Sover du dårligt om natten? Har du svært ved at falde i søvn, sover du uroligt eller vågner du gentagne gange om natten? Eller alt for tidligt om morgenen, selvom du langtfra er udhvilet? Så læs med her og lær, hvilke enkle former for naturmedicin, du kan bruge mod søvnløshed.

Længst nede kan du også få adgang til min aftenmeditation

Søvnløshed kan skyldes flere ting, men langt størstedelen skyldes stress, og her i indlægget tager jeg udgangspunkt i naturmedicin mod søvnløshed forårsaget af stress. Oplever du søvnløshed og har du mistanke om, at det skyldes noget andet end stress (fx medicin), så kontakt din læge.

Men har du søvnløshed på grund af stress, så vil mit råd være at forsøge med naturlige midler, før du går til lægen for at få udskrevet sovemedicin. Sovemedicin kan være nødvendigt for at bryde en ond cirkel, men hvis du ligner mig og mange andre, så vil du gerne begynde med så enkle og naturlige midler som muligt. Og det giver jeg dig input til her.

 

Lidt om naturmedicin mod søvnløshed

Her har jeg fortolket “naturmedicin” bredt og tænkt i retning af enkle og naturlige midler mod søvnløshed. Vær også opmærksom på, at det jeg skriver her er med forbehold for, at Sundhedsstyrelsen har strenge krav til, hvad man kan sige om naturlægemidlers effekt.

Kun få naturlægemidler er blevet grundigt videnskabeligt undersøgt og testet, fordi der ikke er de samme økonomiske interesser på spil som konventionelle præparater. Men bare fordi noget ikke er videnskabeligt undersøgt, betyder det jo ikke, at det ikke virker.

Hvis du spørger mig, kunne det være godt at udbrede kendskabet til naturmedicin. Jeg ville selv ønske, jeg havde haft en større viden tidligere. I det lange løb er naturlige midler som regel en bedre løsning, fordi du undgår bivirkninger og endda ofte styrker krop og sind, fordi fx. urter indeholder gavnlige stoffer.

 

Naturmedicin kan også have bivirkninger.

Når det så er sagt, skal man huske, at naturlægemidler også kan have bivirkninger, så uanset hvad du forsøger dig med, skal du altid mærke efter, hvordan din krop reagerer og tale med en læge eller anden sundhedsfaglig person, du har tillid til, hvis du bliver i tvivl.

Personligt hælder jeg mere til at bruge de urter og ting, der findes i naturen og som vi mennesker har brugt i lægekunsten i årtusinder. Ganske enkelt fordi vi mennesker er en del af naturen, og jeg tror på at kroppens selvhelbredende egenskaber (og evne til at falde i søvn) hjælpes bedst på vej med så enkle og naturlige midler som muligt. Men igen – hvis der findes et præparat, der kan hjælpe og ikke har bivirkninger, så ser jeg ikke nogen grund til ikke at bruge det.

Når alt kommer til alt er den eneste, der kan afgøre om noget virker for dig, dig selv. Det er forskelligt, hvad der virker for hvem, og jeg vil anbefale dig at læse nedenstående liste og mærke efter, hvad der taler mest til dig og begynde der

 

8 enkle former for naturmedicin mod søvnløshed

Nu springer vi videre og kigger på enkle former for naturmedicin, der kan afhjælpe søvnløshed. Der findes mange andre end de nævnte, men nedenstående er en liste over almindeligt anerkendte og i de fleste tilfælde veldokumenterede naturmidler mod søvnløshed.

Mit råd vil være, at du besøger en god helsekostbutik, der kan vejlede dig i hvilke præparater, der findes med de forskellige stoffer eller urter. Nogle af dem kan du selv købe i ren form og bruge enten som te eller i olie.

 

Baldrianrod

Baldrianrod har været kendt langt tilbage i tiden i Østen, hvor man har brugt den mod blandt andet søvnløshed men også imod angst og maveproblemer. Man har i de senere år også forsket i baldrianrod mod søvnproblemer i Vesten og fundet god effekt både hvad angår indsovning og kvalitet af nattesøvnen.

Baldrianrod kan fås både som te, dråber og er således et godt alternativ til lægeordinerede sovepiller. Man regner med, at effekten blandt andet skyldes, at baldrianrod regulerer visse aminosyrer, som igen regulerer nervecellerne.

 

Humle

Humle er nok mest kendt fra øl men bruges ofte sammen med baldrianrod for at opnå en beroligende effekt. Humle er en slyngplante, der tilhører hampfamilien, og i Danmark er den siden middelalderen blevet dyrket i klosterhaver og brugt som lægeplante.

Humle har en søvndyssende effekt og indeholder også stoffet xanthoumol, som muligvis virker forebyggende på nogle former for kræft- og hjertekarsygdomme.

