

Hvad er det i din familie?

Når vi tager stilling til vigtige værdier handler det ikke længere om, om der er belæg for at sige, at skærmtid er skadeligt men om, at der skal være tid til det vigtige.

Hvorfor skærmfri ferier og weekender er en god idé

Vores erfaring herhjemme er blevet, at det er godt, at nogle ferier er helt skærmfri. Både børns og voksnes hjerner har godt af en pause nogle uger om året. Og vi har fundet ud af, at det giver langt mere ro, når skærme bare er helt ude af billedet. Både for os selv og for børnene. Ude af øje, ude af sind.

Her i påskeferien er vi hjemme i nogle dage og skal så på ophold i et feriecenter i 3 dage. I de 3 dage, vi er afsted er alle skærme slukkede. Både børns og voksnes. Vi har heller ikke iPads eller lignende med i bilen, og det går ganske fint trods indledende brok.

At holde ferieaktiviteterne skærmfri kræver noget af os forældre. Det er umiddelbart nemmere at forfalde til “ipasning” mens vi selv slapper af. Men i længden er det hverken tilfredsstillende eller sundt, og selvom skærmfri aktiviteter nogle gange kræver en større indsats fra forældrenes side, vil belønningen være desto større, når det så betyder bedre kontakt, sjov leg og hygge.

Skærmfri weekender og ferier er vigtigere, end man lige skulle tro. Når vi lader hjernen lave ingenting, restituerer vi mentale ressourcer, vi fremmer kreativitet og mærker os selv og andre. Derudover er der en lang række evner, børn og voksne kun kan udvikle, når de lader skærmen ligge og bevæger sig ud blandet andre mennesker in real life.

 

10 idéer til ferieaktiviteter, der styrker sanserne, skærper opmærksomhedsevnen og skaber kontakt

Aktiviteterne herunder er velegnede til børn i stort set alle aldre samt voksne. Hvis dine børn synes, det er kedeligt (det gør vores ofte, når vi foreslår noget de ikke umiddelbart har lyst til), så gør det alligevel.

Det er godt for dem at lære, at alt ikke behøver at være stærkt underholdende og at nogle aktiviteter kræver en indsats, før man ser resultatet.

Og ellers så gælder Mahatma Ghandis ord jo i denne sammenhæng:

“Be the change that you wish to see in the world”.

Én af mine bekendte var for nylig bekymret over hendes teenagerdatters skærmforbrug om aftenen. Jeg foreslog, at hun selv droppede skærmen om aftenen og i stedet lavede noget hyggeligt. Og ganske rigtigt – efter få dage havde hele familien gang i puslespil, læsning og strikning.

Gå forrest, og din familie vil følge efter.

 

1. Lydhistorier

Herhjemme elsker vi lydhistorier. Børnene lytter nogle gange til morgenmaden, i bilen eller når de tegner. Jeg har lige set, at Harry Potter er kommet på dansk indtalt af Jesper Christensen – den skal vi helt klart have fat i. Og ellers er podcasten Radionauterne om videnskabelige emner formidlet til børn også én af vores yndlingslydting for tiden.

2. Tur ud i naturen

Tag på skovtur, tag til havet eller gå ud i haven. Naturen gavner krop og sjæl på så mange planer. Min søn har sjældent lyst, når vi skal afsted men ender næsten altid med at have det sjovt. Lav mad på bål, flet blomsterkranse eller leg tingfinder. Hvis I vil mødes med andre familier og savner inspiration, så tjek Naturfamilier ud. Campering i telt eller shelter i naturen er et kæmpe hit – vi venter bare på, at det bliver lidt varmere!

3. Dominobaner

Vi har fået øjnene op for dominobrikker for nyligt. Altså ikke spillet men at stille dem op i rækker for at vælte dem. Vi har købt en kæmpe pakke med brikker – det viser sig, man kan få dominosæt specifikt til formålet med forskellige sjove trapper, kugler der ruller osv. Vi har købt dette sæt, som vi bruger lang tid på at stille op i stuen mens alle holder vejret.

