77 almindelige stresssymptomer

Her får du et overblik over almindelige fysiske, kognitive, mentale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige stresssymptomer. Listen over stresssymptomer er nærmest uendelig. Jeg tror nærmest ikke, der er det stresssymptom, jeg ikke er stødt på hos de flere hundrede klienter og deltagere på mit stressforløb, jeg har mødt over årene. På den anden side er der mange symptomer, der går igen hos mange, og det er dem, jeg har beskrevet herunder.

Du kan også lytte til indlægget i en podcastversion lige her:

Stress kommer som regel snignede, og det er nemmere sagt end gjort at stoppe op i tide. Ofte er der mange ting, der virker vigtigere end at respektere kroppens signaler. Heldigvis stopper kroppen selv op på et tidspunkt – inden situationen bliver livstruende. Hvor upraktisk, vi end synes, kroppen kan være, når den pludseligt siger stop, så skal vi være taknemmelige. Kroppen formår nemlig at tage hånd om situationen og få os til at stoppe op, når vi ikke selv kan eller vil.

Stress kommer som regel snignede, og derfor er det nemmere sagt end gjort at stoppe op i tide.

Denne liste er ikke ment som en skræmmekampagne, men omvendt er det også vigtigt at være klar over, at stress ikke bare er noget, der “sidder mellem ørerne” men kan have alvorlige konsekvenser for både dit fysiske og psyklogiske helbred. I slutningen af indlægget har jeg linket til nogle af de ting, du kan gøre for at hjælpe dig selv på rette vej ud af stress, hvis du er ramt.

Stressymptomer er tegn på overbelastning

Jeg har skrevet et indlæg om årsager til stress, og her kommer jeg ikke nærmere ind på de mange forskellige årsager. Jeg går heller ikke i dybden med præcis hvorfor stress kan fremkalde diverse symptomer. Hvis du gerne vil dykke ned i, hvordan nervesystemet er indrettet, kan du læse mere om den polygale teori og nervesystemets forskellige reaktion på trusler her, og her kan du blive klogere på, hvordan stress kan fremkalde fysisk og psykologisk sygdom.

Helt enkelt forklaret, så er alvorlig stress et resultat af overbelastning. Din krop og hjerne er gearet til at reagerer på trusler og udfordringer og så vende tilbage til en hviletilstand. Til gengæld kan du ikke holde til at være i alarmberedskab og være på hårdt arbejde rent psykologisk (eller fysisk) hele tiden i lange perioder. Uanset årsagen, så reagerer kroppen, hjernen og sindet på overbelastning. Vi reagerer forskelligt på både akut og langvarig belastning, men da vi er udstyret med den samme hjerne rent biologisk, er der også mange stresssymptomer, som de fleste oplever.

Kroppen formår at få os til at stoppe op, når vi ikke selv kan eller vil.

Stress er en “totalskade” forstået på den måde, at vi som regel rammes på mange områder; fysisk, psykologisk, arbejdsmæssigt, på vores identitet, vores relationer sættes under pres, og måske rammes vi også økonomisk. Det siger sig selv, at jo tidligere du stopper op og fx. lytter til den anspændthed, du har i mellemgulvet, jo større sandsynlighed er der for, at det ikke udvikler sig til alvorlig stress, angst, en voldsom lungebetændelse eller gigt.

Hvordan ved jeg om det er alvorlig sygdom eller “bare” stress?

Hvordan ved du, om den måde, din krop reagerer på er tegn på stress eller på noget andet? Tag svimmelhed eller føleforstyrrelser i huden som eksempel. Det kan være tegn på stress, men kan også være tegn på noget neurologisk.

Det er almindeligt, at vi bliver bange for stresssymptomer og tror, der er noget alvorligt i vejen. Som fx. et hjerteanfald, en hjernetumor, demens eller noget andet. Maveproblemer, svimmelhed og stærk hovedpine kan naturligt nok medfører bekymringer. Min erfaring er, at vi (inkl. mig selv, hvis jeg mærker noget ukendt eller ubehageligt) nemt falder i bekymringsfælden og begynder at skræmme os selv i stedet for at stoppe op og lytte til, hvad kroppen rent faktisk prøver at fortælle os. Men igen – det er jo forståeligt, at vi i første omgang bliver bange.

Det første du kan gøre er at tjekke ind med din mavefornemmelse. Vær stille et stykke tid. Gå en tur, mediter eller lav lidt yoga for at etablere en dybere forbindelse til din krop. Det er bedre end at begynde at læse side op og ned på internettet med information, der ikke nødvendigvis er relevant for dig. Mærk efter – er der noget her, du skal have undersøgt hos lægen, eller er det kroppens reaktion på fx. stress, sorg eller bekymring?

