Har du svært ved at sove og overvejer du at gå til lægen for at få sovemedicin? Eller tager du allerede sovemedicin men vil gerne trappe ud og blive i stand til at sove godt uden hjælp af medicin?

Du skal altid tale med din læge om sovemedicin og evt. udtrapning, men i dette blogindlæg lærer du, hvad du kan gøre, før du tyr til sovemedicin.

Men hvorfor undgå sovemedicin? Det kommer jeg ind på lidt længere nede, men hvis du du ligner mig (og mange andre) og kun vil tage medicin, hvis det er højst nødvendigt, og i mange tilfælde kan du heldigvis etablere en god nattesøvn helt naturligt.

Du kan også høre indlægget som podcastepisode her, og nederst kan du downloade min aftenmeditation:

 

Lidt om søvnproblemer og sovemedicin

De fleste mennesker oplever kortvarigt søvnbesvær ind imellem. Det kan være pga. stress, bekymringer, et traume eller bare, at du sover i uvante omgivelser.

Der er som udgangspunkt ingen grund til at tage sovemedicin mod søvnbesvær af få dages varighed – som regel vender din gode søvn tilbage af sig selv.

Men så er der det mere kroniske søvnbesvær. Her er der tale om et stort problem, der kan undergrave både dit fysiske og dit psykologiske helbred. At få en god nattesøvn er alfa omega for din trivsel, og hvis du har oplevet ikke at kunne sove gennem længere tid, så ved du selv, hvor ødelæggende det kan være.

Kronisk søvnbesvær opstår typisk på grund af:

  • Længerevarende stress eller angst
  • Manglende døgnrytme eller dårlige søvnvaner
  • Medicin, stimulanser eller forkert kost
  • Søvnforstyrrelser som fx søvnapnø

Især kronisk søvnbesvær får mange til at gå til lægen for at få sovemedicin. Under en samlet betegnelse kalder man forskellige former for sovemedicin for hypnotika. Hypnotika er typisk benzodiazepiner eller benzodiazepinlignende midler, og den type af medicin bruges også som beroligende mod angst.

Jeg har skrevet et andet indlæg, der handler om naturmedicin mod søvnproblemer, men i dette indlæg taler vi altså om almindelig sovemedicin, som kan fås på recept hos lægen.

Hvorfor undgå sovemedicin?

Dette er ikke en budskab, der handler om, at du skal undgå sovemedicin for enhver pris. Det kan være relevant og lidt længere nede kommer jeg ind på et par gange i mit eget liv, hvor jeg har haft brug for sovemedicin.

 

Jeg har dog den klare holdning både til mig selv og i mit arbejde, at hvis søvnbesvær kan løses på en naturlig måde, så er det bedst.

 

For det første er sovemedicin en kortsigtet løsning. Alle former for sovemedicin er beregnet til brug i kortere perioder, fordi de er afhængighedsskabende og typisk mister effekt over tid. Mange danskere kæmper i dag med afhængighed af benzodiazepiner, men heldigvis arbejdes der målrettet fra lægestandens side med at nedbringe mængden af danskere, der er langtidsfor brugere af sovemedicin (Sundhedsstyrelsen anbefaler maksimalt 30 dage).

 

Så er der bivirkningerne. Her vil jeg ikke kaste mig ud i at redegøre for bivirkninger, men de findes og kan være alvorlige og kan i sidste ende blive et større problem end din søvnmangel var til at begynde med. Derudover kan sovemedicin sløve i en grad, så det påvirker din funktionsevne, og du kan blive mere uopmærksom ved fx. bilkørsel.

 

Det største problem med sovemedicin er, at man ved brug af medicin dæmper et symptom, der ofte er et tegn på et underliggende problem, som det er vigtigt du gør noget ved. At tage sovemedicin, hvis du egentlig har brug for at ændre vaner, svarer til at tabe dig meget på kort tid og så i øvrigt fortsætte som før.

 

Hvis du ikke ændrer livsstil, vender problemet sandsynligvis tilbage. Men igen – nogle gange kan sovemedicin bryde en ond cirkel, så der kan være god grund til at bruge sovemedicin i kort tid.

Da jeg selv fik brug for sovemedicin

Der har været et par gange i mit eget liv, jeg har haft akut søvnmangel, og hvor jeg brød en ond cirkel ved at kapitulere og få udskrevet milde indslumringspiller.

Den ene gang var efter mit første barns fødsel for nu 10 år siden. Selve fødslen var en traumatisk oplevelse, og han var meget syg. Vi blev overflyttet til først det ene så det andet hospital og endte til sidst på Rigshospitalet. Jeg var også selv syg, og der var ganske enkelt ikke tid til at sove på grund af diverse undersøgelser og konstante akutte kriser med min søn.

Efter 7 dage, da der faldt nogenlunde ro på, var jeg så stresset, at jeg på ingen måde kunne falde i søvn, og lægerne tilbød mig indslumringspiller. Efter at have fået medicin et par dage, blev jeg i stand til at sove igen og havde ingen problemer derefter.

Den anden gang var på et tidspunkt, hvor jeg pressede mig selv for hårdt på studiet og besluttede mig for at skrive mit speciale på meget kort tid. Jeg tog det ellers meget stille og roligt under studiet, og kunne generelt ikke svinge mig op til at stresse ret meget over det. Men nu ville jeg bare gerne have det overstået og tænkte, at der var grænser for, hvor lang tid, det kunne tage at skrive et speciale.