4. Puslespil

Puslespil er endnu en ting, som har fået lidt en revival herhjemme. Børnene har begge elsket puslespil som små, men så har der været en pause. Nu er vi begyndt at lægge store puslespil sammen og har lige købt 3 nye i en boghandel til påskeferien. Det er helt klart min mand, der har mest tålmodighed i vores familie. Vi andre går lidt mere til og fra!

5. Leg

Da min søn var lille, og jeg kun havde ham, elskede jeg at lege med ham. Vi kunne lege i timevis, og det er min mand stadig god til. Det er jeg ikke nu hvor vi har to børn og mere at se til – jeg bliver hurtigt rastløs og keder mig. Men jeg prøver at blive bedre. Hvis du har mindre børn, vil de elske at lege fantasilege med dig. Og hvis de er lidt større vil spil og sport være en god form for leg.

6. Lav mad sammen efter gode kogebøger

Madlavning stimulerer sanserne og kræver koncentration og vedholdenhed. Køb eller lån gode børnekogebøger, så børnene kan bladre i dem og selv vælge, hvad de gerne vil lave. Mine børn elsker Hakkebakkeskovens Bagebog, og ellers har vi Børnenes Køkken og Harrys Køkken. Vi ønsker os flere! Min datter elsker at lave mad – min søn skal som regel drives til det og orker ikke så længe ad gangen.

7. Tegn og mal – lav et kreaskab

Vi har ikke helt fået etableret et “kreaskab” i vores nye hjem, men er der én ting, jeg forsøger altid at have i huset, så det papir og kreasager. Jeg elskede selv at tegne og male som barn og kan godt finde på at tage en tur til Panduro Hobby og købe ting og sager bare for at putte det i skabet derhjemme. Der er ikke noget bedre end at åbne et skab fyldt med krea-sager, og vi har det i stuen, så det er nemt tilfængeligt. Ansigtsmaling er også et hit lige pt.

8. Svømmehallen eller sportshallen

Vi tager ofte i svømmehallen tidligt om morgenen for at undgå for mange mennesker. Jeg er ikke nogen fan af støj, og derfor er jeg ikke specielt vild med overrendte steder. Men om morgenen er der som regel ro, og det er en god måde at begynde dagen på. Sporthaller er også ofte frit tilgængelige, og min mand er god til at tage en bold med op i hallen sammen med børnene og få et par timer til at gå der.

9. Syng med eller for dine børn – også selvom de er store

Mange holder op med at synge for deres børn, når de ikke længere er små, og det er en skam. Det giver en enorm ro at blive sunget for. Og fællessang er en fantastisk god tradition at have med fra familien. Min mor sang for mig i bilen, når vi skulle besøge mine bedsteforældre og på den måde fik jeg lært en stor del af den danske sangskat. Nogle gange sætter jeg mig med mine børn i sofaen og synger fra højskolesangbogen. Jeg ville gerne gøre det mere – har overvejet at have sangbøger liggende i biler til længere ture, og jeg overvejer at begynde at gå til guitar, så jeg kan spille til.

10. Lav ingenting

Pauser er lige så vigtige som aktiviteter. Det er et spørgsmål om familie yin- og yang. Hvor ofte laver dine børn og I bare ingenting? I dag har vi brug for at skabe og værne om mentale pauser, hvor der bare er stille. Hvor man kan høre uret gå og måske sidder og kigger lidt på en flue i vindueskarmen. Indtil man keder sig nok til, at man finder på ét eller andet. Lad være med at fylde hverdage eller ferier ud med aktiviteter fra ende til anden.

Hav dage uden legeaftaler, pligter eller fritidsinteresser. Insistér på åndehuller, på at det er godt at kede sig og lave ingenting.

Håber du blev inspireret. Hvis du kunne lide indlægget, så vil du også synes om:

Mit interview med Imran Rashid om digital sundhed

Denne podcastepisode med selve min mand, hvor vi taler om hvordan man holder en stressfri sommerferie

God påske💚💛

tilstedeværelse

 

 

Få mine 5 bedste tips til sunde digitale vaner for dig og dine familie

5 enkle tips, der vil hjælpe dig med at generobre dit liv!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!