Vi falder nemt i bekymringsfælden med stresssymptomer og begynder at skræmme os selv med bekymringer i stedet for at stoppe op og lytte til, hvad kroppen rent faktisk fortæller os.

Hvis du er i tvivl, så bliv undersøgt af lægen. Men uanset hvad lægen siger, så husk også, at der ikke er noget skarpt skel mellem en fysisk diagnose og så stress. Selvom du får stillet en diagnose på et fysisk helbredsproblem hos lægen, er det stadig sandsynligt at stress enten er årsagen eller i hvert fald medvirkende årsag til problemet. Det kan fx. være:

  • Problemer med immunforsvaret (som kan fremkalde alskens helbredsproblemer)
  • Visse former for smerteproblematikker og gigt
  • Mavetarmproblemer
  • Ubalancer i blodtrykket
  • Problemer med hjertekarsystemet
  • Hormonelle ubalancer
  • Visse former for kræft
  • Autoimmune lidelser
  • Migræne
  • Angst
  • Depression

Stress gør det svært for kroppen at aktivere de selvhelende mekanismer, vi alle besidder, og omvendt, så hjælper du din krop til at hele og bedre enhver fysisk og psykologisk ubalance, når du arbejder på at får ro i krop og sind.

77 almindelige stresssymptomer

Nedenstående er ikke en komplet liste over stresssymptomer, for der findes i sagens natur uendeligt mange. Det er en liste over de mest almindelige, og jeg håber den kan bruges som en slags påmindelse om, at når vi er i en kritisk stresstilstand, så reagerer systemet på et utal af måder, som sjældent er farlige, men som til gengæld skal tages alvorligt, inden de bliver det.

Fysiske stresssymptomer
  • Udmattelse
  • Smerter i kroppen
  • Hovedpine
  • Problemer med fordøjelsen
  • Ondt i maven
  • Anspændte muskler
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Indre uro
  • Nedsat immunfunktion – gentagne infektioner
  • Allergier og andre kroniske lidelser bryder ud eller bliver værre
  • Rysten
  • Kulde- og varmefornemmelser
  • Fornemmelse af at have en hjelm på hovedet
  • Manglende kontakt til kroppen
  • Hjertebanken
  • Tics
  • Svedtendens
  • Tissetrang eller diarré
  • Knugen i brystet
  • Tørhed i munden
  • Søvnproblemer
  • Manglende appetit
  • Hudproblemer og eksem
  • Hårtab
  • Kvalme
  • Hyperventilation
  • Åndenød
  • Osteklokkefornemmelse
  • Uvirkelighedsfornemmelse
  • Stressudløste fysiske lidelser
  • Symptomer på funktionelle lidelser som fx. fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom
  • Hjerteanfald
Kognitive stresssymptomer
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Svært ved at læse eller skrive
  • Manglende overblik
  • Manglende evne til at indlære
  • Forvirring
  • Mentale blackouts
  • Lydfølsomhed
  • Lysfølsomhed
  • Svært ved at følge med i en samtale
Følelsesmæssige stressymptomer
  • Indre vrede og vredesudbrud
  • Tristhed
  • Angst
  • Manglende kontakt til følelser
  • Depression
  • Sammenbrud
  • Skam og lavt selvværd
  • Tidligere traumer genaktiveres
Mentale stresssymptomer
  • Tankemylder
  • Bekymringer
  • Overtænkning
  • Uklar tænkning
  • Selvbebrejdende tanker
  • Katastrofetanker om fremtiden
  • Grublerier over fortiden
  • Unuanceret tænkning/ sort-hvid tænkning
  • Manglende evne til nærvær, konstant opslugt at tanker
  • Bange for at blive vanvittig
  • Tanker præget af opgivenhed og håbløshed
Adfærdsmæssige stresssymptomer
  • Tendens til social tilbagetrækning
  • Kort lunte
  • Manglende empati og manglende interesse i andre
  • Grådlabilitet – let til tårer
  • Hektisk aktivitet og tale
  • Passivitet og apati
  • Manglende sexlyst
  • For stort forbrug af stimulanser eller mad
  • Manglende appetit
  • Overdreven træning
  • Mangel på normale motionsrutiner
  • Manglende erkendelse af at stress er et problem
  • Søvnproblemer

Jeg håber, denne liste over stressymptomer kan give dig en fornemmelse af, at stress kan fremkalde stort set alle tænkelige symptomer. Og også give dig ro, hvis du har haft fysiske symptomer, du var bange for, var tegn på noget alvorligt. (Husk dog at blive undersøgt af en læge, hvis du er i tvivl om, om der er noget andet i vejen).