Jeg kom i mål til tiden, men undervejs fik jeg presset mig selv så hårdt, at jeg blev søvnløs og måtte holde en pause. Det hjalp dog ikke, og jeg gik til lægen og brød den onde cirkel med et par dages medicin.

Når jeg fortæller disse historier er det for at understrege, at jeg ikke er modstander af hverken sovemedicin eller andre former for medicin. Jeg blev klogere, og i dag kunne jeg ikke finde på frivilligt at presse mig selv så hårdt, men er man først i en ond cirkel af søvnløshed, hvor intet synes at virke, så giver det god mening at benytte sig af medicin kortvarigt, hvis der findes noget, der kan hjælpe.

Når det så er sagt, så er det vigtigt at være kritisk, og især ved kronisk søvnbesvær, skal du overveje følgende, før du tager sovemedicin.

 

Stil dig selv disse 6 spørgsmål, før du tager sovemedicin

Følgende spørgsmål hjælper dig med at stille skarpt på de underliggende årsager til dine søvnproblemer. Det er fristende at tænke, at et enkelt middel kan hjælpe dig til at sove bedre. Men skyldes din søvnløshed stress eller andet i din livsstil, er der stor sandsynlighed for, at du skal ændre visse vaner og tage stilling til vigtige ting i dit liv.

Tænk over det. Søvnløshed er et symptom. En budbringer. Hvis du bare fjerner symptomet med medicin, så overser du måske det vigtige budskab, symptomet kommer med. Din krop prøver at fortælle dig noget. Lyt efter!

Før du overvejer medicin, så tag et grundigt kig på dine vaner, og overvej, om du har brug for at ændre noget når det kommer til følgende punkter:

 

Har du en god døgnrytme?

Har du en fast døgnrytme, så du går i seng og står op på et fast tidspunkt? De fleste voksne har brug for omkring 8 timers søvn, og du får den bedste nattesøvn ved at gå tidligt i seng og stå tidligt op. Følg naturens rytme – måske skal du også sove lidt mere om vinteren end om sommeren. Og husk, at dit energiniveau svinger naturligt i løbet af dagen. Følg så vidt muligt din krops rytme og slap lidt af om eftermiddagen, hvor de fleste bliver lidt søvnige.

 

Har du en fast gå-i-seng-rutine?

Hvis du etablerer en fast rutine, inden du skal i seng, vil du signalerer til din hjerne, som signalerer til resten af din krop, at nu er det sengetid. Hjernen elsker faste rutiner! Drop al skærmaktivitet minimum 1 time før du skal i seng, og hav fx en stund, hvor du drikker en kop te, lytter til et stykke musik, skriver lidt dagbog eller laver en yogaøvelse.

 

Får du nok fysisk aktivitet og frisk luft?

Bliver du træt nok i løbet af dagen på en god måde? Du er skabt til at bevæge dig og til at være udenfor. Hjernen bliver sløv eller overstimuleret men ikke træt på en god måde, hvis du opholder dig indendørs eller foran en skærm hele dagen. Sørg for at komme udenfor, spis måltider udenfor og tag cyklen på arbejde. Det giver en naturlig træthed.

Spiser eller drikker du ting, der stresser din krop?

Drikker du for megen kaffe, sodavand eller alkohol, så skær det helt væk eller hold dig i hvert fald fra stimulanser sidst på dagen. Kost kan også enten stresse eller berolige kroppen, og der er en direkte forbindelse mellem din fordøjelse og dit nervesystem. At skære sukker, tilsætningsstoffer og glutenholdige fødevarer kan for nogle mennesker gøre en verden til forskel og skabe ro i krop og sind.

 

Har du brug for at give slip på spændinger?

I løbet af dagen, ophobes fysiske og mentale spændinger ofte. Det er normalt og ikke noget problem. Problemerne opstår, når vi ikke giver os selv tid til at komme ned i gear og give slip igen. Hvad er din måde at slippe spændinger og stress på? Skal du gå en tur, grave lidt i haven, lave en afspændingsøvelse eller beroligende yoga eller noget helt andet?

Lytter du til din indre stemme?

Holder bekymringer dig vågen om natten, så kan det være, du bare skal lære at lukke ned for tankemylderet. Men ofte bunder bekymringer jo i et reelt problem, som du ikke løser ved at lægge vågen om natten men til gengæld har brug for at handle på om dagen. Prøver din indre stemme at fortælle dig noget, som du ignorer? Måske ting, du skal handle på omkring dine børn eller dit parforhold. Andre relationer, du har brug for at slippe eller reparere eller måske drømme, du skal udleve.

Lyt til din krop – den taler altid sandt.

Mange andre ting end ovenstående kan have indflydelse på din nattesøvn. Overvej, hvordan du lever dit liv i løbet af dagen – det er ofte i de daglige vaner, du finder nøglen til en god nattesøvn.

Tag et kig på spørgsmålene herover, og begynd med bare at gøre én ting anderledes og se, hvordan det påvirker din søvn.

Jeg håber dette indlæg var til gavn og inspiration. Hvis du er ramt af stress, så tjek mit 10 ugers online stressforløb ud og se, om det er noget for dig. Her arbejder vi især med forskellige mind-body-teknikker, der hjælper dig ud af søvnløshed på en naturlig måde, og de fleste deltagere fortæller, at de begynder at sove bedre efter kort tid.

Kærlig hilsen

tilstedeværelse