Taknemmelighed er en form for superpower, som du kan bruge til at vende selv den sværeste situation til noget bedre. Men ved første øje kast kan taknemmelighed virke lidt banalt. Kan noget så enkelt virkeligt gøre en forskel, når vi har det meget svært? Når alt i vores liv virker håbløst, og vi har svært ved at se vejen frem?

Det er oplagt, at taknemmelighed kan hjælpe, hvis du bare er i lidt dårligt humør en dag, men hvad med, når livet for alvor bliver svært, tungt og mørkt og måske har været det i lang tid?

I dette indlæg lærer du lidt om, hvad forskningen fortæller os om taknemmelighed og jeg kommer med mit bud på en taknemmelighedspraksis, som kan ændre alt. Og du kan også høre en forkortet udgave som podcastepisode her:

Det er store ord, at taknemmelighed ligefrem kan ændre alt! Og ord, jeg ikke tager let på, for jeg ved godt, hvordan det er at have det meget svært. Men det er min erfaring, både personligt og via mit arbejde, at det at gøre en seriøs indsats for at vende dit sind i retning af taknemmelighed, kan have en afgørende betydning for dit liv. For dit humør, dit helbred og hvordan dit liv former sig fremadrettet.

 

Positiv psykologi og taknemmelighed – en overfladisk trend?

Helt tilbage i 2005, da jeg stadig læste psykologi, begyndte jeg at interessere mig for positiv psykologi. Jeg husker tydeligt, at jeg sad på Det Kongelige Bibliotek med første udgave af Oxfords Handbook of Positive Psychology på bordet foran mig. Det var spændende at se forskning i emner som håb, kærlighed, tryghed og taknemmelighed samlet på ét sted. Positiv psykologi skifter fokus væk fra det problematiske og kliniske og beskæftiger sig med menneskets handler om menneskets positive potentiale. Hvor vi vil hen frem for blot hvad vi gerne vil undgå.

Dengang var denne gren af psykologien ny, men siden er forskning i diverse emner relateret til positiv psykologi vokset enormt. Positiv psykologi har eller i nogle kredse et lidt blakket ry. For at være for overfladisk og naivt. For overser man ikke det essentielle her i tilværelsen, hvis man kun fokuserer på det positive? Og er det ikke vigtigt at være kritisk.

Alt kan jo bruges eller misbruges. Som med alle andre metoder og teorier, skal positiv psykologi og fx. og øvelser i taknemmelighed bruges med omtanke. For mit eget vedkommende fik det stor betydning for mit syn på positiv psykologi og på idéen om lykke generelt, at jeg mødte Matthieu Ricard (tidligere forsker i cellulær genetik og nu buddhistisk munk og forfatter til bla. bogen Happiness. A guide to developing life’s most important skill) under et studieophold i Canada.

Matthieu Ricard er en blanding af knivskarp intellektuel og vis munk og udstråler lykke på en måde, så jeg den dag i dag bliver glad af at tænke på hans forelæsninger. Han gjorde det klart, at vi i Europa har ophøjet intellektet og et negativt mennskesyn til at være det mest realistiske, og til gengæld har vi en tendens til at afskrive det at beskæftige sig med lykke eller optimisme som sentimentalt og naivt.

Og jeg kan genkende det fra mig selv. Der er en del af mig, der synes, at fx taknemmelighed og lykke er banale emner.  Kan det virkeligt være så enkelt? Og ja det kan det, men enkelt er ikke lig med nemt.

I dag har jeg et balanceret syn på positiv psykologi og ser ikke nogen modsætning mod at gå kritisk til værks og så at erkende, at sandheden og løsningen ofte ligger i det mest enkle og smukke.

 

Taknemmelighed er sundt

Længere nede deler jeg en specifik taknemmelighedsøvelse, men her vil jeg først komme ind på den forskning, der peger på, at taknemmelighed kan gavne på en lang række områder.

Mange studier han vist, at taknemmelighed kan have en gavnlig effekt på krop og sind og fx. gavne mod depression. Ét studie viste fx. at det at skrive et taknemmelighedsbrev gav bedre psykologisk trivsel og at effekten var langvarig. Et andet studie peger på sammenhængen mellem taknemmelighed og bedre søvn, bedre humør, mere energi og et sundere kredsløb, og et trejde peger på, at taknemmelighed kan forandre spisevaner til det bedre.