Sollys tidligt om morgenen

Noget så enkelt som sollys har en kæmpe indvirkning på din nattesøvn. I hjernen sidder en lille fascinerende struktur, som hedder den suprachiasmatiske kerne. I denne kerne finder der molekyler, der styrer dit indre biologiske ur. Kernen registrerer blandt andet hvor meget lys, der er i dine omgivelser, og fortæller kroppen, hvor meget melatonin (søvnhormon), der skal produceres.

Hvis du sørger for at få sollys i løbet af dagen og især tidligt om morgenen (og til gengæld skruer ned for lyset om aftenen – især fra skærme), vil det hjælpe med til at indstille dit indre ur, og du vil blive naturligt træt om aftenen. Studier har vist, at alene det at sidde udenfor og spise frokost kan give dig op mod en times ekstra søvn.

 

Kamille

Kamille er en velkendt medicinsk plante og er blevet brugt langt tilbage i tiden til forskellige formål. Man har konstateret, at kamille har antiinflammatorisk og beroligende effekt, og den klassiske kop kamillete er en god måde at slutte dagen af på. Man regner med, at det er stoffet apigenin, der giver en bedre søvn.

Som med alt andet er der forskel på kvaliteten, og selv kan jeg godt lide at købe hele tørrede kamilleknopper i en god tehandel.

 

Tryptofan

Tryptofan er en aminosyre, som kroppen blandt andet bruger til at danne melatonin men også serotonin, som også betyder meget for dit vågenhedsniveau og hvordan du har det. Tryptofan fås som kosttilskud men findes også i en række fødevarer, herunder bananer, fisk og forskellige frø og nødder.

 

Lavendel

Dufte har en kraftig indvirkning på dit nervesystem, og lavendel er kendt for at virke beroligende. Køb rene æteriske lavendeldråber og bland dem i mandelolie. Du kan enten brænde olien eller massere dem på håndled eller tinding.

Du kan også indtage lavendel som te eller have friske lavendelplanter i dit soveværelse.

 

Citronmelisse

Mange urter er traditionel blevet brugt som lægeplanter og citronmelisse er én af dem. Urten indeholder stoffet citronella, som menes at have en beroligende effekt og studier på bla. børn har vist, at citronmelisse kan modvirke søvnproblemer.

Det er nemt selv at dyrke citronmelisse i vindueskarmen, og den kan brygge te af den friske urt eller bruge den i olie eller creme.

 

Magnesium

Magnesium er et mineral, og magnesiummangel kan give mange helbredsproblemer inklusiv depression og søvnproblemer. Du kan få magnesium som kosttilskud, som spray, der sprayes direkte på huden eller som badesalt. men kan også nemt få magnesium gennem kosten. magnesium findes findes i de største mængder i grønne bladgrøntsager som spinat samt nødder og god mørk chokolade.

Man kan jo diskutere, om kosttilskud er nødvendigt, eller om vi ikke automatisk får dækket behovet for magnsium om andre mineraler og vitaminer, hvis vi bare spiser sundt og varieret. Jeg hælder til de læger, der er fortalere for kosttilskud, når det gælder at bringe kroppen i balance, og er bla. meget inspireret af lægerne bag disse to bøger: Brainmaker og The Longevity Paradox.

når man falder i et sort hul

 

Man skal huske, at naturmedicin kan fremkalde bivirkninger eller allergiske reaktioner, som andre præparater, og at det ofte er et spørgsmål om at indtage de aktive stoffer i de rette mængder.

Og husk også, at hvad end der er tale om almindelig sovemedicin eller naturmedicin mod søvnproblemer, så er det vigtigt ikke blot at behandle symptomet men at overveje, hvad årsagen til søvnproblemerne er.

 

Andre naturlige sovemidler

Her til sidst vil jeg nævnte et par andre effektive midler, når det kommer til at etablere en bedre søvn. Det er ikke medicin som sådan men mind-body-teknikker, der kan hjælpe dig med at få ro i krop og sind, så du sover bedre.

  • Skriv dagbog. Skriv lidt hver aften, inden du går i seng. Det er en god måde at klare tankerne på.
  • Muskelafspænding. Lyt til en guidet muskelafspænding, som ofte er mere effektiv end meditation, hvor du “bare” skal fokusere på din vejrtrækning.
  • Hypnose. Hypnose kan være et effektivt sovemiddel, men som med alt andet er det forskelligt, hvad der virker for hvem.
  • Yoga eller qi gong. Bevægelser der afspænder dit nervesystem og stilner dit sind vil hjælpe dig med at falde i søvn. En god idé er fx altid at lave de samme 3 yogaøvelser, inden du skal i seng. Det signalerer til kroppen, at nu er det sengetid.

Jeg håber at dette indlæg gjorde dig klogere på naturmedicin mod søvnløshed. Hvis du har forslag til andre naturlige sovemidler, så skriv dem gerne i kommentarerne herunder.

Kærlig hilsen

tilstedeværelse