Selv voldsomme og langvarige stresssymptomer kan bedres over tid

Det er vigtigt at vide, at selv meget alvorlig stress kan bedres over tid, men at det netop tager tid. Hvis du har været stærkt overbelastet i mange år, er det klart, det kan tage lang tid for din hjerne og krop at genopbygge ressourcer. Det kræver tid og tålmodighed og ikke mindst at, du ved, hvad der skal til for at hjælpe krop og sind på rette vej.

Det vigtigste du kan gøre, er at tage en beslutning om at prioritere din sundhed højere end alt andet. Højere end hvad andre tænker om dig, end dit CV, end hvor mange penge du tjener eller hvad du troede, du skulle nå i morgen. Når først den beslutning er taget, begynder vi at tage skridt i den rigtige retning.

Her på bloggen og i min podcast finder du mange ressourcer, du frit kan benytte dig af. Meditationer, øvelser og guides til, hvordan du hjælper dig selv bedst muligt. Her har du et udvalg at gå i gang med:

Er du sygemeldt med stress eller tæt på? Så overvej også, om mit online forløb for stressramte er noget for dig.

Kærlig hilsen

Birgitte Sølvstein

15 kommentarer

  1. Avatar Kirsten siger:

    Tak, for en fin og klar introduktion til at blive bedre til at forstå stress eller have opmærksomhed på signalerne.

    1. Birgitte Birgitte siger:

      Tak for din kommentar Kirsten – er så glad for, at du kunne bruge det:)

  2. Avatar Heidi siger:

    Er du vild, den ramte hårdt, var ikke i tvivl om jeg var stresset, men kan nu se, hvor slem det faktisk er. Har faktisk både ondt og dårlig samvittighed over for min mand, som oplever mig hver dag.

    1. Birgitte Birgitte siger:

      Kære Heidi. Tak fordi du læste med. Hvis du overhovedet kan, så læg den dårlige samvittighed på hylden, for du er blot som langt de fleste der rammes – det er svært selv at se, og nu hvor du ser det kan du jo langt bedre handle på det. KH Birgitte

  3. Avatar Anna siger:

    Jeg kan sætte kryds ud for 42! af de nævnte stress- symptomer. Det er overvældende (og ret trist) at konstatere. Det mærkelige er, at jeg, selv her et år efter, at jeg for alvor gik ned, stadig føler mig stresset og kan sætte alle de krydser ud for symptomerne, selv om jeg er i ugentlig behandling hos psykolog og har fjernet stress-kilder som fx arbejde og fritidsaktiviteter, som jeg kunne mærke stressede mig. Det er ikke hver eneste sekund af dagen, at jeg føler mig stresset, men skal jeg fx køre ungerne til sport og koordinere det med at skulle gå tur med hundehvalpen og ud at handle, så bliver jeg virkelig stresset med høj puls, hjertebanken og kort lunte.

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Kære Anna – ja, mange af os render rundt med mange stressymptomer, selvom vi ikke længere er alvorligt ramt. Det tager lang tid at arbejde nervesystemet ind i gode vaner (flere år), men det slår mig også, når jeg læser din kommentar, at vi ofte har en tendens til at stille enorme krav til os selv. At håndtere børn, hundehvalp og indkøb er faktisk en hel del på én gang. Ved jo ikke, om du også arbejder, men jeg tror mange af os kommer til at have en livsstil, som ikke passer til os bare fordi alle andre ser ud til at have den. Derudover kan det at fjerne ydre stresskilder som fritidsaktiviteter og et stressende arbejde være et vigtigt skridt, men der er som regel flere skridt i processen som at genoptræne evnen til nærvær og dyb hvile, og ofte et stresskilder også indre som specifikke følelsesmæssige reaktioner eller tankemæssige mønstre, som kan være svære at få øje på men som kan gøre en enorm forskel. KH Birgitte

  4. Avatar Birgit siger:

    Hej Birgitte

    Har lige læst dit indlæg. Jeg kan nikke genkendende til mindst 20 af dine udsagn, jeg går lidt og tænker over, om jeg skal kontakte min læge og sygemeldes, for egentlig så har jeg det ikke særlig godt. Har fx. ind i mellem følt min hjerne blev helt fladmast, som om der lå en betonblok inde i hjernen.
    med venlig hilsen
    Birgit

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Bigit
      Jeg vil bestemt anbefale dig at kontakte din læge. Ofte har vi brug for en anden end os selv til at vurdere situationen.
      Alt det bedste
      Birgitte

  5. Avatar Susanne siger:

    Spændende skriv! Jeg har selv haft større udfordringer siden 2014. I mit tilfælde fik jeg fjernet halvdelen af min skjoldbruskirtel og jeg er overbevist om, at dette skyldes stress. Et andet symptom kan også være pigment og hudforandring.