Der kan være forskellige grunde til, at taknemmelighed er sundt. Nogle af dem er sandsynligvis:

  • At positive følelser generelt har en gavnlig effekt på hjernen og resten af nervesystemet
  • At taknemmelighed afleder os fra negative følelser
  • At taknemmelighed får os til at handle anderledes, når vi sætter mere pris på livet og mennesker omkring
  • At taknemmelighed forbedrer vores sociale relationer
  • At taknemmelighed gør os mindre stressede, hvilket igen er godt for helbredet

Hvis taknemmelighed skal have en positiv effekt, så er det imidlertid vigtigt, at du ikke bruger taknemmelighed som en måde at ignorere eller fortrænge svære følelser og problemer i dit liv. Og så er der også forskel på, om du bare tænker en flygtig taknemmelig tanke, eller om du opholder dig længe nok ved følelsen af taknemmelighed til at den kan lagre sig i hjernen og kroppen.

Pointen er, at du ikke kan snyde dig til en følelse af taknemmelighed. Du skal føle taknemmelighed. På den anden side skal man jo starte et sted, og i begyndelsen kan det være fint bare at skrive ting ned eller tænke på ting, du er taknemmelig for, selvom du ikke kan mærke ret meget.

Der findes forskellige taknemmelighedsøvelser, som jeg kommer til at skrive om i fremtiden her på bloggen, men i dag vil jeg dele en særlig øvelse med dig, som kan gøre en enorm forskel.

 

Radikal taknemmelighed: Værdsættelsesmarathon

Nogle gange skal der noget ekstraordinært til for at ændre din sindstilstand, og det er det, jeg vil kalde denne øvelse: ekstraordinær. Den kræver tid og dedikation, men til gengæld kan den have en stor effekt. Du kan bruge øvelsen på en helt almindelig dag, hvor du bare gerne vil undersøge hvad en intens taknemmelighedsøvelse kan gøre. Og du kan bruge den på en meget svær dag, hvor det virker som om, alt håb er ude.

Jeg kalder denne øvelse for et “Værdsættelsesmaraton”. Hvorfor jeg ikke kalder den “Taknemmelighedsmaraton” ved jeg ikke helt, men der er noget ved ordet værdsættelse, jeg godt kan lide.

Øvelsen går i al sin enkelhed ud på, at du i løbet af én dag skriver 1 liste på minimum 100 ting, du sætter pris på, værdsætter og er taknemmelig for i dit liv. Det er vigtigt, at du skriver alle 100 ting ned og at du laver én lang liste.

Du kan skrive ting, mennesker oplevelser, situationer, minder, følelser – hvad som helst – ned.

Reglen er, at det skal være noget, du oprigtigt værdsætter og ikke bare føler, du bør sætte pris på. Fx har du måske børn, og egentligt burde du sætte pris på dem. Men det gør du ikke lige i dag. Så lad være med at skrive dem på. Måske føler du ikke kæmpe taknemmelighed men bare en flig af noget godt. Det er ok.

Eksempler på ting fra min liste:

  1. Himlens farve her til morgen
  2. Musikken, jeg lytter til
  3. At min datter havde en god oplevelse i går til gymnastik
  4. At jeg har en kaffeaftale med en veninde på fredag
  5. At jeg ikke fryser
  6. At vi har rent vand
  7. Frisk luft
  8. Træet udenfor mit vindue
  9. Den måde regnen falder i vandpytterne
  10. Noget, jeg lykkedes godt med igår

Skriv mindst 100 ting ned. Gerne mange flere.

Idéen med denne øvelse er, at du skal fokusere dit sind i retning af taknemmelighed længe nok til, at du begynder at kunne mærke det. Og så taknemmelighed kommer ind som en vane. Hav listen med dig i løbet af dagen, så du kan tage den frem og skrive videre på den det øjeblik, dit sind går i retning af frygt, bekymring eller tristhed.

Igen – denne øvelse skal du ikke bruge for at undgå naturlige følelser eller vigtige bekymringer. Brug den, når du kan mærke, du har brug for at ændre dine tanker i en mere konstruktiv retning.

Hvis du hænger i og holder fast, så vil du kunne mærke, at det gør en forskel. Og for nogle vil det gøre en enorm forskel. Taknemmelighed – og denne øvelse – er én af de ting, der har hjulpet mig mest i meget svære perioder. Hvis én dag ikke er nok, så bliv ved hver dag, til du kan mærke, at dit værdsættelsesmaraton bliver mere eller mindre automatisk, så du uden at tænke over det sætter langt mere pris på det liv, du allerede har.

Og igen. Måske har du det fint men vil bare gerne bruge din tid på at sætte pris på dit liv. Det er den bedst mulige brug af din tid og kommer både dig selv og andre i dit liv til gode, så sæt igang:)

Kærlig hilsen

tilstedeværelse

 

 

 

Er du stresset?

Få min

morgenmeditation

Begynd din dag med fokus, ro og en klar intention. Det gør en forskel!

Tak for tilmeldingen - du har fået en mail!