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Dejligt du kan bruge det Susanne. Ja, stresssymptomer kan være nærmest alt mellem himmel og jord, og ja, det kan sagtens tænkes at hænge sammen med stress. Desværre oplever jeg mange, der har læger der går meget isoleret til værks, når der er problemer med fx blodtryk eller stofskifte og ikke tænker livsstil og stress med ind som en del af kuren. Kh Birgitte

      1. Avatar Marie siger:

        Det er god læsning,trods at det sørgeligt at erkende. Jeg gik helt ned i 2016, idag vil jeg rigtig gerne tilbage til hvordan det var. Men vejen er lang, og for mit vedkommende kommer jeg nok ikke til at blive hel igen. Jeg har virkelig svært ved at finde vejen til at have ro i min hverdag eller bare mærke det igen.

        1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

          Hej Marie. Det giver mening, du gerne vil tilbage til at have det godt, men udvikling er som regel noget med at blive mere hel. Og gad vide om du ikke gerne vil tage dine erfaringer med dig og nå et nyt niveau, hvor du har ro og glæde men også er blevet klogere end tidligere. Vejen til at finde ro er ikke lang – den begynder med at være til stede med alt det der er lige nu uden at blive kapret af tanker og følelser omkring det. At det er enkelt betyder jo ikke, at det er nemt. Men det er muligt, og hvis du har intentionen, er jeg sikker på, du vil finde vej. KH Birgitte

  6. Avatar Tanja siger:

    Jeg har længe ledt efter de symptomer jeg gik med, fordi jeg ved jeg har stress, men der var alligevel nogle symptomer, som jeg ikke var sikker på, havde forbindelse med stress. Men så fandt jeg din podcast her, hvor du bl.a. nævnte uvirkelighedsfornemmelse og søvnproblemer og det er de to symptomer jeg allermest døjer med, så jeg er blevet helt glad over at have fundet ud af, at det er et eksisterende symptom på mit stress. Som du også sagde, gælder det om at have tålmodighed om at få det godt igen, hvis man har døjet med stress i lang tid og det tror jeg, at jeg har, i de sidste par år, men desværre først opdaget her i år under corona, da det virkelig brød ud og jeg fik det værre og værre, fordi online undervisning var mere stressende. Nu er jeg tilbage på skolen og har både snakket med min læge og studievejleder og jeg har nu en mentor, der hjælper mig med at strukturere lektierne og har også aftalt med mine lærere, at jeg kan få længere tid til afleveringer mm. Jeg har fået mere ro i kroppen (også fordi jeg mediterer), men der er også nogle dage hvor jeg næsten mister håbet om at føle mig selv igen (især i hovedet og være til stede i virkeligheden), men ud fra dit opslag her, forstår jeg, at det kan tage lang tid at komme sig 100%?
    Beklager den meget lange besked, men det skulle bare ud, da jeg blev så glad for dit opslag.
    Mvh. Tanja (17 år).

  7. Avatar Camilla siger:

    Jeg har læge ledt efter de symptomer og jeg har og stadig døjer med nogle af dem!

    Jeg er mest pt. Præget af en trykken og klemmen fornemmelse i højresiden af hovedet! Samt svimmelhed og har smat uro i hjertet! Har fået det undersøgt osv. Det der også skræmmer mig er at det stadig står på!Altid noget at vide at andre også har døjet med nogle symptomer i længere tid.

    Har også døjet med søvnproblemer osv. Det mega fedt at høre din podcast! Høre andre oplevelser og forståelse af stress! Super godt indlæg!

    Mange tak for din podcast.

    Mvh
    Camilla 23

    1. Birgitte Sølvstein Birgitte Sølvstein siger:

      Hej Camilla
      dejligt du kan bruge det:) Det kan være godt at få en second opinion af en læge, hvis man stadig er i tvivl om, om symptomerne skyldes andet end stress/angst. Men når så den tvivl er manet i jorden, så er det utroligt, hvor mange forskellige og relativt alvorlige symptomer, man kan få ved langvarig stress.
      KH Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation!

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!